Passa sig för Biltema cykelvagnar

JockeS

Aktiv medlem
Gick och köpte mig en cykelvagn begagnad i början av året, vagnen var inköpt hos biltema i Januari 2010.
Nu innan semestern så gick dragstången sönder till vagnen och jag ringer till Biltema kundtjänst som inte hittar delen som reservdel. Får ringa runt till 4 olika butiker och får till slut svar om att man inte kan köpa denna stång löst. Den finns inte helt enkelt.
När jag frågar hur dom löser det med garantier och ev. reklamationer så tar dom in hela vagnen och skrotar den och ger kund ny vagn.

Ifrågasätter såklart detta, gnällig som jag är. Men dom menar på att dom får ny vagn från leverantören så dom kan bara slänga hela vagnen och inga delar sparas då dom inte har plats för dom.

Man säger även till mig att dragstången inte kommer gå under reklamationsrätten för konsumenter då den går under förslitningsdel?

Summa summarum enligt mitt tycke är att man kan köpa en vagn från Biltema på risk iom att man kommer få lov att slänga vagnen om något går sönder på den utanför garantin, dvs 1 år. Känns ju jättetryggt

Är väl rätt standard, om än beklagligt, på billigare prylar att reservdelar inte finns utan att man slänger hela prod. och ger ut en ny. Butiken har ju knappast resurser att plocka isär och katalogisera vad som kan vara användbart heller.

Det är hur samhället är uppbyggt i ett nötskal, beklagligt men sant.
Det bästa du kan göra är att köpa något som håller - oftast dyrare men ger dig glädje i många år, min Chariot Cougar 2 har varit med överallt som lastvagn, som vilovagn för mig!, som sovvagn för två barn, handlar med den, cyklar med den o så vidare.

/Mattias

Du kanske fick ett mÅndsgsexemplar. Jag har använt min flitigt i 3 år. Escudos flint + ren träning, fungerar utmärkt.

Påminner mig om deras packväskor. Jag köpte ett par http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Packvaska-fram/ för nästan 10 år sedan. Själva väskan är jättefin, vattentät och verkar hållbar, väl värd 199 kronor men fästena var för klena, så ett av dem har spruckit. Det finns självklart inga reservdelar att få tag på, åtminstone inte via Biltema. Fästdetaljerna är märkta med nånting jag glömt just nu, så det kanske finns en svag chans att nån i Kina säljer dem lösa.

Reservdelar är för krångligt för lågprisprodukter. Slit och släng är tidens melodi. Det är bara att slänga in den i bilen och ställa dig i bilkön till soptippen för att kunna kasta den.

Martinmat skrev:
-------------------------------------------------------
> var det vagnen för barn eller transportvagnen?

barnvagnsmodellen.

toshiba: För mig är det skillnad mellan att köpa en cykel och cykelvagn från biltema. Vet inte vad du tycker?

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Påminner mig om deras packväskor. Jag köpte ett
> par
> http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor
> /Packvaska-fram/ för nästan 10 år sedan.
> Själva väskan är jättefin, vattentät och
> verkar hållbar, väl värd 199 kronor men
> fästena var för klena, så ett av dem har
> spruckit. Det finns självklart inga reservdelar
> att få tag på, åtminstone inte via Biltema.
> Fästdetaljerna är märkta med nånting jag
> glömt just nu, så det kanske finns en svag chans
> att nån i Kina säljer dem lösa.

Jag har funderat på de väskorna men varit tveksam. Är det inte 3M som tillverkar dem och sedan sätt BT sin logga på? Lite som med deras Wellgo-pedaler?

Tillbaka
Topp