passar detta vevparti ?

passar detta vevparti ?
Vilket shimano parti funderar du på?
Du måste ha koll på vevlagerhylsans bredd och axeldiametern.

Ditt sram har högst troligt 30mm axel iaf.

passar detta vevparti ?
GXP är 24 mm axel i alla fall. Om du inte prompt vill byta vev borde det funka med den du har. Bredd borde vara kompatibelt med Hollowtech II.
Du behöver veta, utöver ovanstående, om det är skruvat eller pressat vevlager du behöver till din ram. Skruvat är lättare att hantera i mekhänseende, men det är ju bara att rätta sig efter ramens passning.

passar detta vevparti ?
TBy sa:
GXP är 24 mm axel i alla fall. Om du inte prompt vill byta vev borde det funka med den du har. Bredd borde vara kompatibelt med Hollowtech II.
Du behöver veta, utöver ovanstående, om det är skruvat eller pressat vevlager du behöver till din ram. Skruvat är lättare att hantera i mekhänseende, men det är ju bara att rätta sig efter ramens passning.

Vilken tur nån kompetent kom och hjälpte i vevhärvan istf min gissning om 30axel?

passar detta vevparti ?
Tack för hjälpen.
Så det är så att jag måste byta vevlager för att få på ett vevparti från shimano?
Vet någon om det finns nått schysst
1x11 kit som passar Bolt on ?

passar detta vevparti ?
Årets zaskar carbon expert har BB96 vevhylsa. Den styr allt.
Shimano vevar är inte kompatibla med SRAM vevar, deras axel, shimano är 24 mm, sram har en med ett steg i, 24 i ena änden, 25 i andra, om jag minns rätt.

Så, du köper ett lager som passar för din valda shimano vev och bb92. BB92 är också känt som Shimano Press fit.
Designat för 24 mm axel, inte 30. Köper du shimano så är det 24 mm axel.

Nu gäller det förutsatt att det är bb92 på din ram, precis som årets har.

Det här är inget du byter själv om du inte vet vad du gör. Det är lite meck att få ut hylsorna, det är meck att pressa i dem, det går att förstöra ramen. Pressfit är för övrigt skit. Men vi har inget val, jag har det på mina två senaste jonnar.

passar detta vevparti ?
Ja, du behöver byta lager. GXP-vevar är bara 22 mm vid lagret på icke-drivsidan. Därför får man inte i en Shimanovev som är 24 mm i sin hela längd.
Alternativen för veven är alltså:
- Byta till ett singeldrev på veven som sitter där nu.
- Byta till en singelvev med GXP-axel.
- Byta vev och lager till något annat (t ex Shimano) med axel som passar i ramen din.

Senast ändrad:
passar detta vevparti ?
Hollowtech är 24mm rakt igenom
GXP är 24mm utom över lagret på frisidan som är 22 och låser axeln distinkt i sidled.
Så nytt vevlager behövs (och BB96 vet jag inte vad det är :-) )

passar detta vevparti ?
Tack för all hjälp riktigt snurrigt det här.
Det får bli en singelvev med gxp Axel .

www.wiggle.co.uk/sram-xx1-gxp-crankset-11-speed/
Denna borde då passa?

passar detta vevparti ?
emmer sa:
Mät och kolla så den med smala Q får plats.

Var hittar man infon om hur brett det blir mellan insida av vevarmarna? Jag hade svårt att hitta den infon när jag bytte på en cykel - jag chansade och det gick bra (med någon enstaka mm...) men alla kan inte ha tur jämnt....

passar detta vevparti ?
passar detta vevparti ?
emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Mät och kolla så den med smala Q får plats.

Var hittar man infon om hur brett det blir mellan insida av vevarmarna? Jag hade svårt att hitta den infon när jag bytte på en cykel - jag chansade och det gick bra (med någon enstaka mm...) men alla kan inte ha tur jämnt....

https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...00000004911_rev_b_2016_mtb_drivetrain_ffs.pdf (sid 32)

Nice! Tackar!

Tillbaka
Topp