Paket som har stannat mellan DHL och Postnord

cosmos

Aktiv medlem
Hej!

Beställde lite grejer från bike-discount.de som skickades den 22/5. Det var bla en ram så det blev ett "stort" paket med en extra avgift.

Den 27/5 uppdaterades statusen senast hos DHL i Hamburg och då ska det ha överlämnats till Postnord. Sen dess har inget hänt varken hos DHL eller Postnord. Det brukar fungera att söka på samma kolli-id på Postnords hemsida också trots att de skiftar kolli-id:n.

Har någon varit med om något liknande eller kan det ta en vecka från tyska gränsen? (Ett restat vevlager som skickades från BD ett par dagar senare har redan kommit fram.)

BD säger att jag ska sitta lugnt i båten men det känns märkligt...

Nej, men det gick bra med det paketet som kom fram.

DHL har alltså statusuppdaterat försändelsen tom Hamburg den 27/5 då Posten/Postnord ska ha tagit över men där är det radiotystnad. Får inte träff alls på kolli-id.

Mmm, i Sverige har de ingen koll på vad som händer i Düskland. Som terrorceller du vet.

Posten-cellen hade iiiingeeen aaaniiing heller.

Ring Postens kundtjänst och uppge Tyska kollinumret.
Har paketet kommit in i Sverige har det fått ett svenskt kollinummer.

Ibland går det att söka på posten.se på det tyska och ibland ger det ingen träff alls.

De hittade inget på det tyska.

Får hoppas att det inte har registrerats i Postens system och att paketet dyker upp men att det ska ta så lååång tid.

Ibland verkar de vara mer än rimligt fulla på jobbet på Postnord. Jag har ibland varit i samma sits och då gått till utlämingsstället där mitt paket legat utan att jag blivit notifierad.....

PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Klucken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DHL kundservice: 0771-345345
>
> Min erfarenhet är att DHL i Sverige skiter
> fullständigt i paket från DHL Tyskland. Dom
> hänvisar till Postnord och sen är diskussionen
> slut.

Det beror på att DHL Tyskland och DHL Sverige inte är samma sak.
DHL Sverige är i Tyskland det som är DHL Express.
DHL Tyskland är tyska posten och därför går dessa paket vidare med PostNord i Sverige (svenska posten) ?

När jag bestälde från bikediscount så kunde jag spåra det på tyska DHL till Hamburg men inte längre. Testade sen posten, svenska DHL mm utan resultat. Sen upptäckte jag postens sida "spåra försändelser från utlandet" och då dök det upp i Malmö men med ett nytt kollinummer.

Senast ändrad:
Brukar som sagt alltid vara lite strul mellan DHL och Posten. För mig brukar det ta ett dygn från att paketet har kommit in i Sverige tills det är sökbart på Postens hemsida.
Tycker det är irriterande att det står typ "har varit hos mottagaren men ingen var hemma så meddelande lämnades". Jag har fan aldrig fått något meddelande eller att någon har ringt

Det känns som det blir ett "hål" i systemet tidsmässigt när det passerar gränsen.

Har själv exakt samma, den 29:e ankom paketet i "Paketcentrum Malmö", sen var osökbart fram tills idag.
Men idag Posten visas en bakåtuppdatering ett par dagar inkl att avi är på väg.

Jag tycker Fraktjakt är bra, där kan man ibland få lite mer info och siffror att experimentera med :)

Ackelman skrev:
> Det beror på att DHL Tyskland och DHL Sverige
> inte är samma sak.
> DHL Sverige är i Tyskland det som är DHL
> Express.
> DHL Tyskland är tyska posten och därför går
> dessa paket vidare med PostNord i Sverige (svenska
> posten) ?

När jag beställde min Slide-cykel så skickades det dock med DHL hela vägen, alltså DHL Express. Jag försökte ringa till Posten och få hjälp med att hitta det jag med men de kunde inte se något, senare kunde jag dock se på DHL:s sida att den fortsatt med DHL även i Sverige.

Det verkar bero på hur stor cykeln är, om man behöver den större (trecking) kartongen eller ej. Köper man en Slide 29" med Reverb så åker man på treckingkartongen och då heter fraktalternativet "DHL Freight" men väljer man en mindre cykel så som ZR Team 27,5 får man den vanliga kartongen och då heter fraktalternativet bara "DHL".

DHL Freight är DHL hela vägen och med utkörning av DHL, kolla ditt bekräftelsemail om det står "Freight", är det det så testa att söka på DHL Freights söksida: https://activetracing.dhl.com/DatPublic/search.do?resetForm=false&l=SV

Igår kväll var paketet i Hamburg och nu är det tillbaka i Hannover.

Min gissning är att det har varit och vänt i Sverige och att Postnord har gjort "leveransförsök" och "aviserat".

Någon som vet om det går att välja att posten kör direkt till ombud isf för att köra ut paketet. Varenda gång tappar jag minst ett dygn på att jag inte kan vara på plats eller att de säger att de har försökt levererat utan att någon har kommit(!)

Sunny skrev:
> Någon som vet om det går att välja att posten
> kör direkt till ombud isf för att köra ut
> paketet. Varenda gång tappar jag minst ett dygn
> på att jag inte kan vara på plats eller att de
> säger att de har försökt levererat utan att
> någon har kommit(!)

Jag har önskat mig en sån funktion också. Men jag har ännu inte sett nån....

Sunny skrev:
> Någon som vet om det går att välja att posten
> kör direkt till ombud isf för att köra ut
> paketet. Varenda gång tappar jag minst ett dygn
> på att jag inte kan vara på plats eller att de
> säger att de har försökt levererat utan att
> någon har kommit(!)

Det finns rykten att de har börjat testa att skicka en sms-fråga liknande DHL. Fast hur ofta har de tillgång till mobilnumret egentligen?

garfunkel (fd garfunkah) skrev:
> Sunny skrev:
> -----
> > Någon som vet om det går att välja att
> posten
> > kör direkt till ombud isf för att köra ut
> > paketet. Varenda gång tappar jag minst ett
> dygn
> > på att jag inte kan vara på plats eller att
> de
> > säger att de har försökt levererat utan att
> > någon har kommit(!)
>
> Det finns rykten att de har börjat testa att
> skicka en sms-fråga liknande DHL. Fast hur ofta
> har de tillgång till mobilnumret egentligen?

Mobilnumret har de via beställningen. Det ingår dock inte i deras rutiner att använda detta, fick jag höra igår när jag pratade med posten... blir så trött!

Sunny skrev:
> Mobilnumret har de via beställningen. Det ingår
> dock inte i deras rutiner att använda detta, fick
> jag höra igår när jag pratade med posten...
> blir så trött!

Nej, de lär ju få öka sina fejkade leverans med det dubbla om de dessutom ska hålla på och ringa till folk.

Men skämt åsido, det är inte alltid (utländska) webbshoppar har frågat efter mitt mobilnummer, då hjälper ju ingen sms-aviseringstjänst i världen.

cosmos skrev:
> Igår kväll var paketet i Hamburg och nu är det
> tillbaka i Hannover.
>
> Min gissning är att det har varit och vänt i
> Sverige och att Postnord har gjort
> "leveransförsök" och "aviserat".

Ska posten leverera till dörr och man inte är på plats får man en avi och hämta ut paketet på serviceställe eller terminal, där har man två eller tre veckor på sig att hämta, så jag betvivlar att det hipp som happ gått tillbaka till Tyskland om det varit över gränsen...

garfunkel (fd garfunkah) skrev:
> Men skämt åsido, det är inte alltid
> (utländska) webbshoppar har frågat efter mitt
> mobilnummer, då hjälper ju ingen
> sms-aviseringstjänst i världen.

Jag brukar försöka knö in mobilnumret på c/o-raden i adressen (och portkoden i gatuadressen). Inte för att det hjälper när PostNord inte åker ut, men då kan man fota adresslappen och påpeka att de hade alla uppgifter för att kunna leverera.
Ganska magstarkt att PostNord har den reklam de har när verkligheten är så fjärran från det.

Det har nog mycket riktigt varit i Sverige men jag har varken fått avi eller påminnelse. Iom att det dessutom var omöjligt att spåra gjorde inte saken lättare.

Hade jag vetat att det legat på utlämningsstället så hade jag gått dit.

TBy skrev:
> Ganska magstarkt att PostNord har den reklam de
> har när verkligheten är så fjärran från det.

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning" var det en mindre trevlig farbror som lär ha sagt en gång (eller flera kanske).

När det inte går att spåras får man ringa till posten, där kan dom översätta numret till ett av postens egna spårbara.

Vad säger ni om det här då? 23/5 beställde cykel från b-d. 26/5 DHL skickar förhandsbesked + trackingnummer och sedan knäpptyst. 4/6 skickar jag mejl till b-d och frågar vad som händer. 5/6 ringer DHL och frågar om de kan köra ut paket den 8/6, fast paketet finns redan idag i Luleå så jag hämtar det själv. Text på DHL tracking, paketet är fortfarande kvar på b-d......

Beställt från Rose, skickas med UPS. Länken till deras trackingsida ger sida på tyska, finns en länk där "Sprache wechseln", den ger en popup med grundlig beskrivning av hur man ändrar språk - på tyska. Tysk kvalität.

PS.
Inget klagomål, lite roligt bara.

Senast ändrad:
Bullabus skrev:
> Vad säger ni om det här då? 23/5 beställde
> cykel från b-d. 26/5 DHL skickar förhandsbesked
> + trackingnummer och sedan knäpptyst. 4/6 skickar
> jag mejl till b-d och frågar vad som händer. 5/6
> ringer DHL och frågar om de kan köra ut paket
> den 8/6, fast paketet finns redan idag i Luleå
> så jag hämtar det själv. Text på DHL tracking,
> paketet är fortfarande kvar på b-d......

Mäktigt.

h.g.j skrev:
> Ska posten leverera till dörr och man inte är
> på plats får man en avi och hämta ut paketet
> på serviceställe eller terminal, där har man
> två eller tre veckor på sig att hämta, så jag
> betvivlar att det hipp som happ gått tillbaka
> till Tyskland om det varit över gränsen...

Enda rimliga förklaringen jag kan se är att de kört över paketet med gaffeltrucken och inser att det är så pass skadat att de lika gärna kan returnera det direkt. :)

bojsänke skrev:
> h.g.j skrev:
> -----
> > Ska posten leverera till dörr och man inte är
> > på plats får man en avi och hämta ut paketet
> > på serviceställe eller terminal, där har man
> > två eller tre veckor på sig att hämta, så
> jag
> > betvivlar att det hipp som happ gått tillbaka
> > till Tyskland om det varit över gränsen...
>
> Enda rimliga förklaringen jag kan se är att de
> kört över paketet med gaffeltrucken och inser
> att det är så pass skadat att de lika gärna kan
> returnera det direkt. :)

Eller att avsändaren har klantat sig kungligt när de skrev leveransadressen så att paketet faktiskt inte kan köras ut?

Fattar fan inte hur det kan strula så för en del. Har ALDRIG haft problem med posten/postnord eller DHL med paket som skickas från utlandet.
Har alltid funkat klockrent oavsett om jag har vart hemma eller inte.

UPS & JetPak däremot :-O

Nu, äntligen, har paketet kommit fram. Inte överkört utan helt och med förväntat innehåll.

Har inte fått ngn officiell förklaring mer än att det blev "misrouted" i Hamburg den 27/5 och att det kom tillbaka den 4/6.

Here we go again. Paket från action-sports.de som slutar uppdateras på dhl.de. Det har nu gått fyra dygn sen något hände. Status: "The shipment will be transported to the destination parcel center".

Gissar att det ligger på mitt utlämningsställe och väntar...oaviserat.

För att nu jämföra Postnord och DHL... Om man beställer inom Sverige, vilket företag skulle ni låta frakta ert paket? För ett lyckligt slut. Postnord har blivit filmkändisar, på ett mindre smickrande sätt.

tragiskt det med paket.

förr köpte man i affärm
men vem orkar köpa hos lokala smalt sorterade dyra handlare.
så nu har vi problemet med paket. oengqgerade paketarbetare som behandlar dem som skit.

tragiskt. får väl hoppas robotrevolutionen kommer snart. ersätt!

Lyktstoplemedhjul sa:
tragiskt det med paket.

förr köpte man i affärm
men vem orkar köpa hos lokala smalt sorterade dyra handlare.
så nu har vi problemet med paket. oengqgerade paketarbetare som behandlar dem som skit.

tragiskt. får väl hoppas robotrevolutionen kommer snart. ersätt!

och hur tror du affärm fick sina varor att sälja?

Brakastruten sa:
För att nu jämföra Postnord och DHL... Om man beställer inom Sverige, vilket företag skulle ni låta frakta ert paket? För ett lyckligt slut. Postnord har blivit filmkändisar, på ett mindre smickrande sätt.

Postnord - Men endast om det handlar om paket direkt till ombud. Där har jag i princip aldrig råkat ut för trubbel eller förseningar de senaste åren. Ofta leverans från köpställe till ombud inom 1 - 2 dygn, förutsatt grönt lagersaldo.

Men gäller det hemleverans skulle jag nog välja DHL.
Sist jag köpte cykel i Sverige fick jag hemkört med DHL för ca 250 kr med medelstor distributionslastbil och trevlig chaufför som ringde upp några minuter innan och fick vägbeskrivning de sista metrarna till dörren. Nu var detta visserligen för ca 4 år sen så det kan ju ha förändrats hos DHL, antingen uppåt eller nedåt...

Tillbaka
Topp