Påkörd av bil imorse

Jåge

Ny medlem
Påkörd av bil imorse
Blev påkörd av bil i morse när jag korsade bilväg på cykelbana. Bilisten hade stannat för mötande cyklist (från mig sett), men såg inte mig som kom från andra hållet. Jag flög över motorhuven och cykeln blev kvaddad, (gick nog ganska bra med mig tror jag, mest förbannad över cykeln). Min undran är- vem har företräde vid korsande cykelbana ? Kan vara bra att veta innan kontakt med försäkringsbolag.

/ Johan

Påkörd av bil imorse
Det är dock lite intressant då bilen har stannat för då gäller vad jag har hört att väjningsregeln upphör, eller iallfall riktas ansvar lite mer mot den som stannat. Det är lite som samma sätt som om en bil på huvudväg stannar för en bil som kommer på en annan väg och sen kör in i sidan på den när den är halvt över korsningen. Så jag tror att om bilägaren sa att han/hon stått stilla så kan du ha andra krav på försäkring än om du bara blåst ut i korsningen och krockat med en bil som kom och körde.

Påkörd av bil imorse
decker skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är dock lite intressant då bilen har stannat
> för då gäller vad jag har hört att väjningsregeln
> upphör, eller iallfall riktas ansvar lite mer mot
> den som stannat. Det är lite som samma sätt som om
> en bil på huvudväg stannar för en bil som kommer
> på en annan väg och sen kör in i sidan på den när
> den är halvt över korsningen. Så jag tror att om
> bilägaren sa att han/hon stått stilla så kan du ha
> andra krav på försäkring än om du bara blåst ut i
> korsningen och krockat med en bil som kom och
> körde.
Jag är inne lite på samma sak. Får se vad bolaget tycker.

Påkörd av bil imorse
Jag fick ersättning av mitt bolag i en liknande situation. Bilisten var ersättningsskyldig enligt bolaget men stannade inte tillräckligt länge för att jag skulle upptäcka att cykeln gått sönder.

Påkörd av bil imorse
Om jag inte har fel så har bilförare alltid ett ansvaret när det gäller cyklister och fotgängare och går aldrig felfri från en olycka med någon av dem. Inte ens om tex en fotgängare går mot rött. Någon paragraf om att man måste vara observant på oskyddade något... tex som ett barn som springer ut på gatan, en cyklist som vinglar etc...

Senast redigerad av en moderator:
Påkörd av bil imorse
Linnex skrev:
> Om jag inte har fel så har bilförare alltid ett
> ansvaret när det gäller cyklister och fotgängare
> och går aldrig felfri från en olycka med någon av
> dem.

Där har du fel. Man är skyldig även som cyklist och gående att följa regler. Ersättningen för skadan är en annan sak däremot, och den (bilist) som har försäkring får ibland ta det fast denne inte är vållande.

Påkörd av bil imorse
Calle F skrev:
> Där har du fel. Man är skyldig även som cyklist
> och gående att följa regler. Ersättningen för
> skadan är en annan sak däremot, och den (bilist)
> som har försäkring får ibland ta det fast denne
> inte är vållande.
>

Exakt, jag har en kompis som cyklandes blåste in i sidan på en bil när bilen kom från höger inne i ett bostadsområde.
Alla var överens om att det var min polares fel (även min polare:P) men bilistens försäkringsbolag fick ändå stå för kalaset...

Påkörd av bil imorse
Calle F skrev:
> Linnex skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag inte har fel så har bilförare alltid
> ett
> > ansvaret när det gäller cyklister och
> fotgängare
> > och går aldrig felfri från en olycka med
> någon av
> > dem.
>
> Där har du fel. Man är skyldig även som cyklist
> och gående att följa regler. Ersättningen för
> skadan är en annan sak däremot, och den (bilist)
> som har försäkring får ibland ta det fast denne
> inte är vållande.
>
> -------------------------------------------

Jag skrev inget om att man inte har ansvar som cyklist utan att bilföraren aldrig går felfri. Det är inte samma sak. Ofta delas ansvar och skuld i en olycka. Och du skrev "och den (bilist) som har försäkring får ibland ta det fast denne inte är vållande." ... och det tyder på att ett ansvar har lagts på bilisten trots att han inte är vållande vilket är i enighet mad vad jag skrev.

Och i enighet med vad mytospunnen skrev så har ansvar lagts på bilist då han inte höll ut för cyklisten. Skulld har lagts på honom då han har ett ansvar att föra en bil på sådant sett mot en oskyddad cyklist att en olycka inte skall kunna ske.... exakt vad som står i paragraferna vet jag inte..., men att bilisten alltid har ett ansvar i en olycka mot en cyklist / fotgängare är jag säker på.

Påkörd av bil imorse
Linnex skrev:
> Om jag inte har fel så har bilförare alltid ett
> ansvaret när det gäller cyklister och fotgängare
> och går aldrig felfri från en olycka med någon av
> dem.

Inte alls, ansvarsfrågan är något av ett kontinuum, med olika grader av ansvar. Bilisten är alltid ansvarsskyldig i det att han eller hon alltid måste vara uppmärksam o vaken o antecipierande. Man kan inte med berått mod köra på folk som går mott rött eller korsar gator på fel ställen.

Däremot anses bilisten sannolikt som helt oskyldig om någon fotgängare eller cyklist helt oväntat hoppar ut framför bilen i strid med någon trafikregel. Varje fall bedöms för sig, och bilisten som varit vaken, frias med stor sannolikhet i en massa situationer.

Den uppfattning du sprider är inte bara fel utan även livsfarlig. Om fotgängare och cyklister tror att bilisterna alltid är ansvariga oavsett hur de beter sig finns ju risken att de struntar i en massa trafikregler och riskerar att bli påkörda.

Påkörd av bil imorse
Farsan stod STILL vid en korsning med bilen, när en knatte kom från höger och genade in på höger sida av bilen för att sedan köra in i höger framdörr. Dvs det var helt klart cyklistens fel (en 10-åring, men ändå).

Farsan har en bekant som är åklagare, så han kollade hur det låg till. Enligt honom så är det ALLTID bilistens fel, hur det än går till, vid kollition bil<->cyklist eller bil<->gående. Det kan låt mysko, men så är det tydligen. Farsan snackade med lillkillens föräldrar som betalade skadorna på bilen bara för att dom tyckte det var schysstast, så det löste sig bra ändå..

// Johan

Påkörd av bil imorse
> Den uppfattning du sprider är inte bara fel utan
> även livsfarlig. Om fotgängare och cyklister tror
> att bilisterna alltid är ansvariga oavsett hur de
> beter sig finns ju risken att de struntar i en
> massa trafikregler och riskerar att bli påkörda.

Suck... Jag skiter väl i vems felet är i det tillfälle jag skulle ligga under en bil... det gör väl lika ont i alla fall. Har man något i skallen så kollar man när man tex går över gatan. Och jag har inte skrivit något om att fotgängare / cyklister går felfri ur en olycka. Vad jag skrev är att en bilist inte går felfri ... eller kanske bättre ord utan ansvar. Och är det så att bilistens försäkring går in så måste ett ansvar ha utdelats... precis på samma sätt som om någon provocerar en hund som till slut biter. Hundägaren åker alltid på det trots att hunden kanske bara försvarade sig mot utsatt attack.

Påkörd av bil imorse
jbella skrev:
> Farsan stod STILL vid en korsning med bilen, när
> en knatte kom från höger och genade in på höger
> sida av bilen för att sedan köra in i höger
> framdörr. Dvs det var helt klart cyklistens fel
> (en 10-åring, men ändå).
>
> Farsan har en bekant som är åklagare, så han
> kollade hur det låg till. Enligt honom så är det
> ALLTID bilistens fel, hur det än går till, vid
> kollition bil<->cyklist eller
> bil<->gående. Det kan låt mysko, men så är
> det tydligen. Farsan snackade med lillkillens
> föräldrar som betalade skadorna på bilen bara för
> att dom tyckte det var schysstast, så det löste
> sig bra ändå..
>
> // Johan

TACK !!!

Påkörd av bil imorse
Tyvärr har herr Åklagare fel i detta fall, det är inte alltid att felet ligger hos bilisten. Om jag cyklar i trafiken och skall passera en korsning där högerregeln gäller och jag struntar i den och orsakar en olycka så är det jag som cyklist som är vållande och ansvaret ligger helt på mig. Återkommer med paragrafer och lagtext som bekräftar detta!

Påkörd av bil imorse
Trafikförordning (1998:1276)

Trafik i en vägkorsning m.m.

20 § När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, en gårdsgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2001:753).

22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

25 § Där körbanan före en vägkorsning har två eller flera körfält i samma färdriktning skall föraren i god tid placera sitt fordon i körfältet längst till höger om föraren skall svänga till höger, och i körfältet längst till vänster om han eller hon skall svänga till vänster. Vid färd rakt fram skall föraren placera fordonet i det körfält som är lämpligast med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Om särskild försiktighet iakttas får avvikelse dock ske om utrymmet i korsningen annars inte är tillräckligt för fordonet.

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.

27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

28 § Cyklande och förare av moped klass II får trots bestämmelserna i 25 och 26 §§ före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. De skall fortsätta genom korsningen till dess motsatta sida och svänga först när det kan ske utan fara med hänsyn till den övriga trafiken.
Första stycket gäller inte i ett körfält som är avsett enbart för trafik som skall svänga till höger.

29 § Bestämmelserna i 24-28 §§ gäller i tillämpliga delar även när en förare har för avsikt att korsa eller lämna körbanan på annan plats än i en vägkorsning

Påkörd av bil imorse
aah.. härligt med hobbyjurister som 'har hört', 'tror' och 'borde det inte vara så att..?' =)

jag cyklar/går med sunt förnuft eftersom det är jag som oskyddad som får ta smällen oavsett vem som är vållande/betalningsansvarig.

Påkörd av bil imorse
Det finns rättsfall på sånt här. "Objektivt ansvar" är INTE samma som att bilisten är vållande...

Lite lagom fredagsläsning kanske? :) :

"NJA 1985 s 309 (nr 47)

Tillämpning av jämkningsregeln i 18 § 2 st trafikskadelagen då skada uppkommit på en bil vid sammanstötning med en cyklist, som var ensam vållande till sammanstötningen.

Uppslagsord:
Jämkning; Trafikskada; Bil; Vållande; Cyklist

Peter L förde efter stämning å dödsboet efter Ekkehard L vid Östersunds TR den talan som framgår av TR:ns dom.

TR:n (lagmannen Palm och råd mannen Andersson) anförde i dom d 18 febr 1983: Bakgrund. Korsningen Fröjavägen - Mällbyvägen ligger i stadsdelen Mällbyn inom Frösö tätort i Östersunds kommun. Fröjavägen utgör en av nedfarterna från Östberget mot centrala Frösön och går från nordväst i en nedförsbacke mot genomfartsgatorna Frösövägen och Vallaleden. Mällbyvägen korsar Fröjavägen vinkelrätt och går i nedförsbacke mot Fröjavägen både från nordost (från Östberget) och från sydväst (från Öneberget).

Enligt båda parters uppfattning har följande inträffat: Peter L förde sin personbil d 25 sept 1981 på Fröjavägen i sydostlig riktning för att passera korsningen med Mällbyvägen. Eftersom han hade god lokalkännedom om platsen, nedbringade han hastigheten då han närmade sig korsningen så att den i korsningen kom att understiga tillåtna 50 km/tim. I korsningen råder tämligen god sikt. Han noterade ingen korsande trafik från vare sig höger eller vänster. Då han passerade övergångsstället före korsningen blev han varse en cyklist, Ekkehard L, som närmade sig med hög hastighet från vänster, nordost, nedför Mällbyvägen. Han tvärbromsade men en kollision blev oundviklig. Ekkehard L avled i anledning av trafikolyckan. Denne färdades enligt vittnesuppgifter med mycket hög hastighet utför Mällbyvägen på en cykel av racermodell. Ekkehard L bromsade inte och gjorde ingen antydan om att lämna företräde åt från "vänster" kommande trafik.

Skador vållades på Peter L:s bil. Reparationskostnaden uppgick till 4 552 kr. Försäkringsbolaget Skandia, vari Ekkehard L var ansvarsförsäkrad, har ersatt Peter L med 3 035 kr, utgörande en till 2/3 jämkad ersättning.

Yrkanden och grunder. Peter L har yrkat att dödsboet förpliktas utgiva 1 517 kr i ytterligare ersättning för reparationskostnaden jämte 12 procent ränta därå från d 1 nov 1981 tills betalning sker.

Dödsboet har bestritt Peter L:s talan och har medgivit skäligheten av det yrkade beloppet jämte ränta i och för sig.

TR:n har med stöd av 1 § 2 st lagen (1974:8) om rättegången i tvistemål om mindre värden beslutat, att nämnda lag inte skall tillämpas på rättegången i detta mål. Det har därför avgjorts efter huvudförhandling enligt RB.

Som grund för sin talan har Peter L gjort gällande att Ekkehard L varit ensam vållande till sammanstötningen och därav följande skador på bilen samt att jämkning av honom tillkommande skadestånd ej skall ske.

Dödsboet har vidgått att Ekkehard L, men ej Peter L, varit vårdslös. Det har gjorts gällande att Peter L som bilförare bär ett strikt ansvar, vilket i en situation som den förevarande med kollision mellan en bilist och en cyklist innebär en grund för jämkning av det skadestånd cyklisten har att utge. Grunden för bestridandet är därför, att dödsboet genom Skandia betalat hela den Peter L tillkommande ersättningen för skadan eller 2/3 av reparationskostnaden.

Domskäl. Parterna är ense om de faktiska omständigheterna kring trafikolyckan. Vidare är parterna ense om att Peter L ej är vållande utan att Ekkehard L är ensam vållande till skadan på Peter L:s bil, samt att Ekkehard L:s vållande varken skall anses som grovt eller som ringa. I målet föreligger alltså bara en principfråga till avgörande, inga bevisfrågor rörande händelseförloppet.

I målet är fråga om skadestånd, ej trafikskadeersättning. I princip skall då skadeståndslagens regler tillämpas. Av 1 kap 1 § denna lag framgår dock att lagen ej skall tillämpas om annat är särskilt föreskrivet. Den särskilda regeln i 18 § trafikskadelagen gäller därför framför den allmänna regleringen om skadestånd på grund av vållande i skadeståndslagen.

Enligt 18 § 2 st trafikskadelagen skall skadestånd med anledning av skada på motordrivet fordon i trafik jämkas efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Peter L:s skada synes falla under denna regel. Härom kan vidare ledning sökas i förarbetena till trafikskadelagen. När det gäller sakskada har det däri anförts att tidigare tillämpade grundsatser borde kodifieras. Därvid uttalas, att det inom skadeståndsrätten torde vara en allmän princip att den som utövar en riskfylld verksamhet och som av denna anledning bär ett objektivt ersättningsansvar gentemot utomstående, redan på denna grund får finna sig i jämkning av egna skadeståndskrav gentemot utomstående. Med hänsyn härtill anses det mest följdriktigt att det objektiva ansvar som skall åvila trafikförsäkring för ett motorfordon när det gäller skada som tillfogas utomstående föranleder att skada på bl a fordonet skall kunna jämkas även om inte vållande vid förandet eller bristfällighet hos fordonet har medverkat till skadan. Den nu diskuterade jämkningsregeln utformades enligt vad som anförs i propositionen (se NJA 111 976 s 118) med hänsyn härtill.

TR:n finner det således mest överensstämmande med lagstiftningen och dess syfte att den Peter L tillkommande ersättningen jämkas enligt 18 § 2 st trafikskadelagen.

Frågan hur denna jämkning skall ske besvaras inte i lagen eller i förarbetena på annat sätt än att jämkning skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Lagens syfte såsom det kommer till uttryck i förarbetena synes dock vara, att man skall jämställa att ha motordrivet fordon i trafik och bära strikt ansvar på grund av farlig verksamhet. Härav följer att den som bär strikt ansvar kan nödgas få sin ersättning nedsatt till en del av kostnaden även utan medvållande, om han blir skadad av någon som inte " står på samma linje" i ansvarshänseende (Hellner, Skadeståndsrätt, 3 uppl 1976 s 177 f och 181). Vid avgörande av jämkningsgraden får då mot varandra vägas å ena sidan den allmänt sett farliga verksamhet som bilismen utgör och å andra sidan den konkreta trafiksituationen. Det sagda utesluter då naturligtvis inte att jämkning i vissa fall kan ske på sådant sätt att bilföraren ändå får fullt skadestånd. I detta fall har emellertid Peter L fört sin bil in i en korsning inom ett tättbebyggt område. Detta måste betraktas som en helt normal trafiksituation, där just bilförandet typiskt sett är en riskfylld verksamhet. TR:n finner med hänsyn härtill den av Skandia gjorda och dödsboet yrkade jämkningen till 2/3 av skadans storlek vara skälig. Peter L:s talan skall därför ogillas.

Domslut. Käromålet ogillas.

Tingsfiskalen Yngveson var skiljaktig och anförde: Peter L har yrkat skadestånd av dödsboet under påstående av att Ekkehard L är ensam vållande till olyckan och att han själv inte är vållande. Dödsboet har bestritt bifall till yrkandet men godtagit att Ekkehard L är ensam vållande till olyckan. Som grund för bestridandet har dödsboet hävdat att Peter L såsom fordonsförare är strikt ansvarig och att honom till kommande skadestånd skall jämkas enligt bestämmelsen i 18 § 2 st trafikskadelagen. Enligt den tidigare gällande bilansvarighetslagen ansågs bl a fordonsförare ha ett ansvar som närmade sig det strikta och enligt grunderna för 2 § bilansvarighetslagen nödgades fordonsförare vidkännas en jämkning i skadestånd från en cyklist om han inte kunde visa att han var "fri från vållande". Kunde fordonsföraren visa att han var "fri från vållande" hade han enligt fast praxis rätt till full ersättning. När trafikskadelagen infördes bortföll detta presumtionsansvar men genom 18 § 2 st bilansvarighetslagen avsåg man att kodifiera den tidigare gällande ordningen i fråga om fordonsförarens rätt till ersättning för skada på fordonet. Av förarbetena synes inte framgå att någon skärpning av fordonsförares ansvar åsyftades. Även om det i det objektiva ansvar som anses åvila fordonsförarsidan ligger en presumtion för vållande så finns inget stöd för att utvidga detta ansvar utöver vad som gällde då grunderna för 2 § bilansvarighetslagen åberopades. Peter L bör således ha rätt till full ersättning om han är "fri från vållande" och om fullt strikt ansvar inte skall åvila honom. Då det i målet är ostridigt att Peter L inte är vållande måste han anses som "fri från vållande". Ett fullt strikt ansvar torde inte kunna åläggas fordonsförare utan stöd av uttrycklig lagstiftning, föregången av riksdagsbehandling, så att fordonsförare m fl kan få reda på vad de har att rätta sig efter. (Jämför Hellner, a a s 122-123). Om ett fullt strikt ansvar ändock skulle kunna anses åvila fordonsförarsidan så torde detta inte innebära mera än att ett "normalt" vållande skall anses åvila fordonsförarsidan. (Jämför Bengtsson, Om jämkning av skadestånd, s 115). Då det i målet är ostridigt att inget vållande åvilar fordonsförarsidan faller därmed även detta antagna vållande bort.

Då jag således inte finner någon grund för jämkning av skadeståndet förpliktar jag dödsboet att till Peter L utge yrkat belopp och ränta.

Peter L fullföljde talan i HovR:n för Nedre Norrland och yrkade bifall till sin vid TR:n förda talan.

Dödsboet bestred ändring.

HovR:n (hovrättsrådet Sterner, referent, samt adj led Brandoné och Emilsson) anförde i dom d 24 nov 1983:

Domskäl. Parterna har i HovR:n åberopat samma grunder för sina ståndpunkter som redovisats i TR:ns dom.

Rörande förhållandena på platsen kan, utöver vad som upptagits i TR:ns dom, här anmärkas att, enligt vad Peter L obestritt uppgivit, Mällbyvägen - där Ekkehard L kom cyklande - sluttar" skidbacksliknande" ned mot Fröjavägen. Anmärkas bör vidare att Ekkehard L underlåtit att lämna från höger kommande trafik företräde.

Trafikskadelagen innebär en annan typ av skadeståndsrättslig reglering än bilansvarighetslagen. Presumtionsansvaret har nämligen försvunnit och ersatts av principen att fordonstrafik i sig innebär farlig verksamhet och att den som utövar sådan bär ett objektivt ersättningsansvar.

Om bilägare yrkar ersättning för sakskada av annan trafikant, som ostridigt medverkat till skadan genom oaktsamhet men som inte bär ansvar för trafik med motorfordon, kan givetvis medvållande i högre eller lägre grad föreligga även på bilägarens sida och hänsyn måste givetvis tagas härtill. Situationen kan emellertid, som i detta fall, vara den att motorfordonssidan ej i något avseende brustit i aktsamhet vad gäller förandet av eller utrustningen hos fordonet. Även i detta fall är bilägaren att anse som medverkande till skadan enligt principen om objektivt ansvar men anledning finns givetvis att behandla honom förmånligare än om han genom oaktsamhet medverkat till skadan. Frågan är emellertid var gränsen skall gå mellan de situationer, då han måste vidkännas jämkning av skadeståndet, och de fall då ojämkad ersättning skall utgå.

När 18 § 2 st trafikskadelagen stadgar att skadestånd med anledning av skada på motordrivet fordon i trafik "jämkas efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna", måste denna bestämmelse ses mot bakgrund av förarbetena. I dessa uttalade departementschefen:

Inom skadeståndsrätten torde det vara en allmän princip att den som utövar en riskfylld verksamhet och som av denna anledning bär ett objektivt ersättningsansvar gentemot utomstående redan på denna grund får finna sig i jämkning av egna skadeståndskrav mot utomstående. Med hänsyn härtill är det enligt min mening mest följdriktigt att det objektiva ansvar som skall åvila trafikförsäkringen för ett motorfordon när det gäller skada som tillfogas utomstående föranleder att skadestånd för skada på fordonet eller egendom som befordras med fordonet skall kunna jämkas även om inte vållande vid förandet av fordonet eller bristfällighet har medverkat till skadan. (NJA II 1976 s 118)

I samband med uppmärksammande av fråga om s k identifikation mellan alla dem som på motorfordonssidan har rätt till skadestånd uttalades vidare bl a följande:

Så t ex får lastägaren finna sig i att det skadestånd som han kan ha rätt till av tredje man jämkas på grund av bilförarens vållande i samband med förandet av fordonet. Jämkning avses emellertid kunna ske inte bara om det föreligger vållande e d på motorfordonssidan. Det objektiva ansvar som åvilar trafikförsäkringen gentemot en skadelidande tredje man leder till att skadestånd av denne för skada på fordonet eller därmed befordrad egendom i regel bör jämkas oberoende av om vållande i samband med förandet eller bristfällighet på fordonet kan läggas motorfordonssidan till last. (NJA II 1976 s 120)

Sett mot bakgrund av dessa motivuttalanden måste ifrågavarande lagrum - bortsett från fall då parternas medgivanden föranleder annat - ses som en bestämmelse om att fråga om jämkning alltid skall prövas och att denna prövning som regel men ej alltid skall föranleda att motorfordonssidan får vidkännas jämkning. Där ett motorfordon varit i rörelse har det givetvis genom sin tyngd och fart haft del i orsakssammanhanget och där är jämkning påkallad. För sådana fall åter där fordonet visserligen varit i trafik men där den typiska trafikfarligheten ej förelegat - man kan exempelvis tänka sig att en cyklist kör på en bil som har motorn igång men helt enligt trafikreglerna stannat för trafiksignal - torde skadeståndet ej böra jämkas.

Tillämpningen av det här upptagna på förevarande fall föranleder följande bedömning: Ekkehard L har genom oaktsamhet föranlett sammanstötningen. I det skadebringande orsakssammanhanget har emellertid medverkat att Peter L:s bil, som varit i rörelse, plötsligt i vägkorsningen blockerat den härpå ouppmärksamme Ekkehard L:s färdbana. Detta utgör ett typiskt fall av den fara biltrafik alltid utgör i trafiksituationer av förevarande slag och bör föranleda att det Peter L tillkommande skadeståndet jämkas. TR:ns domslut skall följaktligen fastställas.

Domslut. HovR:n fastställer TR:ns domslut.

Hovrättslagmannen Hedman var skiljaktig och anförde: Jag instämmer i vad majoriteten anför i första - sjunde styckena under rubriken Domskäl.

Beträffande tillämpningen på förevarande fall anser jag att utredningen visar att Peter L framfört sitt fordon på ett med hänsyn till förhållandena helt normalt sätt. Ekkehard L däremot har på ett okontrollerat sätt färdats utför den skidbacksliknande vägen i mycket hög hastighet. Den oaktsamhet som Ekkehard L därvid ådagalagt är att anse som höggradig, på gränsen till grov. Med hänsyn till att Peter L:s bil varit i rörelse och plötsligt blockerat Ekkehard L:s vägbana bör det Peter L tillkommande skadeståndet jämkas. Som TR:n funnit får vid avgörande av jämkningsgraden mot varandra vägas å ena sidan den allmänt sett farliga verksamheten som bilismen utgör och å andra sidan den konkreta traliksituationen. Med hänsyn till Ekkehard L:s höga grad av vållande bör jämkning ske i mindre mån än TR:n funnit anledning till. Jag finner att jämkning bör ske till 4/5 av skadans storlek. Jag förpliktar därför dödsboet att till Peter L utge ytterligare 607 kr jämte 12 procent ränta därå från d 1 nov 1981 tills betalning sker.

Peter L (ombud advokaten Gustaf Kahm) sökte revision och yrkade bifall till sin talan i målet.

Dödsboet (ombud ombudsmannen Ove Norén) bestred ändring. Målet avgjordes efter huvudförhandling.

HD (JustR:n Höglund, Vängby, Bengtsson, Freyschuss och Lind, referent) beslöt följande dom:

Domskäl. I målet är ostridigt, att Ekkehard L var ensam vållande till sammanstötningen mellan Ekkehard L:s cykel och Peter L:s bil i vägkorsningen mellan Fröjavägen och Mällbyvägen. Parterna är ense om att Ekkehard L:s vållande bör betecknas som ett "normalt" vållande. Tvistefrågan i målet är om Peter L enligt 18 § 2 st trafikskadelagen skall tillerkännas full ersättning för uppkomna skador på bilen eller om ersättningen skall jämkas.

Trafikskadelagen innebär att trafikförsäkringen för ett motorfordon har ett objektivt ansvar för person- och sakskador som tillfogas utomstående när fordonet är i trafik. Under förarbetena till trafikskadelagen uppkom frågan, vilken betydelse detta kunde ha när det gällde att utforma regler om utomståendes ersättningsansvar för skada på fordonet. Trafikskadeutredningen hade föreslagit, att jämkning av ersättningen skulle kunna ske i sådant fall, om styrkt vållande eller bristfällighet förelåg på ägares, brukares eller förares sida. Vid remissbehandlingen av utredningsförslaget framhöll en remissinstans, Försäkringsjuridiska föreningen, bl a att de föreslagna reglerna om rätt till trafikskadeersättning på objektiv grund innebar att biltrafiken belastades med vad som inom skadeståndsrätten brukade kallas rent strikt ansvar och att det då framstod som följdriktigt att jämkning skulle kunna ske av ägares, brukares och förares krav på ersättning för sakskada oavsett vållande på deras sida eller bristfällighet hos fordonet (prop 1975/76:15 s 201). Departementschefen delade denna uppfattning och förordade, att skadestånd med anledning av skada på motorfordon eller därmed befordrad egendom skulle jämkas efter vad som var skäligt med hänsyn till omständigheterna (a prop s 84). Jämkningsregeln i 18 § 2 st trafikskadelagen fick också sin utformning i enlighet med denna ståndpunkt.

Mot bakgrund av vad som förekommit under förarbetena måste lagrummet uppfattas som en regel om att skadeståndet normalt skall jämkas vid skadefall som nu nämnts. Varken lagtext eller förarbeten ger emellertid några närmare anvisningar för hur jämkningen skall ske i olika situationer. Av intresse i sammanhanget är att i äldre rätt jämkning ofta skett till hälften, när en oaktsam cyklist eller fotgängare varit inblandad i en trafikolycka jämte bilisten och denne inte förmått styrka att han varit fri från vållande (se NJA 1936 s 215, NJA 1974 s 562 II och NJA 1975 s 502; jfr även NJA 1949 s 171). Samma jämkning har förekommit i fråga om väghållares skadeståndsansvar mot en bilist, när denne inte förmått exculpera sig (NJA 1953 s 144). Även om flera av dessa fall rört skadeståndstalan mot bilisten, visar de en klar tendens att vid trafikolyckor lika stort ansvar läggs på denne som på hans oaktsamma motpart.

Trafikskadelagen innebar i viss mån - genom övergången från presumtionsansvar till ett rent objektivt ansvar - att en större del av risken än tidigare lades på biltrafiken vid skadefall av nu förevarande slag. Det är inte väl förenligt med denna ordning att vid tillämpningen av 18 § 2 st trafikskadelagen i normalfall låta den utomstående svara för den huvudsakliga delen av skadan.

Med hänsyn till det sagda synes det rimligt att vid tillämpningen av 18 § 2 st trafikskadelagen skadeståndet jämkas till hälften när den utomstående är ensam vållande och särskilda omständigheter inte talar för annat, såsom att vållandet är ringa eller mera allvarligt.

Av det anförda följer att Peter L:s revisionstalan inte kan bifallas.

Domslut. HD fastställer HovR:ns domslut."

Påkörd av bil imorse
Heja heja!

Till ursprungsfrågan: Jag ringde till trafikpolisen i Göteborg och frågade vem som ska lämna företräde då en cykelbana korsar en bilväg och den är obevakad = inga trafikljus, men sockerbitar på marken. De sade då att cyklisten har alltid företräde.

Dock har jag vid ett senare tillfälle läst i en dagstidning att så inte är fallet. Min fru har även ringt och frågat polisen om hon kunde köra från Malmö till Göteborg utan vinterdäck (däcken var i Göteborg) och då fått till svar att det kan hon väl göra, risken att åka fast är ju inte så stor.

Summa summarum: Man kan inte lita på någon.

Påkörd av bil imorse
Orkar ej citera Calle Fs inlägg men summan av det hela är att bilägaren får stå för del av kostnaden med anledning av trafikförsäkringen, detta även fast han ej har något som hellst ansvar för olyckan!

Påkörd av bil imorse
Chrillepille skrev:
> Heja heja!
>
> Till ursprungsfrågan: Jag ringde till
> trafikpolisen i Göteborg och frågade vem som ska
> lämna företräde då en cykelbana korsar en bilväg
> och den är obevakad = inga trafikljus, men
> sockerbitar på marken. De sade då att cyklisten
> har alltid företräde.
>
> Dock har jag vid ett senare tillfälle läst i en
> dagstidning att så inte är fallet. Min fru har
> även ringt och frågat polisen om hon kunde köra
> från Malmö till Göteborg utan vinterdäck (däcken
> var i Göteborg) och då fått till svar att det kan
> hon väl göra, risken att åka fast är ju inte så
> stor.
>
> Summa summarum: Man kan inte lita på någon.

Ja det stämmer att du har företräde, dock skall du som cyklist kliva av cykeln och leda den över övergångsstället för att företrädet skall gälla!

Påkörd av bil imorse
Chrille77 skrev:
> Ja det stämmer att du har företräde, dock skall du
> som cyklist kliva av cykeln och leda den över
> övergångsstället för att företrädet skall gälla!

Men jag avser inte övergångställe utan där cykelbana korsar bilväg - ibland med övergångsställe bredvid, ibland inte, men alltid med fyrkanter målade på gatan.

Men som sagt, man kanske inte ska ta den information man får från polisen som en absolut sanning.

Påkörd av bil imorse
Chrillepille skrev:
> Chrille77 skrev:
> > Ja det stämmer att du har företräde, dock
> skall du
> > som cyklist kliva av cykeln och leda den
> över
> > övergångsstället för att företrädet skall
> gälla!
>
> Men jag avser inte övergångställe utan där
> cykelbana korsar bilväg - ibland med
> övergångsställe bredvid, ibland inte, men alltid
> med fyrkanter målade på gatan.
>
> Men som sagt, man kanske inte ska ta den
> information man får från polisen som en absolut
> sanning.
Har pratat med en "trafiksäkerhetssamordnare/planerare" i kommunen som uppger att du som cyklist är skyldig att kliva av och leda din cykel där cykelbana korsar körbana, annars gäller ej företrädet

Påkörd av bil imorse
Chrille77 skrev:
> Orkar ej citera Calle Fs inlägg men summan av det
> hela är att bilägaren får stå för del av kostnaden
> med anledning av trafikförsäkringen, detta även
> fast han ej har något som hellst ansvar för
> olyckan!

Precis, och det är det som är "objektivt ansvar" på fordonet. Att ens sätta sig i en bil och framföra den bland andra människor betyder ju att man skapar en risk för att andra skadas och jag tycker det är rimligt att det är så då det knappast är nån "mänsklig rättighet" att få köra bil. Ansvaret bör imho ligga på bilisten, men samtidigt tycker jag definitivt att en cyklist med körkort för motorfordon som hamnar i en olycka ska bedömas utifrån de kunskaper som körkortsinnehavet borde innebära. Förbluffande många bil/mc-förare blir av nån anledning totalt dumma i huvet om dom sätter sig på en trampcykel...

Påkörd av bil imorse
Chrille77 skrev:
> Har pratat med en
> "trafiksäkerhetssamordnare/planerare" i kommunen
> som uppger att du som cyklist är skyldig att kliva
> av och leda din cykel där cykelbana korsar
> körbana, annars gäller ej företrädet

Men du har inte heller företräde som gående om du använder en renodlad cykelöverfart...

Påkörd av bil imorse
Chrille77 skrev:

> Har pratat med en
> "trafiksäkerhetssamordnare/planerare" i kommunen
> som uppger att du som cyklist är skyldig att kliva
> av och leda din cykel där cykelbana korsar
> körbana, annars gäller ej företrädet

Nja, är där en cykelbana kan man mycket väl cyklar om man har företrädesrätt eller ej beror, såvitt jag förstår, på från vilket håll man kommer i förhållande till traffiken. En bil som svänger till höger över en korsande cykelbana har, såvitt jag förstår väjningsplikt. Rätta mig gärna om jag har fel!

Däremot går man av vid övergångsställe för fotgängare och leder cyklen på zebra ränderna har man alltid företrädesrätt om det inte finns signaler (röd gubbe).

Påkörd av bil imorse
Calle F skrev:
Förbluffande många bil/mc-förare
> blir av nån anledning totalt dumma i huvet om dom
> sätter sig på en trampcykel...
>

Så sant. Bara för att man sitter på en cykel så upphörs alla lager och förordningar, det cyklas hej vilt på trotoarer, mot färdriktningen m.m

Påkörd av bil imorse
Jag har själv varit med om påkörningsolycka där jag blev påkörd när cykelvägen korsade vägbanan före rondel. Jag flög över motorhuven och fick lite klädskador och böjda hjul. Vi kallade på polis för att få en så objektiv bild av situationen. Polisen uppförde sig som endast bilisten kunde vara skyldig. Han blev alkotestad och förhörd mycket noggrant, medans de inte kontrollerade mig över huvudtaget. Inte ens att jag hade godkänd belysning, då mörker rådde.

Trots att föraren var vållande, fick min hemförsäkring betala alla mina kostnader. Jag bara ersättning för självrisken. Så när bilisten skall stå för "hela kalaset", behöver det nog inte rör sig om mer än 2000-3000 kr beroende på självrisk.

Några månader senare blev jag kallad till Tingsrätten för att vittna mot föraren, som var åtalad för vårdslöshet. Då jag tyckte synd om gubben och hade fått så ny fina SPD pedaler och hjul, sade jag inget negativt. Han klarade sig.

Så ur mitt juridiskt minimala perspektiv, så ersätts alltid skadorna från respektive försäkring bolag och om någon av parterna skulle var ovanligt olaglig så kan man åka dit för vårdslöshet i trafiken.

Påkörd av bil imorse
Jag blev påkörd av en cyklist för några år sedan, en unge som försökte köra över min motorhuv, jösses vad paff man blir, ungen skrapade upp händerna och jag fick en bunt fiiina repor över huven. Tyvärr så var väl ungen lika chockad som jag var och han bara drog..
Ringde till Polisen i förebyggande syfte ifall någon vansinnig förälder skulle få för sig att anmäla en för något.

Påkörd av bil imorse
säger som "per" när bilvägen korsar en befintlig cykelvägg har bilisten skyldighet att lämna företräde, observera att det skall vara en utmärkt cykelväg.

sedan är det inte alltid man handlar soom man ska, men det är en annan femma och då får man själv stå för följderna.

Påkörd av bil imorse
kallegunnar skrev:
> säger som "per" när bilvägen korsar en befintlig
> cykelvägg har bilisten skyldighet att lämna
> företräde, observera att det skall vara en utmärkt
> cykelväg.

men, visst gäller det när man svänger av, alltså är den som byter gata, det gäller inte alla korsande cykelvägar utan bara dem som ligger direkt efter det att man svängt? Eller?

Påkörd av bil imorse
Stopp & bromsbelägg nu va...

Tycker att det blandas ihop en del äpplen med päron i den här tråden. En cyklist som stannar vid ett övergångsställe och leder cykeln över har givetvis företräde - Därför att en cyklist som leder cykeln räknas som fotgängare, och inte som en cyklist. En cyklist räknas som cyklist endast när h*n färdas på cykel, och inte när cykeln leds.

Just därför kan man inte tänka i "fotgängartermer" när det gäller cykelvägar och -banor som korsar bilväg. Problemet tycker jag är att många gör det, och tror att man automatiskt följer samma regler som fotgängare, bara för att man färdas med benkraft när man hojar.

Höll själv på att bli påkörd av en till synes blind tjej på cykel när jag gick på trottoaren vid Sveavägen igår. Tvivlar på att hon hade någon koll på vad som gäller för fotgängare resp. cyklister...

Påkörd av bil imorse
bugge skrev:
> Suck... istället för att bara spekulera, kolla in
> sidorna 12-15 i dokumentet som det tipsades om
> redan i tredje inlägget. http://www.vv.se
>
> /Jörgen

Och där står det att läsa att när du kommer in på väg från en cykelbana så har du (cyklisten) väjningsplikt mot andra fordon!

Påkörd av bil imorse
bugge skrev:
> Suck... istället för att bara spekulera, kolla in
> sidorna 12-15 i dokumentet som det tipsades om
> redan i tredje inlägget. http://www.vv.se

Tack väjningsplikt efter sväng, annars ge cyklister tillfälle att passera, alltså.

Påkörd av bil imorse
Det är väldigt diskuterande skuldfrågan. Är någon som känner till en cyklist har blivit fälld för vårslöshet i trafik? Lagen i all ära, men det finns "brott" som inte väcker åtal. Gå på röd gubbe och inte blinka med bilen. Jag betvivlar att en nykter cyklist som inte lämnar företräde, skulle bli åtalad, såvida inte motparten gör det.
Vid "normala" olyckor för bilar, inte lämna företräde när kommer från vänster, rödljuskörning och påkörning på övergångsställe, så väcks åtal utan motpartens medgivande.

Påkörd av bil imorse
Chrille77 skrev:
> Så sant. Bara för att man sitter på en cykel så
> upphörs alla lager och förordningar, det cyklas
> hej vilt på trotoarer, mot färdriktningen m.m

Hehe, det kan väl jag också göra ibland, men man måste ju inte sikta på folk och bilar. Ibland blir jag lite sen hem från turen jag brukar köra, är utan belysning och då smyger jag längs (tomma) trottoarer och tar vägar som inte är helt cykelgodkända. Nu på vintern sitter jag också kvar på hojen på promenadbryggan här i hamnen då jag till 99% är ensam. På sommaren är det folk som går där hela tiden och då lyder även jag skyltarna. Om man inte bara brötar på så kommer man undan med rätt mycket.

:)

Tillbaka
Topp