På väg mot Långa Billingeracet ???

Innan väderleksrapporten följande klipp:

God morgon. Idag skiner solen men det är fortfarande några moln lite här och där. Ska om en stund möta upp en vän här nere och köra ett långpass på MTB-cykeln. Idag skall jag köra mig trött har jag tänkt och det passar perfekt att ta sig bort mot Öglunda där Långa Billingeracet kommer att passera på söndag. Har tänkt att hoppa på banan där och köra första loopen samt ner i stan en sväng och köra startbacken och sedan Strupen som är målbacke. Ser fram emot helgen och hoppas att det blir ett fint lopp på Billingen. Ska bli otroligt skönt att komma på tävlingsbanan igen... Verkligen! Ha en bra dag. Hörs framåt/ Emilio

För er som inte redan räknat ut det kommer klippet från Emil Lindgrens hemsida (lite redigerat av mig). Han kommer alltså till start på söndag. Vad väntar då Emil och alla andra? Just nu skiner solen i Skövde. Det är ganska varmt och blåser väldigt mycket. Betyder att det torkar upp i skogen. Banorna som redan är fina blir ännu finare och klarar lite regn till (vilket SMHI utlovar).

Körde igår kväll på några slingor uppe på Billingen tillsammans med våra ungdomar. Fina spår men visst har vi lite lera på vårt berg. Inte värre dock än på många andra långlopp jag kört. Tvärtom är nog banorna ovanligt bra utan att för den skull vara för tillrättalagda. Det är trots allt en MTB-tävling.

Jag är visserligen ingen meriterad långloppsåkare, detta blir mitt andra, men är inte över 2 liter vatten väldigt mycket att kånka runt på. Jag tänkte 75 cl flaska och fylla på den vid varje stopp borde vara rätt lagom, förutsatt att man inte har i tätstriden att göra då.

Eller om man ställer frågan annorlunda. Om ni nu dricker så mycket, hur undviker ni att bli skvalpiga i magen?

tack så mycket för hjälpen jag hoppas att ni har uppdaterat sidan snart... jag vill vara säker på att jag är med i Elit klassen... fan vad jag längtar tills söndag.. jag är riktigt sugen på att cykla lite terräng.. jag har bara cyklat asfalt som träning (så jävla tråkigt) så jag längtar till lite härliga skogsstigar med mera

puss på er // Nicke

Det är inte någorlunda bra. Det är kanonbra. Vi bjuder allt. Finna snabba stigar, fina tekniska stigar, torra fina stigar och fuktiga fina stigar. Trots en del regn i veckan är spåren bra. Några ställen med lera finns men det är sammantaget alltså väldigt fina förhållanden. Mötte idag några Spårvägare som kört första slingan och de bekräftar detta. Man får hitta på något annat än underlaget att skylla på.

Dag Bränfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Man får hitta på något
> annat än underlaget att skylla på.

Fan också :)

Banan är bra. Det finns torra stigar, det finns fuktiga stigar, det finns tekniska stigar och det finns snabba stigar. Banan har klarat vinterns myckna snö och senaste veckans regn mycket bra. Det finns lera på Billingen men inte i sådan mängd att det blir besvärligt. Mötte idag två Spårvägare som prövat första delen av banan som är mest känslig för nederbörd och som bekräftar det goda skicket. Det kan bli en riktigt fin söndag. Samtidigt måste ni hitta på något annat än banan att skylla på om det inte går bra... Och just nu skiner solen över Billingen. Banan är snart färdigmärkt och ikväll skall målområdet byggas upp.

Sorry för inlägg nr 2. Missade siddelningen och att mitt förra inlägg redan var infört.

Apropå SMHI - hur ofta tycker ni att deras prognoser stämmer? Tänk positivt så vinner ni tävlingen och får fint cykelväder. Regn kan vara skönt avsvalkande när det blir varmt inombords. Njut av gåvorna.

Dag Bränfeldt skrev:

> Apropå SMHI - hur ofta tycker ni att deras
> prognoser stämmer? Tänk positivt så vinner ni
> tävlingen och får fint cykelväder. Regn kan
> vara skönt avsvalkande när det blir varmt
> inombords. Njut av gåvorna.

Det var därför jag skrev Jippi!

Jag gillar att köra i regn!

/Erik

Dag Bränfeldt skrev:
> Banan är bra. Det finns torra stigar, det finns
> fuktiga stigar, det finns tekniska stigar och det
> finns snabba stigar. Banan har klarat vinterns
> myckna snö och senaste veckans regn mycket bra.
> Det finns lera på Billingen men inte i sådan
> mängd att det blir besvärligt. Mötte idag två
> Spårvägare som prövat första delen av banan
> som är mest känslig för nederbörd och som
> bekräftar det goda skicket. Det kan bli en
> riktigt fin söndag. Samtidigt måste ni hitta på
> något annat än banan att skylla på om det inte
> går bra... Och just nu skiner solen över
> Billingen. Banan är snart färdigmärkt och
> ikväll skall målområdet byggas upp.

Japp, det var jag och KalleN som var ute och körde första 4 milen idag.
Det var fint, inget vanligt svenskt långlopp, blir kanon på söndag!

Hej
Finns det möjligtvis någon som har 2 platser i bilen (inga cyklar, de är redan framme) från Stockholm till Skövde idag (lördag)och vill ha sällskap och bensinen betald?

Ring då gärna mig,
Oscar, 070-5712903

Nu j-ar

ReadyToRace.JPG

Du tog för lite LSD till mjölken Mollo, lite till och du kanske hade sluppit krampen;-) det var jag som låg precis bakom dig när du fick kramp i sista knäppan innan riktiga strupen börjar så jag fick höra ditt härliga kvidande =)

Anders G skrev:
> Du tog för lite LSD till mjölken Mollo, lite
> till och du kanske hade sluppit krampen;-) det var
> jag som låg precis bakom dig när du fick kramp i
> sista knäppan innan riktiga strupen börjar så
> jag fick höra ditt härliga kvidande =)

Ha ha! Det bara small till. Hade känt av det nån mil så jag visste nästan att det skulle komma där i strupen. :)Jävlar vilken skojsig bana. Helt underbara utförslöpor och många skojiga tekniska partier. Tur att vi missade regnet. Då hade det varit en helt annan grej. :O
/J

Hehe, lite bilder

BigM före:
Gamlatakter.JPG

BigM efter:
Mollo.JPG

Micke före:
MVPFoere.JPG

...och efter
MVP.JPG

Jag ser en välkommen syn
Efterlaengtad.JPG

Självporträtt när jag rullar över mållinjen
Maalgaang.JPG

Bonusbild på Kaijan innan start
Kaijan.JPG

Hade hyfsat bra klipp idag, men kroknade i vanlig ordning. Tack Hanna för sällskapet tills du drog iväg.

Edit: Glömde bort att berömma arrangörerna för banan. Grymt kul att det går att ha riktigt tekniska partier på långlopp. Utförskörningarna var grymma. 50 knyck i skogen pirrar :)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det var en kalasfin bana! =)

För egen del är jag mest nöjd att jag cyklade hela strupen upp, men det var kanske för att det inte gick så fort på andra partier av banan... (c:

/Micke

Grymt fin bana samt en eloge för bra banmarkering..

Efter 8 mil kändes den där strupen förjävligt i köttstyltorna

Håller med i hyllningarna om banan, helt underbara stigar. Ibland längtade jag efter lite grusväg...
Var helt inställd på att åka i regn, det blev ju ett perfekt väder till slut. Pastasalladen efter loppet kunde intas i strålade sol!
/Erik

Toppenarrangemang med fin bana med bra markering och fint väder, det enda jag kan skylla på att det inte gick fortare är mig själv!
MEN varför togs inte "dubbeldroppet" efter första matdepån bort? jag och KalleN körde banan i fredags och blev lite skärrade trots att vi tog det lungt. Vi sa till banchefen som vi stötte på vid stadion att det var väldigt farligt där och lätt att leda runt. En varningspil hjälper liksom inte när man kommer i hög fart och det såg inte särskilt farligt ut när man kom dit. Det kom iofs upp ett par varningspilar till, men när jag kom dit idag stod en "civilklädd" person och varnade och en person som hade kraschat låg och gallskrek. En annan person som också måste ha kraschat och hade fläskläpp såg lite groggy ut och försökte varna folk. Det var en obehaglig och onödig scen! Synd!

Där håller jag inte riktigt med, är det markerat med tre enduropilar så är det *väldigt* svårt. Då är det inte bara att blåsa på. Jag hoppade (!) över en vurpande kille, inte just där utan på ett enklare ställe med ett "dropp" och det är konstigt hur kassa många är på relativt enkel terräng.

Sen skulle alla tjäna på riserstyre istället för nerkapade 50cm-styren :)

Det var nog min parhäst Johan som du såg med svullen fläskläpp där soulbrorsan. För jag tippar på att han som skrek var han som bröt nyckelbenet.. Johan fick åka ambulans in för att röntgas. Jag tror att han klarade sig hyffsat ändå för han kunde tydligen gå och prata efter vurpan men dom vill väl vara säkra. Den andra killen vet jag inte vem det var..

Nån nämnde att dom drog om banan runt droppet efter vurpan, men jag vet inte.. Jag kommer inte ihåg någonting, bara att det var alldeles för många och branta uppförsbackar..

själv såg jag inte pilarna alls utan (tror jag) hoppade partiet. på de ställena man är tvungen att hålla ögonen hårt på marken räcker det inte med pilar uppe i nåt träd, då får man leda banan i nått fartminskningsparti innan. själva puckeln med efterföljande "dropp" i sig var ju inge farlig, men i full fart och utan förvarning så kunde det gått illa. det var rätt många som hade nära-dödenupplevelser bakom mig lät det som. onödigt.

annars så var banan kanon. jättebra start utan trängsel och en fin målgång.

De måste dragit om banan tills jag kom. Jag såg inget som skulle vara så farligt. Men Justus låg väl och flåsade Darvell och kompani nacken. :)
/J

Senast redigerad av en moderator:
Pilarna satt tydligen inte brevid varandra som dom bör vid fara utan några pilar satt ovanför varandra och pekade neråt.
Dom lär ska ha dragit om där efter nyckelbensbrottet..

Men farligt var det.

Kul bana som sagt, och jobbig.

Tillbaka
Topp