Paris-Roubaix 2019

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019

emmer

Ny medlem
Paris-Roubaix 2019
På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...
Det är det väl oftast i slutändan. Tur, tallang och taktik behövs för att lyckas här. Det var ett kul lopp idag tycker jag - hände lagom mycket och en värdig segrare i slutändan. Sagans envisa kämpande var också en behållning - inget fel på det pannbenet....
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
NickPick sa:
emmer sa:
På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...
Rädd för förändring? Ingen av dom vann ju ;)
Det här loppet har alltid varit en "lekstuga" för nya idéer. De flesta har väl varit i behov av förbättringar, men det är en del av charmen.

#åsikt
 

emmer

Ny medlem
Paris-Roubaix 2019
Bengt-re sa:
Det här loppet har alltid varit en "lekstuga" för nya idéer. De flesta har väl varit i behov av förbättringar, men det är en del av charmen.
#åsikt
Jo, det har ju provats med fjädring till och från i trettio år.
Det enda som bestått är väl treks ledade ram.
 

jonas-ni

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
Med anledning av de summeringar och analyser av loppet jag sett och läst. Är 'mekaniska problem' kod för 'elväxlar är inte de mest tillförlitliga komponenter som cykelindustrin producerar'.
 

emmer

Ny medlem
Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
Om någon undrar över denna kommentaren så var det så att Sep cyklade in som fyra (efter fel på sin DuraAce -bakväxel på så dumt ställe man kan få det - inte cykeln på bilden) men var inte med i resultatlistan efter målgång utan Sagan stod som fyra.
Men det är numera tillrättat så att han fick fjärdeplatsen och sagan blev blott femma.
lu.png
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
jonas-ni sa:
Med anledning av de summeringar och analyser av loppet jag sett och läst. Är 'mekaniska problem' kod för 'elväxlar är inte de mest tillförlitliga komponenter som cykelindustrin producerar'.
Så kan det vara. Men låt utvecklingen fortgå något årtionende till så är de snart ungefär lika pålitliga som mekaniska. Inget att hänga läpp över.
 

konscious

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.

Skrmavbild2019-04-15kl.22.36.06.png
 

heklamama

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
På tal om tekniska inovationer.
Vill bara påminna om GAN-stallets cykel från Paris-Roubaix 1994.

Lemond1994.jpg


Framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.

Laget körde även med Mavics "ZapOmatic" Elektriska bakväxlar under säsongen men för P-R satsade man istället på Campa med Ergo-power....
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
heklamama sa:
På tal om tekniska inovationer.
Vill bara påminna om GAN-stallets cykel från Paris-Roubaix 1994.



Framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.

Laget körde även med Mavics "ZapOmatic" Elektriska bakväxlar under säsongen men för P-R satsade man istället på Campa med Ergo-power....
Lite fulsnygg.... Hur bra fungerade den i loppet?
 

NickPick

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019

jonas-ni

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Jag trodde mekaniska växlar hade mekaniska problem och elväxlar elfel. Så fel jag hade. ;-)
Elväxlar kan ha mekaniska, elektriska, batterifel och mjukvarufel! Det är lite ballare!
Väntar på första viruset som gör att någon helt plötsligt befinner sig på stora klingan och minsta bak på väg uppför Zoncolan.
Eller 44-28 på väg in i Arenberg för att hålla sig on-topic i tråden.

Och på tal om fel, du vet väl att "'When I use a word,' Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, 'it means just what I choose it to mean — neither more nor less.'"
 

emmer

Ny medlem
Paris-Roubaix 2019
konscious sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.
Nu har jag ju inte riktigt hängt med i alla modesvängar runt skruvdragare, men:
Borde inte den vara än tyngre och otympligare att släpa runt på?
 

emmer

Ny medlem
Paris-Roubaix 2019
NickPick sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...
 

marr

Moderator
Forumvärd
Paris-Roubaix 2019
emmer sa:
NickPick sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...
Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?
 

NLC

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
marr sa:
emmer sa:
NickPick sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...
Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?
Om man får ett hjul av neutral service kanske det är bäst att vara beredd på att de inte (förutom urton uppsättningar hjul) också skumpar runt med rätt bits till allas nav.
 

ooms

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
NLC sa:
marr sa:
emmer sa:
NickPick sa:
emmer sa:
konscious sa:
Skivbroms och högprofil är framtiden.
Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...
Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?
Om man får ett hjul av neutral service kanske det är bäst att vara beredd på att de inte (förutom urton uppsättningar hjul) också skumpar runt med rätt bits till allas nav.
På ett lopp som detta kan det ju vara bra att själv kunna byta också, t.ex. få ett hjul fr en lagkamrat om man punkar på en trång pavésträcka. Surt att behöva stå och vänta 2-3 min på servicebilen bara för att man har en thruaxle med obskyr bitsdimension...
 

skier

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
Kristoff körde tubeless och fick 3 punkteringar innan han gav upp och bytte till tubhjul istället.
Lite förvånande tycker jag, iofs körde han av ngn anledning 25mm däck, känns smalt till honom, men de borde ju ändå stå emot genomslag bättre än ett tubdäck. Undrar om det kan vara fälgprofilen på ett tubhjul som är så mycket snällare mot däcket (ingen vass fälgsida) som gör skillnaden.

Lite synd, han verkade vara i riktigt bra form annars.
 

Lingon

Aktiv medlem
Paris-Roubaix 2019
skier sa:
Kristoff körde tubeless och fick 3 punkteringar innan han gav upp och bytte till tubhjul istället.
Lite förvånande tycker jag, iofs körde han av ngn anledning 25mm däck, känns smalt till honom, men de borde ju ändå stå emot genomslag bättre än ett tubdäck. Undrar om det kan vara fälgprofilen på ett tubhjul som är så mycket snällare mot däcket (ingen vass fälgsida) som gör skillnaden.

Lite synd, han verkade vara i riktigt bra form annars.
Gukka tätar väldigt sällan vid genomslagspunkor. Dom måste lagas med en mask. Sen tror jag som du skriver, att kanten på en kanttrådsfälg är vassare än på en tubfälg.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer