Parkera i gemensamt cykelrum vs bära 3 trappor?

Ett nybyggt bostadsrättshus i mina hemtrakter har ett stort "skyltfönster" i glas ut på gatan från sitt cykelrum, där skulle jag inte vilja parkera min fincykel.
Lösningarna med skyltfönster till cykelrummet finns i ett antal nybyggda lägenhetshus runtom i Sverige.

Nästan så att jag tror att arkitekter och cykeltjuvar har någon slags verksamhet ihop.

Det finns inget i taket, kraftiga elkablar eller vattenledningar? Säkert inte hyresvärdens favoritval men vad gör man. Köp isf en lång båtkätting med ögla i änden, dra en loop runt det i taket och lås fast kättingen runt något i cykeln med ett klass 3 hänglås.

Cykelstället är som du säger inte särskilt relevant i sammanhanget..

Ett nybyggt bostadsrättshus i mina hemtrakter har ett stort "skyltfönster" i glas ut på gatan från sitt cykelrum, där skulle jag inte vilja parkera min fincykel.
Så var det i ett nybyggt hus här i närheten. Tog mindre än en vecka innan någon slagit sönder fönstret och tagit ett gäng cyklar.

Lösningarna med skyltfönster till cykelrummet finns i ett antal nybyggda lägenhetshus runtom i Sverige.

Nästan så att jag tror att arkitekter och cykeltjuvar har någon slags verksamhet ihop.
Jag tror du gravt överskattar arkitekternas affärssinne...

eller "Never attribute to malice that which is adequately explained by ignorance"

För sinnesfridens skulle bör man undvika att göra sig beroende av sådant som man inte har råd att bli av med.
Lås hojen i cykelrummet. Om du har möjlighet att förvara/ ladda batteriet på säkert sätt på annan plats: Gör det.
Om cykeln bli stulen: Köp en Brompton att ha i lägenheten eller en billig cykel som kan lämnas.

För tredje gången. Med en låg växel och en inte alltför brant trappa borde det gå att rulla upp cykeln med hjälp av motorn.

Bild tagen från Crescents hemsida.
1755238203804.webp

För tredje gången. Med en låg växel och en inte alltför brant trappa borde det gå att rulla upp cykeln med hjälp av motorn.

Bild tagen från Crescents hemsida.
Visa bilaga 787375
Ska prova det. Blir ju dock fortsatt stök ner. Men får hitta tekniker om
Så var det i ett nybyggt hus här i närheten. Tog mindre än en vecka innan någon slagit sönder fönstret och tagit ett gäng cyklar.Inspg a

Insåg att cykelrummet också har ett fönster, en runt mindre men det var full belysning på där ut mot gatan igår så man såg alla cyklar.

Kör på cykelrummet om du kan låsa fast cykeln i annat än framhjulet.
Bäst vore om du kan låsa fast den i en radiator, ögla i väggen eller parkera jämsides med cykelstället.
En kätting genom framhjul och ram och sedan in i fästpunkten. Och en genom bakhjulet och ramen sedan fast i fästpunkten.

Låser fast min eldrivna Karin vid stationen med en kedja genom framhjulet, runt ramen och sedan in i stället, som vid min station är som ett uppochnervänt U från marken.

Kör på cykelrummet om du kan låsa fast cykeln i annat än framhjulet.
Bäst vore om du kan låsa fast den i en radiator, ögla i väggen eller parkera jämsides med cykelstället.
En kätting genom framhjul och ram och sedan in i fästpunkten. Och en genom bakhjulet och ramen sedan fast i fästpunkten.

Låser fast min eldrivna Karin vid stationen med en kedja genom framhjulet, runt ramen och sedan in i stället, som vid min station är som ett uppochnervänt U från marken.
Det går tyvärr ej, finns enbart sådana framhjulslås, klena sådana som bara kan sågas upp.

Ska prova det. Blir ju dock fortsatt stök ner. Men får hitta tekniker.
Ner är lätt att få med cykeln. Bara rulla och bromsa lätt samtidigt, utan walk assist. Upp krävs lite teknik, tipset är att inte lyfta (om bakhjulet driver) utan hjälpa till med att dra upp med en hand.

Ska prova det. Blir ju dock fortsatt stök ner. Men får hitta tekniker.
Ner borde inte vara några större problem?

Jag brukar dra upp cykeln (eMTB o andra) på bakhjulet och gå nerför med ett finger på bakbromsen. Hur enkelt som helst. Kanske är svårare med en sådan cykel som du har i och för sig men det går ju alltid att testa.

I närförort där jag bor verkar folk parkera elcyklar utan batteri både utomhus och i cykelrum. Barncyklar förvaras olåsta på uteplatser man kan sträcka sig in på. Dyra cyklar på balkonger man kan nå med stege.

Har man liknande omgivning så bör ju borttaget batteri och ordentlig kätting/lås göra att de flesta väljer någon annan cykel att stjäla först?

Tillbaka
Topp