Passform storlek Five Ten ?

Cylle

Medlem
Hej hopp har nu 2 par Five Ten hemma på prov ett par storlek 47 och ett par 48 ..47(canvas) ligger på gränsen känns aningen små men kan funka om dom formar sig efter foten ..48 känns aningen stora men kan funka dom åxå ? Jag ligger nog mittemellan 47 och 48.
Vilka tycker ni jag ska satsa ? Töjer och formar sig 47 så lär dom bli perfekta..48 om dom blir större lär jag få ha tjocka strumpor i och iläggs sulor ..Jag har beslutsångest men har gått om tid att prova och bestämma mig. Bägge är freerider 48 nubuck.. 47 i canvas.

Raggamuffin sa:
Min upplevelse på mina freerider är att de ej töjer sig framåt.

+1

Däremot gör det inte så mycket om de ligger an lite mot tårna eftersom man inte ska knalla runt i dem. Kanske värre med onödigt stora skor.
För vinterbruk däremot vill man ju ha lite utrymme.

Ok vad anser ni vara bäst att cykla i lite för stora el lite för små.
Är längden jag tänker på bredden är inga problem alls..fötterna sväller väl lite åxå när dom blir varma ?

Jag hade valt större framför för liten. Du har troligtvis redan halvstorleken skillnad. Kolla vad det står på US-storlek skalan inuti skon, 12 resp 12½ skulle jag tro. Att prata om skor i EU-storlek är reserverat för dagispersonal och pajasar ;)
5-10.png

Senast ändrad:
Jag har ett par Kestrel Lace som jag skulle säga är ganska true to size.

Jag kör oftast 44 (ibland 43) på vanliga skor men 45 i Shimano och 45 1/3 i adidas löpskor.

Mina FiveTen i 44 sitter bra men jag får i en extra (halvtunn) strumpa om det är svalt (men så har jag rätt smala fötter också.

/Johan

Bumpar den här tråden. Är sugen på ett Kestrel Pro men eftersom jag brukar ha svårt att hitta skor som passar tänkte jag kolla här.

Mina fossingar har bred framfot och dessutom hög vrist. Normalt har jag 43 men ibland måste jag gå upp till 44 för att få plats på bredden. Så frågan är hur pass breda dom här är och hur pass hög vrist de klarar. Skulle föredra Boa varianten framför Lace om den passar men med boa spänne kan det vara problem att få i foten. Nån som har nån tanke?

Jag har fötter som kärnkraftverk, blir otroligt varma. Kör med Freerider i en halv storlek större för luftig sommarcykling och Freerider Elements i vanliga storleken för blött och kallt. Eftersom fötterna är så varma så behöver jag aldrig plats för extra tjocka strumpor ens på vintern.

Passning på tåbox och sånt beror nog en del på modell, och jag har aldrig provat Kestrel. Freerider har aningen bredare tåbox och är kanske pyttelite större per storlek än de Mavic SPD-dojor jag haft tidigare. Aningen smalare än typiska skatedojor.

Vänsterbacken sa:
Bumpar den här tråden. Är sugen på ett Kestrel Pro men eftersom jag brukar ha svårt att hitta skor som passar tänkte jag kolla här.

Mina fossingar har bred framfot och dessutom hög vrist. Normalt har jag 43 men ibland måste jag gå upp till 44 för att få plats på bredden. Så frågan är hur pass breda dom här är och hur pass hög vrist de klarar. Skulle föredra Boa varianten framför Lace om den passar men med boa spänne kan det vara problem att få i foten. Nån som har nån tanke?

Jag har ett par Kestrel Pro Boa 44 2/3 till salu om du är intresserad? Ja, självklart prova först om du blir i Sthlm Använda 3ggr. Ang. Storleken anser jag att de är True to size och jag har alltid dem storleken på Adidas, men just Kestrel känns för breda för mig som har smala och höga fossingar, därav att jag säljer.

Tillbaka
Topp