Paypal-bedragare i farten?

michaelk

Medlem
Hej,

Då jag ska sälja en del cykeldelar på blocket har jag blivit kontaktad av
en snubbe som vill att jag ska skicka delarna till Ungern.

Han har skickat en kopia på sitt leg och påstår att han ska betala mig via paypal.

Jag får dock en känsla att nåt inte stämmer... dels så accepterade han mitt pris lite väl snabbt plus att
hela konversationen känns lite "fishy", så lugn jag kommer nog inte skicka iväg nåt :)

Men blir samtidigt lite nyfiken och ville dubbelkolla med er över diverse kända paypal lurendrejerier.

Var i ligger haken? och hur planerar dessa typer att lura mig?

Jag menar, om jag väl fått in pengarna på mitt paypal konto finns det nåt sätt för honom
att "ta tillbaka" transaktionen?

Tack på förhand,

Michael

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Historiskt i alla fall så har Paypal varit väldigt dåliga på att skydda säljarna, i det här fallet du. Finns flera typer av scams man kan råka ut för. Läs på lite om ”chargeback scams” och så vidare. Jag hade nog inte varit bekväm med Paypal i det här sammanhanget.

kais01

Aktiv medlem
handlar själv utomlands privat hela tiden. oftast via paypal men tyskarna gillar bank.

konversationen är kung. vill man inte skicka kompletta kontouppgifter på mail, tar man med fördel en del av det på telefon.

sen är det bra om båda kan lämna sina ebay-alias att kolla upp även om transaktionen sker någon annan stans. att det finns en flera år lång historia där. alla som seriöst är beredda och trygga att sälja och köpa internationellt har först provat vingarna ett tag på ebay. har de inte vårdat sitt rykte på det sättet finns god anledning att backa.

Calcifer

Aktiv medlem
Nog i det här fallet betyder antagligen att säljaren inte tänker skicka något såvida vi inte lyckas övertyga honom att det är en trovärdig köpare.

Men för att svara på den ursprungliga frågan så är väl det vanligaste att köparen skickar dig ett fejkat mail från paypal där det påstås att pengarna finns hos Paypal och dom kommer att släppas till ditt konto så fort varorna har nått fram till köparen.

michaelk

Medlem
Tack för alla svar!

Efter en del "googlande" så hittade jag att killen verkar använda sig av samma alias med kombinationen yahoo/gmail.com.
exempelvis på följande tråd

Då han kontaktade mig så kallar han sig för "sarosi alex 2000 at yahoo.com" ( sätt ihop och byt ut at=@) , antar att det är ett "Svensson" namn i Ungern och man får väl anta att kopian på legitimationen tillhör nån annan (alternativt att han vet att polisen ändå inte gör nåt åt sånt).

Jag har köpt en hel del grejer på ebay,kina osv genom åren.... Detta känns som sagt något "fishy".

Kommer skicka ett "tack, men nej tack" svar till honom och gå vidare med mitt liv 😉

Ha en bra cykelvår!

Michael

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Som sagt, att handla med Paypal som KÖPARE är en helt annan femma. Då kommer du oftast få väldigt bra hjälp av PayPal om något går snett. Det är just att sälja grejer och få betalt via PayPal som inte är lika säkert.

AdniL

Ny medlem
Hej,

Han har skickat en kopia på sitt leg och påstår att han ska betala mig via paypal.

Jag får dock en känsla att nåt inte stämmer... dels så accepterade han mitt pris lite väl snabbt plus att
hela konversationen känns lite "fishy", så lugn jag kommer nog inte skicka iväg nåt :)

Men blir samtidigt lite nyfiken och ville dubbelkolla med er över diverse kända paypal lurendrejerier.

Jag menar, om jag väl fått in pengarna på mitt paypal konto finns det nåt sätt för honom

Tack på förhand,

Michael
Samma person kontaktade mig igår och ville köpa mina hjul 🙈

Emblasmatte

Ny medlem
Tack för alla svar!

Efter en del "googlande" så hittade jag att killen verkar använda sig av samma alias med kombinationen yahoo/gmail.com.
exempelvis på följande tråd

Då han kontaktade mig så kallar han sig för "sarosi alex 2000 at yahoo.com" ( sätt ihop och byt ut at=@) , antar att det är ett "Svensson" namn i Ungern och man får väl anta att kopian på legitimationen tillhör nån annan (alternativt att han vet att polisen ändå inte gör nåt åt sånt).

Jag har köpt en hel del grejer på ebay,kina osv genom åren.... Detta känns som sagt något "fishy".

Kommer skicka ett "tack, men nej tack" svar till honom och gå vidare med mitt liv 😉

Ha en bra cykelvår!

Michael
Han vill köpa min bil 🤣

shushu

Ny medlem
sergoo.jpg

Dave1979

Aktiv medlem
Han messade via funktionen på Blocket men ville jag skulle maila honom för vidare diskussion. Avstår efter läst denna tråd. Antagligen ett sätt att komma runt ev ban från blocket på sin e-post

Madrid

Medlem
Wow han måste ha massor med pengar :unsure:, ville köpa också min cykel igår.
Fick precis samma text och bild som ovan, från samma mejladress sarosialex2000@yahoo.com:

I'am satisfied with the price & condition. I am buying it internationally to Hungary and i would pay you through PayPal into your PayPal account directly as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about PayPal charges as i would be paying for it & about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup.
So if you accept this transaction, you should send me your info requested below if you have an account already with PayPal
Name :
PayPal Email :
Mobile Number:
Total Price :
But if you don't have an account with PayPal just login to www.paypal.com) and register with them. When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay into your PayPal account immediately and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up, after you would have received your money. I will need your home address & telephone number for the pick up to be arranged.
i expect your reply soon
Thanks

och samma bild!
Alex.JPG
Tack för tråden!!!

Henry72

Ny medlem
Också drabbad/kontaktad igår när jag skulle sälja en grej på Blocket. Jag hann skicka min hemadress och telnr innan jag reagerade samt en paypal-länk. förstod att det var skumt när jag sedan fick samma mejl upprepade gånger. Skulle han kunna göra någon skada för mig med den info han har fått tror ni? Förutom att komma hit och göra inbrott förstås..

Har anmält Alex Sarosi och aliaset leonidas52 till Blocket

webguide1

Ny medlem
Också drabbad/kontaktad igår när jag skulle sälja en grej på Blocket. Jag hann skicka min hemadress och telnr innan jag reagerade samt en paypal-länk. förstod att det var skumt när jag sedan fick samma mejl upprepade gånger. Skulle han kunna göra någon skada för mig med den info han har fått tror ni? Förutom att komma hit och göra inbrott förstås..

Har anmält Alex Sarosi och aliaset leonidas52 till Blocket
Nej, men jag skulle ändå kontakta Paypal och tala om vad som hänt, för säkerhets skull och för att de skall få ögonen på honom.

Henry72

Ny medlem
har försökt, men det verkar omöjligt att kontakta paypal utan att ha konto och logga in, finns varken mejladress eller telnummer som funkar. Nån annan får gärna försöka!

Madrid

Medlem
Jag har gjort en anmälan hos polisen just nu. En sån "tipsa polisen om..." och har lagt allt info jag hade, bilder om dokument han skickar, osv. plus länken till forumet, så att polisen kan läsa mer om det. Jag gick inte vidare med affären och lagt inga personliga uppgift (utöver email adressen) men vill undvika av någon som har bråttom för att sälja hamna i problem.

Johnybravo

Medlem
Säljer en bil och har blivit kontaktad av samma kille via meddelanden på blocket. Han vill att man mailar över bilder till hans Mail.. sökte på mailen och hittade rätt på de här forumet som tur va!

Sam00

Aktiv medlem
Hej,

Tack på förhand,

Michael
Samma sak händer mig nästan varje gång jag lägger ut en annons på Blocket. Som du, fattade jag direkt att det är nånting lurt med det. Visste inte hur de lurar en men bara sättet de skriver på, ofta dålig engelska och meddelandena brukar se likadana ut. De brukar börja med, I'm satisfied with the price. Aldrig nåt försök till att förhandla priset.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Ni pratar som om det bara är en person som håller på med det här. Jag är ganska säker på att det är flera. Jag har aldrig fått ett iallafall med bra engelska som visas ovan i tråden.

Makkaboo

Medlem
Intressant tråd! Jag kan meddela att scammet går till så här: "Köparen" skapar ett fejkat kvitto på att Paypal-transaktionen är genomförd och hoppas att säljaren ska skicka grejer, alternativt försöker få säljaren att skicka tillbaka pengarna på något sätt (trots att de aldrig har skickats från början). Jag är rätt säker på att en sådan här liga inte är ute efter att jaga rätt på folk som har upptäckt dem, de går bara vidare till nästa och nästa och nästa. Till slut är det någon som går på det hela.
(Och snubben på passfotot är med största sannolikhet inte heller med på scammet, han har bara råkat hamna på ett fejkat leg)

Jag blev medlem här endast pga denna snubben! Jag kände mig lite osäker på om han var scam eller inte, särskilt när han frågade efter mer information än vad som är nödvändigt för att skicka pengar via PayPal. Jag säljer min dykutrustning på Blocket, och han skickade EXAKT SAMMA mail till mig! Jag svarade med att mitt PayPal krånglar och att hans "transport agent" kanske kan ge mig cash istället. Nyfiken på vad han svarar på det...

Tack vare er på forumet är jag nu helt 100 på att det är en scam! Tack :*

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer