Pedaler, värt att köpa dyrare?

smogz

Medlem
Köpte nyligen ny cykel och insett att jag behöver nya pedaler, vill inte flytta över mina gamla.

Jag tänkte först köpa vanliga Schimano PD M 520, för typ 300, såg sedan 540 för 500 och nu hittade jag xt 780 och 785 för typ 750 kr.

Alltså jag har råd, så priset är egentligen inga problem, frågan är bara vad skillnaden är. Får man bättre grejer om man köper 780 eller 785? Är de bara lättare och som följd av det bräckligare?

Vad skulle ni köpa?

Det enda du får är lägre vikt och i fallet med XT Trail en placebo-korg. Om det inte är viktigt så ser jag ingen som helst anledning att köpa något dyrare än M520.

Jag slår visserligen sönder mina pedaler så jag skulle undvika att köpa något dyrt även av den anledningen ;)

Du får lättare pedaler, det är allt. Dessutom kan du halvera priserna du anget om du kollar runt på webbshopparna.

Äh vafan, jag beställde 785-orna för 584 kr på chainreactioncycles. Cyklar ibland med barnen och vanliga skor så jag känner att den där ramen runt kan vara värd att prova just för det.

Vi får väl se

Frågan är om man har nån nytta av korgen på XT PD-M785 pedalerna om man kör med vanliga skor?

SHI2975_1.jpg

Mekanismen sticker ju upp en bra bit så det borde ju ändå vara den man står på?

Den fälls ju in lite när man ställer sig på den. Sen är väl skorna lite urgröpta vid cleatsen.. Någon som testat och kan verifiera att man faktiskt inte når korgen med skorna?

Jag äger just ett par sådana och kan rekommendera dem. Korgen ger inget stöd för mig när jag har klickat i men den ger mig stöd när jag ska starta i en brant backe och inte lyckas klicka i första varvet.
Kan även säga att jag äger både 520, xt trail och xtr m980. Det ÄR stor skillnad i känsla och materialval mellan de olika prisklasserna.

Det enda jag märkte när jag provade m520 och 530 var att med 530'n blev det lite enklare att klicka in. XT'n sägs har lite större kontaktyta.

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Den fälls ju in lite när man ställer sig på
> den. Sen är väl skorna lite urgröpta vid
> cleatsen.. Någon som testat och kan verifiera att
> man faktiskt inte når korgen med skorna?

Jag kör med 785 och finessen är bättre kontroll urklickat. Enklare att starta säkert i uppförsbacke.

En annan fördel med korgen är att de tar mycket stryk och verkar skydda pedalen. Jag gillar den skarpt!

Senast ändrad:
Jo jag inser att det finns andra märken, men jag har flera cyklar och vill helst kunna hoppa mellan med samma skor. Men för sakens skull. Vad är det på bilden 42 Hz?

42Hz skrev:
> Eller så köper man rätt från början. ;)
>
>

Är det där MX6? Fungerar de bra? Går de bra med vanliga cletsen eller bör man köra med xtime egna?

Bengt-re skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så köper man rätt från början. ;)
> >
> >
>
>
> Är det där MX6? Fungerar de bra? Går de bra med
> vanliga cletsen eller bör man köra med xtime
> egna?

De funkar bara ihop med Time-klossar. De liknar mer CBs klassor än Shimanos.

Har kört 520, 540, gamla 959 (xtr) och funktionen är likvärdig. Så mitt tips är 520, köp nåt roligare för pengarna du får över. Som ett par bra skor. :-)

/Leo

Happy i ett nötskal, folk sågar saker de inte provat. Kör med XT Trail och min Spez MTB Comp står i allra högsta grad på korgen. Sen om det är värt och nyttan av det är upp till var och en. Det är ju inte som natt och dag mot en vanlig SPD men jag gillar den bättre än 540. Sen blir det nya skor nu med mjukare sula och då tror jag skillnaden märks ännu mer.

Edit: snavning och tillägg

Senast ändrad:
Shimano XT är enl. mig den prisvärdaste pedalen du får tag i. Lika klockren funktion som xtr, lite tynngre ovh mycket billigare. Har kört 520 och 540 förr, och det är klasskillnad. Se även till att byta cleats nån gång om året om ducyklar mycket. De slits mer än man tror!

Exustar blir snabbt glappa i bussningen som de har istället för lager i ena änden av axeln. De funkar dock bra ändå men inte har de samma känsla som shimanos pedaler.
Ritchey v5 paradigm (kommer inte ihåg, heter de så?)är hyfsat lätta och funkar också bra men lite irriterande är det att klossen lätt klickar ur om man slår i en sten.

Tillbaka
Topp