Otäckt haveri; pedalaxel gick av.

Axlarna jag köpte är som sagt gjorda i England och finns i länk ovan. Så det ska inte vara något no-namejunk.
Var är matrialet gjort Kina titan, ryss titan men skall man vara säker så gäller Sandvik titan.Bara för att det är maskin bearbetat i ett viss land så är det inte säkert att det är någon kvalitet.

Det är ju de som sålt axeln, inte Hope du ska ge dig på, eftersom inte Hope tillverkat axeln.Hope kan ju omöjligt ta ansvar för AM-delar de inte själva tillverkat. Eller har jag missuppfattat?

En trasig pedal borde vara lätt löst. De har väl cykelbutik i anslutning till anläggningen? Tur att det inte gick värre än det gick, var glad för det!

Verkar lite märkligt att man ska behöva vara materialexpert för att köpa cykeldelar, eller? Titan kan mycket väl vara starkare än stål. Beror helt på vilka legeringar man jämför. Gissar att ingen i den här tråden har en susning om vad Hope använder för stål i sina originalaxlar heller.
Håller med Makten här. För mig är TS reaktion helt normal och befogad. Ni alla som direkt eller indirekt vänder tillbaka ansvaret mot TS, lever i min värld i en jävligt konstig uppfattning om vem som borde ifrågasättas ansvarsmässigt i situationen.

jag köpte är som sagt gjorda i England och finns i länk ovan. Så det ska inte vara något no-namejunk.

Jag är inte så säker på att dom är gjorda i England. Dom pushar rätt bra för dom delarna som är tillverkade i UK, men ser inte det nämnt ngnstans om axlarna

Skärmavbild 2022-07-19 kl. 23.14.21.png

Håller med Makten här. För mig är TS reaktion helt normal och befogad. Ni alla som direkt eller indirekt vänder tillbaka ansvaret mot TS, lever i min värld i en jävligt konstig uppfattning om vem som borde ifrågasättas ansvarsmässigt i situationen.
Det är självklart att de som sålt är ansvariga och att en reklamation är befogad men det ändrar väl inte det faktum att risken för att en billig och lätt titanpedalaxel går av är betydligt större jämfört med originalaxeln i stål?

Klart man inte kan reklamera en pedalaxel , alla cykling sker på egen risk och man slår lätt i pedalerna i stenar m.m , så bara att köpa nya . Har själv kört av både en crankbrother stamp 7axel och en shimano xt plattpedal axel som bara va några månader gamla. Sånt som kan hända när man kör mtb.

Det är självklart att de som sålt är ansvariga och att en reklamation är befogad men det ändrar väl inte det faktum att risken för att en billig och lätt titanpedalaxel går av är betydligt större jämfört med originalaxeln i stål?

Tjena!

Eftersom han nu köpte den för ordinarie pris, vilket är närmare 750:-, så nej. Tycker inte att det är så billigt. För det priset den säljs nu så känner jag mig mer skeptisk.

Fortfarande så har inte titan alltid en större risk att gå av. Som @Makten skrivit flera gånger, det finns olika legeringar som har väldigt olika egenskaper. Det finns produktionsfel, ett olyckligt inslag m.m. Många olika faktorer som påverkar.

Jag har sett folk som kört av dyra BMX-vevar i stål, jag själv haft av två dyra vevparti i aluminum, sett en kolfibervev explodera i ett rökmoln framför mig, även titanvevar som har spruckit. Betyder det att precis alla vevpartier är dåliga? Eller finns det i något material jag missat?

Men har faktiskt aldrig kört av en pedal, trots rejäla markkänningar..

Var är matrialet gjort Kina titan, ryss titan men skall man vara säker så gäller Sandvik titan.Bara för att det är maskin bearbetat i ett viss land så är det inte säkert att det är någon kvalitet.
Det står materialbeteckning på deras sida. Med det sagt så säger jag inte att du har fel.

Senast ändrad:
Det är ju de som sålt axeln, inte Hope du ska ge dig på, eftersom inte Hope tillverkat axeln.Hope kan ju omöjligt ta ansvar för AM-delar de inte själva tillverkat. Eller har jag missuppfattat?

En trasig pedal borde vara lätt löst. De har väl cykelbutik i anslutning till anläggningen? Tur att det inte gick värre än det gick, var glad för det!
Du har missuppfattat, Hope bär INGEN skuld i detta. Tvärt om, kanonbra prylar generellt.

Min fotled är tyvärr kaputt, pedal eller ej.

Senast ändrad:
Superstar components är väl iof så nära noname man kan komma?
Skojar du? Dom har egen tillverkning och säljer sina egna prylar själva. Om dom är världskända eller inte har väl inte med saken att göra.

Men som flera nämnt så blir man misstänksam nu när dom toksänkt priset samt att det inte står något om ”made in uk”…

Senast ändrad:
Skojar du? Dom har egen tillverkning och säljer sina egna prylar själva. Om dom är världskända eller inte har väl inte med saken att göra.

Men som flera nämnt så blir man misstänksam nu när dom toksänkt priset samt att det inte står något om ”made in uk”…
De tillverkar långt ifrån allt i UK...

Det där är dom sakerna som dom tillverkar själv. Resten köper dom väl in. Skulle misstänka att deras titanaxel är väldigt lik dom "noname" man hittar på andra sidor

Har provat lite saker från superstar och har inte varit speciellt imponerad. Kassa lager osv

Läste lite recensioner på google nu. Dom verkar vara riktiga rövhål rent ut sagt.

Bilagor

• C855B447-C5CB-4E47-9663-A52859E66578.png
    C855B447-C5CB-4E47-9663-A52859E66578.png
    135.3 KB · Besök: 210
I och för sig länge sedan man jag har också riktigt dåliga erfarenheter av Superstars. Köpte ett par lvg-hjul där navet var så konstigt specat så en fick ställa om allt (ändlägen osv) vid hjulbyte. Lite brukar det ju diffa men här var det mycket. Ekrar gick också.

Köper man "billiga" produkter är det ännu viktigare att läsa recensioner om produkten/företaget. Sedan får man fundera på vilka typer av produkter man vågar chansa på att spara in pengar på. Själv undviker jag att köpa t.ex. gaffel och styrstam som är obrandat/egenbrandat från lågprisleverantörer.

Dock har jag köpt NW-klingor och klingbultar till två pendelcyklar från Superstarcomponents. De har jag varit nöjd med under ett antal år.

Som jag ser det innebär eftermarknadsprodukt, exotiskt material, låg vikt och okänd tillverkare var och en i sig en ökad risk för att komponenten går sönder. Ihop med och som redan skrivits att en pedalaxel är utsatt för ganska stora krafter så ser jag enbart faktorer som pekar mot en ökad haveririsk med en noname pedalxel i titan.

Efterklokhet är en egenskap som kräver lägst möjliga utbildning. Självklart skulle jag aldrig köpt dessa axlar om jag visste att det medförde ökad risk. Jag har aldrig medvetet köpt någon kina-kopiaprodukt till mina cyklar. Jag TRODDE att den här engelska firman var bra och rena entusiaster. Jag hade fel, dom är sjukt otrevliga och jag verkar inte vara den första som råkat ut för deras skitprodukter. Jag ska kontakta Hope så kanske dom kan stoppa försäljningen av dyngan. (Ja, jag är förbannad så ber om ursäkt om jag är otrevlig)

Grabben njuter dock fullt ut av den icke liftburna delen av Trysil, som jag måste säga är helt fantastisk! ?

Bilagor

• DE40C2E7-A844-4E27-89A6-0512F41135DE.png
    DE40C2E7-A844-4E27-89A6-0512F41135DE.png
    376.9 KB · Besök: 104
Efterklokhet är en egenskap som kräver lägst möjliga utbildning. Självklart skulle jag aldrig köpt dessa axlar om jag visste att det medförde ökad risk. Jag har aldrig medvetet köpt någon kina-kopiaprodukt till mina cyklar. Jag TRODDE att den här engelska firman var bra och rena entusiaster. Jag hade fel, dom är sjukt otrevliga och jag verkar inte vara den första som råkat ut för deras skitprodukter. Jag ska kontakta Hope så kanske dom kan stoppa försäljningen av dyngan. (Ja, jag är förbannad så ber om ursäkt om jag är otrevlig)

Grabben njuter dock fullt ut av den icke liftburna delen av Trysil, som jag måste säga är helt fantastisk! ?

Tråkigt att de ska vara otrevliga mot dig. Vänd dig till Paypal för dispute om du använde de som betalningsmetod.

Att kontakta Hope leder inte till någonting. Hope har tillverkat pedalen, inte axlarna. Lite som att klaga hos Porsche för att Michelindäcken suger på din 911 fast de rekommenderar Pirelli ;)

Släpp det. Stör inte Hope, dom har ingenting med det här att göra

Läskigt när materialet går sönder och man inte alls är beredd på det!

Stort tack att du delade den här erfarenheten, många här som säkert tänkte som du att det bara skulle bli bättre med en titanaxeluppgradering innan de såg den här tråden. Många här som blivit lite klokare av den här tråden.

Krya fotleden Zebb!

Den gamla typen för gängad frikrans som var en svag konstruktion så det är ju inte direkt överförbart men ändå, jag hade inte litat på en titanhjulaxel från någon okänd tillverkare.

Tjena!

Nej det är inte jämförbart alls med moderna axelkonstruktioner faktiskt.
Där är det inte vanligt att dom går av.

Senast ändrad:
Efterklokhet är en egenskap som kräver lägst möjliga utbildning...
Snygg formulering ovan förresten, får jag låna den vid tillfälle ?
??

Allt kan pajja. Inget är 100% ju.
Enda pedalen jag haft av axeln på var en Shimano-pedal med stålaxel. Pedalen hade fått bra recensioner osv.
Men där var det iaf inga dryga frågor ställda från återförsäljaren angående att få nya pedaler.

Otur med din skada, med litet tur hade det ju gått OK med din fotled.

Tjena!

Nej det är inte jämförbart alls med moderna axelkonstruktioner faktiskt.
Där är det inte ovanligt att dom går av.
Du menar QR axlar då ? För att M12 thru axles skulle gå av kan inte höra till vanligheten. Då är jag en av många användare som cyklar på J&L axlar som är de absolut lättaste. Fram och bak väger cirka 19 respektive 29 gram... och de går inte av.

Även TS pedalaxel gick inte av...förrän den gick av. ?
Fast den är av titan vilket är ett ömtåligt ämne för just ändamålet. Originalaxeln är gjord utav stål och därav svarvad efter måtten som krävs för styrkan på stål. Att använda samma mått och ersätta med titan blir såklart inte lika bra. Jag vet jag vet ni pratar om legeringar och metallkvalité bla bla.

En hjulaxel är betydligt biffigare och gjord i aluminium. Ha i åtankade att hjulnaven vilar på gaffel och ram i drop outs och axeln gör att det sitta ihop.

Men visst har du har rätt (läs utan ironi)! Peppar peppar ta i trä för jag kommer få äta upp mina egna ord :D

Fast den är av titan vilket är ett ömtåligt ämne för just ändamålet. Originalaxeln är gjord utav stål och därav svarvad efter måtten som krävs för styrkan på stål. Att använda samma mått och ersätta med titan blir såklart inte lika bra. Jag vet jag vet ni pratar om legeringar och metallkvalité bla bla.

En hjulaxel är betydligt biffigare och gjord i aluminium. Ha i åtankade att hjulnaven vilar på gaffel och ram i drop outs och axeln gör att det sitta ihop.

Men visst har du har rätt (läs utan ironi)! Peppar peppar ta i trä för jag kommer få äta upp mina egna ord :D
Jag säger inget om materialval, konstruktion eller så, det enda jag säger är att den var hel tills den inte var det. Det gäller allt, även lättvikts-hjulaxlar. :giggle:

att der går av på just den platsen känns ju lite udda. finns det slitageanvisning från lagret som kan ha predisponerat för brottet?

om materialet i axeln var inadekvat känner jag att det borde gått några mm från lagret?

Tillbaka
Topp