Överkroppsskydd till 12-åring för downhill

0Helena0

Medlem
Behöver lite hjälp. 😬

Fått i uppdrag att förstå vad som är bra och sedan hitta begagnat överkroppsskydd för kille ca 145 lång med rygg ca 40cm. Nybörjare men modig och gillar fart.

Mamman önskar modell jacka och inte lösa delar.

Vilket av dessa skulle ni rekommendera?
Shot ultralight 2.0 skyddsväst
Poc spine VPD 2.0 jacket
Acerbis Scudo junior 2.0
Dessa har jag hittat på typ blocket/marketplace etc för mellan 500-750kr.

Eller har någon något annat att rekommendera?
Budgeten är inte så stor, därav önskemål att hitta begagnat.

Senast ändrad:
Begagnat är nog passform prio. Sen om det ska vara level 2 får man kolla upp det. Ja, och om det ska funka med nackskydd eller vad det heter.
Har sett billiga raven under hösten

Poc är säkert bra. Jag, och min son, har ingen erfarenheter av de andra två tillverkare du nämner.

Köp inte begagnat utan att testa. Passformen är extremt viktig, man ska aldrig utgå från storlekstabell då barn växer så olika. Sunt förnuft räcker när man testar skydd, men minsta lilla tvek och det är bättre att leta vidare. Ryggskyddet ska täcka hela ryggraden, det ska inte lyftas när man sätter sig på sadeln, det ska sitta tight men inte hårt, övriga skydd ska inte inte sitta löst, axelbredden ska vara justerbar eller i rätt storlek osv.

Dottern är 12, 165cm lång, hon kör Leatt Reaflex Stealth i XS som hon gillar då den sitter tight och är följsam, använder dock bara till skidåkning. Skulle tro att de flesta ungar föredrar mjuka skydd.

Hennes kompis som är ett halvt huvud kortare kan använda samma skydd, så längd säger som sagt inte så mycket.

Tillbaka
Topp