Parkering på cykelbana fråga

Ja, det låter ju onekligen omöjligt. Är det en väldigt trafikerad plats riskerar man ju att svälta ihjäl bakom bilen. Sen har vi ett lik på cykelbanan som cyklisterna riskerar att fastna bakom.

med risk för att bli lynchad så med hjälp av lite dot olja och post-it lappar bli en sån där aktivist

oljan häller man på den parkerade bilen, post-it lappen skriver man lämplig ödmjuk hälsning att man inte ska parkera på cykelbanan

När jag gick i högstadiet för en massa år sedan var det massa tjafs över att halva elevunderlaget cyklade mot enkelriktat när de cyklade till skolan. Vägen i fråga användes mestadels som parkering. Skolan körde någon kampanj för att få ungarna att sluta cykla på vägen i fråga. Konflikten accelerera när någon än dag släppte ut luften ur däcken på lejonparten av de parkerade bilarna där. Det fick polisen engagerad.

Kaves skrev:
-------------------------------------------------------
> med risk för att bli lynchad så med hjälp av
> lite dot olja och post-it lappar bli en sån där
> aktivist
>
> oljan häller man på den parkerade bilen, post-it
> lappen skriver man lämplig ödmjuk hälsning att
> man inte ska parkera på cykelbanan

Post-it-lapp på rutan kan ju vara ok (inte på lacken).
Olja är en big no-no. Om någon gruppmedlem, från vilken intressegrupp som helst, t.ex. frimärkssamlare, skulle hälla olja på min bil så skulle jag genast generalisera och hata alla frimärkssamlare. Dessutom så blir ju inte 2 fel ett rätt.

(Idag var det faktiskt en fågel som bajsade på min nytvättade bil. Som tur var började det regna några minuter senare. Men jag hatar alla fåglar ändå.)

Senast ändrad:
Cyklar redan med livet som insats. Har inte lust att reta upp fler och ser helst att andra låter bli också.
Post-it-lappen är en jättebra idé. Får säkert en och annan att tänka till. Olja på bilen är ju skadegörelse. Tror inte personen tar till sig post-it:en då.

Senast ändrad:
Är det fråga om någon som bor i närheten tror jag det effektivaste är att anmärka lite försiktigt utan att anklaga honom för mycket när man träffar på vederbörande. Jag tror det är bättre för grannsämjan en massa lappar.

Någon som vet om man kan bli provisionsanställd parkeringsvakt?

Jag skulle kunna tänka mig vara det o lappa alla bilar som står i cykelbanan och dela intäkterna med ett parkeringsbolaget som tack för förmånen att bekämpa detta ofog. Någon med insikt i branschen som vet om det är möjligt?

Jag ringde parkeringsbolaget och frågade. Man måste vara utbildad parkeringsvakt, tar 9 veckor, om man har sådan utbildning kan man komma i fråga för olika sorteras parkeringsvaktsjobb, exempelvis som provisionsbaserad kvartersövervakare.

knight22 skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet om man kan bli provisionsanställd
> parkeringsvakt?

Först kändes det som en grymt bra idé, jag tänkte +1:a… Sen kom jag o tänka på: Skall vi också sätta dit varandra vid trottarglidande, rödljussmygande, enkelriktatkrypande. Vad händer om man "certar" kleti o pleti att utöva kontroll? Mest en filosofisk tanke, men våga tänk den för det.

Någon sorts tipsnummer dit man kan smsa en adress eller mmsa en bild vore nog mer rimligt i så fall. Så plingar det till hos närmaste parkeringsvakt som om det är nära nog kan styra stegen ditåt.

Man kan även ringa parkeringsbolaget naturligtvis, men problemet är att många parkeringsbolag kommer bara ut under kontorstid så utanför den är man hänvisad till polisen, och de kommer naturligtvis inte ut för en felparkerad bil. Ett annat problem är att bilen kanske hinner iväg innan parkeringsvakterna kommit.

Man ska naturligtvis inte överdriva detta, men i området där jag bor är det rätt livlig körning på gc-vägarna och här bor en hel del barn, så jag tycker nog det många gånger är befogat att det lappas.

I något av våra baltiska grannländer finns det en app. Ta en bild på cykelbaneparkeraren där dennas nummerskyltarna syns, så får de boten hemskickad.
Jag saknar den funktionen.... Börjar få spel snart detta parkerande på GC banor. Uppenbarligen är risken att åka dit ungefär noll för problemet börjar bli plågsamt irriterande. Okej bygg gc-banor men pengarna är ju totalt bortkastade om de inte går att använda till att gå eller cykla på för att det står bilar där!

Det börjar klia i fingrangarna och cykla en buckla i bakdörren på en viss grå BMW....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp