Panik - Grundkondis på 3 1/2 vecka

Wasterboy

Ny medlem
Jag har panik! Sedan i höstas har jag "fettat" till mig och någon stans på vägen till jobbet har jag även tappat kondisen. Har i stort sett varit helt inaktiv under hela vintern/våren.

Eftersom jag körde Lida Loop förra året så vill jag självklart göra det i år också. Har jag någon chans att få igång lite grundkondis på 3 1/2 vecka så att jag orkar ta mig runt banan?
Och i så fall hur ska jag lägga upp träningen?

Pliiiiiiiiiiiiiiiiis hääääääääääääääälp.

Ok intervallträning.
Hur länge och vilka intervaller? Har en Polar pulsklocka som jag kan mata intervaller i. Satt och knappade in 7 minuter puls 60-70% och 3 minuter 70-80%. Kan det funka eller ska jag köra på något annat?

hur många gånger i veckan? Vill ju inte överträna mig.

Senast redigerad av en moderator:
Oj!

Det var länge sedan jag enns försökte ha koll på sånt där. Men mot överträning finns en bra metod. Lyssna på kroppen. Vill du inte ut och träna så gå inte ut och träna. Vill du ut och träna så gör det. Vill du aldrig ut och träna så byt träningsätt..:)

Omdu är helt kall i kroppen skulle jag nog kört något lugnare passa en dag bara för att komma igång. Men det är alltid lite risk att försöka skaka igång kroppen på så kort tid.

Lcyka till :)

Om du inte kommit igång förän nu så är det väl mest pannben som gäller. Cykla och se till att rumpan blir hyfsat van vid sadeln.

Pannben är nog att föredra....

Intervallträning? Nja...ingen bra idé med intervaller utan en god grund att stå på.

Har man låtit sig gå ner i träsket är det bara och bita i det sura äpplet och börja från grunden.

Sportguiden som jag snodde på gymmet hade en 4-veckors guide inför stockholmsmaran. Den kunde du ju kanske sno inspiration från.

Kom ihåg att kondition är färskvara och måste bibehållas och underhållas annars förloras den det är klart att har man lätt för att komma igång och träna och motivera sig själv så går det lättare att komma upp i samma nivå som innan förfallet. Men 3 1/2 vecka är för kort tid för att få jättebra kondition men du får. Jag håller på med långlöpning så jag skulle rekommendera att vara ute lite längre och kanske gå ibland i mellan varven+löpning i lagomt tempo. Samt kanske inte lägga så stora krav på dig att du skall runt lidaloopen på viss tid utan genomföra den i år räcker. LYCKA TILL

Hej!

Debatten har gått varm i Norge om vad som är bäst för att förbättra kondisen med och här är en artikel som är minst sagt intressant:
http://www.stud.ntnu.no/~oysteios/artikler/Skisport-6-2003.htm

Kontentan är: Intervall 4x4 min och maxstyrketräning(få reps 3-5ggr och så tungt du orkar)för att bli stark och inte lägga på muskelmassa.

Intervallerna har även testats på hjärtpatienter och visat sig vara överlägset bäst för dessa!

Förövrigt har senaste månaden en mycket intressant debatt förts på www.langrenn.com angående träningsmetoder.

Jag har också anmält mig och betalt till lida loop. Varför gjorde jag det? Jag ångrar mig. Det känns astrist. Och dåligt flås har jag också. Bara ordet intervallträing får mig att springa och köpa chips och folköl. Blä.

edit. Javisst, skita i att köra. Synd jag pröjsade dock.

Intervaller - ja
Blanda in 2-3 långpass, motsvarande minst lidasträckan så du inte tokstoppar efter 3,5 mil. Kör sista långpasset senast en vecka innan loppet.

Andas lungt det ordnar sig, långlopp ska väl vara jobbiga, det är iaf därför jag har slutat köra dem:-)

Tillbaka
Topp