Paj ratchet ring/nav, vad göra?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Kära Happy.
Frihjuls-mekanismen slutade funka på dagens runda. Innan den slutade funka hörde jag lite smällar från drivlinan ibland.
När jag tog av bodyn ser det ut såhär:

DSC_0362.JPG

Dvs ringen som bodyn fäster i ("ratchet ring" tror jag) har gått av på 3 ställen och yttre delen av navet är lite skevt på ett ställe.
Det är ett Joytech 177x12 nav (samma som Novatec tror jag). Det kan finnas lösa ringar att köpa, men deras egna verktyg verkar kosta mer än nytt hjul.
Har Happy-expertisen några kloka råd att ge? Finns det något att göra?

Nytt nav eller hjul. Går ju att fråga om dom har en ring att skicka, om du kan pilla ur den gamla nu när spänningen har släppt.

Fick samma haveri på ett Novatecnav för något år sedan. Tänkte först försöka hitta en ny ring och pressa i men sedan såg jag att ringens läge i navet hade blivit ovalt också. Tycker det ser ut så även i ditt fall. Jag kände att jag inte ville hålla på mer med såna uppenbara skitgrejer och lade ner det hela.

brukar slipa ur ett tvärsnitt av dylika tingestar med hjälp av dremel, sedan slå ut dem med mejsel. du kan läsa mer här..
.
0CB6E39D-66BA-4C6F-BF9F-22F72AF60A6C.png

Jepp, håller med vad gäller nytt nav och kanske nytt hjul. Nu är det 177x12 axel (fatbike) så det är lite ovanligt, så färdiga hjul verkar knappt finnas.

Som av en händelse köpte jag ett nav i bra skick för nån vecka sen, så nu ska jag mäta och räkna på ekerlängd mm

Tillbaka
Topp