Panaracer Fire FR 2,4"

• Trådstartare Trådstartare Neo
  • Start datum Start datum

Neo

Ny medlem
Panaracer Fire FR 2,4"
Hej
har ett tag planerat att köpa dessa däck och har räknat med att dom skulle vara 2,4"=~61mm breda vilket skulle ge mig drygt 3mm marginal på varje sida i min ram. Lite tajt men borde funka tycker jag.
MEN så hittade jag ett gammalt inlägg från jomper där han säger att hans Fire FR är 64mm breda.... det skulle bli för tajt.

Fälgbredden måste väl påverka hur breda däcken blir? mina fälgar är 23mm utvändigt. har inte innermåttet nu.

Vet inte vad jomper hade/har för fälgar men är det någon som kör med dessa däck som kan mäta hur breda dom blir och med hur breda fälgar detta är?

Hur mycket marginal bör man ha för att inte däcket ska gå emot?

Panaracer Fire FR 2,4"
Jag har dem på ett par XM321.

Att bara konvertera bredden teoretiskt till millimeter är meningslöst, alla tillverkare mäter olika. Mina Fire FR 2.4:or är bredare än t.ex. WTBs 2.5:or och MYCKET bredare än Contis 2.5:or. Men de är extremt trevliga. Tyvärr dog bakdäcket i Glentress förra veckan efter en lång och trogen tjänst.

Panaracer Fire FR 2,4"
De är 64,8 mm över mönstret och 56,2 mellan dobbarna. Så de går att tälja ned om du tvunget vill ha de däcken.

Infon kommer från denna utmärkta sida: http://www.mtbtires.com/specs/panaracer.html

När jag slängde på Sun Ringlé Single Track fälgarna istället för Mavic XC717 (25 vs. 17 mm innerbredd) passade jag på att mäta däcksvidden med samma tryck i däcket på de olika fälgarna. Det hände i princip ingenting.

Panaracer Fire FR 2,4"
jag skulle rekomendera >3mm marginal på varje sida om du nte vill repa (sönder) ramen. Detta för att leran skall komma förbi, men också för att det är svårt att få på däcket exakt rakt och ofta är kedjestagen assymetriska vilket ger mindre marginal på ena sidan.

Panaracer Fire FR 2,4"
Det går läskigt fort att tälja ner en ram om däcket går emot kan jag avslöja. Körde i två timmar på den gamla hojen och då hade mitt Fat Albert gnagt bort en ganska fin bit av kedjestaget.

Panaracer Fire FR 2,4"
Tackar för svaren.
Tror nog jag avstår från Fire däcken isåfall. ingen lust att sitta och tälja bort sidodubbarna :)
Har tittat runt lite och läst gamla trådar och siktar nog in mig på Gazzaloddi Dual 2.3" istället.
Dom borde väl ändå få plats utan problem? Dom ligger i samma prisklass och verkar anses ha bra grepp på blöta rötter och stenar likt Fire däcken.
Har kört på Nokian's NBX och Boazobeana tidigare, båda 2.1" och dom bredderna stämmer ganska exakt om man konverterar till mm (53mm). Följer Gazza däcken "konverterbarheten" så skulle det ge mig 5mm marginal på varje sida. Det borde nog räcka

Tillbaka
Topp