Paypal och stenåldersmannen

pAcmAn

Medlem
Hej,

Kommer väl direkt från stenåldern men jag har aldrig handlat något över internet och är nu i färd med att beställa en ram. Leverantören föreslår att betalningen skall ske via Paypal vilket verkar vara en bra ide men kan man lita på paypal och deras hantering av kortnummer?

Någon som kan hjälpa mig komma till 2000-talet?

Du skall alltså köpa av någon du aldrig träffat och du oroar dig över hur paypal hanterar ditt kortnummer?

Nåja, paypal är väl så nära betalningsstandard man kan komma. Hur säkert de hanterar kortnummren? Vet inte men några problem med paypal brukar det inte vara.

Använder dem både för att betala med och för att håva in stålar. Aldrig varit något strul i betalningsänden.

Tack för svaren. Leverantören = Pipedream, därför är jag inte så nervös för säljaren utan snarare vad som händer med kortnummret hos Paypal. Sånt är otäckt när man är gammal. Nu känns det som jag har kommit till 1800-talet i alla fall.

När jag köpte min Slingshot ringde de upp mig också löste vi kortbetalningen per telefon. Inga skickade data eller sparade nummer. Eftersom jag anser att jag kan lita fullständigt på att de inte missbrukar mitt kortnummer kändes detta enklast. Jag kunde ju iofs ha skapat ett e-kort med "engångsnummer" för att göra det ännu säkrare, men som sagt antagligen onödigt.

Jag har använt Paypal vid tre tillfällen och det har funkat bra. Nu har jag dock fått "possible Paypal-fraud"-mail på min anknutna mailadress och mailat Paypal för att fråga om det är något jag behöver bry mig om. De har ännu inte svarat, mer än en månad sedan nu, så just det har inte funkat så bra. Kanske någon här vet vad det gäller?

Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har använt Paypal vid tre tillfällen och det
> har funkat bra. Nu har jag dock fått "possible
> Paypal-fraud"-mail på min anknutna mailadress och
> mailat Paypal för att fråga om det är något
> jag behöver bry mig om.

"possible paypal-fraud"-mail är spam/phishing-mail. Om du svarade på just det mailet eller använde länkarna i det mailet så skulle jag nog ta och byta lösenord på mitt paypalkonto om jag var du.

Jag har mitt PayPal knytet direkt till mitt bankkonto, inga problem alls med vad som hittills köpts/sålts. Jag är mer orolig att den i andra änden blåser en. Men som i detta fallet om det är en pålitlig försäljare så kan du nog hoppa ut ur din grotta och börja knacka fram ett hjul i granit utan att vara skraj.

Lekeberg skrev:
> De har ännu inte svarat,
> mer än en månad sedan nu, så just det har inte
> funkat så bra.

Om du svarade direkt på mailet du fick gick det inte till Paypal utan till spam/phishing-saiten, vilket kanske förklarar varför du inte fått svar.

Vilken Pipedream?

www.pipedreamproducts.com/ - The Most Comprehensive Adult Novelty Selection in tbe World!

www.pipedream.se/ - PipeDream Production sätter under sommaren 2007 upp Astrid Lindgrens berättelse om Ronja Rövardotter med musik av Björn Isfält.

eller kan det vara

http://www.pipedreamcycles.com/portal.html - Handbuilt frames designed specifically for you. Tested in the real world by real riders.

:)

JT och Raceman skrev att det var några badassbitches som låg bakom det där fraud-mailet från "Paypal" och att jag typ var kokt om jag svarat på det. ;)

Nej jag frågade paypal via deras hemsida istället. Misstänkte att det var elakingar som mailat. :) Konstigt dock att jag inte fått svar från Paypal? De borde vara glada att någon hör av sig och påtalar att de fått mail från misstänkt källa som uppger sig vara Paypal..

En gissning är att de får in ett par hundra sådana e-brev om dagen när det väl har skickats ut försök till phishing, för du tror väl inte att de som försöker lura av dig pengar bara skickar till en person? Tycker inte att det är konstigt att du inte har fått svar, däremot är det lite konstigt att du tycker att det är relevant när det handlar om förtroende för hantering av personuppgifter vid betalningar.

Nej det har du rätt i, det är inte så konstigt med tanke på mängden kunder som hör av sig. :) Men de kunde haft lättillgänglig information om vad man kan tänkas stött på.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista meningen ang relevant? Kan du förtydliga? :)

Lekeberg skrev:
> Nej det har du rätt i, det är inte så konstigt
> med tanke på mängden kunder som hör av sig. :)
> Men de kunde haft lättillgänglig information om
> vad man kan tänkas stött på.

det håller jag med om. men har de inte det? när jag anmälde något liknande för något år sedan har jag för mig att jag hittade något sådant, men jag kanske minns fel.

> Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista
> meningen ang relevant? Kan du förtydliga? :)

huruvida de går att lita på har ju inget med deras svarspolicy att göra, snabbt svar eller uteblivet svar säger ju ingenting om huruvida de kommer att lura dig eller inte.

Nej jag hittade inte informationen i alla fall. Alternativt sökte jag för dåligt men minns att jag letade ett tag för att gå till botten med problemet.

Menar du att jag var OT eller? Vafan vi diskuterar ju aldrig exakt precis bara det som står i första inlägget här på happy? :)

Har kört med PayPal ett bra tag nu (både i USA och Sverige) och aldrig haft problem.

Får dock massor med phishing och SPAM som hävdar att det är PayPal och vill att jag ska logga in. Kolla alltid länkerna (vad är det nu - högerklicka/egenskaper eller nåt sånt i VindowsVärlden) innan man klickar på dem - de leder alltid till en icke-PayPal server. Lite roligt att se varifrån saker kommer. Misstänker att de allra flesta kommer ifrån Spam Zombies. http://en.wikipedia.org/wiki/Zombie_computer

Jag vidarebefordra alla sådana till spoof@paypal.com. Eftersom PayPal och eBay är samma företag de följer också upp på sådana, så vidarebefordra eBay scams/phishing till spoof@ebay.com.

Paypal ägs av ebay, som så sent som för ett år sen köpte svenska Skype för 7 miljarder eller liknande, så det är ett rätt stort företag som ligger bakom paypal. så paypal är som många här redan skrivit nog det minsta man behöver oroa sig över :D man ska bara komma ihåg en sak, som både ebay o paypal skriver, de skickar aldrig nå mail där de ber dig skriva in dina användaruppgifter o lösen :D

Daners tips om sånna spam mail va mycket bra, kunde inte sagt det bättre själv.

http://www.paypalsucks.com/ är lite nyttig läsning. Jag vet de som blivit av med i alla fall femsiffriga summor för att paypal stängt av deras konton på tveksamma grunder. De står (eller stod i alla fall) inte under den amerikanska finansinspektionens bevakning för att de inte räknas som bank.

Med det sagt så använder jag själv paypal varje gång jag handlar på Ebay och har inte haft några som helst problem. Det är enklast och funkar utmärkt.

Tillbaka
Topp