På tal om älgjakten

På tal om älgjakten
Fältprästen sa:
daikai1 sa:
Åtel efter vildsvin kan det vara, tror det är ok med belysning då, annars är det inventering efter vad som finns på åtlarna med kamera.
Det är väl kameran som inte är OK?

Ok med åtelkamera numera https://svenskjakt.se/start/nyhet/sa-sager-nya-lagen-om-viltkameror/

När det gäller belysning: "Numera gäller dessutom att fast belysning som har satts upp i syfte att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildsvin vid för ändamålet anordnade åtelplatser för vildsvin.

Inga särskilda krav har ställts på vilken typ av belysning man får ha annat än att den ska vara fast. Detta innebär att den ska vara fast monterad och inte bärbar, vridbar eller liknande. Det finns heller inga krav på att den ska lysa konstant eller var den ska vara monterad. Lampan måste dock belysa åtelplatsen, eftersom jakten ska ske vid en åtelplats.

Man får därför inte lysa upp hela skogen och skjuta vildsvin överallt bara för att man har en åtelplats någonstans. Vildsvinet ska vara ”vid” åtelplatsen, för att man lovligen ska kunna fälla den med hjälp av belysningen. Lampan kan vara en bra bit bort, bara den belyser åtelplatsen. Jägaren kan befinna sig på jägarmässigt avstånd från åtelplatsen när vildsvinet skjuts vid åtelplatsen."

På tal om älgjakten
skier sa:
1888 sa:
Jag känner bara en jägare och jobbar tajt ihop med hennes gubbe.
Jag kan påstå, större djurvänner än dessa två är svårt att hitta.
Hon jagar runt i butiker och hämtar kasserad frukt o grönt som hon utfodrar
djuren med, även vintertid så köps det in pellets till rådjuren (mm) så dom skall klara vintern.
Visst, ett o annat rådjur hamnar i frysen (dock, absolut ingen åteljakt), men garanterat för
varje som skjuts klarar sej två andra pga utfodringen.
Bilder från den "förbjudna" åtelkameran denna torra sommar visar att vildsvin, rådjur och framförallt
en hel älgfamilj med mamma pappa barn (även en fjolårskalv) varit och käkat gott.
Så att kalla alla jägare för djurmördare är nog lika illa som att kalla alla cyklister för "Tour de France" cyklister.

Menar du på allvar att de utfodrar rådjur och vildsvin för att de ska bli fler? Hela syftet med jakten var ju alldeles nyss att hålla nere stammen?

Vildsvinet var inte riktigt meningen att utfodra. Älgjakt bedrivs inte på denna mark.
Garanterat 2 överlever för varje dom skjuter var väl kanske lite att ta i.

På tal om älgjakten
“It was a shame he died so quickly, I would’ve liked to have taken the lead out of him slowly and known he was lying there dying. He deserved to be tortured to death.”

Kvalitetshornalistik

På tal om älgjakten
Att tala illa om folk efter det att de gått bort är lite sådär där jag kommer ifrån.

Var han ett svin eller inte. Vette fan, men att säga det om folk som inte ens har en teoretisk chans att försvara sig känns lite tveksamt.

#åsikt

På tal om älgjakten
Bengt-re sa:
Att tala illa om folk efter det att de gått bort är lite sådär där jag kommer ifrån.

Var han ett svin eller inte. Vette fan, men att säga det om folk som inte ens har en teoretisk chans att försvara sig känns lite tveksamt.

#åsikt

Frågan är om skulle trashtalka sin bror/son på det viset om de inte fanns något där?

På tal om älgjakten
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Han verkar ju ha fått chansen att försvara sig några gånger genom livet. Verkar ju inte ha varit Guds bästa barn precis.

Det stämmer nog. Men det upplevs ändå lite märkligt att framföra grova anklagelser emot någon som är ihjälskjuten. Tidningars redogörelser över händelser har ju genom åren ofta visat sig avvika ganska mycket ifrån den objektiva verkligheten. Jag påstår inte att det är så detta fallet, men bara den teoretiska möjligheten att det skulle vara så ger iaf hos mig en besk bismak till rapporteringen.

På tal om älgjakten
Mötte en snubbe i kamokläder med hagelbössa i skogen vid puketorp. Antar (och hoppas) att han var ute och jagade
Insåg att jag cyklade med svart/vit hjälm och gråspräcklig tröja och ser ut som en älg för jägare med dålig syn och en hagelbössa.
Tog av mig tröjan och körde i färgglad undertröja resten av rundan.

På tal om älgjakten
Mr. Fred sa:
Mötte en snubbe i kamokläder med hagelbössa i skogen vid puketorp. Antar (och hoppas) att han var ute och jagade
Insåg att jag cyklade med svart/vit hjälm och gråspräcklig tröja och ser ut som en älg för jägare med dålig syn och en hagelbössa.

En älgjägare har inte hagelbössa...

På tal om älgjakten
Mr. Fred sa:

Klokt. Reflexväst är bra så här års annars. Och neongula handskar - skadar inte att vara tydligt "icke djur". Tydligen mår jägare dåligt av att skjuta cyklister så för att undvika detta bör vi klart märka upp oss som "icke djur".

#åsikt

På tal om älgjakten
Mr. Fred sa:

Skjuta älg med hagelbössa? Kärnskotts avstånd då... ?

På tal om älgjakten
...på tal om älgjakten så är vi klar och har börjat med hjort ist,
Roligare jakt, godare kött!
Efter det blir det den personliga favoriten "Toppfågeljakt" på tjäder och orre,
Tyvärr bjussar jag inte på några bilder(har inte skjutit nån större i år)

På tal om älgjakten
Eddy sa:
...på tal om älgjakten så är vi klar och har börjat med hjort ist,
Roligare jakt, godare kött!
Efter det blir det den personliga favoriten "Toppfågeljakt" på tjäder och orre,
Behövs inga bilder, men jag provsmakar gärna.

På tal om älgjakten
Facebook verkar ha fattat.

Screenshot_20181023-171349.jpg

På tal om älgjakten
Eddy sa:

Jag kan bjuda på några härliga älgjaktbilder. Roligt att hitta när man cyklar och tältar i skogen, fint också när man tror att vattnet i bäckar är rent och drickbart ..

DSC001.jpg

DSC009.jpg

DSC013.jpg

DSC018.jpg

DSC028.jpg

DSC035.jpg

DSC004.jpg

DSC005.jpg

DSC008.jpg

DSC012.jpg

DSC0016.jpg

DSC021.jpg

DSC033.jpg

DSC038.jpg

DSC043.jpg

På tal om älgjakten
Yonna sa:
Eddy sa:

Jag kan bjuda på några härliga älgjaktbilder. Roligt att hitta när man cyklar och tältar i skogen, fint också när man tror att vattnet i bäckar är rent och drickbart ..

Dedär skulle jag misstänka tjuvjakt faktiskt, de flesta grovrensar magen och drar ut resterande älg till slakthus.

De såg även relativt färska ut.

På tal om älgjakten
daikai1 sa:
Yonna sa:
Eddy sa:

Massa bilder

Dedär skulle jag misstänka tjuvjakt faktiskt, de flesta grovrensar magen och drar ut resterande älg till slakthus.

De såg även relativt färska ut.

Och efter slaktboden kör man ut slaktavfallet i skogen ?

Senast ändrad:
På tal om älgjakten
De där bilderna ser för jävliga ut och gör att man skäms som jägare. Jo visst, benresterna och kanske skallarna kan väl något djur skrapa loss lite mat från men hudarna är enbart skräp. Men det ser för jävligt ut och skapar dålig PR för jägarkåren när det hittas. Tyvärr är det dock inte säkert att det är olagligt, jag tror det beror på föreskrifterna i din kommun. Men tipsa miljökontoret i din kommun om var den där platsen finns så får de ta ställning till om det ska polisanmälas. Mycket av det där är ju helt färskt men benen med mossa på visar att det inte är första gången det dumpas där. Finns det björn i trakten så har jag nog en god aning om vad syftet med den där högen är...

På tal om älgjakten
...på tal om älgjakt så var jag och sprang på en av mina favvorundor, där ingår Hässingeberget, dess stig upp till grillplatsen och på väg ner just förbi "Klabbölebänken" låg en död älg med huvudet på en av spängerna! Snacka om överaskning.

Jag träffade jägaren nere på landsvägen, de hade sökt den älgen ett tag, men nu fick det ju ett hyffsat slut iaf.

//E

På tal om älgjakten
...jag kan heller inte bjuda på bilder som Yonna visade, vi säljer hudarna och eldar upp skankarna, som sen blir det givetvis soppa på köttbenen!

Inte snyggt att lämna som på bilderna, polariseringen ökar.
Jakt är fantastiskt roligt, men precis som med allt annat så innebär det både rättigheter och skyldigheter.

På tal om älgjakten
Carl A sa:
ForesterGuy sa:

Nja, klass 1 kräver kula av viss anslagsenergi, Hagel är väl medr klass 4.

Hagelgevär är lite svåra att "dra över en kam". Hamnar allt mellan klass 1 och 4. Brenneke kula till kaliber .410.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassifikation_av_jaktvapen

På tal om älgjakten
Classe75 sa:
Carl A sa:
ForesterGuy sa:

Nja, klass 1 kräver kula av viss anslagsenergi, Hagel är väl medr klass 4.

Hagelgevär är lite svåra att "dra över en kam". Hamnar allt mellan klass 1 och 4. Brenneke kula till kaliber .410.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassifikation_av_jaktvapen

Jag tycker iallafall att det är olämpligt att skjuta cyklister med hagelgevär. De kan t.ex skjuta tillbaka...

Tillbaka
Topp