Påhängscykel vs Follow Me

ratatosk

Aktiv medlem
Någon som testat båda? Eller har tänkt o klurat o valt?

En Follow Me http://www.followme-tandem.com/images/foto/_bild1gr.jpg
har fördelen att barnet använder sin egen cykel, samma pryl används länge innan hon är stor nog att hålla ordning på sig själv. Men hur meckigt är det att spänna på och av? Blir det av att säga "ja här kan du cykla själv en bit"?

För o nackdelar med påhäng vs follow me-lösningen?
Var hitta till bra pris? Märken? Kvalitet?

Ser ut att fungera exakt som en påhängscykel.

Verkar dessutom vara lite småsvår att montera av om man tittar bilden. Tar nog nån minut skulle jag tro.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> nackdelen är att barnet kan bromsa självt.
>
> Hade jag inte redan haft en påhängshoj hade det
> blivit en follow me.

Nackdelen på follow me eller på påhängscykel? Jag har inte hunnit klämma o titta live ännu, nytt med barn för mig.

Med follow me, påhängscykel med broms tror jag inte finns. Det är en dålig idé att låta barnet kunna bromsa på egen hand =)

Med follow me får däremot barnet en cykel som är i rätt storlek (givet att man köpt sådan till barnet). Vi som prenumererar på islabikes hade haft stor nytta av sånt. Däremot så är nog även den enklaste påhängscykeln betydligt lättare än vilken stormarknadsbarncykel som helst, så för och nackdelar beror lite på vilken cykel man hänger på tror jag.

Jag och femåringen körde iaf påhängshoj för första gången i helgen och det var mycket uppskattat även om hon glatt konstaterade att hon inte hade bromsar och inte kunde styra.

Byggde en själv (innan jag visste att followme fanns):

2wd.jpg

Fördelen med den här lösningen (utöver priset) är att den blir kortare och passageraren inte lutar bakåt. Jag behövde den inte särskilt länge - junior blev snabbt självständig - men jag hann uppskatta att den kunde fungera som en cykel på egen hand när så önskades.

"Dragkroken" är fäst med en B.O.B-snabbkoppling.

Någon påhängscykel har vi aldrig testat, men en Follow Me har vi. Men vi tycker den är onödigt komplicerad, tung och krånglig så den vi har har mest fått samla damm... Vi har istället använt http://www.trail-gator.com som fungerar riktigt bra! Jag trodde den skulle vara ranglig och rätt kass, men den fungerar helt klart över förväntan. Vi använder med framgång till och från dagis till våran 5-åring. Enklare att koppla på och av än Follow Me och man kan lämna själva bogserstången på dagis så slipper man ha med sig den till jobbet.

Påhängscykel (cykeltrailer) helt klart. Med den kan och vågar man köra i sin vanliga hastighet, och cykelkänslan finns kvar. Fungerar från 3 år upp till 8 år.

Oj vad skoj att vara sjuk o dricka te o snöa Happy!
Vad mycket bra tips!

Magnus med Trailgator: Den såg ju mycket bättre ut än follow-me. Behovet av barnstol ställer dock till det, hittade ingen variant som sitter i pakethållare.

Mmmrrr med hasebike: I wish. Den budgeten finns tyvärr inte, men visst vore den bra.

Mavve: Tandem, tål att tänkas på. Är inte säker på hur trygg den minsta känner sig, men det är ju en fråga om tid. Hon fyller 3 i dagarna.

Android: Fantastiskt! Den passar både min budget o mitt förråd av cykelskrot.
Passade barncykelns framgaffel på donatorcykelns vevlageraxlar rakt av eller krävdes modifiering? Hur sitter styrstammen som du använder i bygget ihop med barncykeln?
Jag har en budgetkopia av B.O.B (http://www.fyndfirman.se/sport-fritid/cyklar/cykelvagn.html), och fästena till den är med lite inbyggt skrammel (inte passform utan ganska mycket luft i fästningen, kan ta bild) och en spärr i kärrans påhängsurtag. Ser det ut så på B.O.B-en med? Hur löste du isf spärren på dragkroken?

Tillbaka
Topp