Peak landsvägscykel

Kal-Pedal

Ny medlem
Peak landsvägscykel
Har nyss köpt en cykel. Ville bara kolla så jag inte har blivit lurad eller köpt en ”biltema cykel” mitt syfte med cyklingen är bara att få lite motion. Tänker inte cykla flera 100mil utan mer för att träna upp min kondition. Är det en helt OK cykel för mig som nybörjare?

Bilagor

• DF00E50B-8204-47AD-8F46-438EAEA2D432.jpeg
    DF00E50B-8204-47AD-8F46-438EAEA2D432.jpeg
    165.6 KB · Besök: 803
Peak landsvägscykel
Kal-Pedal sa:
Har nyss köpt en cykel. Ville bara kolla så jag inte har blivit lurad eller köpt en ”biltema cykel” mitt syfte med cyklingen är bara att få lite motion. Tänker inte cykla flera 100mil utan mer för att träna upp min kondition. Är det en helt OK cykel för mig som nybörjare?

Helt funktionell cykel som säkert löser uppgiften utmärkt, vissa säger att även Yosemite går att använda, tänk mindre och trampa mer.

Peak landsvägscykel
Läste lite gamla inlägg om peak cyklar där det stod typ att de var värdelösa. Tänkte att inläggen var 10-11år gamla, det kanske har hänt mycket på de åren. :) Ja ja... så länge jag får motion och att cykeln inte krånglat allt för mycket så är jag nöjd.

Peak landsvägscykel
Tja med tanke på att din cykel är en 10-11år gammal iaf så kanske inläggen ligger i tiden. Sportex kursade väl, blev köpta, eller la ner för ett antal år sen så mycket har nog inte hänt.

Glöm dock inte att cyklar oftast blir bättre med åren, som vin =) Just nu är 90-tals MTB:er det som verkar gälla, men snart peak:ar kanske PEAK:en.

Ut och cykla bara, går jättebra att börja med en peak eller biltema (men försöker bojkotta dom pga deras skattefiffel), så länge cykeln uppfyller EU-kraven på hållfasthet av ram och framgaffel osv. Nästa gång du köper en cykel kan du lite mer om cyklar och har lite andra krav och kanske väljer något annat.

Plingeling

Senast ändrad:
Peak landsvägscykel
Alltså de kostade nog typ 6-7k som nya så någon sensation skall du nog inte förvänta dig men för att få upp flåset kommer den räcka alldeles utmärkt.
Ps den kan säkert vara 10år gammal också. Helt omöjligt att se på bilden om man inte kan deras generationer av färger.

Peak landsvägscykel
discomike sa:
Tja med tanke på att din cykel är en 10-11år gammal iaf så kanske inläggen ligger i tiden. Sportex kursade väl, blev köpta, eller la ner för ett antal år sen så mycket har nog inte hänt.

Glöm dock inte att cyklar oftast blir bättre med åren, som vin =) Just nu är 90-tals MTB:er det som verkar gälla, men snart peak:ar kanske PEAK:en.

Ut och cykla bara, går jättebra att börja med en peak eller biltema (men försöker bojkotta dom pga deras skattefiffel), nästa gång du köper en cykel kan du lite mer om cyklar och kanske väljer något annat.

Plingeling
Har för mig att någon annan billighetskedja tog över märket. Kan det vara team sportia?

Peak landsvägscykel
Bengt-re sa:
Vi gillar alla olika, men jag hade monterat om styre och reglage - det där ser obekvämt ut.
Styret ser verkligen helknasigt ut. Byte till ett modernt kompaktstyre skulle förbättra ergonomin avsevärt och inte kosta mer än enstaka hundralappar.

Peak landsvägscykel
Mayhem sa:
Bengt-re sa:
Vi gillar alla olika, men jag hade monterat om styre och reglage - det där ser obekvämt ut.
Styret ser verkligen helknasigt ut. Byte till ett modernt kompaktstyre skulle förbättra ergonomin avsevärt och inte kosta mer än enstaka hundralappar.

Jag tror TS kommer långt bara med att flytta ner handtagen och vrida upp styret för att få en rimligare uppsättning handpositioner.

Peak landsvägscykel
Intressant tråd där ts direkt ställer sig i försvar men cykeln går säkert jättefint, bara ta hand om den så lär du inte få några problem.

Peak landsvägscykel
Frugan köpte en PEAK "hybridracer" (flatbar, typ...) på Sportex 2007. Hon inledde med Ringsjön Runt 2007, VR 2007 och kanske något mera motionslopp jag glömt + cykelträning (dock ej klubbträning).

Hösten 2007 eller om det var våren 2008, sålde hon sin PEAK (fick väldigt bra betalt!) och köpte en "riktig" racer av annat fabrikat. Den har hon ännu och hon älskar den.

Så kan det gå...

Peak landsvägscykel
Har föresten upplevt att PEAK cyklarna är ganska tunga generellt. Har du vägt hojen, vore intressant.

Håller med om styrbytet, det var verkligen som natt och dag för mig när jag bytte till ett styre av mera kompakt modell. Styret som sitter på din cykel nu skulle jag helst inte köra en meter med.

Men jag är kanske överkänslig på den punkten?

Peak landsvägscykel
Jag har haft en kompis som tittat närmare på cykeln och det var inga fel på den. Den var rak och allt fungerade som det skulle. Vi ställde in sadel och vred lite på styret så att det sitter bättre. Jag har tyvärr inte hunnit ut och åkt något. Men jag tänker prova mig fram. Iochmed att jag aldrig suttit på en sådan cykel förut så tänker jag prova mig fram. Sen tänker jag ju inte cykla 100-tals mil utan någon mil då och då så att jag får upp flåset.

Peak landsvägscykel
Kal-Pedal sa:
Jag har haft en kompis som tittat närmare på cykeln och det var inga fel på den. Den var rak och allt fungerade som det skulle. Vi ställde in sadel och vred lite på styret så att det sitter bättre. Jag har tyvärr inte hunnit ut och åkt något. Men jag tänker prova mig fram. Iochmed att jag aldrig suttit på en sådan cykel förut så tänker jag prova mig fram. Sen tänker jag ju inte cykla 100-tals mil utan någon mil då och då så att jag får upp flåset.

Annars så finns ju finns det ju ett 200+ mil lopp nästa år?!

https://sverigetempot.wordpress.com/

Peak landsvägscykel
Det var sportex eget märke. Halvegen design från Sverige som man skickade efter nerifrån Asien någonstans.
Ok, men vem äger varumärket nu? Team Sportia som köpte Sportex? Och vad är bestämt angående varumärket? Är det tänkt att det sakta ska dö bort? Jag har för mig jag sett i annonser att Team Sportia sålde Peak-cyklar så sent som 2019, alltså 8 år efter uppköpet av Sportex. Men nu verkar det som att Team Sportia inte känns vid varumärket.

Tillbaka
Topp