Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Det beror på hur ovalt det är. Med lite tur kan det gå att rikta upp det hjälpligt. Tyvärr kommer du väl få ganska skev ekerspänning om du skall kompensera för en kraftigt tillknäckt fälg. Är den ordentligt skev är det nog bäst att ekra om hjulet med en ny fälg.
Mitt förslag är altså att du testar att rikta upp det, sedan cyklar du vidare och hoppas att det håller. :)
Spänn upp det i en lös framgaffel eller ett riktställ och rikta upp det då!
Nu är jag ingen mästare på att rikta hjul, men jag misstänker att det kan vara
läge att släppa på ekrarna och försöka knäcka tillbaks hjulet. Sedan spänner du
upp det med så jämn spänning som möjligt utan att det blir snett igen.
Läs Leo's hjulbyggar-guide (se Läsvärt) eller surfa in på Sheldon Browns
hemsida (se Länkbibliotek) för tips om hur riktningen går till.
Packa kofferten och res med första bästa orient-express till Stockholm, hufvudstaden. Ta på dig dina bästa galoscher så att du är redo inför en promenad från stadens centralstation till Åsögatan vid söders höjder, för ett besök hos Phil McNaughton och de andra grabbarna på Dr.Spoke. Är det värt att rikta hjulet löser Phil det utan problem, är det inte det kan han säkert lura på dig en ny fälg eller ett nytt välbyggt hjul i din prisklass. :)
Men vad består hjulet av egentligen? Är det inga höjdargrejjer så kanske en liten nyinvestering är det bästa för driftssäkerhet och plånbok i det långa loppet.