OWN FR-01 (Only What's Necessary)

DrMikael

Medlem
Är det någon som har provat och/eller har någon koll på OWN FR-01?

https://www.onlywhatsnecessary.com/store

Ska man tro på deras hemsida så är det ju världens bästa sko för plattisar, men frågan är då varför ingen använder dem?

Vad säger happykolektivet, ska man våga chansa på ett par framtidsskor eller lägga sina surt förvärvade pengar på ett par Five Tens som alla andra?

Har varit sugen på dem men inte slagit till än, hade gjort det om min storlek funnits nu när de har rea. De har ju fått överlag positiva recensioner så köp och lämna omdöme

Rockingman sa:
Har varit sugen på dem men inte slagit till än, hade gjort det om min storlek funnits nu när de har rea. De har ju fått överlag positiva recensioner så köp och lämna omdöme

Jag gjorde det!
Slog till på ett par svart/vita rackare nu när det ändå var rea.
Kommer se ut som en 40-åring med Air Jordans i skogen ?
Uppdaterar med en liten unboxing och en recension när de dykt upp! ?

Jag köpte ett par i vintras då det kändes slugt att få både vinter- och sommarsko i samma paket. Kvaliteten är helt ok (men inte exceptionell) och de är väldigt sköna att ha på sig. Tyvärr är sulan inte alls lika greppig (mot Race Face Atlas) som FiveTens och om jag visste då vad jag vet nu hade jag nog satsat på en annan sko. Kanske Adidas variant med FiveTen-sula.

Idag kom mitt efterlängtade paket!
En trevlig dam med en brun kartong i famnen ringde på ytterdörren och lämnade över mina nya bebisar.

Kartongen som skorna kom i kändes som vilken skokartong som helst med undantag av att den var något större och innehöll ett extra fack med det andra paret liners.

Skorna känns som om de är av hög kvalité när man håller dem i handen.
Jag började med att prova bara innersko utan ytterskon på och genomförde ett legobitstest. Det gick utmärkt att ställa sig på legot mitt i hålfoten och D30-sulan åt upp alla vassa kanter utan problem.

Innerskon krängdes av, placerades i ytterskon och med ett ordentligt dragande i öglorna så gled skorna på fötterna.
Från första stund så satt de som en smäck!

Det känns som de har en styv och bra sula som klibbar fast ordentligt i golvet (Ja, jag går omkring inomhus, som en mentalpatient, med cykelskor på fötterna. Men det har du nog gjort själv också ?)

Jag har ännu inte hunnit prova skorna på cykel och det ska bli mycket intressant att se hur de gifter sig med mina Superstar Components Nano-X pedaler.

På återhörande!

Bilagor

• 20170929_123543.jpg
    20170929_123543.jpg
    127.8 KB · Besök: 36
  • 20170929_123657.jpg
    20170929_123657.jpg
    89.2 KB · Besök: 43
  • 20170929_123748.jpg
    20170929_123748.jpg
    117 KB · Besök: 35
  • 20170929_124205_001.jpg
    20170929_124205_001.jpg
    149 KB · Besök: 38
mg25 sa:
Hur är dem storleksmässigt, är dem som fiveten?

Jag har inte provat några Fiveten men OWN kör med mondo-storlek, dvs att man mäter foten och kollar vilken längd man ska ha på skon enl en tabell på hemsidan.

De passade helt utmärkt på mina fötter (som är relativt smala) och vad jag har förstått så verkar de passa bra på de flesta sill provat dem.

Jag har aldrig sett en dålig recension av dem och den ena kritiken som jag har hört är att sulan inte är lika greppig som på femtiorna..

Jag tjackade ett par när de reade ut dem under sensommar/höst.
Greppet jämfört med 510 är annorlunda. Det känns som att det mer kommer från dämpningen i mellansulan än från kletigt gummi. Så länge man rullar på i bra fart sitter de fint, men i det att det blir lågfartsmanövrar, bunnyhops eller taffliga hopp med lågt tryck på pedalerna är 510 i en annan liga. Det är helt enkelt för hårt gummi i yttersulan. Annars gillar jag dem skarpt, så länge det inte är för varmt ute, de andas sisådär.

Så en bra höstsko med grym kvalitetskänsla och mycket bättre grepp i lera än 510. Jag lämnade in mina till en skomakare som fräste bort gummit i "trampzonen" och kladdade dit vibrams mjukaste klättergummi istället, men sen kom vintern så jag har inte fått prova. Har vissa förhoppningar om att det kan ha blivit bra, annars blev det iaf ännu lite jävla svindyrare än de redan var.

Jag hade inte ro å vänta och det kliade i shoppingfingrarna.
Det ligger ett par i min låda i mitten av nästa vecka!

Tillbaka
Topp