Pannlampa 2008

Pannlampa 2008
Road_runner: Det där lät intressant!
Jag har färdiga underlag för drivkort till upp till 7 P4:or vid 2A och 3 P7:or upp till 3A men har inte kommit till skott med byggandet då jag insett att mina hus skulle bli crap. Finns det någon bra 3D-kille som kan fixa ett hus för 3 P7:or så beställer jag drivstegen utan att tveka. 2700 lm känns faktiskt realistiskt om det är kallt ute.

Pannlampa 2008
Men! När ni nu börjar bygga era diodlampor från helvetet redan i augusti, har vi kanske möjlighet att se en av dom i skogen, efter årskiftet kanske? Haha

Ola

Pannlampa 2008
Linser till P7 Kommer att finnas tillgängliga från mitten av september.

Cakeman: Jag är itresserad av drivkrets till P7or. Jag är konstruktör till yrket och ritar gärna mekaniken med kylning etc.

Pannlampa 2008
Årets bygge blir enkelt. Jag har köpt två stycken:

diod.jpg ht=225

(P7-diod, i bästa fall 900 lumen, inbyggd regleringskrets, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413 )

... som ska få var sin:

lins.jpg ht=300

( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13667 )

Först drar jag ett varv vulktejp runt kanten på reflektorn, lägger dit linsen, och sedan blir det ett par varv vulktejp till för att hålla linsen på plats. Fjädern på baksidan knipsas, jag löder dit ett par kablar, och sedan drar jag en stump cykelslang utanpå bakdelen av lins/diodpaketet. Löder dit kontakter för RC-ackar, strömbrytare och sedan är det hela klart. Fästena blir två slangklämmor.

Om tillverkaren påstår att varje diod ska ge 900 lumen borde de här två i alla fall ge ärliga 1500. Om någon har tips på ett bra batteri på grovt räknat 7,5 V 10 Ah för vettiga pengar lyssnar jag gärna.

/s-o

Pannlampa 2008
s-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Först drar jag ett varv vulktejp runt kanten på
> reflektorn, lägger dit linsen, och sedan blir det
> ett par varv vulktejp till för att hålla linsen
> på plats. Fjädern på baksidan knipsas, jag
> löder dit ett par kablar
Intressant bygge.
Hur mkt värme tål vulktejpen?
Räknar du med att du inte behöver ngn xtra kylning?
Hur har du tänkt göra med regleringen av ljusstyrkan?

> Om någon har tips på ett bra batteri på
> grovt räknat 7,5 V 10 Ah för vettiga pengar
> lyssnar jag gärna.

LiIon-batterier ger åtminstone bästa vikt/energi-förhållandet
Det här är dessutom förberett för cykling

7.4V_9600_wb.jpg

http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2424
454g batteri på 7.4V 9.6 Ah (71wh) för mindre än 920:- + frakt (enl forex.se)

/Håkan

Pannlampa 2008
HåkanC skrev:
> Hur mkt värme tål vulktejpen?

Ingen aning, men om framkanten av reflektorn blir varmare än maxtempen på en vanlig varmvattenledning (80°? 90°?) har jag nog redan eldat sönder dioden.

> Räknar du med att du inte behöver ngn xtra
> kylning?

Yup. Jag hoppas att fartvinden ska göra jobbet, men jag får nog inte stå still speciellt länge med lyset på i plusgrader. Jag ska vara feg och klämma fast en termometer på premiärturen för att se hur illa det blir. I värsta fall får jag fila till ett överdimensionerat fäste i tjock aluplåt. Eftersom reflektorpaketet är gjort för att kunna överleva instängt i en ficklampa med tvivelaktig värmeledningsförmåga hoppas jag på det bästa. LR (ljusrapport) med en och annan byggbild kommer efter provturen.

> Hur har du tänkt göra med regleringen av
> ljusstyrkan?

Det är ju bara ett steg på kretsen till det här reflektor/diodpaketet, så det är enklast möjliga. Av eller på. :-) Den enda reglering som blir är att jag kan släcka en diod om jag inte behöver fullt så mycket lyse.
Visst, det skulle varit mycket smidigare med en krets som ger 3 - 5 steg på effekten, men det här är ett enkelt hastverk, kemiskt rent från finlir. Fungerar det bra så är nästa steg att fixa reglering så att jag kan skruva ned ljusstyrkan till DiNotte-nivåer :-)

> LiIon-batterier ger åtminstone bästa
> vikt/energi-förhållandet
> Det här är dessutom förberett för cykling
>
> http://www.batteryspace.com/ProductImages/bike-bat
> tery/7.4V_9600_wb.jpg
> http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=V
> IEWPROD&ProdID=2424
> 454g batteri på 7.4V 9.6 Ah (71wh) för mindre
> än 920:- + frakt (enl forex.se)

Jo, jag har varit inne och kollat på batteryspace, men jag vill minnas att frakten är ganska blodig när de skickar till Europa.

/s-o

Pannlampa 2008
Ahhh, tråden uppe igen.

Jag kommer köra på halogen i år. Prövade att överspänna en vanlig 20Wattare från Clasohlsson med 38º vinkel och den lyser faktiskt bättre än min gammla hid tack vare att den lyser bredare. Dessutom är den otroligt lätt på hjälmen.

Skall strippa mitt batteri från krimskrams så kanske en bild eller två kommer upp senare.

Pannlampa 2008
bigmollo skrev:
> "Jag vill gå längre än så." Säger Johan 35
> (projektledare). "Jag tror att fackla kommer stort
> i år."
> Johan sitter i en soffa på södermalm och dricker
> espresso. Han är hip och trendig. Så som man ska
> vara.
> /J

Javisst. Och istället för ringklocka kommer de trendriktiga att använda härold.

Pannlampa 2008
Härligt ville själv skall jag testa en 35Watts med 38grader. har tyvärr tapapt bort alla matematiska formler för att räkna ut tiden som batteriet räcker så om nån smartare än mig har lust att slänga in formeln här så jag kan räkna ut det :-) blir väl 27 minuter med min tur =)

Pannlampa 2008
Tackar sprocket om det blev rätt så är det lite över 2 timmar :-)

I=U/P , 35W/14,8V=2,36A
t=Q/I , 5,2Ah/2,36A=2,3timmar

Om det stämmer så är jag en happy cow :-)

Pannlampa 2008
Lätt modifierad 39-kr pannlampa från ClasOhlson.
Nu med 20W halogen istället för 3 svaga LED och en krypton. Strömbrytare 43-029 12.90kr från Biltema och CO lamphållare 22-4285 19.00 kr samt lite borrande och slipande var allt som behövs under förutsättning att batteri med säkring finnes.
IMGP9823.JPG ht=485

Pannlampa 2008
Källis DRÄGGGGEL på din lampa nu är du värst :-)
Det sket sig med 35 wattarn smälte min fina hållare :-) så nu är 20 wattarn tebaks

Senast redigerad av en moderator:
Pannlampa 2008
andematt: Passa dig så att du inte smälter sönder lampan. En 20W-lampa blir ganska varm vilket jag märkte med en liknande modifiering ...

Pannlampa 2008
kfn skrev:
> andematt: Passa dig så att du inte smälter
> sönder lampan. En 20W-lampa blir ganska varm
> vilket jag märkte med en liknande modifiering ...

Medveten om det, därför har jag tagit bort skyddsglaset. Dessutom cyklar jag oftast med pannlampan i tempereaturer under +5 av nån anledning. För det mesta är det dessutom minusgrader.

Pannlampa 2008
just färdigbyggd och testkörd fulbygge på 3*cree led

3*cree 1000ma buckpuck dimbar och en extra strömbrytare för att kunna köra på en diod. 10 graders linser.
stomme är en uprofil med mindre uprofiler som kylfläns över. Bakstycke + ställ gjorda i glasfiber, linserna omgärdade av kolfiberrör.

batteri 2*7.2v 3ah från K&co kan köras på ett batteri när jag kör på en diod.

1*cree funkar helt ok skulle kunna cykla på bra med den utan problem
3*cree känns mer än tillräckligt i skogen

har kvar att komma på en bra lösning för att kunna ha lampan vid längdskidåkning (vill inte köra med hjälm i spåret :)

lärdom.
skule jag bygga en till skulle jag skippa flensarna för jag tror inte de behövs lampan känns kall.
skulle göra en egen uprofil med tunnare gods så att den blir lätt. Jag har minst två händer för lite och jag är inte vän med men min lödkolv.

blev en massa grejor över som jag inte använde så nästa gång blir den klart billigare.

är sugen på att bygga en lampa med en LED och kylfläns i ett kolfiberrör som styrlampa.

Bilagor

• IMG_9373.jpg
    IMG_9373.jpg
    33.6 KB · Besök: 24
  • IMG_9374.jpg
    IMG_9374.jpg
    36.2 KB · Besök: 28
  • IMG_9378.jpg
    IMG_9378.jpg
    42.7 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp