Påkörd

StiggO

Ny medlem
Påkörd
Hej Happyiter!
Min son(15 år) kom hem ikväll och berättade att han blivit påkörd då han cyklade efter en cykelväg. En bil kom utbackandes från en parkering och tryckte till bakhjulet på cykeln så han flög över styret. Det var en ung kille som körde bilen och han kom ut och frågade hur det hade gått och min son kollade att han inte blödde eller hade speciellt ont någonstans, att cykeln var ok och sa sen att det nog gått bra. Bilisten åkte sen sin våg och grabben cyklade hem och upptäckte då att hans nya klocka (som han sparat ihop till själv) var trasig. Glaset spräckt samt repor i metallen.
Nu till min fråga: Hur ska man gå tillväga för att få ersättning för den trasiga klockan? Bör man göra en polisanmälan? Min son tog varken regnumret eller namnet på killen som körde bilen. Är det någon som har några erfarenheter eller tips mottages dessa tacksamt.

/StiggO

Påkörd
Om killen inte är hederlig nog att punga ut 1.500 kr eller vad det kan tänkas bli i självrisk, för att hans försäkring ska betala ut en ny klocka, och förutsatt att det inte finns vittnen som kan bekräfta händelsen, så kan det nog blir rätt lurigt att få ut det från hans trafikförsäkring i efterhand på det här viset. Nekar han, eller påstår att klockan har hafts sönder i efterhand eller redan var trasig, så är det ju dödläge genom ord mot ord.

Nu får man ju hoppas att människan är hederligare än så. Men det är ju bra att veta. En polisanmälan känns lite lönlöst på samma fall. Den kommer garanterat ha arkiverats som nedlagt fall p.g.a brist på bevis innan bläcket på papperet ens torkat.

Det bästa är ju förstås att försöka få tag i bilisten, i annat fall är det väl hemförsäkringen som gäller. Var klockan då dyrare än självrisken?

Påkörd
Minns han var det hände är kanske chansen hyfsad att bilen normalt står parkerad där. Skulle han känna igen den om han såg den igen?

Senast redigerad av en moderator:
Påkörd
Han var på väg från träningen och jag gissar att självrisken är dyrare än klockan. Han som körde bilen blev nog lika chockad som sonen så han tänkte nog inte heller på att lämna sitt namn o telefonnummer.

Påkörd
Trafikskadeföreningen är listiga.. Det är knappt de godtar polisens besiktning av krockskada efter smitning, utan man skall helst våga långtidsparkera på stället man blivit påkörd, spärra in ev. splitter från påkörande fordon och frihetsberöva alla eventuella vittnen. Sedan är för fordon numera en lagstadgad minsta kostnad/ självrisk vid smitning/parkeringsskada 2140:- . Har just tvingats inse detta, och valt att polera ut lackskada på bakre stötfångare. Tills nästa smäll!
Hade det däremot varit vandalisering (reva uppe på taket), så hade helförsäkringen täckt beloppet!

Nu var det ju inte tal om smitning, så då är det för det vanliga färsäkringsbolaget, ifall den justa killen som frågade är villig att erkänna tasavarpet vid en andra kontakt? Verkar ju ha varit reko, bortsett att han var oaktsam!
Hoppas att det bara är klockan som tagit skada, så här efteråt.. Just för glas, kan det vara ide att ta tilläggsförsäkringen vid nytt klock-köp, ifall den är bara lite "finare". Har fått byta några mineralglas i.o.m. verkstadsjobb.. har betalat sig!
Annars skall väl hemförsäkringen täcka mer än man anar många gånger?

Påkörd
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Om killen inte är hederlig nog att punga ut 1.500
> kr eller vad det kan tänkas bli i självrisk,
> för att hans försäkring ska betala ut en ny
> klocka, och förutsatt att det inte finns vittnen
> som kan bekräfta händelsen, så kan det nog blir
> rätt lurigt att få ut det från hans
> trafikförsäkring i efterhand på det här viset.

Det är ingen självrisk på trafikförsäkringen.

Däremot mister man bonus.

Påkörd
Blev påkörd för ett år sedan och fick då lära mig att om det är ett motorfordon inblandat så är det fordonets försäkring som ska täcka ev skada.

/J

Påkörd
Diravi, dem två gånger i mitt liv som jag (båda pga halka) har lyckats ställa till en mindre kollision och åsamkat en liten buckla så gick det på trafikförsäkringen då det ju var den enda försäkring jag hade. Och nog betalade jag självrisk båda gångerna.

Fast alla försäkringsbolagen kanske har tagit bort självrisken numer eller? Det var ju trots allt 2 år sen sist typ.

Påkörd
Niko/Frost skrev:
> Diravi, dem två gånger i mitt liv som jag (båda
> pga halka) har lyckats ställa till en mindre
> kollision och åsamkat en liten buckla så gick
> det på trafikförsäkringen då det ju var den
> enda försäkring jag hade. Och nog betalade jag
> självrisk båda gångerna.
>

eller så har olika bolag olika regler.

Påkörd
ja så kan det ju mycket väl vara, men jag blev lite förvånad just därför när du sade att det inte var någon självrisk på trafikförsäkring - det lät som att du talade om alla försäkringsbolag :-)

Påkörd
Hur orkar ni? :P
När det för en gångs skull är en shysst kille som kör bilen så köp en ny jevla klocka liksom... Hur dyrt kan det va? Använd försäkringen när det verkligen gäller istället :)
Kommer krävas mer arbete än lön för att få ut pengar för en liten skitklocka...

Påkörd
Niko/Frost skrev:
> ja så kan det ju mycket väl vara, men jag blev
> lite förvånad just därför när du sade att det
> inte var någon självrisk på trafikförsäkring
> - det lät som att du talade om alla
> försäkringsbolag :-)

Jo, jag var övetygad om att det var så, men uppenbarligen inte.

Påkörd
Det var ingen "schysst" kille i den bilen.
Tycker det där var typ lika illa som en smitning.
Kör man på en så pass ung kille med sin bil och orsakar att han flyger över styret är det klart att man ringer hans föräldrar.
Grabben kan ju dessutom börja få ont i nacken nån dag senare...eller vad som helst. Nån jävla inlevelse får man ha.

Tillbaka
Topp