Påhängsmotor

• Trådstartare Trådstartare Danyboy
  • Start datum Start datum
Påhängsmotor
hur snabbt gick de där egentligen? stod 245 på hans cykeldator men jag antar att det är "miles per hour" som avses och jag vet inte hur man gör om det till km/h...

Påhängsmotor
390 låter lite för snabbt. Men det gick sjukt fort. Jag är förvånad över att han lyckades köra rakt öht. cykeln ser rätt ordinär ut men de lär ha byggt en extremst stabil hoj åt honom.

Undrar hur han bromsade.

Påhängsmotor
klickar man runt lite på sidan kan man läsa att rekorded blev 236Km/h, rätt rejält =)

en annan cykel gjorde 0-210Km/h på 6 sekunder, misstänker att det fladdrar lite i lycran då=)

Påhängsmotor
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> 390 låter lite för snabbt. Men det gick sjukt
> fort. Jag är förvånad över att han lyckades köra
> rakt öht. cykeln ser rätt ordinär ut men de lär ha
> byggt en extremst stabil hoj åt honom.
>
> Undrar hur han bromsade.

Att cykeln gick rakt fram är nog inte så konstigt. Är den bara balanserad i styrningen så. Jetmotorn ger ju inga konstiga vibrationer, vridkrafter, eller ryck vid växlingar osv. Men bromsarna som sagt var, och däcken??

Påhängsmotor
Ser ut att vanliga v-bromsar när man kikar på hemsidan. Kan ju förstås vara något superspecialmaterial i klossarna. Sen ser de ut att ha däckspons från Michelin de kanske ha Z-märkta cykeldäck :-).

Raketmotorn (ej jet) ska enligt uppgift utveckla 550 hästar så det borde ju kunna gå ännu snabbare tycker man. De ser ju också ut att ha moddat gaffeln och flyttat fram hjulet en bra bit vilket borde göra underverk för högfartsstabiliteten men ge lite "tråkiga" köregenskaper i lägre hastighet. Den har ju trots allt kvar vanliga drivlinan :)

/Johan

EDIT: Bilder på http://www.swissrocketman.com/ete06.html

Senast redigerad av en moderator:
Påhängsmotor
Jag hade fel. Det är cantibromsar vid närmare påsyn.

/Johan

image043.jpg

Påhängsmotor
JojjeM skrev:
> Raketmotorn (ej jet) ska enligt uppgift utveckla
> 550 hästar så det borde ju kunna gå ännu snabbare
> tycker man.

jag gissar på att de får soppatorsk (eller slut på bana) innan hojjen har accat klart. =)

Påhängsmotor
Skogling skrev:
> Varför kedja och växlar eg. ?

Fall man får motorproblem kanske?

Påhängsmotor
Oakbeach skrev:
> hur funkar v'bromsar i 240km/h ????

Med luftmotstånded du har med en cykel sjunker hastigheten ganska snabbt när du stänger av raketmotorn. Och när du kommer ner till ca. 100 knyck fungerar väl även canti bromsar. Dessutom har han Mavic ceramic fälger som tål en hel del. Flyggfältet i Raron (Rhonedalen, strax innan man svänger av mot Zermatt) där de körde är rätt lång, så han har plats att rulla ut utan bromsskärm.

Tillbaka
Topp