Paris - Roubaix 2023

Paris - Roubaix 2023
Sett det några gånger i 0.25 hastighet på youtube. Luckan finns och MvDP är faktiskt aningen före Degenkolb när Philipsen girar höger o orskar kedjereaktionen o det inte finns nån väg kvar för Degenkolb. Surt men känns inte riktigt som någon är skyldig.
Visa bilaga 618424
Visa bilaga 618425
Visa bilaga 618426
Känner du fortfarande samma om du kikar på detta klipp?

Hävdar nog viss skyldighet till det blåa laget. Vart skulle Degenkolb ta vägen? Han var ändå där först..

Paris - Roubaix 2023
Det jag tyckte var uppseendeväckande var armbågen från MvDP; visst kan det vara för att hålla balansen men nog borde man inse där att man håller på att trycka en av sina motståndare av den farbara delen av parkouren

Paris - Roubaix 2023
Jag tycker MvdP borde diskas och fråntas segern. Detta trots att han var den bäste cyklisten. Han trängde, armbandet hade dig fram, på samma sätt som Sagan gjorde på cavendish.

Paris - Roubaix 2023
Sett det några gånger i 0.25 hastighet på youtube. Luckan finns och MvDP är faktiskt aningen före Degenkolb när Philipsen girar höger o orskar kedjereaktionen o det inte finns nån väg kvar för Degenkolb. Surt men känns inte riktigt som någon är skyldig.
Visa bilaga 618424
Visa bilaga 618425
Visa bilaga 618426
Jag uttalar mig inte om vem som är skyldig men faktumet kvarstår att Degenkolb cyklade råka vägen och plötsligt fanns det ingenstans att gå för honom. Mvdp höll inte en rak linje, han flyttade sig väsentligt till höger.

Paris - Roubaix 2023
Brittiska kommentatorerna är generellt bättre än Vacchis skrik, med ett undantag: de tror att det är någon form av fotbolls-vm där de måste heja på ”sitt” nationella lag Ineos. Oerhört irriterande när man börjar tänka på’t.

Hade inte Wout fått punka hade han haft 70/30 mot MvdP - Matheiu hade bränt många tändstickor medans Wout låg och sög hjul under loppets gång. Min gissning är att Wout hade fräschare ben inför finalen.
Håller med om det där med Ineosfokuset. I första hand Ineos, i andra hand brittcyklister, i tredje hand jänkare och australiensare, först därefter andra lag och cyklister (ja, utom de allra största förstås). Det "sköna" med svenska kommentatorer är ju att det inte finns så mycket svenskar att prata om, även om diverse svenska tränare och mekaniker kanske får oproportionell uppmärksamhet.

Hade varit häftigt om hela septetten hållit ihop till sista kilometrarna, men det kändes på något sätt som att alla bara väntade på när van der Poel skulle rycka. Och då hade nog bara van Aert kunnat följa ändå.

Paris - Roubaix 2023
Så det är ok att preja ut framförvarande medtävlande i diket? Spännande regel, om den tillämpades oftare.

Nu låg ju inte Degenkolb framför mvdp när det hände...och det fanns plats innan Philipsen började dra höger, se första bilden i min sekvens på förra sidan. Så, de som ropar om diskning, vem ska diskas?

Edit. Hade detta hänt utan att Philipsen varit framför Degen o mvdp hade jag tyckt solklar diskning på mvdp, men inte som detta utspelade sig.

Paris - Roubaix 2023
Nu låg ju inte Degenkolb framför mvdp när det hände...och det fanns plats innan Philipsen började dra höger, se första bilden i min sekvens på förra sidan. Så, de som ropar om diskning, vem ska diskas?

Edit. Hade detta hänt utan att Philipsen varit framför Degen o mvdp hade jag tyckt solklar diskning på mvdp, men inte som detta utspelade sig.
Ja, det syns tydligt även i Eurosport-klippet här ovan. 1 sek in på klippet ligger de jämsides, 2 sek in på klippet är MvdP före, och strax därefter börjar Philipsen gira vilket tvingar MvdP att också göra det. Tysken är då tydligt bakom MvdP.

Paris - Roubaix 2023
Så det är ok att preja ut framförvarande medtävlande i diket? Spännande regel, om den tillämpades oftare.
Det jag refererade till var argumentet att MVDP inte höll sin linje, vilket han eller någon annan för den delen inte behöver göra. Regeln om att man måste hålla sin linje handlar bara specifikt om när man påbörjat sin spurt vid spurtpris eller målgång, inte mid-race.

Det finns nog inte heller en regel där man måste preja ut framförvarande medtävlande i diket. Hur detta skulle gå till har jag dessutom svårt att förstå. Skulle alltså Degenkolb preja ur Philipsen bakifrån?

Paris - Roubaix 2023
Preja sin motståndare är väl inte OK oavsett från framifrån, bakifrån eller från sidan?
Jag säger inte att jag tycker att någon skall diskas utan bara att de två blåa är orsaken till Deges krasch.
Spola tillbaka lite innan händelsen eller klippen ovan så är Dege först ut i rännan och ligger där hela tiden, oavsett om de andra kommer in framför eller från sidan hävdar jag fortfarande att han är i rännan först och blir utprejad i diket. Han har ju ingenstans att ta vägen?

Vi kan iallafall alla enas om att Dege tog det som en riktig idrottsman.

Paris - Roubaix 2023
Alla krascher när de kör i klunga renderar diskning. Tycker heller inte att mvdp gjorde det särskilt sportsligt eller schysst. Men svårt att hävda något uppsåt, han uttnytjar emellanåt sin större fysik på ett buffligt sätt. Det gäller att hålla sig på benen även om en har rätt, Degenkolb hade inte vunnit även om Mvdp blivit diskad.

Paris - Roubaix 2023
Det var iallafall tur för Adam Blythe att kommissarien inte lyssnade på GCN, han gjorde en riktigt ful attack nånstans vid 140km kvar:
"I think that the tyre chat.. Im feeling a bit deflated by it now - it's getting tiresome."

Paris - Roubaix 2023
Tråkig upplösning av racet. WvA hade ju en lucka när han punkterade och såg stark ut.
Degens vurpa var ju en solklar racing incident. Det fanns ju en lucka som MvdP gick för, Philipsen såg inte MvdP komma när han bestämde sig för att svänga ur på jordsträngen.

Senast ändrad:
Paris - Roubaix 2023
När jag såg det första gången, ovanifrån, blev jag förvånad när Mvdp inte gick Philipsens vänstra sida och jag fattade också det som att Philipsen tänkte slappa fram Mvdp i mitten och därför rörde sig åt höger. De efterföljande i gruppen ligger mitt på vägen. Bara Degenkolb väljer sidan innan han blir mosad. Jag undrar vad för spår Mvdp sökte. Men visst, hjärnan och logiken är nog inte på topp i det läget, +200km och några hundradelar för att reagera och ta beslut.

Paris - Roubaix 2023
Tycker det ser ut som pekfingret iof.
Min analigt nogranna granskning av bilden ger att du har fel?

Screenshot_20230412_115449_Samsung Internet.jpg

Paris - Roubaix 2023
Peak Torque analyserar:

Tyvärr var hans konceptcykel på slutet inte speciellt snygg.
Det experimenterades friskt med fjädring i början av 90-talet och loppet vanns flera ggr med rock-shox framgaffel. Bianchi körde denna heldämpade nåt år, men kedjestaget i aluminium gick av ett par mil från mål.
956CBEE1-A12C-4656-BF13-8566590EFB92.jpeg

Dags att någon försöker igen, kanske? ?

Tillbaka
Topp