Passar storlek 28c bred däck till racing cykel

Hej ! Hur kan man vetta att 28c däck passar bra på en racing cykel hjul ?
*Ett hjul ;)Jag vet inte riktigt vad du är ute på men 28mm brett däck passar på även väldigt smala fälgar (invändigt mått). I ramen? Ja då får man mäta. Beroende på vilken cykel så kan du ju googla lite på "X tire clearance" typ.

Som NickPick skriver, det beror på när det gäller ramen. Mät eller googla. Däcket skall passa på bredden i ramen, men även på höjden (bredare däck blir högre) samt även rymmas innanför bromsen.

Min racing gamal cykel Specialized Allez har 23c bred däck nu och har 5mm distance från vänster sida och 5mm från höger sida ram . Jag tror kan ta 25c bred men inte 28c .
Vad tror ni?

Min racing gamal cykel Specialized Allez har 23c bred däck nu och har 5mm distance från vänster sida och 5mm från höger sida ram . Jag tror kan ta 25c bred men inte 28c .
Vad tror ni?

Om du har 5 mm marginal på både sidorna är 28 mm ingen problem i bredden. Men större däck på gamla räser ger vanligtvis (först) problem i höjden.

Hojden har 5,6 mm mariginal . Passar ?

Det berör. Vanligtvis skulle en 5 mm bredare däck blir ungefär 4 mm högre. Det skulle ger för lite marginal. Men moderna, lite bredare lvgdäck blir smalare än specat på gamla, smala fälgar. Mina 30 mm Schwalbe Pro One däck blev 28 mm medan gamla Conti 28 mm var 29 mm breda på samma fälg.

Hej jag har sommar däck 32c på mit hybrid cykel. Vilket storkek ska köpa för vinterdäck? 30 , 32 eller 35 ?
32 dubbdäck är bredare en 32 sommar däck ?

32c sommardäck har mariginal 4mm på vänster sida och 6mm på höger sida haha . Passar 35c dubdäck swable marathon,?

32c sommardäck har mariginal 4mm på vänster sida och 6mm på höger sida haha . Passar 35c dubdäck swable marathon,?
Teoretiskt ja men i praktiken kan det bli problem. Dels då kan dina 32 vara smalare än 32 och de nya bredare än 35 och dels så sviktar hjul i sidled när man står upp och tar i.

Tillbaka
Topp