Paris-Roubaix - som åskådare

JP83

Aktiv medlem
Jag kommer att befinna mig i Belgien under påsken 2023. Tänkte försöka få in en titt på Paris-Roubaix live på påskdagen.

Förutsättningar:

Utgår från Gent i Flandern.
Endast tillgång till kollektivtrafik, ej bil.
Har inga kontakter med proffsstall eller andra i branschen.
Är inte intresserad av hospitality-arrangemang för tusentals kronor.

- Velodromen i Roubaix: hur kommer man in där, biljetter, tider etc?

- Någon bra plats i övrigt längs tävlingen som går att nå med kollektivtrafiken?

Tacksam för all hjälp, och tips!

Jag kommer att befinna mig i Belgien under påsken 2023. Tänkte försöka få in en titt på Paris-Roubaix live på påskdagen.

Förutsättningar:

Utgår från Gent i Flandern.
Endast tillgång till kollektivtrafik, ej bil.
Har inga kontakter med proffsstall eller andra i branschen.
Är inte intresserad av hospitality-arrangemang för tusentals kronor.

- Velodromen i Roubaix: hur kommer man in där, biljetter, tider etc?

- Någon bra plats i övrigt längs tävlingen som går att nå med kollektivtrafiken?

Tacksam för all hjälp, och tips!
Själv har jag aldrig varit på plats, utan brukar sitta och njuta i soffan med lite pommes och god dticka när loppet går. Men någon gång vill även jag vara på plats.
Hur som helst, här kanske du kan hitta några tips iför resan.
Lycka till!

Personligen hade jag satsat på att ta sektor 2, alltså näst sista sektorn i utkanten av Roubaix, eller sektor 1 (sista) just innan velodromen, om du inte kommer in på velodromen (om vilken jag saknar info).

Hellre vill man nog stå längs Carrefour d'Arbre (sektor 4), som är en av de hårdaste. Men det är svårt att ta sig dit kollektivt. Har du tillgång till en brompton eller liknande är det dock vägen framåt.

Jag är avis! :)

Sånt ser man bäst på Tv. Vid vägkanten är det över på 10 sek och man fattar ingenting. Rochefort, pommes & majo !!

Sånt ser man bäst på Tv. Vid vägkanten är det över på 10 sek och man fattar ingenting. Rochefort, pommes & majo !!
Nu råkar jag befinna mig i närheten när det händer. Då vill jag passa på. Är medveten om att allt kommer att vara över på 10 sekunder och att man antagligen inte kommer att fatta vilka cyklister man ser med tanke på hur fort de kör.

Själv har jag aldrig varit på plats, utan brukar sitta och njuta i soffan med lite pommes och god dticka när loppet går. Men någon gång vill även jag vara på plats.
Hur som helst, här kanske du kan hitta några tips iför resan.
Lycka till!

Tack för länkarna! Ska studeras noga!
Jag brukar göra som du, men nu när jag råkar vara i närheten måste jag bara göra ett försök att ta mig till en ”secteur”.

Personligen hade jag satsat på att ta sektor 2, alltså näst sista sektorn i utkanten av Roubaix, eller sektor 1 (sista) just innan velodromen, om du inte kommer in på velodromen (om vilken jag saknar info).

Hellre vill man nog stå längs Carrefour d'Arbre (sektor 4), som är en av de hårdaste. Men det är svårt att ta sig dit kollektivt. Har du tillgång till en brompton eller liknande är det dock vägen framåt.

Jag är avis! :)
Tack för mycket konstruktiva tips! Secteur 1, 2, ev 3 kan absolut vara realistiska att ta sig till. Troligen via tåg till Roubaix centrum först, detta ska jag kolla upp! Bör finnas typ stadsbussar därifrån.
Jag funderade först på Arenbergskogen, men det verkar likt Carrefour vara mycket svårt att ta sig dit med kollektivtrafik tyvärr.

Velodromen är ju kul, men helst vill jag nog komma i närheten av pavén. Även om det roliga är över på kanske 10 sekunder. Ska gå fram och smeka några stenar med handen efteråt ?

Senast ändrad:
Jag åkte ner till Danmark och tittade på Touren förra året. Det var en upplevelse. Jösses vilket tryck det var längs med banan och sååå mycket folk. Du kommer få en upplevelse för livet oavsett vad.

Glöm inte att vara på plats riktigt, riktigt tidigt och ta med en fällstol/jaktpall om du har möjlighet.

Kul, låter härligt med Touren!

Tackar för tipsen om att komma fram i god tid! Får packa ner lite mat och öl så man klarar sig. Och någon sorts stol/pall låter som en bra idé.

Tack för denna info! Ska kollas upp närmare!
Går att ta sig med tåg till Orchies då är det gångavstånd till sektor 13 eller 14
eller Templeuve och sektor 8
Efter lite funderingar lutar det år tåget till Orchies på förmiddagen. Promenad ut till sektor 13 eller 14 i god tid för att uppleva atmosfären. När bör vi senast komma dit? När loppet kört förbi snabbt gå in till Orchies centrum för att hitta någon krog som förhoppningsvis visar slutet av loppet på teve.
Tror mer på detta snarare än sektorer 1,2 då dessa är så nära mål att vi inte lär hinna iväg för att se slutet.
Låter det som ett realistiskt upplägg?

Bilagor

• 3579C6AF-E1E8-40F7-9164-25A5AC2F14A2.jpeg
    3579C6AF-E1E8-40F7-9164-25A5AC2F14A2.jpeg
    260.3 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
Efter lite funderingar lutar det år tåget till Orchies på förmiddagen. Promenad ut till sektor 13 eller 14 i god tid för att uppleva atmosfären. När bör vi senast komma dit? När loppet kört förbi snabbt gå in till Orchies centrum för att hitta någon krog som förhoppningsvis visar slutet av loppet på teve.
Tror mer på detta snarare än sektorer 1,2 då dessa är så nära mål att vi inte lär hinna iväg för att se slutet.
Låter det som ett realistiskt upplägg?
Sektor 1 är som en vanlig tillrättalagd gågata i valfritt centrum och sektor 2 Hem har mycket asfalt längs kanterna så du gör rätt i att skippa dem.

Kan nog vara bra att kolla upp tidtabeller extra noga det kan ju ändras/ställas in avgångar p.g.a tävlingen

Sektor 1 är som en vanlig tillrättalagd gågata i valfritt centrum och sektor 2 Hem har mycket asfalt längs kanterna så du gör rätt i att skippa dem.

Kan nog vara bra att kolla upp tidtabeller extra noga det kan ju ändras/ställas in avgångar p.g.a tävlingen
Ok, låter ju bra!

Bra tips, vi kommer att kolla trafiken noga, och vara ute i god tid förstås.

Jag kommer att uppdatera här i tråden efteråt med lite bilder och så, om intresse finns.

Hur ser planen ut för dagen och vad är det för väder på plats?
Hoppas du får en oförglömlig dag!
På plats sedan någon timme vid secteur 13.

Ungdomstävling drog just förbi, fy f-n vad de kör hårt!! Detta är min första cykeltävling på plats dock. Några timmar kvar tills huvudtävlingen kommer förbi tror jag. Men mycket folk och bra drag! Känns underbart att vara på plats, runt 15’ och sol/moln. Torr pavé.

Bilagor

• DF758C7B-C069-4507-8E03-E79225279BAD.jpeg
    DF758C7B-C069-4507-8E03-E79225279BAD.jpeg
    1.4 MB · Besök: 144
  • 75C05D17-0477-428F-B2CD-6C56E1BED8EE.jpeg
    75C05D17-0477-428F-B2CD-6C56E1BED8EE.jpeg
    949.7 KB · Besök: 128
  • 8817660B-FE46-4BA1-B197-990E43220946.jpeg
    8817660B-FE46-4BA1-B197-990E43220946.jpeg
    555.6 KB · Besök: 138
  • 360EF752-CC40-4329-8748-F7BE75EDBD21.jpeg
    360EF752-CC40-4329-8748-F7BE75EDBD21.jpeg
    1.4 MB · Besök: 145
  • 44927B2D-C4F9-483A-A31E-091BC04FC1FA.jpeg
    44927B2D-C4F9-483A-A31E-091BC04FC1FA.jpeg
    1.1 MB · Besök: 146
  • 1D707B62-079A-49F0-BE70-AF4FF9A25AC8.jpeg
    1D707B62-079A-49F0-BE70-AF4FF9A25AC8.jpeg
    1.1 MB · Besök: 149
Wow, vilken otroligt intensiv upplevelse!

Först alla bilar och MCs, sedan utbrytargruppen plötsligt synlig på andra sidan fälten, i ett närmast omänskligt tempo.
Efter en snäv kurva kom de förbi där vi stod vid pavén. Farten är närmast utomjordisk för en enkel motionär som undertecknad, och detta var alltså efter runt 20 mils racing. Sen de som jagade, sist huvudklungan som var väldigt utdragen. Många såg ordentligt slitna ut, inte orimligt då snitthastigheten legat runt 48 knyck. Fullkomligt galet.
När allt lugnat ner sig såg vi de sista milen i ett kokhett tält intill sektorn där stämningen mer liknande en stor fotbollsmatch typ VM-final snarare än något jag upplevt inom cykling tidigare. Hejaramsor och liknande. När Wout van Aert attackerade på ett av de sista pavéavsnittten utbröt ett öronbedövande glädjevrål, som emellertid snabbt dog ut då han punkterade inom kort efter det och van der Poel drog ifrån. När den senare kom in på velodromen solo utbröt dock diverse spontana applåder i tältet.

Stort tack för alla tips från läsare av denna tråd, vilka bidrog till att göra detta till en toppendag för mig!
Rekommenderar verkligen alla intresserade att åka ner till någon vårklassiker om ni kan någon gång, det är verkligen häftigt. Ofta går det ju att kombinera med att cykla delar av sträckan själv dagen innan, detta var dock inte aktuellt för undertecknad denna gång.

Bilagor

• 9C20EC6A-DED2-4E5F-98C4-44206E33505F.jpeg
    9C20EC6A-DED2-4E5F-98C4-44206E33505F.jpeg
    1.1 MB · Besök: 173
  • 026540A6-A670-4ACC-B681-8EF43658E941.jpeg
    026540A6-A670-4ACC-B681-8EF43658E941.jpeg
    1.3 MB · Besök: 155
  • 14FEC8D6-21BF-424E-8FC4-FF4A894DEA1B.jpeg
    14FEC8D6-21BF-424E-8FC4-FF4A894DEA1B.jpeg
    731.5 KB · Besök: 157
  • 94683B1A-AB4A-4457-A02B-5254E0BDA703.jpeg
    94683B1A-AB4A-4457-A02B-5254E0BDA703.jpeg
    1.2 MB · Besök: 171
  • FE276F60-A6D7-418F-9FE2-8CFEC164CB46.jpeg
    FE276F60-A6D7-418F-9FE2-8CFEC164CB46.jpeg
    1.1 MB · Besök: 173
  • FCF30B3B-1C65-4FC9-AFE4-6D2A6F14E3BE.jpeg
    FCF30B3B-1C65-4FC9-AFE4-6D2A6F14E3BE.jpeg
    1.2 MB · Besök: 176
  • CE214281-54D4-4C2B-A19B-679D4CF41C32.jpeg
    CE214281-54D4-4C2B-A19B-679D4CF41C32.jpeg
    1.1 MB · Besök: 171
  • B28EF62E-0AAF-4A40-BDB9-FB308D7AB7B0.jpeg
    B28EF62E-0AAF-4A40-BDB9-FB308D7AB7B0.jpeg
    1.2 MB · Besök: 168
  • 45150833-AF19-437B-9A43-E7B77DEB3C49.jpeg
    45150833-AF19-437B-9A43-E7B77DEB3C49.jpeg
    1.2 MB · Besök: 170
  • BC2D2BF4-45C9-44BC-8C45-78B0F779F7E9.jpeg
    BC2D2BF4-45C9-44BC-8C45-78B0F779F7E9.jpeg
    1.2 MB · Besök: 163
  • 674FAB81-08E6-4DF0-8258-4FA4AEDBC987.jpeg
    674FAB81-08E6-4DF0-8258-4FA4AEDBC987.jpeg
    1.2 MB · Besök: 164
  • 827B8EEB-F1DA-4051-B3DF-239331143853.jpeg
    827B8EEB-F1DA-4051-B3DF-239331143853.jpeg
    1.3 MB · Besök: 168
  • 2B65A9F5-CB92-46F1-92EF-7038FDF354BC.jpeg
    2B65A9F5-CB92-46F1-92EF-7038FDF354BC.jpeg
    497.9 KB · Besök: 160
Senast ändrad:
Wow, vilken otroligt intensiv upplevelse!

Först alla bilar och MCs, sedan utbrytargruppen plötsligt synlig på andra sidan fälten, i ett närmast omänskligt tempo.
Efter en snäv kurva kom de förbi där vi stod vid pavén. Farten är närmast utomjordisk för en enkel motionär som undertecknad, och detta var alltså efter runt 20 mils racing. Sen de som jagade, sist huvudklungan som var väldigt utdragen. Många såg ordentligt slitna ut, inte orimligt då snitthastigheten legat runt 48 knyck. Fullkomligt galet.
När allt lugnat ner sig såg vi de sista milen i ett kokhett tält intill sektorn där stämningen mer liknande en stor fotbollsmatch typ VM-final snarare än något jag upplevt inom cykling tidigare. Hejaramsor och liknande. När Wout van Aert attackerade på ett av de sista pavéavsnittten utbröt ett öronbedövande glädjevrål, som emellertid snabbt dog ut då han punkterade inom kort efter det och van der Poel drog ifrån. När den senare kom in på velodromen solo utbröt dock diverse spontana applåder i tältet.

Stort tack för alla tips från läsare av denna tråd, vilka bidrog till att göra detta till en toppendag gör mig!
Rekommenderar verkligen alla intresserade att åka ner till någon vårklassiker om ni kan någon gång, det är verkligen häftigt. Ofta går det ju att kombinera med att cykla delar av sträckan själv dagen innan, detta var dock inte aktuellt för undertecknad denna gång.
Mäktigt!

Tackar för bra rapport från i fjol!

I år är jag i Paris och hälsar på dottern nästa helg och hon har (hyfsat överraskande) uttalat ett starkt intresse för att kolla loppet på plats. Vi utgår uppenbarligen från Paris, har möjlighet att hyra bil. Samtidigt som det skulle vara kalaskul att kolla in någon riktigt stökig sektor, och rajrajet runt omkring, så vill man ju också se hela loppet. Några inledande frågor:

- Finns nåt smidigt sätt för en halvdan googlare att lista ut var det finns storbilds-TV efter bansträckningen?
- Någon som har tips på någon lokal bar (tänk mellan Arenberg och söder om Lille) som kan tänkas visa loppet?
- Har någon tagit sig an loppet i bil, med några bra tips om offensiv fransk kör- och parkeringsteknik som resultat?
- Om man siktar på velodromen, när måste man vara där för att få plats?

Tackar för bra rapport från i fjol!

I år är jag i Paris och hälsar på dottern nästa helg och hon har (hyfsat överraskande) uttalat ett starkt intresse för att kolla loppet på plats. Vi utgår uppenbarligen från Paris, har möjlighet att hyra bil. Samtidigt som det skulle vara kalaskul att kolla in någon riktigt stökig sektor, och rajrajet runt omkring, så vill man ju också se hela loppet. Några inledande frågor:

- Finns nåt smidigt sätt för en halvdan googlare att lista ut var det finns storbilds-TV efter bansträckningen?
- Någon som har tips på någon lokal bar (tänk mellan Arenberg och söder om Lille) som kan tänkas visa loppet?
- Har någon tagit sig an loppet i bil, med några bra tips om offensiv fransk kör- och parkeringsteknik som resultat?
- Om man siktar på velodromen, när måste man vara där för att få plats?
Vad kul, hoppas ni kommer iväg! Det är en upplevelse för livet.

Förra året fanns det ju som sagt vid sektor 13. Utkanten av lilla staden Orchies. Det var dock en ren bonus för oss och lycklig tillfällighet. Lyckades inte hitta någon information om detta på förhand.
Möjligen om du tar kontakt med själva loppet, alternativt Orchies stad.

Mitt intryck är att de flesta barer/kaféer som är utrustade med TV, sänder loppet.

Tackar för återkoppling! Det drar mot att vi åker, vädret får avgöra om det blir damerna på lördagen eller herrarna på söndagen. Blir det damerna kollar vi nog starten och varvbanan, och drar sedan till Mons-en-Pevele, kanske via Hornaing, för att sedan söka upp en bar. Blir det herrarna drar vi nog rakt till Mons-en-Pevele och sedan bar.

Men visst är det märkligt att det är så svårt att få reda på var det finns TV och tält osv?!?! Det enda jag lyckats googla mig till är att det finns vid Arenbergskogen och Carrefour de l'Arbre (plus din rapport om nr 13 då), men det brukar bevisligen finnas på andra ställen också. Jag har satt dottern som är på plats, kan franska, och rimligtvis har några cykelintresserade fransoser i sin närhet, att forska ordentligt.

Antalet offentliga skärmar tror jag inte är så där jättestort. Det är däremot relativt vanligt med VIP-områden där de krävs biljett för att få komma in och få tillgång till mat/dryck och skärm. Du kan alltid kolla om någon ort/kommun/departement har valt att sponsra allmänheten med en offentlig storbildsskärm.

Arrangören fokuserar på själva loppet och vill nog gärna att folk står vid vägkanten och tittar live. Vad som sker innan/efter att cyklisterna har passerat bryr sig nog inte arrangören om så mycket utan överlåter det till andra att lösa (barer/sponsorer/orter/kommuner, etc).

Säkert är det så att arrangören vill man står vid sidan av och kollar, samtidigt borde de gilla att man hänger med i loppet hela resan, och därmed åtminstone länka till de officiella skärmar som finns. Det blir lite drygt att vaska igenom varenda kommun de passerar...

Annars har jag så klart inget emot att sätta mig på nåt lokalt hak och kika klart, givet man får in en fot i dörren.

Vi kom dit, vi såg, och vi blev helt besegrade av farten och stämningen! Kort rapport:

Vi beslutade oss för att sikta på två sträckor med många stjärnor, den nya, fyrstjärniga, #27 Quiévy à Saint-Python, och den klassiska, femstjärniga, #11 Mons-en-Pévèle. I lånad Opel Zafira (tack dotterns värdfamilj) dieselstånkade vi norrut i växlande molninghet, 18 grader, och en tung sydlig vind. Opeln mådde bra av medvinden... Siktet var inställt på Saint-Hilaire-lez-Cambrai, för att därifrån ta oss in till knäet på 27:an för att förhoppningsvis få se dem både bryta uppför en stund, och "sakta ner" i böjen och sedan dra igång igen. Ända fram till Saint-Hilaire-lez-Cambrai, och 500 meter ut på åkrarna därifrån på likadan pavé som det cyklas på, var det lugna gatan, ingen indikation på vad som skulle försiggå i krokarna om bara nån timme. Sen brakade det igång, med belgare i SUV:ar och fransoser utan folkvett i en mängd långt bortom vad de vägarna är gjorda för. Efter en del "bordelle" som fransoserna väl säger, där några bestämda belgare tog kommandot, lyckades vi parkera Zafiran dynamiskt halvvägs ute på en åker 500 meter från sektorn, nogsamt med näbben i kommande körriktning.

Väl uppe vid sektorn var det fullt blås med tält med korvgrillning och öl, och en och annan belgare som redan kommit en bit ner i kylväskan. Pavén såg inte så fantastiskt risig ut, det var övervägande torrt, och det var en stadig medvind uppför det första benet av sektorn.

#27-1.jpg

#27-2.jpg

Det var en timme till passage, vilken spenderades på medhavda sittunderlag betraktandes belgarnas rajrajande. Spänningen steg gradvis, vi spanade lite på Eurosport på telefonen, och till sist syntes helikoptern, ojojoj... Och så... utbrytargänget med Kasper Asgren i täten passerade, belgarna blev tokiga, och så var de borta. Nån minut senare brakade klungan förbi. Det gick så klart fort, men kändes kontrollerat.

Så fort klungan passerat blev det race till Zafiran, för vidare race mot den riktigt onda Mons-en-Pévèle. Vi hade turen att ha tagit den minst använda vägen in, så efter lite kubbning med några rutinerade belgare kom vi iväg bra i karanvankörning med likasinnade tills vi kom ut på motorvägen, sedan var det som vilken som helst söndag i norra frankrike (gissar jag som aldrig varit där förut) ända fram till Mons-en-Pévèle. Kooonstigt?

#11-1.jpg

Märkligt nog gick det att parkera mitt inne i byn (ok, kanske lite dynamiskt även denna gång), sedan var det ca en kilometers promenad till sektorn. Väl där var det överväldigande både att se den fantastiskt risiga pavén, och mängden människor. Jag hade svårt att fånga det tidigare på bild, och det varierade så klart över sektorns sträckning, men bitvis var det banne mig inte snyggt: långa sträckor ordentligt bomberat, med en massa stenar på sniskan och större gröpper. Och om man lyckades bli lite fuktig under dojorna blev det direkt glashalt, det går knappt att föreställa sig hur svårkört det skulle varit om det varit blött på riktigt.

#11-3.jpg

Bortsett från (i det här sammanhanget tack vare?) den risiga pavén är landskapet väldigt trevligt, och vädret tipp-topp, även om den kraftiga sydliga vinden fortsatt låg på.

#11-2.jpg

Precis när vi kommit på plats strax före andra böjen på sektorn kollade vi in Eurosport, och EXAKT då satte MvdP in sin stöt ett par sektorer bort. Spännande! Vi såg helikoptern närma sig över Bersée, och hade bra utsikt över ingången til Mons-en-Pévèle, spänningen stiger... Och vips passerade MvdP 1 meter ifrån oss, i ensamt majestät och överjordisk fart, men det syntes att han tog i! Att döma av farten verkade han dock inte bekommas så mycket av det fruktansvärda underlaget... Nån minut senare kom de jagande med Mads et al. Och kanske det mest imponerande: det stora gänget som kom fem minuter senare, som såg väldigt slitna ut, körde också vansinnigt fort!

Och det var det, det går fort inte bara i hockey. Loppet var avgjort, vi dieslade hem till Paris och gick på en parisisk aperitif. För att summera: smidigare än befarat att ta sig runt, ungefär samma belgiska drag som förväntat, jäklar vad fort de kör, och jäklar vad det syns att det kostar på! På det hela taget en mycket fin upplevelse!

Senast ändrad:
Tack! Precis, hoppas det inspirerar någon! Det var inte sånt kaos på vägarna som jag befarat, med facit i hand skulle vi kanske siktat på ytterligare en sektor?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp