Ovalt drev

Ovalt drev
Såhär?

66455CC0-0E7F-436F-83DC-44A3801385B3.jpeg

Själv har jag aldrig testat, somliga gillar ovala drev andra inte. Bygger kanske mer på teorier än verklig effekt? Froome lär köra med ovala klingor, andra i samma klass gör det inte. Tanken är gammal men verkar inte riktigt fått fotfäste. Så du får väl prova på om du tror på det. För det är väl ytterst det det handlar om, tro.

Ovalt drev
Jag har kört med oval klinga fram på mtb cykeln i ca 3år. Tycker det känns bättre i knäna. Jag kör med absolut black.

Senast ändrad:
Ovalt drev
Jag tänkte testa det på pendlingen i år. Ingen annan orsak än nyfikenhet. Tänkte köra samma antal kugg som vanligt, men ganska tufft drevet- tanken är att det skall kännas bättre i brytbackar. Återkommer i juni med erfarenheter.

Ovalt drev
Min första racer satt det Shimano 105 Biopace-klingor på (52-42). Jag hade inga problem med det, men upplevde inte heller nån större skillnad när jag senare köpte ny racer med vanliga runda klingor (53-39).

Ovalt drev
Ovalt är nice, men ingen revolution.
På stigcykeln tycker jag att jag ”fick en lättare växel” med samma antal tänder.

Alltså, när det är brant som fan uppför och jag ligger på 1:an så känns det lättare att komma förbi dödläget då pedalerna är kl 12 och kl 6.

Man skulle kunna säga att du kan ha 2 tänder större klinga om du kör ovalt, och ändå ha samma upplevda utväxling på lättaste växel.

Samtidigt så stör inte ovaliteten när jag spinner på utför.

Säkert en större vinst med plattisar än SPD.

På pendlarcykeln kan jag inte säga att märkte någon större skillnad.

Kör med amber bikes klingor.

Ovalt drev
Kör med 32t oval på min mtb och tycker det lirar bra ihop med plattisar. Sen en 32 oval är som en rund 30 på lättaste stället och som 34 på tyngsta detta gör att man får ett lite annat rundtramp . Körde innan med 32 rund och eagle 11-50 . Har en backe här hemma som jag kört mycket i och körde oftast på 32-50 upp och när jag gick till oval så byte jag till 11-42 kassett och kör lika lätt upp på 32 oval med 42 bak. kör absolute black klinga.

Ovalt drev
Kör ovalt på både räcer och mtb. Provade att gå tillbaka till runt ett tag och det kändes konstigt. Men, det är nog bara jag som har det svårt med rundtrampet. =)

Ovalt drev
ooms sa:
Min första racer satt det Shimano 105 Biopace-klingor på (52-42). Jag hade inga problem med det, men upplevde inte heller nån större skillnad när jag senare köpte ny racer med vanliga runda klingor (53-39).

Nu var ju biopace ovalt/störst på annat ställe än vad de ovala är idag. Så inte riktigt samma mer än att det är ovalt eller vad man ska säga.

Ovalt drev
Bytte till oval förra året/sensommaren. Mestadels xc/lite stig.

Knäskada (tibialfraktur 8% invalididet)

Och det blev som natt och dag för knät. Kommer aldrig byta tillbaka. Mer "statisk" belastning för knät så att säga.

Bilagor

• 20190222_143028.jpg
    20190222_143028.jpg
    229.7 KB · Besök: 168
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp