PBP 2019

bigmollo

Aktiv medlem
PBP 2019
Oooh sa:
Hur fungerar de "i praktiken" när man väljer att eventuellt sova vid en kontroll
Låser man cykel o lämnar alla väskor på den eller bör ta de med de av värde till sängplatsen.
Är de bara en madrass? Förutsätter de att man ska ha med nåt alt duscha innan (handduk?) Osv
Nån rutinerade som vill dela med sig.
Ställ cykeln på nåt "säkert ställe". Det finns ibland avgränsade cykelparkeringar som är bevakade. Ta med värdesaker och det du behöver för att sova och duscha. Vet inte om de har handdukar, har inte duschat på PBP än.
Jag har alltid känt mig trygg med att lämna cykeln på de anvisade cykelparkeringarna. Om du är nojig så kan du ha med dig ett enkelt vajerlås.
/Johan

Grimpeur

Aktiv medlem
PBP 2019
Tack för support och heja, heja ooms och GoranS. Vi behöver allt stöd som finns att uppbringa för att fixa detta! Jag misstänker att det även gäller övriga startande till detta lopp. Heja, heja! Nu kör vi!

desmo

Aktiv medlem
PBP 2019
Jag har några frågor kring "bike check".
Vill de se cykeln med alla väskor och utrustning, eller är det enbart cykeln som är intressant?
Det enda som nämns i Article 8 https://www.paris-brest-paris.org/index2.php?lang=en&cat=randonnee&page=reglement om cykeln är att den ska ha fast belysning fram och bak och att inga "handle bar extension" får sticka fram längre än bromshandtaget. Inget om reflexer, ringklocka etc. Krävs inte reflexer?

bigmollo

Aktiv medlem
PBP 2019
De kollar bromsar och lysen. Om lysena sitter på cykeln så behövs inga väskor, men om lysena sitter på väskan så behövs det. Enklast är att checka in cykeln så som den kommer vara på loppet. Med lysen, väskor och rubbet. Glöm inte att ta med reflexvästen.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
PBP 2019
bigmollo sa:
De kollar bromsar och lysen. Om lysena sitter på cykeln så behövs inga väskor, men om lysena sitter på väskan så behövs det. Enklast är att checka in cykeln så som den kommer vara på loppet. Med lysen, väskor och rubbet. Glöm inte att ta med reflexvästen.
men reflexvästen får man väl på plats?

nieves

Aktiv medlem
PBP 2019
bigmollo sa:
Oooh sa:
Hur fungerar de "i praktiken" när man väljer att eventuellt sova vid en kontroll
Låser man cykel o lämnar alla väskor på den eller bör ta de med de av värde till sängplatsen.
Är de bara en madrass? Förutsätter de att man ska ha med nåt alt duscha innan (handduk?) Osv
Nån rutinerade som vill dela med sig.
Ställ cykeln på nåt "säkert ställe". Det finns ibland avgränsade cykelparkeringar som är bevakade. Ta med värdesaker och det du behöver för att sova och duscha. Vet inte om de har handdukar, har inte duschat på PBP än.
Jag har alltid känt mig trygg med att lämna cykeln på de anvisade cykelparkeringarna. Om du är nojig så kan du ha med dig ett enkelt vajerlås.
/Johan
Glömmer man handduk får man 2 ark från en hushållsrulle, glömmer man duschkräm så täljer dom en tumstor bit från ett jätteblock med tvål.
All-inklusive 2 euro i Louedac, leriga golv på köpet.

desmo

Aktiv medlem
PBP 2019
bigmollo sa:
Tackar!

bigmollo

Aktiv medlem
PBP 2019
NotReallyGunde sa:
bigmollo sa:
men reflexvästen får man väl på plats?
Så är det nog men om man kör med en annan väst så kan det vara bra att få den checkad. Den västen man får var ganska fladdrig. Såg en kille som blev plockad av en kontrollant på MC första natten. Han hade lämnat sin reflexväst hemma. Han fick vänta tills solen gick upp.

Bengt-re

Aktiv medlem
PBP 2019
Grimpeur sa:
Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra. Vi håller inte samma fart som innan Örebrovurpan, men tror oss vara rejält uthålliga. Det vore även synd att inte köra när vi har laddat så rejält. Vi brukar även vara ruggigt duktiga på att prestera när det gäller. Sedan tänker vi som så, att det kanske känns rätt OK att köra PBP på 84 h även om man anmälde sig till 80 h och råkade ut för en vurpa efter anmälan. Vi kände när vi anmälde oss att vi ville ha en utmaning för att motivera oss, och då räknade vi inte med kraschen, men nu är det som det är. Vi kommer till start och kör vad tygen bär tills vi kommer i mål eller tills repet dras. Får vi gynnsamma förhållande finns det hopp om att fixa det, får vi tuffa förhållande finns goda chanser att dikta hjälteepos!
Härlig inställning! Lycka till - hoppas att ni får en härlig tur oaktat utgången!

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Vem/vilka av de svenska åkarna kommer att vara snabbast denna gång? Kommer Jönsson att försvara "titeln"? Kommer någon av de andra sub-50-åkarna att höja sig ytterligare ett snäpp och ta över kronan? Eller har vi någon som antingen höjer sig ytterligare ett snäpp eller kanske t.o.m. någon PBP-rookie som blir raskast denna gång?

Svenska sub-70-åkare 2015 var (åkare i kursivt är inte anmälda i år).

47.24, 15:40, B027, Krister Jönsson
48.53, 16:54, A058, Johan Mölleborn
48.53, 16:54, A099, Toni Arndt
48.53, 16:54, A101, Niklas Wennberg
49.37, 17:38, A057, Carl Mölleborn
54:32, 23:18, D025, Holger Kück
58.14, 02:45, C032, Mattias Molin
59.44, 07:31, S129, Martin Henrysson
59.55, 03:56, A056, Ari Iivonen
60.38, 04:39, A117, Stefan Englund
62.11, 19:10, X071, Per Stenbeck
62.14, 06:15, A116, Björn Bergtass
62.14, 06:15, A119, Per-Åke Classon

62.14, 06:15, A051, Åke Haraldsson
62.14, 06:15, A052, Martin Bergström
63.17, 07:33, B126, Henrik Eliasson
64.29, 21:59, Z198, Julius Strömberg
64.33, 09:19, D024, Gustav Brandén

64.33, 09:19, D037, Fredrik Millertson
65.04, 22:04, X154, Daniel Levin
65.05, 22:05, X167, Kristian Hallberg
67.08, 11:09, A053, Anton Lindberg
67.08, 11:09, A103, Marcus Silwer

67.10, 11:26, B156, Peter Tonér
67.33, 12:19, D051, Geir Heggöy
67.47, 12:48, E030, Magnus Eklund
68.14, 14:44, L006, Tommy Heinermark
68.16, 12:17, A118, Stefan Flink
68.27, 12:58, C059, Erik Ringqvist

68.38, 13:39, E031, Erik Lönn

(se https://happyride.se/forum/read.php/1/2231361/2763770#msg-2763770)

Anton sitter i karantän i USA och har väl kanske mer gått in för TCR/TABR-typen av lopp. Martin H hade väl TABR som sin grej i år och Marcus och Erik R har ju kört/kör TCR så de är inte med. Övriga vet jag inte riktigt varför de valt att inte åka detta år.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
De första startgrupperna (80-timmarsgrupper) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
Berggren, Joakim
Bergström, Martin
Cederberg, Sven
Gustafsson, Tobias
Hsieh, Chi-Wei
Iivonen, Ari
Lönn, Erik
Millertson, Fredrik
Nilsson, Martin
Persson, Christian
Tonér, Peter
Wennberg, Niklas

16.15
Berggren, Jan-Erik
Bergström, Eyvind
Björklund, Johan
Forslund, Christopher
Gereonsson, Staffan
Hallberg, Kristian
Haraldsson, Åke
Holt, Emil
Jönsson, Krister
Kück, Holger
Levin, Daniel
Lindgren, Ola
Maxe, Peter
Regenheim, Joakim
Rosenlund, Otto
Sjörgren, Per Olof
Tjust, Johan

16.30
Adlre, Björn
Arndt, Toni
Bianchessi, Anneli
Eklund, Morgan
Eliasson, Henrik
Hittig, Henrik
Hittig, Åsa
Mölleborn, Carl
Mölleborn, Johan
Schrieber, Martin
Sjöblom, Reimert
Wiking, Ingvar

16.45
Kynman, Florian
Martin, Florian
Mellsop,Tony
Ohlanders, Gunnar
Olofsson, Michael

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Blir spännande att se om fransmännen lyckats få ordning på resultatrapporteringen denna gång. Om jag inte minns helt fel har det varit lite halvskakigt

Grimpeur

Aktiv medlem
PBP 2019
Vår plan är medvind till Brest och sedan vänder vinden. Man kan kritisera planen för att den är orealistisk. Men man kan även se den som positiv och en förmåga att tänka utanför lådan!

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Grimpeur sa:
Vår plan är medvind till Brest och sedan vänder vinden. Man kan kritisera planen för att den är orealistisk. Men man kan även se den som positiv och en förmåga att tänka utanför lådan!
Är man villig att vänta kan man garanterat få det vindmässiga upplägget. Kan dock ev. minska möjligheterna att klara maxtiden.

Peth

Aktiv medlem
PBP 2019
Grimpeur sa:
Tycker det låter som en utmärkt plan! Lyssna inte på sådana däringa internetcyklister.

;-)

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Om du har fötter som påminner om mina och dina gamla skor har god chans att hålla ihop till Brest och tillbaka skulle jag inte chansa och byta så nära inpå.

Grimpeur

Aktiv medlem
PBP 2019
Provkört cyklarna idag inför PBP. Brukar kännas som en ganska poänglös aktivitet. Så var fallet inte idag. Hittade två fel. Dels var kontakterna vid SON navet dåligt lödda och gav kortslutning vid regn men fanns även andra problem. Tack vare det problemet så insåg vi att lampan var paj och att den inte lös när vi stod stilla. Ibland har man tur, det hade varit tufft ifall nav eller lampa inte funkat på PBP.

Grimpeur

Aktiv medlem
PBP 2019
NotReallyGunde sa:
GoranS sa:
Om du har fötter som påminner om mina och dina gamla skor har god chans att hålla ihop till Brest och tillbaka skulle jag inte chansa och byta så nära inpå.
Nädå de får funka :) bara skämta lite. Men de kanske får följa med i Dropbagen utifall spännena ballar ut.
Har liknande problem. Spännena på mina specialized skor funkar rejält dåligt. Provkörde mina nya Raphaskor idag. Blir Raphaskor ifrån start och gamla skorna i bagdroppen i Loudeac.

janolle

Aktiv medlem
PBP 2019
GoranS sa:
Vem/vilka av de svenska åkarna kommer att vara snabbast denna gång? Kommer Jönsson att försvara "titeln"? Kommer någon av de andra sub-50-åkarna att höja sig ytterligare ett snäpp och ta över kronan? Eller har vi någon som antingen höjer sig ytterligare ett snäpp eller kanske t.o.m. någon PBP-rookie som blir raskast denna gång?

Svenska sub-70-åkare 2015 var (åkare i kursivt är inte anmälda i år).

47.24, 15:40, B027, Krister Jönsson
48.53, 16:54, A058, Johan Mölleborn
48.53, 16:54, A099, Toni Arndt
48.53, 16:54, A101, Niklas Wennberg
49.37, 17:38, A057, Carl Mölleborn
54:32, 23:18, D025, Holger Kück
58.14, 02:45, C032, Mattias Molin
59.44, 07:31, S129, Martin Henrysson
59.55, 03:56, A056, Ari Iivonen
60.38, 04:39, A117, Stefan Englund
62.11, 19:10, X071, Per Stenbeck
62.14, 06:15, A116, Björn Bergtass
62.14, 06:15, A119, Per-Åke Classon

62.14, 06:15, A051, Åke Haraldsson
62.14, 06:15, A052, Martin Bergström
63.17, 07:33, B126, Henrik Eliasson
64.29, 21:59, Z198, Julius Strömberg
64.33, 09:19, D024, Gustav Brandén

64.33, 09:19, D037, Fredrik Millertson
65.04, 22:04, X154, Daniel Levin
65.05, 22:05, X167, Kristian Hallberg
67.08, 11:09, A053, Anton Lindberg
67.08, 11:09, A103, Marcus Silwer

67.10, 11:26, B156, Peter Tonér
67.33, 12:19, D051, Geir Heggöy
67.47, 12:48, E030, Magnus Eklund
68.14, 14:44, L006, Tommy Heinermark
68.16, 12:17, A118, Stefan Flink
68.27, 12:58, C059, Erik Ringqvist

68.38, 13:39, E031, Erik Lönn

(se https://happyride.se/forum/read.php/1/2231361/2763770#msg-2763770)

Anton sitter i karantän i USA och har väl kanske mer gått in för TCR/TABR-typen av lopp. Martin H hade väl TABR som sin grej i år och Marcus och Erik R har ju kört/kör TCR så de är inte med. Övriga vet jag inte riktigt varför de valt att inte åka detta år.
Med två 60 milare sub 22 i år lär Mr: Heggöy förbättra sin tid.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
PBP 2019
Grimpeur sa:
Har liknande problem. Spännena på mina specialized skor funkar rejält dåligt. Provkörde mina nya Raphaskor idag. Blir Raphaskor ifrån start och gamla skorna i bagdroppen i Loudeac.
Pearl Izumi Road race II, haft i 5 år nu, hittade på EBay UK samma modell restlager för under 500 ink frakt ? Har aldrig haft problem med de tidigare. Ska prova de nya när cykeln kommer från service.

Gustav S

Medlem
PBP 2019
GoranS sa:
De första startgrupperna (80-timmarsgrupperna) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
Berggren, Joakim
Bergström, Martin
Cederberg, Sven
Gustafsson, Tobias
Hsieh, Chi-Wei
Iivonen, Ari
Lönn, Erik
Millertson, Fredrik
Nilsson, Martin
Persson, Christian
Tonér, Peter
Wennberg, Niklas

16.15
Berggren, Jan-Erik
Bergström, Eyvind
Björklund, Johan
Forslund, Christopher
Gereonsson, Staffan
Hallberg, Kristian
Haraldsson, Åke
Holt, Emil
Jönsson, Krister
Kück, Holger
Levin, Daniel
Lindgren, Ola
Maxe, Peter
Regenheim, Joakim
Rosenlund, Otto
Sjörgren, Per Olof
Tjust, Johan

16.30
Adlre, Björn
Arndt, Toni
Bianchessi, Anneli
Eklund, Morgan
Eliasson, Henrik
Hittig, Henrik
Hittig, Åsa
Mölleborn, Carl
Mölleborn, Johan
Schrieber, Martin
Sjöblom, Reimert
Wiking, Ingvar

16.45
Kynman, Florian
Martin, Florian
Mellsop,Tony
Ohlanders, Gunnar
Olofsson, Michael
En till svensk, Hanna Claesdotter, är kvalificerad via Audax UK. Vet ej starttid.

IngvarW

Aktiv medlem
PBP 2019
Någon erfaren PBPare som kan upplysa hur mycket euro man bör släpa med sig under rundan? De lär väl inte ta swish därute på vishan när man skall köpa en baguett med brie och en halvflaska bordeuax?

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Gustav S sa:
GoranS sa:
De första startgrupperna (80-timmarsgrupperna) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
Berggren, Joakim
Bergström, Martin
Cederberg, Sven
Gustafsson, Tobias
Hsieh, Chi-Wei
Iivonen, Ari
Lönn, Erik
Millertson, Fredrik
Nilsson, Martin
Persson, Christian
Tonér, Peter
Wennberg, Niklas

16.15
Berggren, Jan-Erik
Bergström, Eyvind
Björklund, Johan
Forslund, Christopher
Gereonsson, Staffan
Hallberg, Kristian
Haraldsson, Åke
Holt, Emil
Jönsson, Krister
Kück, Holger
Levin, Daniel
Lindgren, Ola
Maxe, Peter
Regenheim, Joakim
Rosenlund, Otto
Sjörgren, Per Olof
Tjust, Johan

16.30
Adlre, Björn
Arndt, Toni
Bianchessi, Anneli
Eklund, Morgan
Eliasson, Henrik
Hittig, Henrik
Hittig, Åsa
Mölleborn, Carl
Mölleborn, Johan
Schrieber, Martin
Sjöblom, Reimert
Wiking, Ingvar

16.45
Kynman, Florian
Martin, Florian
Mellsop,Tony
Ohlanders, Gunnar
Olofsson, Michael
En till svensk, Hanna Claesdotter, är kvalificerad via Audax UK. Vet ej starttid.
Listan ovan är inte samtliga svenskar utan bara de som startar i de fyra första startgrupperna. När jag sökte på Hanna får jag att hon har startnummer R182. Om jag inte minns helt galet (eller fransmännen ändrat systemet) så indikerar bokstaven startgrupp, d.v.s. de med startnummer som börjar på A, B, C eller D är de som startar i ovan nämnda grupper.

Edit: Korrigerat text för att tydligen även grupp F och G har 80h som maxtid.

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
PBP 2019
IngvarW sa:
Någon erfaren PBPare som kan upplysa hur mycket euro man bör släpa med sig under rundan? De lär väl inte ta swish därute på vishan när man skall köpa en baguett med brie och en halvflaska bordeuax?
Ta med 50 euro så borde du klara dig. Har för mig att de tar kort på några av matställena också.
Om du har tänkt äta ostron och dricka chablis i Brest så får du plocka ut lite mer.
Här är ett bra restaurangtips: https://www.restaurant-fruit-mer-brest.com

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Funkar inte en 3 liter camelback med gel? Strasser kör väl RAAM i stort sett på flytande föda om jag minns rätt och det brukar ju gå rätt fort. ;-)

GoranS

Aktiv medlem
PBP 2019
Noterar att Björn Lenhard har startnummer U193. Borde innebära att han startar relativt sent. Indikation på att han inte kommer att maxköra eller taktik?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer