PBP 2023

PBP 2023
Det går att söka på klubbar i trackern, inte lika smidigt för att hitta alla svenskar som om det funkar med land men lite lättare än att måste veta alla namn. Randonneeur Stockholm, ck distans, cykelintresset, milslukarna …
Finns säkert någon som har bättre koll på klubbarna än vad jag har :)

PBP 2023
Det går att söka på klubbar i trackern, inte lika smidigt för att hitta alla svenskar som om det funkar med land men lite lättare än att måste veta alla namn. Randonneeur Stockholm, ck distans, cykelintresset, milslukarna …
Finns säkert någon som har bättre koll på klubbarna än vad jag har :)
Jag sökte på ck och ett mellanslag så kom många svenska, och några nordiska, cyklister upp.

PBP 2023
@mkallstrom Exceptionellt bra kämpat i värmen, ett stort problem är ju att hög värme driver upp snittpulsen ganska mycket samt att man får dricka som en galning (mer att bära på också beroende på hur man löser det).

PBP 2023
Det överlägset jobbigaste var allt oljegrus och ojämnt underlag. Har domnat i alla kontaktpunkter och nacken är helt paj.
Jag dränkte understället och keps i vatten vid varje kontroll så kunde känna mig någorlunda sval. Men den tryckande värmen gjorde törsten omättlig, så tacksam för alla som delade ut vatten längs banan så man slapp gå tom.
Testade det i början, det var inte så roligt.
Att stå i startfållan dryga timmen i gassande sol utan möjlighet att fylla på vatten var segt, sen det GPlopp som det hetsades i gjorde inte saken bättre.. Att börja med att spurta i backar var så otroligt dumt

PBP 2023
Det överlägset jobbigaste var allt oljegrus och ojämnt underlag. Har domnat i alla kontaktpunkter och nacken är helt paj.
Jag dränkte understället och keps i vatten vid varje kontroll så kunde känna mig någorlunda sval. Men den tryckande värmen gjorde törsten omättlig, så tacksam för alla som delade ut vatten längs banan så man slapp gå tom.
Att stå i startfållan dryga timmen i gassande sol utan möjlighet att fylla på vatten var segt, sen det GPlopp som det hetsades i gjorde inte saken bättre.. Att börja med att spurta i backar var så otroligt dumt
Vilka däck hade du?

PBP 2023
Ja, även i den lite långsammare 84-timmarsgruppen kördes det jäkla hårt uppför, för att sedan sävligt rulla nerför så att alla bakom blev tvungna att bromsa bort energin.

PBP 2023
@mkallstrom Exceptionellt bra kämpat i värmen, ett stort problem är ju att hög värme driver upp snittpulsen ganska mycket samt att man får dricka som en galning (mer att bära på också beroende på hur man löser det).
I Carhaix-Plouguer efter 51 mil kände jag mig rätt sliten (tror vi körde på ganska hårt strax innan dess, men kommer inte riktigt ihåg) och rullade iväg lite tidigare från kontrollen för att kunna köra lite i mitt eget tempo. Jag hamnade med två fransmän som körde långt under sin förmåga i uppförsbackarna, kanske p g a det började bli varmt, och jag märkte hur mycket det gjorde för att hålla ner ansträngningen. När vårt svensk-gäng återsamlades och rullade iväg tillsammans från Brest igen tog vi det väldigt lugnt i backarna, speciellt när det började bli varmt. Hade vi inte gjort det hade jag säkert kroknat någonstans på vägen, nu hade jag aldrig någon ordentlig dipp.

Jag försökte hushålla med vattnet och körde aldrig med mer än två flaskor. Extrastoppen för att fylla vatten och dränka kepsen var guld värda. Jag gick aldrig tom på vatten, men en sak som jag ångrar är att jag inte smet iväg och fyllde på vatten och köpte en extra flaska när vi stod startfållan, så jävla dumt.

Edit: Som jag skrev tidigare var det nog varmast på onsdag eftermiddag, då vi var tillbaka och drack läsk och åt glass framför AC:n på hotellet (den enda dom hade).

Hög snittpuls är sällan ett problem för mig efter 40-50 mil ?
1692966335540.png

Senast ändrad:
PBP 2023
Här är en bild på när jag blir repad i loppet:
Visa bilaga 648898
Började frysa på flyget idag och har nästan 39 graders feber nu. Hoppas inte PBP var någon slags superspridarevent så att fler blir sjuka
Pierre från Sandviken blev tokförkyld efter Brest, bröt i Carhaix med över 39 graders feber och fick ta tåg tillbaka till Paris.

PBP 2023
Efter ett stekhett 1001 Miglia i sandaler 2021 körde jag 90% av Race Around Poland (3600 km/33000 hm) i sandaler i år. ?? Detta rönte mycket stor uppmärksamhet, men hade inte klarat loppet i styva, varma skor.
är det högsommarvarmt eller mer tar jag gärna giro republic knit. fantastiskt behagliga skor, och väsentligt svalare än mina keen spd sandaler.
.IMG_1316.jpeg

PBP 2023
Om jag förstått det hela rätt:

Ca 6800 startande, 5100 kom i mål varav 4800 inom maxtiden.

Dvs 70% klarade homologationen och 25% bröt.

Edit: 6800 anmälda, 5100 startande och 4800 klarade maxtiden, dvs 300, eller 6% som bröt.

Senast ändrad:
PBP 2023
är det högsommarvarmt eller mer tar jag gärna giro republic knit. fantastiskt behagliga skor, och väsentligt svalare än mina keen spd sandaler.
.Visa bilaga 648920
Köpte dem när de kom för många år sedan (i samma urtjusiga färg), vilket också var ett stort lyft jämfört med de Giro Empire de kompletterade.

Häromåret kom så DMT KR0. Wow, vilket lyft! ? Som randonneur/ultracyklist var dock BOA-vreden i vägen när kalla och/eller blöta förhållanden skulle tacklas (med olika överdrag), så de har kompletterats med ett par KR SL som jag dragit ur snörena från och helt enkelt tar på som en strumpa och är släta. Magiska.

PBP 2023
Om jag förstått det hela rätt:

Ca 6800 startande, 5100 kom i mål varav 4800 inom maxtiden.

Dvs 70% klarade homologationen och 25% bröt.

Är det ovanligt mycket bryt och övertid? Har ingen koll. Om någon här cyklade hela banan men inte fick någon medalj så kan hen få min. Jag tycker de som gjorde det är värda en

PBP 2023
Är det ovanligt mycket bryt och övertid? Har ingen koll. Om någon här cyklade hela banan men inte fick någon medalj så kan hen få min. Jag tycker de som gjorde det är värda en
Alla som kom i mål fick medalj, oavsett om de klarade tiden eller ej. De som inte klarade tiden fick dock ingen officiell tid eller homologation.

Med reservation för missförstånd.

PBP 2023
IMG_7492.jpeg

Den här gången skulle alla nybörjarmisstag vara borta och istället för att komma i mål utmattad skulle jag hinna vila mer. 20:e upplagan av Paris-Brest-Paris bjöd på stekheta dagar och ljumma, men kolsvarta nätter. Karin startade en timme senare än Peter och jag, men kom ikapp till första kontrollen.

Planen var att cykla första dygnet och sova på kontrollen i Carhaix (513 km) men istället öppnade sig en möjlighet att sova i en servicestation i St-Nicolas-du-Pelem (482 km). Tyvärr lyckades jag inte somna, det var tre timmar vaskade, Frustrerande! Sov en timma i sovsäck i Loudeàc (781 km), en timme i gräset på Villaines-la-Juhel (1018 km) och halvtimmar i Mortagne-au-Perche (1100 km) och Dreux (1176 km). Det var för lite helt klart.
Jag hade en del cykelkrångel som tog tid. Flera punkor på framhjulet utan att jag hittade felet. Först när jag lånade Peters extradäck höll det luft. Det var även något skumt med hjulnavet bak som gjorde att kedjan slog och piskade när jag frihjulade. Mekanikern i Brest kunde inte fixa felet men kortade kedjan med en länk för att minska problemet litet.

Bretagnarna var stora behållningen av Paris-Brest-Paris. Längs hela banan – applåder, glada tillrop, barn som vill high-five:a och det bjöds på vatten och frukt. En kvinna sprang dessutom hem och hämtade tomater, ost och bröd åt oss när vi frågade efter restauranger. Kroppen funkade inte riktigt som den skulle i värmeböljan och det var svårt att hålla farten uppe.

Jag har flera gånger haft svårt att äta under långa lopp men nu gick det hur bra som helst. Skönt!

Vi kom i mål med bättre marginal den här gången, nästan 2 timmar. I backspegeln hade en av timmarna gjort större nytta som vila i en vägkant. Jag är glad att komma i mål och det har varit ett fint äventyr.

PBP 2023
PBP 2023
Dags att skriva av mig så jag kan stänga detta kapitel.

PBP 2023 blev min andra start. Efter 2019 skrev jag dethär: https://happyride.se/forum/threads/pbp-2019.2764143/page-31#post-3609553

Att komma till start är en utmaning för mig. Jag är en logistisk katastrof när det kommer till att boka boenden, flyg etc med god framförhållning. Men trots allt så lyckades jag ta mig till Rambouillet för att starta i Grupp B på söndagen. Jag bodde ihop med 7 andra erfarna cyklister dryga milen utanför men jag var den enda som startade i 80-gruppen. Men innan start lyckades jag upptäcka att Fredrik och Erik som jag cyklade med 2019 också startade i B. Perfekt! Både jag och Fredrik hade förhoppningar om att förbättra våra tider en aning från 219 då jag rullade in strax under 60h.

Starten i B-gruppen var lika hetsig som starten i A-gruppen var 2019. Ryckigt, rörigt, snabbt. Bit för bit sprack gruppen och jag och Fredrik hamnade en bit bak i en relativt långsam grupp. Erik hade hamnat ytterligare någon grupp bak. Vid backen några mil innan Mortagne delades gruppen än mer effektivt. Men jag, Fredrik och Erik kunde rulla vidare tillsammans in i mörkret.

Vid ca15 mil märkte jag något märkligt, att när jag gled fram på sadeln så böjdes den framåt. Jag hade behövt använda våld för att få loss sadelstolpen innan cykeln skulle packas, jag hade väl inte förstört något? Jag kände med fingrarna men kunde inte förstå exakt vad som var fel även om jag hade mina aningar. Satt jag på den bakre delen av sadeln var det inga bekymmer. Jag satt försiktigt och sa till Fredrik att jag ville kolla när vi skulle stanna för att ta på reflexvästar. Men innan det hörde jag det bekanta ljudet av metall som ramlar mot asfalt - fan! När vi senare stannar ser jag att den bakre skruven för sadeln/sadelstolpe har lossnat och försvunnit. Som tur är har jag buntband och kan göra en provisorisk lagning. Men det känns nervöst och jag vill inte belasta sadeln "fel" i onödan.

Vet inte om jag har några andra starka minnen från resan ut. Det är rejält backigt sista 10(?) milen ut mot Brest. Någonstans på vägen stannade Erik. Ett par mil innan Brest släpper jag iväg Fredrik (och Martin). Min svaghet är väldigt tydlig; jag är sopkass på uppförsbackar! (känns detta igen? exakt samma sak på UTU tex). Jag kan inte alls kliva på i backar, medans jag på platten eller utför klarar rulla med utan bekymmer.

Väl framme i Brest var min plan att äta och försöka sova 2h för att slippa cykla i värmen och kunna cyklar mer på natten. Maten under hela loppet anser jag är trist. Ris och kyckling, baguetter, croissanter.. Och tyvärr lyckas jag inte somna ordentligt utan det blir snarare en timmes vila. Jag rullar ut ensam från Brest vilket faktiskt känns bra. För nu är det rejält backigt igen och jag behöver hålla mitt eget tempo.

Kommer till Carhaix och känner mig inte överdrivit sömnig. Bestämmer mig att fortsätta. Medans jag står och handlar min mat så stupar plötsligt en man i kön bakom mig. Bricka med glas och tallrik och mat flyger. Och då blir ytterligare en man i kön nervös och håller sig för pannan och lägger sig på golvet. Kaos. Men två sjukvårdare kommer strax så ingen ide att lägga sig i deras arbete. Men någonstans på vägen om Loudeac kommer sömnsläggan och jag måste lägga mig en 30min på en grusbusshållplats. Men det fungerar bra. Kommer till Loudeac och träffar Fredrik som precis ska iväg. Han visar en filt han hittat där och jag tar 30 min sömn på golvet i matsalen. När jag ger mig iväg så är det åter soluppgång.

Jag tycker jag trampar på bra. Passerar Tinteniac. Men sen.. sen kommer värmen. Uppförsbacke, fartvinden försvinner, solen i ryggen, värmen strålar från asfalten... Jag måste göra något. Ser en Carrefour och svänger in. Glass! Stapplar fram till en som jobbar där och använder ordet "Icecream". Även om man inte kan engelska borde man hört det? Icke! Börja leta någon i butiken som förstår lika mycket engelska som en treåring i Sverige.. visar sig att de endast säljer glass i multipack och att köpa 10 glassar känns dumt. Köper en kall dricka och står inne i den ac-kylda lokalen. Inser att jag måste vidare... Värmen... Måste sitta ner i skuggan en stund vid en stenmur. Rullar sedan vidare och vid infarten till Fougeres finns en McDonalds! Gud så gott med en BigMac och glass. Och att beställa via en touch-panel som förstår engelska! Blir sittandes lite länge men det behövde jag innan jag rullar ner till kontrollen. Eftersom jag redan ätit blir det ganska kort stopp.

På vägen ut är den en lång lång uppförsbacke som jag minns väl. En bit upp ska jag stanna till och ta ett kort men råkar sätta mig snett på sadeln och då går buntbanden sönder! Fan! Sitter försiktigt och fortsätter att cykla en bit. Orkar inte ta hand om det nu. Svänger dock snart in mot en bensinmack och lyckas få trevlig hjälp av mekanikern att montera nya. Dessa kommer hålla hela vägen till Rambouillet! Men det är varm och eländigt för min del och det tar en evighet innan Villaines. Nu börjar det dock bli svalare vilket är en lättnad. Jag trampar på så hårt jag orkar i skymningen för när mörkret kommer går farten ner... Och här har jag åter en riktigt dålig period. En sömnbrist som gör sig gällande kanske. Men sista biten till Mortagne. Kanske de sista 50km, de är väldigt förvirrande. Tycker bara att jag cyklar upp och ner för samma backe utan komma någonstans. Men nog kommer jag fram.

Bestämmer mig för att ta 20min sömn innan jag ska fortsätta. Lägger mig och sätter klockan. Vaknar av ett ryck och det är inte klockan! Paniken av att försova sig kommer. Jag har dessutom satt flygresan hem lite väl tätt och har inte mycket att vingla på. Som tur är att jag inte sovit allt för länge. På vägen ut har jag tur och träffar på en amerikan jag cyklat med tidigare. Vi blir så småningom en liten grupp på väg mot Dreux och vi håller god fart. Jag är trött men kan prata bort sömnen med en tysk och med nämnda amerikan.

2019 vill jag minnas att det var förvirrande att hitta kontrollen i Dreux. I år var det lätt. Rullar in, köper och dricker en färskpressad apelsinjos, och sedan rullar jag vidare tillsammans med amerikanen och en fransos. Någonstans på vägen stannar vi hos en cyklist som gjort sallad av sin bakväxel. Amerikanen lämnar sitt multiverktyg så han kan bygga om till singelspeed. Sista milen går över odlingsfält. Gryningen kommer. Skyltar med nedräkning kommer... Men det är ändå långa kilometrar i slutet.

Men så rullar vi in samma väg som vi rullade ut. Skönt att slippa förvirringen 2019. Tackar för sällskapet. Hämtar medalj. Äter lite mat, en kopp öl. Rullar till boende som borde vara tomt men det visar sig att tre andra redan är där som brutit! Packar cykeln i kartong, duschar, ringer taxi, åker till tågstationen, till flygplatsen och hem. Lite stressat, men det gick!

Tiden? Strax över 63h.
Aningens missnöjd över att vara långsammare än senast.
Men nöjd över att jag hade bättre "kontroll" över mig själv och min trötthet.

Lärdom?
Ska jag någonsin göra bättre tider, eller delta i andra lopp med mycket höjdmeter, måste jag bli bättre på backar.

A224941F-49A1-4B01-8493-C089EC5FD889.jpeg 241E8B2C-B5B6-4D28-AE6E-492BFC574956.jpegD22C99EA-6BE4-4A35-8C7B-F5915DBC7C85.jpeg 180DAD23-0C25-4E16-A81D-C9FF7A9371B6.jpegAE30F2F6-77E4-41D9-BE73-626DDD7B3FA2.jpeg 90232F04-9BA8-4877-AB9E-0E5F6DB27C7C.jpeg 98E00CCF-B1B2-47D5-8EAB-E5826D25A124.jpeg 38D8EBE0-0B0F-49EF-967C-5FAE6A9D5EA0.jpeg

PBP 2023
Kollade efter dig vid start @desmo, men såg dig aldrig. Hade varit roligt att cykla lite tillsammans igen.

@desmo och @Vagueism skriver fina RR, men när jag försöker göra samma blir det väldigt långrandigt så här kommer några spretiga tankar från en PBP-nybörjare.

Jag bokade hotell 30 km från start, men efter järnvägen så att det skulle gå att ta sig dit utan att cykla. I slutändan åkte vi aldrig tåg så det blev 14 bonusmil i anslutning till loppet.

Det kördes som sagt hårt i backarna. Det komiska var att det av olika orsaker hela tiden samlades ihop (ledarbil som bromsade utför, felkörningar i täten, rödljus i byar) så det kändes mest bortkastat. När typ alla i täten var återsamlade vid ett rödljus i en by mellan Mortagne och Villaines kunde jag bara skratta åt eländet. I nästa backe startade det om igen. Det gick snabbt iaf, första 20 milen körde jag på 5:57.

Väldigt många av snabbingarna har support på kontrollerna. I Villaines var dom flesta borta när jag hade letat mig fram till vattenkranarna och tillbaka till cykeln. Jag väljer att se det som fusk.

Jag gillar att köra själv för man kan bestämma fart efter hur man själv mår för tillfället och det är lättare att ta sig igenom kontrollerna i det tempot man själv vill (snabbt eller långsamt, man behöver inte anpassa sig till andra). Nackdelen är så klart att det går långsammare och inte ens när man blir en grupp tycker jag att det funkar i närheten så bra som när man cyklar med folk man är van vid och enkelt kan snacka ihop sig med.

I vår svenskgrupp som formades efter Fougeres (Mange, Rasmus, Patrik, Jocke och jag) tog vi det väldigt lugnt på kontrollerna. Det var sällan någon som kollade på klockan och när vi väl gjorde det hade vi ändå ingen koll på när vi kom in (och orkade oftast inte titta i stämpelkortet). Vill man hålla ner totaltiden är det inte att rekommendera, men jag trivs med att kunna sitta ner och snacka lite utan stress. Tänkte att det ändå rullade på bra. Vi hade totalt 13:34 i stopptid.

Patrik fick problem med ryggen och körde själv efter Brest, men vi träffade på varandra på många ställen senare och cyklade också tillsammans en bit in mot Loudeac på vägen tillbaka.

Det var backigt på ett annat sätt än jag hade räknat med. Jag visste ju att det skulle vara kuperat och många höjdmeter (det är inte alltid jag har koll på det inför ett lopp), men hade inte föreställt mig mängden backar som liksom radade upp sig efter varandra. Det var rätt knäckande, speciellt i värmen utan fartvind som fläktar, och då brukar jag ändå gilla att cykla backar.

Jag höll på att bli tokig på den dåliga asfalten. Smällar och slag hela tiden, speciellt i utförsbackarna. Slapp iaf punkteringar, hade jag blivit stående med såna vet jag inte vad jag hade gjort. Om/när jag kör igen kommer det att bli på någon sort grusdäck. Det var någon som frågade om asfalten när jag skrev en RR från Dolomiterna och Italien och jag svarade lite försiktigt att den var ok. I jämförelse med det jag upplevde på PBP är underlaget på vägarna jag har cyklat i Dolomiterna och Trentino gudomligt!

Vi sov i Loudeac på vägen tillbaka. Vi kom dit vid midnatt och såg att det fanns plats i sovsalen, försökte räkna ut hur vi låg till i tid och bestämde oss för att komma iväg vid 5 på morgonen. Vi tänkte att det skulle ge lite marginal för att cykla snabbare än 60 timmar som vi hade som något sorts luddigt mål. Vi åt innan vi gick och lade oss och jag somnade 1:15 och gick upp 4:30 (skulle ha blivit väckt 4:15, men det glömdes bort och jag vaknade av ett larm i sängen bredvid istället).

Tisdagen blev jobbig i värmen och jag kände att jag inte hade några möjligheter att köra korta stopp på kontrollerna, jag behövde tid att kyla ner mig och få i mig vätska. På kvällen körde vi på ganska bra ett tag, men sänkte sen tempot. Enda avbrottet var en bit innan Dreux när Jocke varnade för bil bakom och sen dundrar en grupp på 7-8 cyklister förbi oss som ett tåg. Jag övertalade Mange om att försöka täppa luckan och hänga på, vilket han gjorde. I nästa backe tryckte dom på igen och då tyckte vi att det fick räcka.

Jag börjar förstå att jag inte gillar att cykla i mörker när jag är trött. Får någon typ av obehagskänsla och svårigheter att fokusera som jag aldrig har när jag kör i mörker annars (vid vinterträning på morgonen t ex). Sista biten från Dreux till mål körde vi i långsamt snacktempo vilket gjorde att mörkret inte blev jobbigt och jag gick i mål med en bra känsla i kroppen. Edit: Just det, tiden blev 57:26.

Får se om jag kör igen, i så fall ska jag fundera igenom ordentligt vad jag vill få ut av det och kanske starta i 84-timmarsgruppen för att få uppleva mer av folkfesten. När vi passerade i år hade dom på dom flesta ställena inte hunnit packa upp än.
IMG_5170.jpeg

IMG_5207.jpeg

IMG_5215.jpeg

IMG_5212.jpeg

IMG_5221.jpeg

IMG_5222.jpeg

IMG_5229.jpeg

Senast ändrad:
PBP 2023
Kollade efter dig vid start @desmo, men såg dig aldrig. Hade varit roligt att cykla lite tillsammans igen.

Väldigt många av snabbingarna har support på kontrollerna. I Villaines var dom flesta borta när jag hade letat mig fram till vattenkranarna och tillbaka till cykeln. Jag väljer att se det som fusk.

Det var backigt på ett annat sätt än jag hade räknat med. Jag visste ju att det skulle vara kuperat och många höjdmeter (det är inte alltid jag har koll på det inför ett lopp), men hade inte föreställt mig mängden backar som liksom radade upp sig efter varandra. Det var rätt knäckande, speciellt i värmen utan fartvind som fläktar, och då brukar jag ändå gilla att cykla backar.

Jag höll på att bli tokig på den dåliga asfalten. Smällar och slag hela tiden, speciellt i utförsbackarna.

Edit: Just det, tiden blev 57:26.

Får se om jag kör igen, i så fall ska jag fundera igenom ordentligt vad jag vill få ut av det och kanske starta i 84-timmarsgruppen för att få uppleva mer av folkfesten. När vi passerade i år hade dom på dom flesta ställena inte hunnit packa upp än.

Som jag skrev så behöver jag uppskatta uppförsbackar mer om vi ska köra tillsammans! ;) Men visst hade det varit trevligt!

Annars tycker jag du sammanfattar PBP bra.
Och för att citera en stark svensk cyklist; PBP blir plattare för varje år. Och jag kan ändå hålla med. Jag hade ett minne av ännu mer och hemska backar, speciellt i slutet av loppet från första året som jag aldrig hittade i år.

Men grymt starkt kört! Vad blir nästa?

PBP 2023
kul och intressant läsa om er deltagares vedermödor:)

när det nu är eftersnack kanske man får inkludera en fråga om hur ni i praktiken skötte er vägvisning och gissar jag problemen med dess strömförsörjning?? och kanske kort berätta om dess förtjänster och eventuella problem?

och hur gick det till före elektronikens inpass?

PBP 2023
Ny gren, mnemobrevet?! Brevet fast man måste ha memorerat rutten och får inte använda några hjälpmedel, vare sig elektroniska eller vägnötter. Och med tracking för att säkerställa att rutten följs.

Skulle f.ö. ge en fin möjlighet till intressant internetcykling.

Dessutom skulle det kanske på långa lopp motverka alltför kraftigt åsidosättande av sömnbehovet då navigeringen rimligen skulle bli lite chansartad om man är alltför trött i skallen.

PBP 2023
Ny gren, mnemobrevet?! Brevet fast man måste ha memorerat rutten och får inte använda några hjälpmedel, vare sig elektroniska eller vägnötter. Och med tracking för att säkerställa att rutten följs.

Skulle f.ö. ge en fin möjlighet till intressant internetcykling.

Dessutom skulle det kanske på långa lopp motverka alltför kraftigt åsidosättande av sömnbehovet då navigeringen rimligen skulle bli lite chansartad om man är alltför trött i skallen.
Måste det vara en premiär eller kan man ha cyklat banan innan?

PBP 2023
kul och intressant läsa om er deltagares vedermödor:)

när det nu är eftersnack kanske man får inkludera en fråga om hur ni i praktiken skötte er vägvisning och gissar jag problemen med dess strömförsörjning?? och kanske kort berätta om dess förtjänster och eventuella problem?

och hur gick det till före elektronikens inpass?
Rullkarta med vägnötter typ sån här, fäst på styret
(Fanns betydligt enklare, lättare varianter)
539806071_6ab1d650-28b6-405b-b074-5e3d0951b447.jpg
För sisådär 40 år sedan hade jag en dröm om PBP men det blev aldrig av...
Jag har dock kört med SON-generator och likriktare för belysning och laddare för gps och mobil pä senare år och det funkar väldigt bra.

PBP 2023
Måste det vara en premiär eller kan man ha cyklat banan innan?
Bra fråga. Man skulle ju kunna tänka sig olika klasser. ”Gammal känd bana”, ”ny bana som offentliggörs två veckor innan start”, ”ny bana som offentliggörs en dag innan start” och (för de riktiga minneskonstnärerna och vägnätskonnässörerna) ”ny bana som offentliggörs en timme innan start”.

PBP 2023
Snabb rr:

2019 bröt jag i brest. Var för tjock, bakväxeln strulade och jag sov för dåligt. Var inte riktigt beredd på alla backar heller. Men, men. UTU förra året gick ju finemang så stärkt av det packade jag cykeln med ungefär samma packning som då + kanske lite till. Tog en annan cykel också. En i stål. Det blev ganska tungt tillslut eftersom jag är ungefär lika tjock nu som då. Totalt runt 115 kg ungefär. Jag skulle nog viktoptimerat lite med det gick ju bra ändå.

Dag 1:
Startade 18:15. Varmt. Försökte trampa på i så lagom tempo det gick ingen ide trötta ut sig än tänkte jag. Glider in i första kontrll någon gång runt 11. Förvirrad över att det inte var någon stämpling. Borde läst på om det där med kontrollerna. Irrade runt lite och åkte vidare.

Efter en mil kanske hinner jag ifatt Lisa! Hon startade i gruppen efter min men har uppenbarligen varit lite mer effektiv än jag. Trevligt sällskap tänker jag, säger hej, börjar prata och slutar inte förrän ungefär 800 km senare. Meryl Streep är med i tredje säsongen an Only Murderers in the Building förresten Lisa, om du läser det här.

Vi tuffar på i långsam takt. Känns som hundratals personer passerar oss i mörkret. En itelienare somnar och krashar i en nedförsbacke runt 2-tiden. Vi stananr och frågar hur han mår. Han ljuger såklart och säger att det är bra så vi kan åka vidare.

Det händer en massa saker fram till Carhaix men inget direkt berättansvärt. Kossorna på vägenkanske men den bilden har ni sett. Vi slösar tid på värdens sämsta system för att f folk in i sovsal och sover i runt 3 timmar.

Dag 2:
Alla i Carhaix är uppenbarligen idioter eftersom väckningen inte fungerar. Min klocka gör det och vi vaknar ändå. Slösar 30 minuter på en frukostkö somär som ett skämt från en Tati film. Lisa ser ut som hon vill döda någon :) tillslut kommervi iväg mot brest. Rullar på fintutan problem. Träffar lite tantogäng på vägen, Kaj å Gena i kontrollen och Sture som säger år mig at smörja in mig. Jag Gör det lydigt men min solkräm tar slut.

Sen cyklar vi till Quedillac och sover. Åh vilken bra kontroll jämfört med Carhaix. Pratar med en Knasig Walesare sov kör singlespeed och tydligen alla brevetlopp som går att hitta. Lite svårt först vad han säger men trevlig kille.

Dag 3:
Efter Fougeres börjar jag känna mig klen och Lisa ser stark ut. Jag säger åt henne att cykla ifrån mig då jag vet att värmen kommer ta ännu mer ur mig. Hon drar och stämplar till slut in ca 8 tmmar innan mig. Jag tuffar på.

Det är skitvarmt. Som att cykla i bastu. Jagundrarom det finns något som värmeastma och mår dåligt. Lägger mig ner i gräset en stund en mil från Villanies. I Villanies är jag vimmelkantig träffar Peder men orkar knappt prata. Stämplar på 15:55, köper 2 små öl. lägger migpå en gräsmatta i skuggan. Somnar. Var det en dröm att Sture väckte mig lite där?

Vaknar i alla fall och åker vidare mot Mortagne. Jens kommer förbi när jagg tigger år mig en pizzaslice av några stackars åskådare. Vi cyklar vidare tilsammasn de sista 4 milen till kontrollen där Jens går och lägger sig. Jag drar till Dreux. Vätskebalansen börjar på något sätt balansera sig här och något konstigt händer. Jagmåste stanna typ var 10'e kilometer de sista milen för att kissa. Väldigt ovant för mig. I Dreux käkar jag den första goda maten (lasagne) och sover på ett golv i drygt 2 timmar.

Dag 4:
Vaknar jättekissnödig, cyklar 4 mil, slutstämplar med 2 timmars marginal.

PBP 2023
Tyckte det var trevligt med ett par extra kisspauser. På den sista var det det riktigt mörkt och klart och jag kunde skåda Vintergatan bättre än jag gjort på årtionden. Väldigt vackert. Annars kissade jag mest bara i kontrollerna

Tillbaka
Topp