Påfyllning av flaskor till svets

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej funderar på att köpa en begagnad gassvets-utrustning -främst för mindre grejer och ett enstaka rack, men funderar på om det baserat på att det inte verkar vara standardflaskor, går att få dem påfyllda? Kan man gå till en dykbutik för bara syrgas?
Ganska troligt att acetylen byts ut mot gasol (och då är ju påfyllning inget problem).

Bifogar bild från annonsen

Bilagor

• Screenshot_2024-10-15-12-45-21-932_com.tradera-edit.jpg
    Screenshot_2024-10-15-12-45-21-932_com.tradera-edit.jpg
    209.3 KB · Besök: 182
Ser ut som vanliga 5 litersflaskor….. finns på alla gasdepåer, nått pris har jag inte koll på för jag betalar aldrig……

Dykbutiker kan eventuellt ha syrgas till salu om de blandar gas. Vet inte om det är billigare eller dyrare, eller lättare eller svårare än att hitta en gasdepå.

Ser ut som gamla 5 liters AirLiquide-flaskor. AL-handlare byter ut dem. Alla gashandlare byter in alla moderna 5-liters oavsett gasleverantör, men gamla flaskor med rund botten brukar bara "rätt märkes" depå byta.
Fritt ur minnet kostar Acetylen runt 1000 att byta, oxygen något billigare. Var längsen jag bytte nu.

Om du skall löda och värma lite mindre grejor är mapgasbrännare ett bra alternativ. 2400C, engångsflaskor mm. Klarar inte skärbränning, men har man inte det behovet så.

Jag har en Rimac och är nöjd.

Varför skulle du byta acetylen mot gasol?
Fattar inget.....
Lättare/säkrare att förvara och lite smidigare att fylla på för en vanlig hemmapulare som jag (som jag fattar det så kan man med rätt munstycke få till hyffsat resultat med gasol trotts att det är lite mindre värme). Tror att jag behåller flaskan men tömmer den tills jag har ett ställe att förvara den.

Lättare/säkrare att förvara och lite smidigare att fylla på för en vanlig hemmapulare som jag (som jag fattar det så kan man med rätt munstycke få till hyffsat resultat med gasol trotts att det är lite mindre värme). Tror att jag behåller flaskan men tömmer den tills jag har ett ställe att förvara den.
Nu är inte jag svetsare(egentligen) men vi använder bara gasol/syre för värmning och acetylen/syre till svetsning(I väldigt liten omfattning).

Oxy/gasol funkar till värmning, lödning och skärbränning, med rätt utrustning.

Oxy/acetylen funkar till allt men är dyrt i konsument-storlek. Brinner med torr låga, till skillnad från gasolen som hela tiden släpper ifrån sig vatten/ånga.

Har mekanisk verkstad hemma, och har oxy/ace för att den "fixar allt".

Hej funderar på att köpa en begagnad gassvets-utrustning -främst för mindre grejer och ett enstaka rack, men funderar på om det baserat på att det inte verkar vara standardflaskor, går att få dem påfyllda? Kan man gå till en dykbutik för bara syrgas?
Ganska troligt att acetylen byts ut mot gasol (och då är ju påfyllning inget problem).

Bifogar bild från annonsen
Beroende på vad du skall göra så hade jag inte rekommenderat att byta från ordorox till rent luktfritt syre . Samma med acetylen till gasol. Jag kan inte svara på vad vad det är för flaskor men om de är redan friköpta är det bara att åka till exempelvis imab och byta ut dem med fyllda tuber . Det kostar inte så mycket.

Snabb fråga igen - hittat ett nytt objekt där flaskorna är på 1 l , men jag hittar bara påfyllning för 5 resp 10 flaskor. Fyller man vanligtvis så små flaskor (1l) från större flaskor snarare än centralt hos leverantör?

Tillbaka
Topp