Paris-Roubaix 2021

Paris-Roubaix 2021
Ja kvinnor får mindre deg.

Känns som att de som klagar på detta har missat vad sport handlar om, vad sporttävlande handlar om, att sälja en produkt. Det är underhållning! En dartspelare tjänar inte lika mycket som en fotbollsspelare. Alternativet är väl att införa någon slags statlig inblandning, men inte en chans i glödheta att staten ska betala ut pengar till en vinnare inom en sport. :ROFLMAO:

Edit: Har mycket svårt att känna sympati med någon som klagar på hur liiite de tjänar på att vara bäst i världen på något. Vad hände med att göra det för att man älskar det? Aja, hursomhelst, sport är undethållning.

Paris-Roubaix 2021
Ja kvinnor får mindre deg.

Känns som att de som klagar på detta har missat vad sport handlar om, vad sporttävlande handlar om, att sälja en produkt. Det är underhållning! En dartspelare tjänar inte lika mycket som en fotbollsspelare. Alternativet är väl att införa någon slags statlig inblandning, men inte en chans i glödheta att staten ska betala ut pengar till en vinnare inom en sport. :ROFLMAO:

Edit: Har mycket svårt att känna sympati med någon som klagar på hur liiite de tjänar på att vara bäst i världen på något. Vad hände med att göra det för att man älskar det? Aja, hursomhelst, sport är undethållning.
Nu är det väl ingen som klagar. Man visar bara att det är skevt.

Men att du ska ha minst betalt är iaf givet ?

Paris-Roubaix 2021
Nu är det väl ingen som klagar. Man visar bara att det är skevt.

Men att du ska ha minst betalt är iaf givet ?
Nja det är ju inte hela bilden. Jenny och alla andra som påpekar det klagar ju. De är inte nöjda. Annars skulle de inte postat (klagat).

Vad är ditt förslag då? Att staten säger ajabaja och går in sitt stöd? Givetvis kan man göra det till en kvinnofråga, då det garanterar att man får sin röst hörd. Men faktum är att en dartspelare inte tjänar någonting i jämförelse med en fotbollskung. Detta klagas det dock inte på. #mittstödfördartspelarna.

Sport är något kul, att vara bäst i en sport ska inte göra en rik (ja förutom när publiken väljer att donera till dig). Sport gör dig inte till en hjälte.

/nu får det räcka för mig. Jag tänkte inte gå i polemik.

Paris-Roubaix 2021
Nja det är ju inte hela bilden. Jenny och alla andra som påpekar det klagar ju. De är inte nöjda. Annars skulle de inte postat (klagat).

Sport är något kul, att vara bäst i en sport ska inte göra en rik (ja förutom när publiken väljer att donera till dig). Sport gör dig inte till en hjälte.

Vad är ditt förslag då? Att staten säger ajabaja och går in sitt stöd?
Mitt förslag är att det får växa fram. Betydligt roligare att se kvinnor sätta ”first” än tex Emil mm snurra 14 varv istället för 13…(inte för att det är nåt fel på snurra många varv)

Paris-Roubaix 2021
Mitt förslag är att det får växa fram. Betydligt roligare att se kvinnor sätta ”first” än tex Emil mm snurra 14 varv istället för 13…(inte för att det är nåt fel på snurra många varv)
Måhända, jag är ju av den åsikten att jag bara finner intresse för de största av krafter, sedan OM det är en kvinnna eller man som skapar den lägger jag ingen värdering i :)¨¨

edit: "mja" blev "måhända""

Senast ändrad:
Paris-Roubaix 2021
Rimligtvis fördelas det i någorlunda samma storleksordning som sändningsrättigheterna drar in. Jag såg inte själv lördagens lopp, men om det var så bra som det sägs här borde det ju varit bra reklam inför nästa år vilket borde göra att sändningsrättigheterna för damloppet då kan dra in mer intäkter vilket i sin tur borde ge mer prispengar.

Paris-Roubaix 2021
Rimligtvis fördelas det i någorlunda samma storleksordning som sändningsrättigheterna drar in. Jag såg inte själv lördagens lopp, men om det var så bra som det sägs här borde det ju varit bra reklam inför nästa år vilket borde göra att sändningsrättigheterna för damloppet då kan dra in mer intäkter vilket i sin tur borde ge mer prispengar.
Jag undrar om de ens säljer loppen separat så att man kan prata om vad sändningsrättigheterna drar in för herr- resp. damloppet.

Paris-Roubaix 2021
Det enda som sög med sändningen från lördagen var att den var för kort.. Att hoja solo 80km på det där underlaget och snitta över 40 blås eller vad det var visar ju tydligt att tjejer kan hoja minst lika awesome som killar kan. Som mollo skrev hoppas och tror jag att nästa år kommer de både få hoja längre och att hela loppet sänds samt att prispengarna då ligger i paritet med allt sånt.. Skillnaden som det var nu är ju löjlig då det (antar jag) är samma organisation som betalar ut prispengarna.

Paris-Roubaix 2021
Om jag funderar på hur ett sådant käbbel skulle gå till så tror jag att det rätt snart skulle landa i mkt politikkoppling med trolig stängning av tråden som följd.
Det kommer fler sponsorer när det är mer etablerat. Det här var första gången och tyvärr lite lamt med 8 mil utbryter. Lite tråkigt så men kul med lera osv.
Nästa år är det nog annorlunda får vi hoppas. Det handlar ju om pengar hit och dit.

För övrigt är det tråkigt att lykstople förstör en fin tråd

Paris-Roubaix 2021
Det kommer fler sponsorer när det är mer etablerat. Det här var första gången och tyvärr lite lamt med 8 mil utbryter. Lite tråkigt så men kul med lera osv.
Nästa år är det nog annorlunda får vi hoppas. Det handlar ju om pengar hit och dit.

För övrigt är det tråkigt att lykstople förstör en fin tråd
Lyktstoplemedhjul förstör dom flesta trådar under sitt nya användarnamn.

Paris-Roubaix 2021
Det var väl samma snack med den skeva fördelningen i Omloop tidigare i år. Vill minnas att det skylldes på UCI då och dess krav på ersättning (vilket skiljer nästa en faktor 10 mellan könen). Damernas prispengar verkar vara helt baserat på detta medan herrarnas får ca 230k extra utöver UCI:s minkrav.

Man kan snacka tittarsiffror och sponsorer hit och dit. Ska man få det jämställt måste börja någonstans. Ska man locka sponsor behövs mediautrymme och höga tittarsiffor, för det behövs bra och spännande racing, då måste man ha bra atleter vilket i sin tur kräver att många unga vill och får förutsättningar att satsa. Men då krävs att det finns förebilder och pengar inom sporten. Lite moment 22. Tycker damidrott i allmänhet lider lite för få utövare och även ojämställdhet bland de som tittar vilket också är problematiskt.

För se det positivt så har det hänt väldigt mycket med damcyklingen på bara några få år. Fler och större race, fler tv-sändningar. Fler stall som startat damlag osv. Hoppas den utvecklingen fortsätter.

Paris-Roubaix 2021
Det var väl samma snack med den skeva fördelningen i Omloop tidigare i år. Vill minnas att det skylldes på UCI då och dess krav på ersättning (vilket skiljer nästa en faktor 10 mellan könen). Damernas prispengar verkar vara helt baserat på detta medan herrarnas får ca 230k extra utöver UCI:s minkrav.

Man kan snacka tittarsiffror och sponsorer hit och dit. Ska man få det jämställt måste börja någonstans. Ska man locka sponsor behövs mediautrymme och höga tittarsiffor, för det behövs bra och spännande racing, då måste man ha bra atleter vilket i sin tur kräver att många unga vill och får förutsättningar att satsa. Men då krävs att det finns förebilder och pengar inom sporten. Lite moment 22. Tycker damidrott i allmänhet lider lite för få utövare och även ojämställdhet bland de som tittar vilket också är problematiskt.

För se det positivt så har det hänt väldigt mycket med damcyklingen på bara några få år. Fler och större race, fler tv-sändningar. Fler stall som startat damlag osv. Hoppas den utvecklingen fortsätter.

Håller helt med.

Någon som vet skillnaden i prispengar inom XC, är det samma? Där sänds ju tävlingarna samtidigt och de kör samma bana.

Inom alpint tror jag (med betoning på tror) att skillnaden är mindre och sådana som Shiffrin tjänar nästan mest av alla oavsett kön, och så ska det fasen vara när man är så bra som hon är.

Edit: Kollade precis statistiken och de tre kvinnorna inom alpint som drog in mest prispengar 2021 fick alla tre totalt per person mer än den bästa mannen. Lara Gut-Behrami fick totalt 485000 CHF till skillnad från Pinturaults 379000 CHF. Och det där är även summor som man kan leva bra på utan sponsring. Sen är säkert totala utbetalade summan större för männen men det orkar jag inte summera

Paris-Roubaix 2021
Wimbeldon började betala ut lika prispengar i år så nu är väl tennis där?

Curling är lite kul, i alla fall svenska förbundet. Alla prispengar går i en pott och sen får landslagsspelarna (antar jag) lika lön.

Paris-Roubaix 2021
Wimbeldon började betala ut lika prispengar i år så nu är väl tennis där?

Curling är lite kul, i alla fall svenska förbundet. Alla prispengar går i en pott och sen får landslagsspelarna (antar jag) lika lön.
Å andra sidan är väl de sporterna, och även alpint som är ett annat exempel här ovan, nu intresset för damklassen uppe på samma nivåer som för herrklassen, och har så också varit ett tag. Inom LVG-cyklingen skulle jag säga att vi är långt ifrån där ännu, men antagligen på väg.

Paris-Roubaix 2021
Jag tycker iaf att det var ett spännande race på söndagen, inte lika spännande på lördagen. Och så är jag glad att Sara kom i mål som den queen hon är..
Fast...nej?
På lördagen drog segraren iväg solo innan sändningen ens börjat. På vilket sätt var det mer spännande?

Delar verkligen din glädje för Sara dock! :)

*edit
Goddag yxskaft! ?‍♂️?‍♀️
Sorry sorry @Spindelbenen , läser visst sämre än en blind

Senast ändrad:
Paris-Roubaix 2021
Hur är det med MTB? Är det bara i Sverige/happy intresset är stort för damernas?
Misstänker det är mer likartat där, sporten är väl yngre, damerna var med fr start(?), de tävlar på samma ställen, etc.
Många lvg-lopp (ex.vis PR) har ju mer än 100-åriga traditioner, då tar det tid att bygga upp intresset för nåt nytt. Jmf ex.vis fotboll o hockey som också har långa traditioner och intresset herr/dam där.

Paris-Roubaix 2021
I Sverige är mediernas intresse för cykel helt koncentrerat till OS-medaljörer, Jenny o Emma.Så där ligger damerna långt före.
Å andra sidan valde SVT i år att sända lvg-vm men inte mtb-vm trots att de hade rättigheter till båda. Detta trots att vi hade noll förhoppningar på svensk framgång i lvg men Jenny i mtb.

Paris-Roubaix 2021
Å andra sidan valde SVT i år att sända lvg-vm men inte mtb-vm trots att de hade rättigheter till båda. Detta trots att vi hade noll förhoppningar på svensk framgång i lvg men Jenny i mtb.
Fast vi vann ju juniorguld i lvg vm. Typ. Jäkla skandal att inte få se Bäckstedt ta guld eftersom gcn geoblockade och svt inte sände

Paris-Roubaix 2021
Här https://mms.se/rapporter-lista.php/?t=tv brukar det gå att hitta lite matnyttigt.
Dock får du ge dig till tåls då de endast har kommit fram till v. 38 ännu.
Gissar på att v.39 rapport kommer om ett par dagar.
Testade även att skicka ett mail till Discovery och frågade hur tittarsiffrorna såg ut för dam repektive herrloppet.
Här är svaret.......

Zeb Berglund (discovery+)
8 okt. 2021 10:20 GMT+1
Hej WSMC,

Tack för att du kontaktar oss på discovery+ kundsupport.
Jag hoppas allt är väl med dig.

Gällande din fundering kring tittarsiffror så är det en fantastiskt bra fråga.
Tyvärr har vi inte tillgång till den informationen.

Du är alltid välkommen tillbaka ifall du har andra funderingar eller behöver hjälp med något.

Ha en fortsatt fin dag.
Vänliga hälsningar,
Zeb Berglund
discovery+ Support

Låter märkligt att Discovery inte vet hur många tittare enskilda program på deras kanaler har.
Kan det verkligen stämma?
Någon med bättre insyn som vet kanske?

Paris-Roubaix 2021
Testade även att skicka ett mail till Discovery och frågade hur tittarsiffrorna såg ut för dam repektive herrloppet.
Här är svaret.......

Zeb Berglund (discovery+)
8 okt. 2021 10:20 GMT+1
Hej WSMC,

Tack för att du kontaktar oss på discovery+ kundsupport.
Jag hoppas allt är väl med dig.

Gällande din fundering kring tittarsiffror så är det en fantastiskt bra fråga.
Tyvärr har vi inte tillgång till den informationen.

Du är alltid välkommen tillbaka ifall du har andra funderingar eller behöver hjälp med något.

Ha en fortsatt fin dag.
Vänliga hälsningar,
Zeb Berglund
discovery+ Support

Låter märkligt att Discovery inte vet hur många tittare enskilda program på deras kanaler har.
Kan det verkligen stämma?
Någon med bättre insyn som vet kanske?

Tror inte Discovery har koll på någonting!

Tillbaka
Topp