PANIK: Ännu en beg. vs. ny-tråd

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Hallå besserwissers och tyckonomer! Jag behöver er hjälp.

Står inför valet att köpen en ny Mondraker Chrono Carbon (HT; 10,7 kg):

eller en välvårdad Canyon Nerve AL 8.9 (FS; 12,7 kg) från 2014:

...och ett beslut behöver tas under dagen. ?

Jag är ny på MTB, bor i Skåne och kommer att köra både banor, stigar och grusväg. Har tidigare kört på samtliga underlag med min (nu f.d.) gravel bike så jag är van med stökiga underlag och skakiga cykel. Gillar idén med XC och att jobba hårt uppför, men vet inte om jag bara blivit charmad av Mathieu van der Poel. Hoppa rundor i nedförsbackar kanske är minst lika roligt? Mer fåfäng än skicklig, snabb inlärningskurva men blir lätt uttråkad. Help me Happy-Wan Kenobi, you're my only hope!

Senast ändrad:
Bara fullservice på gamla dämpare kostar säkert lika mycket som det skiljer mellan dom båda, det finns säkert mer som behöver service på den så den blir dyrare totalt. Sen är alldeles för dyrt för en cykel som kostade 20 papp år 2014.

Köp den hoj du helst vill ha bara? Den som tilltalar dig mest?

Beg innebär ofta någon merkostnad, service av dämpare, länkagelager, drivlina osv. Kolla vad som blivit gjort och när.

Nytt är förstås nytt..

Kruxet är att båda tilltalar mig lika mycket men av olika anledningar. ? Och som sagt, min kunskap och erfarenhet är bristande, så i dagsläget är mina urvalskriterier estetik och pris. Vilket inte är optimalt. Har blivit lurad av snålhet och fåfänga förr. Sen blir man ju nästan mer förvirrad av att fråga runt på olika forum. Några säger att man bör prioritera FS, andra modern geometri, och en tredje att man borde överskrida budget och slå på stort, vilket inte kommer hända.

Det är svårt att veta vad man vill ha, enda sättet är att börja någonstans och känna efter. Första mtb:n är alltid lite fel på något sätt, med andra träffar man mer rätt då man vet lite bättre vad man vill ha.

Nu när jag tittar närmare tycker jag den där canyon hojen ser rätt dyr ut. Skulle man sälja komponenterna löst skulle man aldrig få 17500. Det är gamla grejer, iofs fortfarande bra grejer, men jag hade prutat.

Är 17500 skrivet i sten hade jag nog köpt mondrakern.

Det är också gamla standarder på Canyon. 12x142 bak ser det ut som? Tvådelat fram, osv. Medan på Mondraken är det i alla fall boost.

Ger mig också in i tyckandet. 2014 är ju inte direkt nytt o hett i sammanhanget. På tok för dyrt. Sen måste man ju inte alltid ha det nyaste och svartaste såklart-allt handlar om behoven men det är ändå nedåt kanske max 9K som det kan bli intressant tycker i vart fall jag, till viss del baserat på egna sälj.

Tycker också Canyonen är överprisad, så jag skulle också siktat på en ny hoj.
Köp en ny HT från 13-15K som en förstahoj, är det roligt så uppgradera till en FS.

Vad kan man tänka att priskurvan för beggade hojar är? En tusing per år (exkl. slitage)?
Nej, du får tänka procent och risk. Som första köpare har du oftast någon sorts garanti samt ibland service, går ramen sönder får som regel ersättning antingen gratis vid fabrikationsfel eller mot självkostnadspris om du krashar sönder ramen. Därmed skulle jag säga att en helt ny cykel absolut max är värld 75% av nypris som begagnad. Dra sedan av 15% per år ytterligare till man träffar en nivå som motsvarar något slags rent funktionsvärde där cykelns kvalitiet i sig i princip kvittar förutom att den rullar.

Just i år kommer det dock vara frågan om att få tag på en cykel att använda överhuvudtaget och det syns på begagnatpriser just nu, så där får man värdera sitt behov och begär. Ett överpris kan då kännas mer ok än att risker att stå utan cykel överhuvudtaget.

Nej, du får tänka procent och risk. Som första köpare har du oftast någon sorts garanti samt ibland service, går ramen sönder får som regel ersättning antingen gratis vid fabrikationsfel eller mot självkostnadspris om du krashar sönder ramen. Därmed skulle jag säga att en helt ny cykel absolut max är värld 75% av nypris som begagnad. Dra sedan av 15% per år ytterligare till man träffar en nivå som motsvarar något slags rent funktionsvärde där cykelns kvalitiet i sig i princip kvittar förutom att den rullar.

Just i år kommer det dock vara frågan om att få tag på en cykel att använda överhuvudtaget och det syns på begagnatpriser just nu, så där får man värdera sitt behov och begär. Ett överpris kan då kännas mer ok än att risker att stå utan cykel överhuvudtaget.
Säger absolut inte emot dig avseende beg. marknaden men med det räkneexemplet får säljaren av canyonen betala för att bli av med cykeln?

Varning: inget köp och sälj i forumet.
Hallå besserwissers och tyckonomer! Jag behöver er hjälp.

Står inför valet att köpen en ny Mondraker Chrono Carbon (HT; 10,7 kg):

eller en välvårdad Canyon Nerve AL 8.9 (FS; 12,7 kg) från 2014:

...och ett beslut behöver tas under dagen. ?

Jag är ny på MTB, bor i Skåne och kommer att köra både banor, stigar och grusväg. Har tidigare kört på samtliga underlag med min (nu f.d.) gravel bike så jag är van med stökiga underlag och skakiga cykel. Gillar idén med XC och att jobba hårt uppför, men vet inte om jag bara blivit charmad av Mathieu van der Poel. Hoppa rundor i nedförsbackar kanske är minst lika roligt? Mer fåfäng än skicklig, snabb inlärningskurva men blir lätt uttråkad. Help me Happy-Wan Kenobi, you're my only hope!
Inga annonser i forumet // moderator

Senast redigerad av en moderator:
Kanske hyra/låna/testa lite olika cyklar och se om det är en HT eller FS du blir mest sugen på? Trist att bränna iväg 20 000 och upptäcka att det var den andra som passade bäst.

Tillbaka
Topp