Pedaler landsvägscykel

Johanneskason

Ny medlem
Pedaler landsvägscykel
Hej
Jag har precis inhandlat en Canyon Roadlite och behöver lite tips på några trevliga men billiga pedaler samt skor som fungerar med dessa. Jag vill helst kunna använda cykeln med vanliga skor.

Har tittat på:
1. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52885
2. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28051
3. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=74749 (jag vet inte om dessa går att använda med vanliga skor)
4. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28050

Skor har jag inte börjat leta än.

Tacksam för svar.

Pedaler landsvägscykel
Det finns olika sorters pedalsystem. Två vanliga är SPD och SPD-SL. Den senare används uteslutande till landsvägscyklar, den förra förekommer oftast på MTB.

Om du vill ha SPD så finns det vändbara sådana pedaler. Så att du oavsett sko alltid kommer ha fel sida upp :-).

Jag har haft Wellgo pedaler med QR (Billigt: http://www.clasohlson.com/se/Cykelpedal-Clips-QRD-Wellgo/Pr315096000) på mina vardagscyklar de sista åren, då tar det cirka 10 sekunder att byta pedal. Funkar bra för mig. På landsvägscykeln är det SPD-SL som gäller.

Pedaler landsvägscykel
Det är stor skillnad på mtb- och landsvägspedaler. Du länkar till pedaler med vanlig mtb-spd-infästning. Bättre att skaffa landsvägspedaler direkt, typ SPD-SL eller Look eller något sådant. Man sitter betydligt "skönare" fast i en landsvägspedal eftersom att anläggningsytan är så mycket större mellan pedal och kloss. Likaså är biopositionen (avståndet mellan axel och kloss) lägre på landsvägspedaler, huvudsakligen eftersom att pedalen är enkelsidig.

Så mitt råd är att köpa ett par SPD-SL pedaler (typ R540 eller 105 eller dylikt) och ett par landsvägsskor. Enda anledningen till att inte göra detta är om du vill gå lite i skorna, eftersom att klossen inte sitter dold av skosulan som den gör på en mtb-sko, eller om du vill använda skorna både till spinning/mtb etc, men då är det faktiskt bättre att köpa två par skor. MTB-skorna blir lätt leriga, inte kul att köra spinning eller landsväg med leriga skor. :)

Pedaler landsvägscykel
Jag har vändbara SPD på min pendlare och "dubbel-SPD" på min mountainbike. Är det en räcer så är det väl SPD-SL som gäller men om jag hajjat saken rätt så är sådana skor inte så roliga att gå i.

Vändbara SPD funkar inte alls i skogen men pendla till jobbet med SPD och för att cykla till ICA utan SPD funkar det helt OK. Nu på vintern kan jag köra icke-i-klickat på plattsidan med SPD-skor ibland när det är ruskigt halt - något som jag tycker är ett plus förutom att man kan cykla med vanliga skor också.

Pedaler landsvägscykel
Att man sitter "skönare" med landsvägspedaler, typ SPD-SL, än med mtb-SPD tycker jag är ren BS. 95% av fotkomforten sitter i skon. Om din fot gillar skon är pedaltypen ointressant, imho.
Det finns landsvägsskor för SPD, t.ex: Shimano SH-RT81 http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=1127&visa=1-128&Sort=Beskr&Visn=Std som har tunn, slät sula utan mönster. Mavic har också en liknande sko.
En skotyp som är perfekt för alla icke-tävlande nöjes- och motionscýklister.
Mina fötter trivs utmärkt i dessa under allt från pendling till PBP.
Jag har kört med PD-A600 enkelsidiga pedaler och XTR PD-980 dubbelsidiga. Ingen som helst skillnad i komfort så jag väljer de dubbelsidiga för att slippa fippla.

Pedaler landsvägscykel
+1
(kan förbättras med en formbar innersula t ex: http://secure.yoursole.com/us/footbeds/thin-sport/)

bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> 95% av fotkomforten sitter i skon. Om din fot
> gillar skon är pedaltypen ointressant, imho.

Om man nu vill ha SPD så tycker jag att det är bättre med MTB-sko eftersom den är bättre att gå i p g a att de just har mönster. Gå i stentrappor med lvg-skor kan vara förenat med livsfara ;-)

> Det finns landsvägsskor för SPD, t.ex: Shimano SH-RT81

/K

Pedaler landsvägscykel
bsandborgh:

Har du provat riktiga landsvägspedaler? Självfallet är det ungefär samma känsla i ett par PD-A600 som i ett par PD-M980, eftersom att pedalsystemet är detsamma - SPD. MEN, jämför någon av dessa med en SPD-SL pedal.

Jag tycker att det är stor skillnad i hur mycket foten (klossen) "glappar" i pedalen. Både SPD och SPD-SL har rörlighet i klossen (såvida du inte kör med den fasta klossvarianten till SPD-SL) men trots detta är landsvägspedalen mycket mer "fast". En SPD-kloss har mer rörlighet åt "fel håll", så upplever mina fötter det. Givetvis är skon viktigast, men pedalen spelar in mer än vad man tror.

Jag blir så besviken på alla "förstå-sig-påare" på olika internet-forum som alltid "vet bäst" utan att själva ha testat etc. Säger inte att så är fallet med dig men det är ofta jag upplever det här på happy.

Upplysningsvis kan jag nämna att jag för tillfället har ett par M540 på mtb:n, A530 på pendlarcykeln samt PD6700 på racern. Har kört både med M970, A520 etc tidigare men upplever dessa snarlika i "glapphet" om jag får uttrycka mig så, jämfört med SPD-SL-pedaler.

Pedaler landsvägscykel
Jag har SPD (M520) på CX och MTB och har tidigare kört SPD-SL men kör numera Speedplay på landsvägscykeln.
Visst går det bra att köra SPD även på landsväg, men det är skillnad med t.ex. SPD-SL.
Jag upplever att foten ligger stabilare mot pedalen, den float som finns är mer exakt och klossen kan inte vicka det minsta i mot pedalen så som en SPD-pedal gör.
Därtill är anläggningsytan större, vilket gör skillnad om sulan på skon i sig inte är extremt styv.

Får du tag i några till bra pris så kan jag varmt rekommendera Speedplay Zero, cro-mo varianten duger gott.

Pedaler landsvägscykel
+1

emilh skrev:
> Visst går det bra att köra SPD även på
> landsväg, men det är skillnad med t.ex. SPD-SL.
> Jag upplever att foten ligger stabilare mot
> pedalen, den float som finns är mer exakt och
> klossen kan inte vicka det minsta i mot pedalen
> så som en SPD-pedal gör.
> Därtill är anläggningsytan större, vilket gör
> skillnad om sulan på skon i sig inte är extremt
> styv.

Pedaler landsvägscykel
bsandborgh skrev:
> Att man sitter "skönare" med landsvägspedaler,
> typ SPD-SL, än med mtb-SPD tycker jag är ren BS.
> 95% av fotkomforten sitter i skon. Om din fot
> gillar skon är pedaltypen ointressant, imho.

Jag respekterar din åsikt men håller inte med, jag upplever i alla fall att jag får mer ont mitt under tåleden när jag cyklar cross med SPD (MTB) pedaler än när jag kör racer med SPD-SL pedalerna. Mina skor är likvärdiga Shimano skor med en Specialized uppbyggd iläggssula i. Jag har inbillat mig att den bredare anläggningsytan på SPD-SL klossen gör att trycket fördelas mer jämt över tåleden. Mina problem uppstår enbart på längre, mer än 1,5 timmars, pass med crossen.

Pedaler landsvägscykel
älgkudde skrev:
> bsandborgh:
>
> Har du provat riktiga landsvägspedaler?

Absolut. Har Dura Ace SPD-SL och ett par Shimano "värsting"skor (ugnsbakade) på min racer.
Har även kört flera tusen mil med Carnac landsvägskor och Crank Brothers Eggbeater pedaler. Snacka om minimal anliggningsyta men inga komfortproblem pga av det.

Pedaler landsvägscykel
moody skrev:
> Sug på den du älgkudde:)
>
> /E

Ja man får vara ödmjuk när man inte håller med Mr Superradonör bsandborgh....

Pedaler landsvägscykel
Tack för alla svar, som vanligt är det en djungel utan dess like. Personligen känner jag att det kan vara kul att använda cykeln till och ifrån ställen, speciellt på sommaren utan att behöva ha på sig cykelskor. Men om fördelarna är större med en lösning som kräver speciella skor alltid får jag kanske tänka om. För övrigt är jag 100% noob vad gäller landsväg så jag kanske inte märker av "glappet" som ni pratar om. Men samtidigt så kommer jag väl göra det så småningom.

Pedaler landsvägscykel
Börja med ett par SPD-pedaler du, skulle du sen få problem eller helt enkelt få lust att pröva något annat så kan du skaffa "riktiga" landsvägsgrejer senare.

Beställer du t.ex. Shimano SPD-M520 från Rose (löjligt billiga) så får du med lös platform du kan klicka i pedalen för att kunna använda vanliga skor.
Funkar lika bra(dåligt) som kombipedaler.

Pedaler landsvägscykel
Det GÅR ju att använda SPD-pedaler med vanliga skor, det är bara lite (eller ganska mycket) halt, så frågan är hur snabbt eller roligt du behöver ta dig fram vid de tillfällena och hur högt du prioriterar dem.

Pedaler landsvägscykel
Det går ju alltid att byta om man tycker att den första lösningen inte fungerar.

Om jag skall ta dig på orden (kunna ha vanliga skor ibland) så är mitt pedaltips Shimanos A530 som jag länkade till ovan.

När det gäller skor så finns det många alternativ. Mitt tips är att undvika de allra billigaste/enklaste modellerna. Gå på mellansegmentet, för där är yttersulorna styvare och skon bättre uppbyggd. Min erfarenhet är begränsad till Shimano, Lake, Specialized och Mavic där kanske Mavic http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=72368 sitter allra bäst (på mina fötter) med sin fina hälkappa. Åk till en välsorterad och seriös butik och prova. Ta hjälp av butikspersonal som vet hur cykelskor skall sitta på foten. En formbar innersula är för en del (mig inräknad) en stor förbättring av fotkomforten.

/K

Senast ändrad:
Pedaler landsvägscykel
Som vanligt ignorerar "förstå-sig-påare på olika internet-forum som alltid vet bäst" frågeställarens önskemål och förespråkar istället en annan typ av produkt som inte är relevant.
JohannesKason vill kunna använda både cykelskor och vanliga skor.
Han har inte skrivit någonstans att han cyklar mtb i lera.

JohannesKason:
Någon av de pedaler som du redan hade hittat själv verkar lämpliga för ändamålet. Själv har jag bara provat M324 i den kategorin. Om jag skulle vilja köpa nya oliksidiga pedaler, speciellt till en racercykel, så skulle jag välja någon av Shimanos nyare modeller som du listade i ursprungsinlägget.

Pedaler landsvägscykel
Haha, det är okej om ni vill sväva ut och tuppfäkta. Det är väl så det fungerar i matrailsporter. Så låt inte mina behov förstöra, jag klarar av att läsa mellan raderna.

Men jag har en vän som kör med dessa: http://www.canyon.com/_se/shop/?category=F05&item=1529 samt MTB-skor. Är detta något som rekommenderas, el är MTB-skor och MTB-pedaler något man ska försöka undvika på en landsvägshoj? Antar att det beror på vilken typ man köper men det kanske finns någon form av riktlinje.

Det verkar finnas många bra alternativ så det kanske bara är att köpa ett par och sen får man prova och utvärdera.

Pedaler landsvägscykel
Jag överskattade fördelen med dubbelsidiga pedaler första gången jag köpte. När man har en cykel som det går att cykla fort på med cykelskor, då vill man alltid cykla fort med cykelskor. De ytterst få gångerna jag cyklade med vanliga skor kunde jag antingen ha haft skorna på en liten spd-pedal eller bytt pedaler. Istället är man alltid irriterad på att fel sida på pedalen är uppåt.

Pedaler landsvägscykel
De pedalerna kommer att fungera med MTB-skor och vanliga skor. A530 har samma funktion, men är lite lättare och smäckrare och bara ett par tior dyrare http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-spd-pd-a530/aid:399239

Det kommer att fungera utmärkt med MTB-skor och MTB-pedaler på landsvägshojen!

Du skall få ett skotips också: http://www.rosebikes.se/artikel/m-mavic-mavic-mtb-shoes-razor/aid:460138

/K

Johanneskason skrev:
> Men jag har en vän som kör med dessa:
> http://www.canyon.com/_se/shop/?category=F05&item=
> 1529 samt MTB-skor. Är detta något som
> rekommenderas, el är MTB-skor och MTB-pedaler
> något man ska försöka undvika på en
> landsvägshoj? Antar att det beror på vilken typ
> man köper men det kanske finns någon form av
> riktlinje.

Senast ändrad:
Pedaler landsvägscykel
Tackar, verkar vara ett bra alternativ. Det får nog bli ett par. Vad gäller cykelkläder. Antar att ett par cykelbyxor/short med "kuddar" eller pads behövs? Sen räcker vanliga träningskläder / funktionskläder.

Pedaler landsvägscykel
moody skrev:
> Sug på den du älgkudde:)
>
> /E

??
Jag borde inte bemöda mig att kommentera ditt infantila sätt att bemöta andra människor egentligen, men kunde inte låta bli. Tillåt mig att stå oförmögen att förstå vad du syftar på med den kommentaren. Du framstår som en id*ot, inget annat. Att folk inte skall kunna föra en dialog utan att börja med pajkastning. Lätt att göra det när man gömmer sig bakom tangentbordet.

Men till tråddkaparen, Johanneskason - vill du kunna gå lite med skorna och även ibland kunna ha vanliga skor, skaffa en pedal av typen A530 och MTB-skor. Har du aldrig kört med SPD-pedaler kommer du tycka att det är ett (eller två) rejäla steg framåt. Vill du inte ha problem med att vända pedalen när du klickar ur och ska klicka i igen, köp dubbelsidiga spd, typ M520. Ska du bara träna med cykeln och kan tänka dig skor som inte är något vidare att gå i, köp landsvägsskor och en passande pedal. Bäst är givetvis att prova några kompisars cyklar med olika system för att kunna jämföra, istället för att lyssna på folk som mig som skriver på forum på nätet. Oavsett, lycka till med köpet!

Pedaler landsvägscykel
Hoppla.
Jag bemödar mig med lite IRONIFÖRKLARANDE dådå idiot som jag är.
Herr Sandborgh cyklar långt och mycket och har provat många pedaler. Vad var det som inte begreps?

Väl mött.

/Eli

Och vad heter du själv då förresten?

Pedaler landsvägscykel
Om du var ironisk tar jag tillbaka min något otrevliga ton i mitt inlägg. Ibland är det svårt att uppfatta ironi i en skriven text. Tyvärr förstod jag inte ironin, varpå jag reagerade som jag gjorde. Jag har inte en aning om vem denna Herr Sandborgh är och vet därmed inte hur stor erfarenhet han besitter. Sedan var min fråga om vilka pedaler denna herre hade använt själv av retorisk karaktär, då jag egentligen inte var intresserad av svaret utan mer ville peka på vikten av att ha egen erfarenhet av det man talar om, vilket han uppenbarligen visade sig göra.

Väl mött.

Pedaler landsvägscykel
Bra och prisvärda bibs med "blöja": http://www.rosebikes.se/artikel/giordana-bib-shorts-silverline/aid:590589
Vill du köra när det är lite kallare så duger ett par vanliga tights som du kan dra på utanpå bibsen. T ex Craft Storm Tights http://www.polder.se/sv/produktsortiment/klader/craft/craft-pxc-storm-tight-herr/
En cykeltröja med ryggfickor är bra även om det duger med en vanlig träningströja. Ryggfickorna rymmer lite bra-att-ha-saker som extraslang, pump, plånbok för fikastoppen, regnjacka, armvärmare,...
/K

Johanneskason skrev:
> Tackar, verkar vara ett bra alternativ. Det får
> nog bli ett par. Vad gäller cykelkläder. Antar
> att ett par cykelbyxor/short med "kuddar" eller
> pads behövs? Sen räcker vanliga träningskläder
> / funktionskläder.

Pedaler landsvägscykel
Ett alternativ om du vill kunna använda vanliga skor är att köpa plattformspedaler och skippa SPD helt.

På min pendlingscykel använder jag Wellgos billiga V8-kopior och är fruktansvärt nöjd. När jag satte dit dem var de för att jag absolut ville cykla i vanliga skor och de var de enda icke-SPD-pedalerna jag hade hemma, men nu kan jag knappt tänka mig att cykla utan dem. Stora, sköna, otroligt bra grepp med alla skor även i spöregn och lätt att kliva av vid alla trafikljus och oförutsedda stadshinder. Spenderar mer cykelmil på min pendlingshoj än på någon av mina andra cyklar, men har absolut ingen SPD-abstinens. Den enda nackdelen är att skruvarna sliter på skosulorna.

Tillbaka
Topp