PBP 2023

PBP 2023
De senaste dagarna sedan jag bestämde mig har varit hemska. Oro, ångest och allt möjligt annat. Ont i magen, men inte för att jag cyklat utan bara vanlig oro. Helt plötsligt oroar jag mig för precis alla småsaker som kan gå fel, utöver cyklingen... Det var så illa att jag fick gå iväg hemifrån i söndags för att jobba ett par timmar bara för att tänka på något annat.

Kan någon minska min oro lite? Jag har som sagt bokat tåg och har cykeln i en väska. Det är byte i Köpenhamn och Hamburg. Måtten på väskan underskrider SJ-måtten, så till Köpenhamn kommer jag. IC till Hamburg borde väl vara okej också. Enligt DB får man ha med bagage, men de skriver inga måttgränser, bara att racken är mindre än min väska. Kommer det gå bra?

Väl i Paris så ankommer jag till Gare Nord. Vill inte packa upp cykeln där, så då är det väl Metro till Montparnasse som gäller. Tyvärr når jag bara reklamresesidor och det ger mig mer ångest så jag slutar leta... Kan man köpa en gemensam biljett för Metro och tåg på linjen till Rambouillet? Var gör man det i sådana fall?

Jag bor som sagt i Trappes före och efter loppet. Det är ungefär 25km från Trappes till Rambouillet, längs tåglinjen in mot centrala Paris/Montparnasse. På lördagen ska jag hämta startdokumentation vid lunch och lämna bagdrop på eftermiddagen. Ska jag gå från stationen i Rambouillet till PBP-området eller är det bättre att ta cykeln på tåget och cykla sista kilometrarna? Ska jag se det som cykeltest efter ihopmonteringen och cykla hela vägen?

Minns att jag läst något om nån som tog tåget förra gången där många var på väg på fel sorts tåg. Är det något slags tåg på den linjen där man inte får ha med cykel, typ expresståg, som man ska undvika?

Man får lämna cykeln på volontärbevakad cykelparkering. Får den stå där från lördag till söndag? Jag tror jag vill ha med mig cykeln tillbaka till hotellet om jag har den för att hämta pappren, men det kan vara bra att ha alla dörrar öppna.

Man får även lämna en väska vid starten som man kan hämta ut efter loppet. Hur stor får den vara? Här tänkte jag mest att jag lämnar cykelväskan på hotellet, men kanske vill lämna något mindre om jag kommer tidigt till starten på söndagen.
Är det första gången du kör?
Om så är fallet, kan du inte försöka ta rygg på någon rutinerad svensk som också ska ner?
I så fall tror jag att din oro kommer att bli bättre.
Hoppas att det löser sig och att du få ett trevligt lopp :love:

PBP 2023
Jo, det är första gången... Det är dessutom ganska tidigt i långcyklingskarriären i allmänhet.

Det är ju det att jag bestämde mig väldigt sent efter att ha fått magproblem efter omkring 15 mils cykling fyra gånger om. Det hade inte varit värt att köra då. Nu tror jag att jag listat ut varför och vågar därför köra. Kanske.

Men finns det någon i närheten av Linköping eller på väg förbi Linköping med plats för en till så kan jag avboka tågbiljetterna ett tag till och bidra med en mycket generös bensinpeng. :-)

PBP 2023
Metro+-biljetterna gäller bara för spårvagn och pendeltåg.
Det verkar som jag ljög. Det ser ut som du kan köpa en Metro+ i tunnelbanan på Gare du Nord som gäller både på Metro och på Ligne N (ROPO). Den kostar 5€ och du kan betala med kontanter eller kort i automaten på stationen.

Fixa något sätt att bära väskan på, för det finns inte rulltrappor eller hissar på de flesta stationer.

PBP 2023
PBP 2023
Jo, det är första gången... Det är dessutom ganska tidigt i långcyklingskarriären i allmänhet.

Det är ju det att jag bestämde mig väldigt sent efter att ha fått magproblem efter omkring 15 mils cykling fyra gånger om. Det hade inte varit värt att köra då. Nu tror jag att jag listat ut varför och vågar därför köra. Kanske.

Men finns det någon i närheten av Linköping eller på väg förbi Linköping med plats för en till så kan jag avboka tågbiljetterna ett tag till och bidra med en mycket generös bensinpeng. :-)
Alternativ är att hålla dig till RER så mkt som möjligt.

1691505679993.png

PBP 2023

Du kan kolla med Uli om det finns plats för en cykel i bilen som går Stockholm-Örebro-Göteborg-Paris
Skickar ett meddelande till dig med info.
Jag betalar gladeligen de 2000:- det kostar för att slippa kånka cykelväskan i det publika transportnätet i Paris igen.

PBP 2023
Eventuellt har ett fönster öppnats...

Om jag kan förvara en wellcykelkartong nära någon av cykeltransportplatserna i Rambouillet så skulle det eventuellt gå mycket smidigare att resa. Någon som känner någon?

PBP 2023
Nån som vet hur många från Sverige och kanske också vilka som planerar att komma till start?
Jag antar att @dlridings har fått en lista med namn och startnummer (och ev. fler uppgifter). Huruvida det är lämpligt för oss (och honom) att sprida den kan jag inte bedöma. Bengt gjorde det förut och lade upp den på randonneurs.se.

På den officiella tracking-webbsidan går det att söka efter namn och även efter klubb. De flesta borde man därmed kunna hitta.

PBP 2023
Lycka till alla som cyklar i år. Kroppen och cykeln är redo men inte huvudet så jag får försöka få revansch 2027.
Tack! Och det låter som ett klokt beslut. Hänger huvudet inte med blir det inte roligt…

För oss andra blir det en fest, t.o.m. väderprognosen är så bra att man inte vågar tro på den: Torrt, och inte kallt på nätterna! Bara lite motvind på väg tillbaka(!).

Det här säger Epic Ride Weather just nu (för startgrupp F sön 17:15, 23km/t ut, sovstopp i Brest, 21km/t hem, 61 timmar totalt):

IMG_6548.png

IMG_6549.png

Jag rullar iväg imorgon onsdag och är framme under fredagen. Ses i Rambouillet!!

PBP 2023
Om du ångrar dig Albert (eller någon annan) och vill åka, så kan jag låna ut en hemmasydd mjuk cykelväska. Gjord för min liggcykel, men kan kanske passa vanlig audax- / landsvägscykel. Brukar räcka fint med sådan liten väska på tåg, behövs inte hårt case. Senast jag använde den var till Kiruna för Sverigetempot - och då rullade jag bara ihop väskan och cyklade till starten i Katterjokk.

(åker själv regional och andra tåg med cykelplatser, så tänkte inte ta med väska alls)

PBP 2023
désolé où est brest
avez-vous un tuyau
Je t'aime.
où y a-t-il du vin
est-ce loin de paris
où est la fille de joie la plus proche

Senast ändrad:
PBP 2023
Verktyg som kan användas för att vålla allvarlig skada eller äventyra säkerheten ombord, inkluderat:
  • Kofotar
  • Borrar och borrskär, inkluderat batteridrivna bärbara borrmaskiner
  • Verktyg med ett blad eller skaft längre än 6 cm som kan användas som vapen, som t.ex. skruvmejslar och stämjärn
  • Sågar, inkluderat batteridrivna bärbara elsågar
  • Blåslampor
  • Bult- och spikpistoler

PBP 2023
Men bara för att det är incheckat så betyder det inte att du får ta med vad som helst. T ex får du inte ta med dig:
  • Giftiga eller smittsamma ämnen, inkluderat råttgift och infekterat blod.
  • Detonatorer och tändrör
  • Minor, granater och andra militära spränganordningar
  • Detonatorer och tändrör
  • Dynamit, krut och plastiska sprängämnen

PBP 2023
Om du ångrar dig Albert (eller någon annan) och vill åka, så kan jag låna ut en hemmasydd mjuk cykelväska. Gjord för min liggcykel, men kan kanske passa vanlig audax- / landsvägscykel. Brukar räcka fint med sådan liten väska på tåg, behövs inte hårt case. Senast jag använde den var till Kiruna för Sverigetempot - och då rullade jag bara ihop väskan och cyklade till starten i Katterjokk.

(åker själv regional och andra tåg med cykelplatser, så tänkte inte ta med väska alls)
Jag sov ännu bättre efter att ha avbokat hotellvistelserna, så det blit definitivt ingen resa. Cyklade en 30-milare i går och tänkte köra en till idag men sov dåligt (på grund av ansträngningen alltså) så det blir inget. Det var kanske så att kroppen inte var riktigt redo heller. Men det gör att det känns ännu bättre att ha avbokat.

PBP 2023
Kalla mig fördomsfull, men jag tror att ni ska vara glada att det är ett chip-baserat system och inte en franskutvecklad app. :sneaky:
Franska kort är ju trevliga och bra, det är säkerligen
även franska appar.

Det har säkert gått framåt sedan GCOS6 m fl.
(Ibland har jag mardrömmar om GCOS6,
GCOS7 och GCOS8 och det är >35 år sedan
jag tvingades arbeta med dessa monster.)

PBP 2023
Franska kort är ju trevliga och bra, det är säkerligen
även franska appar.

Det har säkert gått framåt sedan GCOS6 m fl.
(Ibland har jag mardrömmar om GCOS6,
GCOS7 och GCOS8 och det är >35 år sedan
jag tvingades arbeta med dessa monster.)
Tänker mig en app med sjuttiarton olika inställningar och där det krävs en massa finkänslig handpåläggning för att det ska fungera och att appen dessutom har ett språk som är en obegriplig sammanblandning av (riks)franska, engelska och sedan länge bortglämda uttryck från latin eftersom en av utvecklarna har ett intresse för gamla kyrkoskrifter.

Men, som sagt, jag är fördomsfull. I alla fall med glimten i ögat.

PBP 2023
Tänker mig en app med sjuttiarton olika inställningar och där det krävs en massa finkänslig handpåläggning för att det ska fungera och att appen dessutom har ett språk som är en obegriplig sammanblandning av (riks)franska, engelska och sedan länge bortglämda uttryck från latin eftersom en av utvecklarna har ett intresse för gamla kyrkoskrifter.

Jag tänker att den hade strejkat med jämna mellanrum...

PBP 2023

Nästan exakt som GCOS!

PBP 2023
Finns ju Hemmavasan för de som inte vill/har möjlighet att cykla Cykelvasan på den riktiga banan. Om allt skiter sig kanske ni kan få dispens för en borta-PBP!? Modifierad avkortad version av RAAD?

Tillbaka
Topp