Paypal avgifter

Atomic

Ny medlem
Paypal avgifter
Tänkte använda Paypal för att betala en cykel i Euro. Konstaterade att cykeln blir ca 4 % dyrare pga avgifter för valutaväxling (SEK till Euro) etc. Ska man stå ut med det? Alternativ?

Paypal avgifter
På ett eller annat sätt måste du växla och någon kommer tjäna pengar på det. Antingen PayPal eller din bank. Kolla vem som är billigast.

Paypal avgifter
Som jag fattar det så är det smartast att konvertera de pengar som finns på paypalkontot till rätt valuta (Euro) och därefter betala...

Paypal avgifter
Använder man PayPal kan man ställa in att de ska dra originalvalutan från kortet och banken gör då växlingen. Beroende på kort och bank kan växlingspåslaget bli mindre då.

Paypal avgifter
Det blir i stort sett alltid billigare att låta banken växla.

Samma sak när de utomlands frågar om de ska dra beloppet i SEK eller lokal valuta.

Paypal avgifter
Om man har ICA-banken eller skandiabanken så tar de ingen valutaväxlingsavgift. Om man då ställer in Paypal att betala i ursprungsvalutan (ej växla) så får man bästa kurs!

Paypal avgifter
Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man har ICA-banken eller skandiabanken så tar
> de ingen valutaväxlingsavgift. Om man då
> ställer in Paypal att betala i ursprungsvalutan
> (ej växla) så får man bästa kurs!

OT men Skandiabanken gör ett påslag på 1.65%, ICA-banken gör dock inget påslag. PayPal lägger generellt på ett större påslag än vad bankerna tar ut.

Paypal avgifter
Ajdå då ber jag om ursäkt. Jag har ICA-banken och de har ingen avgift! Eftersom jag ofta handlar från utlandet tjänar man ganska mycket pengar på det!

Paypal avgifter
Akoa skrev:
> Eftersom jag ofta handlar från utlandet tjänar man ganska mycket pengar på det!

Tja, du sparar ju åtminstone en del. Annars får du ta upp det i deklarationen. :)

Paypal avgifter
Har upptäckt att Paypal tar en avgift på c.a 4% för varje köp som görs via dem. Det presenteras inte som en avgift (förmodligen för att inte skapa dålig stämning när man webshopar) utan bakas in i valutakursen som visas.
4% är ganska mycket anser jag.

Jag har inga pengar på Paypalkontot, allt dras från mitt bankkonto för varje köp (om det påverkar).
De köp jag kollat är när jag handlat från Rose.
Exempel:
Rose visar 500,91 SEK
Paypal: 55,30 EUR, kurs 1 SEK = 0,105863 EUR, ger 522,38 SEK

Jag ringde deras support, efter diverse klickningar hittade jag information om detta i användarvillkoren:
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/useragreement-full#Schedule_1
Scrolla ner till "Fler avgifter", första raden "Valutaomvandlingsavgift" visas detta i högerkolumnen.

Att kalla det "Valutaomvandlingsavgift" är lite småfult anser jag, Paypal måste självklart tjäna pengar, men då skall det kallas avgift helt enkelt, det är ju inte så att denna "avgift" skall täcka några valutaomräkningskostnader.

Jag har också problem med att det inte visas som en avgift på kvittot som skickas från Paypal, det visas endast en växelkurs (där "Valutaomvandlingsavgift" är inräknad).

Finns det något sätt att minska denna "avgift"?

Paypal avgifter
me.I.am skrev:
> Har upptäckt att Paypal tar en avgift på c.a 4%
> för varje köp som görs via dem. Det presenteras
> inte som en avgift (förmodligen för att inte
> skapa dålig stämning när man webshopar) utan
> bakas in i valutakursen som visas.
> 4% är ganska mycket anser jag.
>
> Jag har inga pengar på Paypalkontot, allt dras
> från mitt bankkonto för varje köp (om det
> påverkar).
> De köp jag kollat är när jag handlat från
> Rose.
> Exempel:
> Rose visar 500,91 SEK
> Paypal: 55,30 EUR, kurs 1 SEK = 0,105863 EUR, ger
> 522,38 SEK
>
> Jag ringde deras support, efter diverse
> klickningar hittade jag information om detta i
> användarvillkoren:
> https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/useragree
> ment-full#Schedule_1
> Scrolla ner till "Fler avgifter", första raden
> "Valutaomvandlingsavgift" visas detta i
> högerkolumnen.
>
> Att kalla det "Valutaomvandlingsavgift" är lite
> småfult anser jag, Paypal måste självklart
> tjäna pengar, men då skall det kallas avgift
> helt enkelt, det är ju inte så att denna
> "avgift" skall täcka några
> valutaomräkningskostnader.
>
> Jag har också problem med att det inte visas som
> en avgift på kvittot som skickas från Paypal,
> det visas endast en växelkurs (där
> "Valutaomvandlingsavgift" är inräknad).
>
> Finns det något sätt att minska denna "avgift"?

Jätteenkelt faktiskt. Du betalar alltid i ursprungsvalutan och låter din egen bank växla till kronor. Det går att välja det i PayPals inställningar. Växlingsavgiften på ditt kort är med största sannolikhet lägre, hur mycket lägre beror på vad du har för kort.

Paypal avgifter
Rattnalle skrev:
> Jätteenkelt faktiskt. Du betalar alltid i
> ursprungsvalutan och låter din egen bank växla
> till kronor. Det går att välja det i PayPals
> inställningar. Växlingsavgiften på ditt kort
> är med största sannolikhet lägre, hur mycket
> lägre beror på vad du har för kort.

Nja, som kundtjänst förklarade så är det en avgift (som bakas in i valutakursen), förmodar att den avgiften på något sätt är med i bilden även om man skulle välja att betala i ursprungsvalutan.

Men det är värt att testa, hittar det inte i inställningarna. Var ändrar man det?

Paypal avgifter
Vill minnas att valet dyker upp när man ska betala om man klickar på något i stil med fler inställningar. Var några år sen jag ändrade.

Avgiften blir svår att applicera när du betalar direkt i rätt valutakurs. Säger butiken att varan kostar 25€ blir det svårt för PayPal att lägga på en avgift utan att se syns rätt tydligt.

Paypal avgifter
Bankerna kallar det ofta valutaväxlingspåslag, du har det antagligen även på ditt kort om du inte har ICA banken eller GE Money Bank vilka senast jag kollade var ensamma om att inte ta ut något sådant påslag.
3,4 % som Paypal tar är rätt mkt, AMEX vill jag minas också ligger lite högre och vanligare är kring 1,5%. Nu är det snart 10 år sedan jag jobbade med kort så de där avgifterna kan ha ändrats lite...

Paypal avgifter
Går det att betala i ursprungsvalutan om man har PayPal kopplat direkt till ett bankkonto? Dvs inte via ett konto- eller kreditkort. Med kort har det i alla fall alltid fungerat att betala i ursprungsvaluta och då är det som redan nämnts din bank som avgör om det bakas in något påslag i valutaomvandlingen.

Tillbaka
Topp