Paris-Roubaix 2019

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Paris-Roubaix 2019
.
lu.png

Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.
Nu har jag ju inte riktigt hängt med i alla modesvängar runt skruvdragare, men:
Borde inte den vara än tyngre och otympligare att släpa runt på?

Jag anar att modernisterna har tagit över allt sunt förnuft.

Paris-Roubaix 2019
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.

Skruvdragare fungerar ju som hjälpmotor också....

Paris-Roubaix 2019
Bengt-re sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:

Ja 300W i 6 timmar borde moderna batterier räcka till.

Paris-Roubaix 2019
konscious sa:
Bengt-re sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:

Ja 300W i 6 timmar borde moderna batterier räcka till.

Skillnaden mellan att vinna och komma femma är 6 Wh....

Paris-Roubaix 2019
Teknik i sig har aldrig varit ett självändamål i cykeltävlingar. Självklart använder man ny teknik om de löser cykeltävlandets grundfråga:
Att vinna lopp.
Om den nya tekniken skapar nya problem som gör att huvuduppgiften inte uppnås.
(Att vinna loppet)
Så kommer den att överges och fortsätta att utvecklas.

Några exempel:
Snabbkopplingar till hjulen.
Växlar.
Clips & spurtklossar.
Växelreglagens placering.
Clipslösa pedaler.
Osv.

Först när nya idéer omsätts i fungerande tekniska system som gör det som är viktigast , nämligen vinner tävlingar, kommer de att få spridning.

Med fungerande tekniska system menar jag inte bara en enskild produkt utan hela den komplexa kedjan. Från tillverknings och kvalitetskontroll via handhavande och inte minst service och logistik vid de faktiska tävlingarna.

Paris-Roubaix 2019
Surt för Kristoff, jag hade honom som en favorit. När jag cyklade Sportifen för några år sedan hade jag FMB:s 27 mm tuber på alumniniumhjul och det var sjukt bekvämt även med något genomslag här och där. Förstår att proffsen kör med det.

Johan Museeuw visade också hur fantastiskt lågt tryck de körde med, han tryckte fingret ner mot fälgen för hand!

Paris-Roubaix 2019
NickPick sa:
skier sa:
bompet sa:
När skall vi börja prata om GvA:s klädval?

Det var väl som Adamsson sa, det går inte att vinna i benvärmare och skoöverdrag, det gjorde det inte heller...

Ibland är jag glad att jag fulstreamar gratis med engelska kommentatorer. Vilket trams.

Jo för han sa det verkligen på allvar. Hundra procent. Man ska vara seriös hela tiden när man kommenterar cykling.

Paris-Roubaix 2019
Bengt-re sa:
ooms sa:
Sa vi inte att det tröttsamma gnället på Eurosport skulle hållas i 2018-tråden?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3325242/3529262#msg-3529262

+1

Det var så mysig utan kommentatorgnäll.

Sorry fel tråd! Men det är sådant snack som gör att landsvägscyklisterna bara blir äldre och äldre. Negativt för sporten.
Som kommentatorer är dom säkert väldigt bra, men sånt där krafs vill man inte höra. Dom gnäller säkert på flaskstorlekar, skivbromsar och genomgående axlar också ;)

Snyggt att Wout tog nytt PR på sin lagkompis cykel (snittwatt 10 minuter) för övrigt. 437 eller liknande var det.

Tubdäck låter smidigt ändå...

Paris-Roubaix 2019
Fast har någon faktiskt vunnit med både benvärmare och skoöverdag? Det räcker alltså inte bara med benvärmare eller skoöverdag, Adamsson sa ju att ingen vinner med både och...

Paris-Roubaix 2019
tinkerbell sa:
Fast har någon faktiskt vunnit med både benvärmare och skoöverdag? Det räcker alltså inte bara med benvärmare eller skoöverdag, Adamsson sa ju att ingen vinner med både och...
Spelar väl ingen roll om någon vunnit (dåtid) för han sa att ingen vinner (framtid) med både och...
Enda sättet han kan ha fel är om någon någongång framgent vinner i skolverdrag och benvärmare.
(Och får vi bara ett riktigt P-R med regn, kyla och lera så ska nog faan Adamsson (släkt med H E?) få fel.)

Paris-Roubaix 2019
Luca Paolini har en svit med segrar i med tveksam klädsel. Het Niewsblad och Ghent Wevelgem är två som jag kan plocka fram ur minnet. Vill minnas att GW var med ben- och armvärmare, skoöverdrag men märkligt nog inga handskar.

Men allt detta faller under Lex "Cykla i Belgien under feb/mar". Anything goes.

Senast ändrad:
Paris-Roubaix 2019
Didära cx-grabbarna är rätt starka.
Ramlade över en tävlingssammanfattning från Brabantse Pijl (som jag inte kände till, liksom många andra tävlingar) där Mathieu van der Poel gör bra ifrån sig.

Paris-Roubaix 2019
desmo sa:
Ramlade över en tävlingssammanfattning från Brabantse Pijl (som jag inte kände till, liksom många andra tävlingar) där Mathieu van der Poel gör bra ifrån sig.
Är det någon som har tagit VM-guld i CX, MTB och LVG tidigare, eller blir MvdP den första?

Paris-Roubaix 2019
Stumpy sa:
desmo sa:
Är det någon som har tagit VM-guld i CX, MTB och LVG tidigare, eller blir MvdP den första?
Hans teamkompis, Pauline Ferrand-Prevot.

Paris-Roubaix 2019
Johan A sa:
Stumpy sa:

Om du lägger till BMX har jag redan gjort allt det där.

Så ja, håll i hatten nu. Adris grabb är visserligen ett unikum, men ännu har han inte tagit VM-guld i någon annan disciplin än CX även om han är regerande nationsmästare i LVG, CX och MTB XC. Kanske att han kan förbättra fjolårets VM-brons i den sistnämnda disciplinen men för att vinna guld på linjeloppet så tror jag det krävs lite mer än bara talang och vita byxor.

Paris-Roubaix 2019
NLC sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:

Om du lägger till BMX har jag redan gjort allt det där.

Så ja, håll i hatten nu. Adris grabb är visserligen ett unikum, men ännu har han inte tagit VM-guld i någon annan disciplin än CX även om han är regerande nationsmästare i LVG, CX och MTB XC. Kanske att han kan förbättra fjolårets VM-brons i den sistnämnda disciplinen men för att vinna guld på linjeloppet så tror jag det krävs lite mer än bara talang och vita byxor.

Han har lika stor eller liten chans att vinna vm guld i linjeloppet som i mtb xc. Om det är någon som skulle kunna klara det är det MvdP för han har betydligt mer än talang och vita byxor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp