Överbelastning av knän & benmuskler - skadad 4 ever?

Transwave

Aktiv medlem
Har för 1.5 år sedan överbelastat knäna. Jag tränade som aldrig förr, och började även gymma. Efter en knäböjövning på gymmet kände jag en slags trötthet jag aldrig kännt tidigare - en trötthet som inte gick över och som allt mer övergick i knäsmärtor. Ett tag gjorde det ont att gå i trappor, att cykla och att böja knän överhuvudtaget, samtidigt som jag var konstant trött i benen, från morgon till kväll, vecka efter vecka, månad efter månad, oavsett hur mycket jag vilade.

Till slut gick jag till en naprapat, som konstaterat att musklerna var otroligt spända och gav mig ett antal medicinska massager. De har fått en del spänningar att släppa och reducerat knäsmärtorna. Dock så kunde jag inte fortsätta cykelträna (belasta benen), för då var jag tillbaka på ruta ett med överspända muskler.

Detta var jag förståss inte nöjd med utan gick sedan till en sjukgymnast, för att veta exakt vad som har hänt och vad kan jag göra för att få tillbaka benen. Han konstaterade att jag var allmänt stel och hade för korta muskler, vilka kunde tänjas med hjälp av en rad stretchingövningar. Och dessa hjälpte faktiskt.

Men än idag är benstyrkan såväl som uttåligheten reducerad rejält. Kör jag bara lite för hårt eller lite för länge så känner jag mig trött i benen i flera veckor efteråt, knäsmärtorna kommer tillbaka och musklerna stelnar till, trotts att jag stretchar mycket noga varenda benmuskel, dagligen.

Undrar bara om det är någon som känner igen detta?

Första prognosen jag fick var att benen skulle vara återställda efter ett kvartal. Ett kvartal senare fick jag prognosen att benen skulle vara återställda efter ett år, bara jag tog det lugnt. Nu har det gått drygt 1.5 år, varv 5 månader under vinterhalvåret har jag inte cyklat en meter. Är benen förbrukade tro?

Blodprov, endokrinolog... det finns någonting här som inte stämmer. Bäst att kolla upp ordentligt. Muskulaturen blir inte "förbrukade" på detta sätt hos folk med normalt fungerande fysiologi och neurologi.

JT: Både sjukgymnasten och naprapaten var idrottsläkare, iallafall påstod sig ha erfarenhet av att behandla idrottsfolk av olika slag. Sjukgymnasten jag var hos jobbar på http://kmti.se/ Det är väl så idrottsligt det kan bli? När du säger idrottsläkare, menar du såna som tour-de-france cyklister får träffa när de får problem med kroppen? Sådana läkare får väl vanliga dödliga ingen tillgång till?

Daner: Endokrinolog, är det inte för hormonrubbningsbehandling? Ser inte riktigt kopplingen till det och belastningsskador, upplys mig gärna.

För övrigt - så länge jag gör stretchingövningarna dagligen så kan jag iaf träna, bara jag ersätter "mälaren runt på racern" mot "innerstan runt på pendlaren". Och håller mig på den nivån. Får jag för mig att köra för hårt så blir det paus i en vecka, och i värsta fall tidsbokning för massage. Men det sistnämnda kostar, så jag undviker det om jag kan.

Senast redigerad av en moderator:
En sjukgymnast eller naprapat är inte samma sak som en idrottsläkare. De kan inte skicka remiss för blodprov, cellprov från muskelvävnad, MRI el dyl och har inte samma utbildning eller erfarenhet. Det betyder inte att de har nödvändigtvis sämre erfarenhet, bara annorlunda. Problemet har inte hanterats tillräckligt bra ännu, ergo man behöver en ny synvinkel.

Rent spontant tolkar jag dina symptom mer som ett problem med utebliven återhämtning än en problem med överdriven nedbrytning. Gott om catabolism men ingen anabolism. Informationen som du har redan fått ang. vila, massage och stretching fungerar bra för 99 av 100. You are special and unique (but you already knew that!) Vissa sorts hormonrubbningar hindrar återhämtning. Andra musklulära syndromer kan gör samma sak. Jag minns inte alla och vill inte leda dig fel.

En idrottsläkare är en läkare med inriktning på idrottsmedicin. Varken sjukgymnaster eller naprapater är läkare (i de allra flesta fall). Inte för att förringa sjukgymnaster eller naprapater, men jag skulle personligen besöka en läkare i första hand om jag hade (stora) problem med min hälsa/kropp. Inte minst för att utröna vad som är orsaken till problemen. Som det låter på din beskrivning så behandlar du bara symptom.

Tack för era svar. Känner ni till någon/några lämpliga kliniker/sjukhus (helst inom sthlm) jag bör i första hand ta kontakt med för att träffa idrottsläkare/få den undersökning daner rekomenderar?

Jag är inne på Daners linje. Kan du inte komma till en idrottsläkare direkt kan en duktig allmänläkare undersöka, ta orienterande prover, och därefter eventuellt skicka dig till rätt instans.
Det du beskriver behöver inte vara allvarligt, men låter inte helt normalt, och du bör inte nöja dig innan du fått en diagnos eller åtminstone fått en del diagnoser uteslutna.

Jag skulle inte vänta en sekund med att gå till en läkare. Otroligt att du lyckats hålla dig borta så länge med tanke på hur din kropp mår.

Trist Vladde!

Det är inte helt enkelt alltid att så en korrekt diagnos. Det tog ett bra tag (efter att ha besökt diverse läkare) innan jag fick reda på vad det var för fel på mina knän (ojämnt brosklager i knäskålarna). Jag har kvar mina dåliga knän, men för mig blev cykling lösningen på mina knäproblem.

Lycka till!

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle inte vänta en sekund med att gå till
> en läkare. Otroligt att du lyckats hålla dig
> borta så länge med tanke på hur din kropp mår.

Jag väntade i sisådär 3v innan jag gick till läkare. Hade dock ingen aning om vem jag skulle gå till, så det blev som det blev. Massagen hjälpte, stretchingen hjälpte, samtidigt som både naprapaten och sjukgymnasten sa att det skulle försvinna med tiden bara jag tog det lugnt. Men det kanske inte gör det trotts allt (även om det är klart bättre idag), så jag ska följa upp daners tips och försöka få tag på en riktig idrottsläkare.

Transwave skrev:
> Jag väntade i sisådär 3v innan jag gick till
> läkare.

Menar du naprapat eller sjukgymnast när du säger läkare nu? Eller har du faktiskt varit hos en läkare?

JT skrev:
> Transwave skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag väntade i sisådär 3v innan jag gick till
> > läkare.
>
> Menar du naprapat eller sjukgymnast när du säger
> läkare nu?

Ja.

Jag har inga större läkarkunskaper, men jag har svårt att tro att du är skadad för alltid. Så kämpa på och försök hitta orsaken!

En orsak (mest en gissning) skulle kunna vara att vissa delar av dina benmuskler är kraftigt försvagade efter överträningen (säg 50-70% mindre muskelmassa kanske?), men andra delar av benmusklerna och din kondition i stort är bra. Det kan medföra att du orkar träna alldeles för hårt för de försvagade musklerna även när du tycker att du kör lugnt. Så följden blir att de får alldeles för mkt stryk när du tränar lite hårdare så att de aldrig får chans att byggas upp.
I samband med en knäskada så tappade jag 70% av muskelmassan i delen av quadriceps som är längst fram nästan på insidan av knät, det tog ca 6 månader av kontrollerad rehab med långsam stegring av belastning & aktiviteter för att bygga upp muskulaturen igen.

Som sagt bara en gissning/förslag, men jag vill poängtera att om kroppen kommit i kraftig muskulär obalans så krävs det en hel del för att komma tillbaka. Det tar lång tid innan muskelmassa byggs upp igen vilket innebär att det tar lång tid innan man får positiv feedback och märker att man är på rätt väg.

Daner skrev:
> Läkare = M.D. = kan beställa prov och skriva
> remiss

Inte riktigt sant, en läkare behöver inte vara disputerad (medicine doktor) för att beställa prov, skriva remiss och skriva recept. Däremot bör man nog inte kalla sjukgymnaster och naprapater för läkare om man vill göra sig förstådd i diskussioner :)

fredrikw skrev:
> Daner skrev:
> -----
> > Läkare = M.D. = kan beställa prov och skriva
> > remiss
>
> Inte riktigt sant, en läkare behöver inte vara
> disputerad (medicine doktor)

Wikipedia som vanligt:

"MD kan syfta på något av det följande:

En förkortning för Medical Doctor, amerikansk och internationell beteckning på person med läkarexamen. Notera att den svenska titeln medicine doktor (med.dr.), som syftar på en person som doktorerat på en avhandling i ett medicinskt ämne, motsvaras av Ph.D. på engelska."

Eftersom resten av Daners inlägg var på svenska utgick från att det var en svensk förkortning som åsyftades. Jag tänkte också att det var en bra idé att inte ytterligare spä på begreppsförvirringen i den här tråden.

fredrikw skrev:
> Eftersom resten av Daners inlägg var på svenska
> utgick från att det var en svensk förkortning
> som åsyftades. Jag tänkte också att det var en
> bra idé att inte ytterligare spä på
> begreppsförvirringen i den här tråden.

Fast "M.D." är ju inte samma sak som "med.dr."... så nog bidrog du till begreppsförvirringen! :-)

TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Eftersom resten av Daners inlägg var på svenska
> > utgick från att det var en svensk förkortning
> > som åsyftades. Jag tänkte också att det var en
> > bra idé att inte ytterligare spä på
> > begreppsförvirringen i den här tråden.
>
>
> Fast "M.D." är ju inte samma sak som "med.dr."...
> så nog bidrog du till begreppsförvirringen! :-)

hmm, det har du nog rätt i... men de var dom andra som började =)

Intressant att läsa thompa!

Att muskelmassan är reducerad syns såväl som känns. Kondisen är helt överlägsen all styrka jag har i dagsläget. Har inte varit andfådd en enda gång det senaste året i samband med cykling - jag orkar helt enkelt inte ta i till den graden att lungorna behöver anstränga sig.

Spänningarna och stelheten sätter sig i muskler strax ovanför knän, på yttre sidorna om knäna, bakom knäna samt i vaderna. Det var även i dessa områden (runt knäskålen typ) som smärtan satt de första månaderna efter överbelastningen. Idag känner jag mest kronisk trötthet, dock i varierande grad.

Hm, kom på en grej jag missat att nämna: Jag besökte faktiskt en allmänläkare på ett sjukhis i Karlstad, det var han som skickade mig till en sjukgymnast på kmti, efter en undersökning.

Lyfter den här gamla tråden.

Hur gick det för dig Transwave, fick du ordning på benen?

Nyfiken då jag själv har en delvis liknande problematik. Kan verkligen känna igen mig i din beskrivning:

"Spänningarna och stelheten sätter sig i muskler strax ovanför knän, på yttre sidorna om knäna, bakom knäna samt i vaderna. Det var även i dessa områden (runt knäskålen typ) som smärtan satt de första månaderna efter överbelastningen. Idag känner jag mest kronisk trötthet, dock i varierande grad."

I mitt fall grundar sig problemen i en stelopererad rygg som gjort att ryggen klarar max 15-20km cykelträning. Sen är ländryggen bränd. Har sen i början av sommaren gett mig f-n på att styra upp ryggen och börjat med coreträning (baby steps med PT). Kör 2-4 pass/vecka utöver daglig cykelpendling och löpträning. Konditionen är det mao inget fel på. Coreträningen har generellt varit ett lyft för rygg, hållning, balans mm. Men, i och med den har benen blivit sjukt trötta. Särskilt främre lår och baksida knän. Trodde först det var träningsvärk men tröttheten går i princip inte över, så länge jag inte pausar träningen helt.

I mitt fall räcker det med en ytterst (löjligt) liten överansträning vid coreträning för att benen behöver ca en veckas vila. Vilket innebär ett moment 22 då ryggen blir sämre av vila. PT:n (som är kompetent, naprapatutbildnad) säger att det bara är att köra på, ta smärtan och tänka positivt. Men det känns sådär att knappt kunna gå dagen efter.

Funderade på det Thompa skrev om "muskulär obalans". Låter träffande. Fler som har erfarenheter? Hur fick ni bukt med era problem? Sjukgymnastik? Simning? Strechövningar? Börjar bli riktigt förbannad. Vilket ju är bra :)

Väcker gammal tråd...

"Spänningarna och stelheten sätter sig i muskler strax ovanför knän, på yttre sidorna om knäna, bakom knäna samt i vaderna. Det var även i dessa områden (runt knäskålen typ) som smärtan satt de första månaderna efter överbelastningen. Idag känner jag mest kronisk trötthet, dock i varierande grad."

Jag har likande symptom som kommit smygandes senaste tiden...dock inte så mycket värk utan mest stelhet och orkeslös muskler utan kraft på samma ställen som ts nämner

Hur gick det, löste det sig och vad va "lösningen" på problemet/problemen i så fall?
Någon annan som råkat ut för samma/liknande sak o fått bukt med problemet o kan tipsa om lösning på problemet.

Tillbaka
Topp