Pedaldemontering, vilket håll?

Ariel

Medlem
Hej och glad valborg på er!

Jag har fått av ena pedalen men pedalen som sitter på drevsidan sitter som berget och jag har för mig att jag ska banka nedåt men är nu inte riktigt lika säker.

Är det upp eller ner jag ska banka med en hammare på insexnyckeln? Har ni andra tips för att få loss skiten. Funderar på att förlänga hävarmen med ett järnrör eller ngt liknande.

Tacksam för hjälp. Vill montera på mitt nya vevparti och bli kvitt det gamla...vore kul att få med pedalerna dock :).

Har kikat här men blir inte riktigt klok av det just nu i stridens hetta med pedalen (http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=83)

Hälsningar,
Ariel

Bilagor

• DSC00835.JPG
    DSC00835.JPG
    32.3 KB · Besök: 120
Mats R skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk så här:
> Right är right!
> Höger har vanlig gänga. Vänster är fel,
> gängad åt ovanligt håll.

Men när man drar med insex från "fel sida" så ska ju skruven in och inte ut, så det blir tvärtom... IGEN! =)

Edit:

Har du nån form av krypolja så är det bra att spruta på, testa knacka lite på den om den inte lossnar.
Och ha en bra nyckel som passar!

Och dra åt rätt håll!

Senast redigerad av en moderator:
Att trampa framåt drar åt pedalen.... slall du låssa den, dra åt motsatt håll.

funderar du på hur, nyp åt mellan pedalen och veven....

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Att trampa framåt drar åt pedalen.... slall du
> låssa den, dra åt motsatt håll.

Perfekt beskrivning!

Jag brukar säga att med verktyget bakåt i färdriktingen, ska den nedåt vid lossning. På båda sidorna.

Trampa och dra emot gjorde susen! Nu sitter nya vevpartiet på plats och pedalerna fick följa med :).

Ang. chainsuck-ärret är det orsakat av det tidigare XT 760-vevpartiet... Håller tummarna för att den nyare upplagad inte ska chainsucka.

Och ja, cykeln kan behöva sig en liten tvätt men den blir snart än mer skitig så det får vänta till kvällen :P.

Bilagor

• DSC00841.JPG
    DSC00841.JPG
    52.4 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp