Patent och obskyra uppfinningar i cykelvärlden

fhloston

Aktiv medlem
Ibland finns det patent och obskyra uppfinningar som inte är värda en egen tråd, men ändå intressanta, både ur ett positivt och ibland negativt sätt.

Jag börjar med en lite ot och annorlunda framväxel från Ford...

Ibland finns det patent och obskyra uppfinningar som inte är värda en egen tråd, men ändå intressanta, både ur ett positivt och ibland negativt sätt.

Jag börjar med en lite ot och annorlunda framväxel från Ford...

Nu orkade jag inte läsa hela texten, men av bilden att döma verkar inte Ford veta att den absoluta majoriteten av cyklar har stora klingan längst ut från ramen...

Haha, att använda elektrisk ström för att skapa värme i en metalltråd trodde jag var gammal utdaterad teknik.

man undrar ju vad strömförbrukningen blir.

” …for them to change shape the wires will reach "a respective heated state at a predetermined temperature such as around 100 degrees centigrade,"”

Det roligaste kom på slutet av artikeln:

”Heat would continue to be supplied to the operational wire periodically but not constantly in order for it to maintain its heated state and keep the chain guide in position”

Ford har uppfunnit en PWM styrd glödlampa

Ja, ibland undrar man om de tar patent för att de tycker att det är en bra idé, eller för att blockera något, eller bara för att ta patent.
"titta vad innovativa vi är, vi har tagit massor med patent i år"

Min största fundering är om de verkligen kan värma tråden tillräckligt snabbt för att få en lika snabb växling som dagens växlar. Nästa tanke var att hela idén alltså bygger på att de vill ha en sorts ”automatlåda” så att man ska kunna hålla samma kadens oavsett vägens lutning. På två klingor?

Min gissning är att Ford har ett belöningsbaserat system för patentansökningar inom företaget. Dvs du kommer på något, patentingenjörerna på företaget fixar administrativa och sen får du pengar för det.

En snabb sökning ger att uppfinnarna jobbar med produktkvalitet respektive interiörkonstruktion. Dvs tror inte Ford håller på att utveckla en revolutionerande cykel utan det är bara två killar som kläckt något på en fikarast och ser chansen att få lite pengar för det. Deras chef har inga problem med att godkänna det även om det saknar potential för han följs upp på hur många patent hans grupp producerar.

Vad är det med att tekna ritningar för patent och inte ha en blekaste aning om hur apparaten ifråga sett ut det här århundradet?

Min gissning är att Ford har ett belöningsbaserat system för patentansökningar inom företaget. Dvs du kommer på något, patentingenjörerna på företaget fixar administrativa och sen får du pengar för det.

En snabb sökning ger att uppfinnarna jobbar med produktkvalitet respektive interiörkonstruktion. Dvs tror inte Ford håller på att utveckla en revolutionerande cykel utan det är bara två killar som kläckt något på en fikarast och ser chansen att få lite pengar för det. Deras chef har inga problem med att godkänna det även om det saknar potential för han följs upp på hur många patent hans grupp producerar.
Alla företag måste betala uppfinnarna för rättigheterna till uppfinningen, gör man inte det kan man åka på att betala rejäla royalties till dem senare. Så det är ingen belöning, utan betalning för rättigheterna till uppfinningen.
De flesta stora företag tar patent inom många olika områden, men visst kan det verka lite förvånande att Ford bekostar ett patent inom cykelområdet om än inte helt otroligt. Söker man lite hittar man konstiga saker även fr svenska företag.

Alla företag måste betala uppfinnarna för rättigheterna till uppfinningen, gör man inte det kan man åka på att betala rejäla royalties till dem senare. Så det är ingen belöning, utan betalning för rättigheterna till uppfinningen.
De flesta stora företag tar patent inom många olika områden, men visst kan det verka lite förvånande att Ford bekostar ett patent inom cykelområdet om än inte helt otroligt. Söker man lite hittar man konstiga saker även fr svenska företag.

Ja, allt sånt brukar ju vara avtalat och uppstyrt på förhand i ens anställningsavtal om man jobbar på en seriös firma. Samtidigt finns det inget krav på att företagen måste patentera allt ens anställda spottar ur sig. Det är ju dyrt att söka och underhålla ett patent så det är inget man gör själv i första taget, speciellt om det inte finns något rejält värde i uppfinningen. På stora företag brukar man dock följas upp på hur många patent man genererar så det patenterats en helt del grejer som inte har något större användning i verkligheten.

Senast ändrad:
Ja, allt sånt brukar ju vara avtalat och uppstyrt på förhand i ens anställningsavtal om man jobbar på en seriös firma. Samtidigt finns det inget krav på att företagen måste patentera allt ens anställda spottar ur sig. Det är ju dyrt att söka och underhålla ett patent så det är inget man gör själv i första taget, speciellt om det inte finns något rejält värde i uppfinningen. På stora företag brukar man dock följas upp på hur många patent man genererar så det patenterats en helt del grejer som inte har något större användning i verkligheten.
Visst är det så, där jag jobbat och jobbar räknar man med att det kostar ca 1 miljon att söka och underhålla ett patent, så det är ju inget som görs ”för skojs skull” även om det i vissa fall är en KPI som följs upp. Det är väldigt uppstyrda processer med review boards osv som innehåller betydligt mer folk än ens närmsta chef. Så att mygla igenom ett patent är inget som görs i en handvändning. Då är det ändå en väldigt patentintensiv bransch jag jobbar i, där säkert 70-80% av alla patent som tas aldrig får nåt individuellt värde (däremot kan även mängden patent inom ett område ha ett värde i en licensförhandling). Och ja, det söks ibland även patent på sånt som inte ligger inom huvudverksamheten. Men där är det snarare ännu hårdare granskning.

Vem vet, Ford kanske siktar på att bli ett patenttroll nu när bilbranschen transformeras och de kanske inte hänger med :-) Eller så ser de att politiken i många länder motarbetar bilen och vurmar för cykling, och nån strateg har kommit på att det därför vore bra med några patent inom cykelbranschen.

Här finns analys på just det patentet: https://wheelbased.com/2021/09/23/b...aratus-for-controlling-bicycle-speed-by-ford/

Hela webbsajten ägnar sig åt att analysera olika nya patent inom cyklingen, bl.a. från Shimano, SRAM, Fox och t.o.m. biltillverkare som Porsche och i detta fall Ford.

1-2.jpg

Visst är det så, där jag jobbat och jobbar räknar man med att det kostar ca 1 miljon att söka och underhålla ett patent, så det är ju inget som görs ”för skojs skull” även om det i vissa fall är en KPI som följs upp. Det är väldigt uppstyrda processer med review boards osv som innehåller betydligt mer folk än ens närmsta chef. Så att mygla igenom ett patent är inget som görs i en handvändning. Då är det ändå en väldigt patentintensiv bransch jag jobbar i, där säkert 70-80% av alla patent som tas aldrig får nåt individuellt värde (däremot kan även mängden patent inom ett område ha ett värde i en licensförhandling). Och ja, det söks ibland även patent på sånt som inte ligger inom huvudverksamheten. Men där är det snarare ännu hårdare granskning.
Hos oss uppfattar det något mer slappt även om det ska igenom 2-3 nivåer. Det är inte alltid de högre upp har full koll på detaljerna. Det är ofta det är lite för nischat för att det ska bli någon riktigt praktiskt användning. 80% är nog en gångbar siffra här med. Å andra sidan är de resterande 20% värdefulla och väger upp för den totala kostnaden.

Nog hade det höjts på ögonbrynen även hos oss om ramlade in en cykelväxel i patentflödet. Men jag kan tänka mig en situation där man med rätt argumentation och viss typ av personer i beslutsposition skulle kunna få igenom något liknande. Vad jag egentligen vill komma till är att man inte ska dra för stora växlar av detta patent.

Ja, ibland undrar man om de tar patent för att de tycker att det är en bra idé, eller för att blockera något, eller bara för att ta patent.
"titta vad innovativa vi är, vi har tagit massor med patent i år"
Alla de här anledningarna förekommer. T ex om man vill gå in på börsen eller ta in kapital på andra sätt kan patent vara något konkret att peka på. Att blockera andra är en mycket vanlig anledning utifrån vad jag sett och leder till att man försöker formulera sina patent så brett man bara kan för att täcka in så mycket som möjligt.

Jag är lite kluven till idén med patent, visst förstår jag att det finns ett behov av att kunna skydda innovationer och få möjlighet att tjäna pengar på dessa. Men i praktiken så funkar det ju inte alltid så bra. Finns gott om exempel på innovation som inte behöver patent för att tjäna pengar. Finns även en del som försöker tjäna pengar på att missbruka patent på olika sätt.

Kan ju vara så att Ford vill patentera själva tekniken och använder den i ett helt annat syfte, än vad som beskrivs i patentet, och på så vis dölja vad man egentligen utvecklar.

Jag är lite kluven till idén med patent, visst förstår jag att det finns ett behov av att kunna skydda innovationer och få möjlighet att tjäna pengar på dessa. Men i praktiken så funkar det ju inte alltid så bra. Finns gott om exempel på innovation som inte behöver patent för att tjäna pengar. Finns även en del som försöker tjäna pengar på att missbruka patent på olika sätt.
Jo speciellt när det kommer till medicin å vaccin så kan man ju verkligen ifrågasätta om det inte finns nåt bättre system

Segel på cykeln SvD 1893-10-06.jpg
Patent vet jag inte om det blev, men på 1950-talet byggde en man i min hemsocken en cykel med segel. ...Det blåser en del här, se. - Bild finnes.

Tillbaka
Topp