Ovanlig olycka i morse, personskada och materialskada, trafikverket motpart.

Eddy

Aktiv medlem
Hej!

I morse när jag skulle cykla till jobbet så hade en underfart under en väg svämmat över och sedan fryst åt. Jag kom som vanligt i hög fart och insåg inte att det var vatten med en isyta i botten av tunneln utan hinner en bit ut på isen innan den brister och jag får tokstopp och flyger över styret. Lite omtumlad ligger jag där i en vak på en cykelbana och inser att detta inte ingick i min plan för att ta mig till jobbet. Nåväl jag tar mig upp och tycks kunna konstatera att inget var brutet iaf.

Väl på jobbet inser jag att jag måste varna andra och felanmäler till kommunen, får i retur när de hanterat ärendet att de kontaktat trafikverket för vidare hantering av felanmälan.
Jag insåg väl då att jag även borde anmäla mina skador dit, har gjort det nu men blev lite överraskad då jag i deras returmail sa att deras handläggningstid är upp till ett halvår! Lite väl långt kan jag tycka, nån som haft något ärende hos de och kan bekräfta handläggningstiderna? Jag ska kontakt med mitt försäkringsbolag i morgon och se om jag kan få någon hjälp från deras håll.

Lite drygt att jag verkar ha fått en lätt skadad axel så här mitt i längdsäsongen,

//E

Dagens tips:

I övrigt har jag inget att säga om handläggningstiden, det känns helt i linje med trafikverket.

Trafikverket kommer hävda att du inte anpassat hastigheten efter omständigheterna och avsäga sig allt ansvar.

//j
Grejen är den att de inte varnat att denna denna sjö(iofs bara 15cm djup) fanns på GC banan. Dessutom gick det inte att se faran.

Trafikverket kommer hävda att du inte anpassat hastigheten efter omständigheterna och avsäga sig allt ansvar.

//j

Tjena!

Trafikverket är inte så bråkiga när det kommer till ersättningar. Drog ett (bil)hjul i ett potthål på E22 för ett antal år sedan. Sprucken fälg.
Kontaktade TV som bad mig återkomma med kostnadsförslag. Inom fyra dagar hade jag nytt hjul betalt och klart.

Tjena!

Trafikverket är inte så bråkiga när det kommer till ersättningar. Drog ett (bil)hjul i ett potthål på E22 för ett antal år sedan. Sprucken fälg.
Kontaktade TV som bad mig återkomma med kostnadsförslag. Inom fyra dagar hade jag nytt hjul betalt och klart.
Säg det till min granne där TRV lyckades att fälla en stolpe över deras bil! Den blev som en banan, någon rejälare stolpe från järnvägen.

Grejen är den att de inte varnat att denna denna sjö(iofs bara 15cm djup) fanns på GC banan. Dessutom gick det inte att se faran.
Håller med om att de inte sköter sin verksamhet men det är vad resultatet normalt blir.
Trots det så bör du såklart anmäla/driva det men ha inte för höga förhoppningar.

//j

Tjena!

Har oxå fått ersättning för skador på bil men de gånger som jag har tagit upp cykelolyckor med dem så har det ansätts vara självförvållat.

//j

Lite drygt att jag verkar ha fått en lätt skadad axel så här mitt i längdsäsongen
Kan du inte visa blod, brutna ben, sjukskrivning , kvitton från akuten, osv kommer alla parter säga att din lätta skada är ingen skada. Vad ska du ha ersättning för? Sveda och värk? Då måste du gå till doktorn och få intyg på att du har jätteont

Mitt ex fick ett rejält stenskott i förardörren när hon passerade en gräsklippningskaravan. De klippte gräs på mittsträngen på E4 mellan Arlanda och Uppsala.
Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget,(det var jag som ägde bilen då) och ett krav på självrisken, tror det var 3000kr, till Trafikverket.

Efter 6 månader eller så kom det ett brev med budskap ungefär "kravet avslås då det inte finns någon notering att entreprenör fanns på angiven plats vid angivet tillfälle. Beslutet kan inte överklagas"

Så nästa gång något liknande händer kommer jag att tvärnita mitt i trafiken, dokumentera skada och namn på entreprenör.

Kan du inte visa blod, brutna ben, sjukskrivning , kvitton från akuten, osv kommer alla parter säga att din lätta skada är ingen skada. Vad ska du ha ersättning för? Sveda och värk? Då måste du gå till doktorn och få intyg på att du har jätteont
Ja, någon form av ekonomisk skada alt dokumenterad kroppslig skada måste finnas för att ersättning/skadestånd ska utgå. Sverige är inte USA.

Mitt ex fick ett rejält stenskott i förardörren när hon passerade en gräsklippningskaravan. De klippte gräs på mittsträngen på E4 mellan Arlanda och Uppsala.
Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget,(det var jag som ägde bilen då) och ett krav på självrisken, tror det var 3000kr, till Trafikverket.

Efter 6 månader eller så kom det ett brev med budskap ungefär "kravet avslås då det inte finns någon notering att entreprenör fanns på angiven plats vid angivet tillfälle. Beslutet kan inte överklagas"

Så nästa gång något liknande händer kommer jag att tvärnita mitt i trafiken, dokumentera skada och namn på entreprenör.
Det är förstås tråkigt och oönskat att personer som lider ekonomisk skada på det sättet inte får ersättning.

Å andra sidan gissar jag att det finns folk som skulle kunna försöka utnyttja det om Trafikverket regelmässigt betalade ut ersättning då folk skickade in krav, oavsett om de har eller inte har något som stödjer att deras verksamhet faktiskt kan ha orsakat skadan.

Om det är Trafikverket som inte har koll på sin upphandlade verksamhet eller om entreprenören i detta fall inte skött inrapportering kan man ju bara spekulera i. Dock trist när oskyldiga, ärliga människor får betala för det.

Det är förstås tråkigt och oönskat att personer som lider ekonomisk skada på det sättet inte får ersättning.

Å andra sidan gissar jag att det finns folk som skulle kunna försöka utnyttja det om Trafikverket regelmässigt betalade ut ersättning då folk skickade in krav, oavsett om de har eller inte har något som stödjer att deras verksamhet faktiskt kan ha orsakat skadan.

Om det är Trafikverket som inte har koll på sin upphandlade verksamhet eller om entreprenören i detta fall inte skött inrapportering kan man ju bara spekulera i. Dock trist när oskyldiga, ärliga människor får betala för det.

Ja, tyvärr är det nog stor risk för missbruk.

Det är så väldigt tydligt att jag börjar bli gammal. Det är lixom en ny generation av ynglingar som inte kan hantera en isfläck, en felbeställning, en till synes normal LBS, osv…
Man kan ju lixom inte låta bli att fundera på hur de riktiga problemen kommer tacklas när de väl dyker upp.

#gubbfan

Det är så väldigt tydligt att jag börjar bli gammal. Det är lixom en ny generation av ynglingar som inte kan hantera en isfläck, en felbeställning, en till synes normal LBS, osv…
Man kan ju lixom inte låta bli att fundera på hur de riktiga problemen kommer tacklas när de väl dyker upp.

#gubbfan
Haha, ja det är ett intressant tecken i tiden när vurpor på vintern när vi haft en mix av -15, snöstorm, +5 och frostnätter är nån annans fel ;-) #pendlat35årårentrunt

#gubbfan

Kanske är det en generationssak. Men risken kan också går upp när infrastrukturen blir bättre. När jag flyttade till Sverige för 13 år sen var cykelinfrastrukturen tydligen mycket sämre en i tyska staden jag hade flyttat ifrån (om att inte tala om Nederländerna). Då cyklade jag också långsammare och försiktigare. Men det har blivit mycket bättre över åren. En effekt av det är att jag cyklar snabbare nu. Då ökar risken på skador när något skulle går fel. En exempel är en bit at väg som ofta har varit i dålig skick, också med överhängande träd. Den har varit i bra skick sista åren och träderna beskurits. Förra veckan körde jag där i mörkret i relativt hög hastighet och kände en stor smäll. Det var en pothole (hur heter det på svenska?). Tur att mina däck var just tillräckligt hård pumpade.

Med det sagt skulle jag dock inte köra i en underfart i hög hastighet utan bra sikt (varmed jag inte vill säga att det var TS fel).

Detta är en arbetsskada. Har du kollektivavtal så ska du anmäla skadan som en arbetsskada, så kan du i alla fall få ersättning för kläder och glasögon och lite annat.

Mer info:

#gubbfan
Vet ej men det finns lixom inte i ens fantasivärd att en tunnel som var helt ren dagen innan nästa dag ska ha 15 cm vatten som dessutom har fryst så att det inte syns att det inte är tunnelbotten utan en ishinna som syns...problem har löst ända sen barnsben men detta var nått annat!
#gubbjävel per definition

Jag hoppas du läker fort. Resor till och från jobbet ingår normalt i de försäkringar som din arbetsgivare har. Du bör ha rätt till företagshälsovård etc. Gällande trafikverket har jag inget till övers. Som MC-åkare har jag ett flertal gånger varit nära olyckor p.g.a "oljegruslagningar" utan några varningsskyltar. Oftast får man slentriansvar att "Det finns skyltar vid alla vägarbeten" trots att det uppenbarligen inte stämmer. Vid bildbevis får man som högst ett "vi meddelar entreprenören", att det riskerar ens hälsa är långt ner på listan.

Tillbaka
Topp