Pakethållare fram – fast i styret eller ramen

Turambar

Medlem
Har lite planer på en ny cykel och tycker det är trevligt med en pakethållare fram. Jag har bilden av att en som sitter fast i ramen gör cykeln mer stabil än en som sitter fast i styret.

Men har jag rätt? Jag har inte cyklat med pakethållare/cykelkorg annat än på damcyklar och de är så vingliga i alla fall att jag tror inte detta påverkar.

Verkar också vara svårt att hitta någon hyfsat smäcker cykel med fast pakethållare fram, det tenderar att bli gigantiska lastcyklar.

Fast i gaffeln är tillräckligt bra för att jag inte skall vara sugen på att prova ramfäste.

Det påstås att det är lättare att parkera med ramfäst hållare men lättare att cykla med gaffelmonterad dito.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det påstås att det är lättare att parkera med
> ramfäst hållare men lättare att cykla med
> gaffelmonterad dito.

Inte för att vara obstinat men jag hade satsat några kronor på tvärt om :-)

Jag kör en gammal DBS med stålhästens pakethållare i ramen fram. stabilt och skönt. Påverkar inte styrningen och lättare att parkera cykeln. Haft samma pakethållare på både damcykel och mtb. Farsan min har en Crescent August tror jag den hette med hjul/styrmonterad hylla. Den är hemsk. Tungt att styra så fort man lastar och blir riktigt svårt att parkera cykel med last på.

Så jag säger rammonterad hylla. Helt klart överlägset. ( montera lite avklippt slang bakom byglarna bara så inte lacken skadas med rammonterad)

Smaksak, monterad i ramen sägs vara mindre följsam i högre fart, lasten gör att cykeln vill framåt i kurvor (understyr). Gaffelmonterad/styrmonterad kan vara vingligare vid tung last i låg fart och vid parkering. Jag har inte haft problem med någotdera sätt att montera. Kör idag med 10 kg i gaffelmonterad korg var dag. Misstänker att de som har problem med detta främst har erfarenhet av svajjiga damramar med klena ståltrådskorgar. De som långcyklar väljer framför allt gaffelmonterade lowriders, vilket borgar för att det fungerar fint. Äldre tiders portörer cyklade med tunga tidningsbuntar på gaffelmonterade hållare:
1955pdj.2.jpg

Välj mao det du föredrar utifrån hur du själv ska cykla och vad du tycker är snyggt.

Här finns flera bra alternativ, både ram och gaffelmonterat:
http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-city-bike/pannier-rack/transport-carrier/

Körde gaffelmonterat ett tag på en stålräser.
Parkeringsegenskaper tänkte jag inte så mycket på. Finns bra cykelställ på jobbet, och en ledig vägg att luta mot i cykelrummet hemma.
Däremot så var den tydligt svajig vid start.
Men så snart man var förbi, säg 10 km/h, så var det helt OK.

Fast hur mycket av det här som är generellt och hur mycket som främst gällde för min specifika kombination av pakethållare och cykel vet jag förstås inte med säkerhet.

Lite annat:
Med gaffelmonterad kan man lasta högre än styret då lasten svänger.
Med gaffelmonterad kan man göra det mindre vingligt med en styrfjäder då den bromsar stora svängar.

Rammonterat känns överlägset vid på/avlastning.

Gaffelmonterade pakethållare har antagligen lägre vikt konstruktionsmössigt i förhållande till vad de kan bära. Så kanske passar gaffelmonterat bättre på en lättare cykel.

En enkel utgångspunkt kan vara att ha rammonterat om det dinns mycket plats mellan framhjul och styre.
Gaffelmonterat om det är trängre.

Rammonterat = mer komfort samt stabilt vid låga hastigheter.
Gaffelmonterat = mer flexibelt, passar mer aggressiv cykling :-)

I min ungdoms dagar hade jag en gammal postcykel (rammonterad pakethållare). På den kunde man utan problem skjutsa en person, utan att det kändes vingligt. (I yngre tonåren maxade vi det med 6 personer på cykeln. Två fram, två bak, en på sadeln och en som stod och trampade)

Nu har jag en cykelkorg med en 5-kilos hund. Det känns mer vingligt i låga farter.

Enda fördelen jag kan se med gaffelmonterat är att man kan ha högre last. Å andra sidan kunde jag ha en människa sittande fram på postcykeln, och det är ju en skrymmande last.

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det påstås att det är lättare att parkera
> med
> > ramfäst hållare men lättare att cykla med
> > gaffelmonterad dito.
>
> Inte för att vara obstinat men jag hade satsat
> några kronor på tvärt om :-)

Det är svårare att parkera när lasten rör sig (med styret), det är jag rätt säker på iaf.

Med rammonterad last så är risken att man tar i med styret eller framhjulet i lasten, vilket kan bli dåligt på ett plötsligt sätt. Jag gissar att gaffelmonterad är vanligare av den anledningen.

Jag funderade mycket kring detta. Köpte tillslut Stål hästens rammonterade. Var inte alls den fantastiska upplevelse jag hade hoppats på. Hade missat det här med lasthöjden lite, tänkte mest på att själva flaket inte skulle ta i.
Det är inte superstabilt i hög fart heller. Märks mest om man vill sätta sig upp och inte hålla i. Men det kan ju vara en sak med just denna cykel/flak kombo.
Jag använder fortfarande flaket men inte varje dag. Men de lätta matvanorna får alltid åka där hem från affären tex. Och datorn ibland på sommaren när ryggen blir för varmt

jag har en gammal motobecane supersprint med ett moddat flak från biltema. fästena sitter i axeln till framhjulet samt i styret. funkar super!

Jag har Walds största korg.
"Paper Boy" -typen.
Den är tung som ett as men sväljer lätt 3 x Konsumkassar med mat.
Den kan vara svår att lasta i och ur men när man väl fått upp farten så känns den bra att cykla med.
Jag har bytt styre från rakt mtb typ till ett med handtagen mer vinklade bakåt för få plats med händerna bakom korgen.

Här har du en snygg cykel med nätt flak fram:
http://breadwinnercycles.com/products/arborlodge

Kan beställas av:
http://shop.bavabici.com/product/breadwinner-arbor-lodge-frame-steel-fork-and-rack

images.jpg

Ett sådant här styre borde fixa problemet med att man kan ta emot lasten med handtagen vid fast monterat flak/korg.

En som sitter fast i ramen upplever i alla fall jag som mindre sladdrigt att cykla med.

Bilagor

• Pakethallare.jpg
    Pakethallare.jpg
    35.4 KB · Besök: 227
Tillbaka
Topp