Pedalfrågor???

Gusthoren

Medlem
Pedalfrågor???
Hejhej, jag har kört med shimano xt och xtr pedaler, men jag tycker inte om dem så jag har bytt till crankbrothers. Och det är helt underbart, tycker det är mycket bättre men. Hur ser ni andra cyklister på frågan varför kör ni shimano? Det är ingen stor prisskillnad mellan eggbeater 3 och xtr, eggbeatersarna är typ lite billigare. Så varför? Varför, är shimano bättre?

Pedalfrågor???
Är ens Shimano bättre? Vad är bättre? Vad är det man värdesätter?

Men saker som livslängd spelar ju in ...
(Och hur är det med Shimanos lager för stunden? Något år sedan var de ju inte så långlivade... Men de kanske är tillbaka på nivån för säg fem år sedan?)

Sen måste man ju inte byta kloss för att byta pedal.
Finns ju många pedaler för SPD som är bättre på många punkter än Shimanos MOTR.
(Saker som lager, vikt, kontaktyta, lerrensning osv. etc. mm.)

Pedalfrågor???
För mig är det enkelt. Shimano SPD pedaler och klossar håller i 100 år, är nästan gratis, löser alla problem jag har. 25 år gamla klossar funkar med nya pedaler och omvänt. Visst, det finns pedaler som är 50 gram lättare, men Shimano är problemfritt.

Pedalfrågor???
Smaksak. Jag använde Shimano i många år innan jag bytte till Time. Inget fel med Shimano men jag föredrar känslan med Time och att de verkar passa mina knän bättre. Nuförtiden cyklar jag mest med plattisar som är också bra på ett annat sätt bara.

Pedalfrågor???
emmer sa:
Sixten Fors sa:
löser alla problem jag har. 25 år gamla klossar funkar med nya pedaler och omvänt.
Försök du använda SH52 med nya pedaler eller använda SH51 i M858...
De äldre (tidigt 90-tal) Shimano-pedaler jag har använt är Ultegra PD-6500, XTR PD-M737 och XT PD-M525.
Samt ett gäng olika modernare Shimano, Wellgo, Ritchey SPD-pedaler.
Samt klossar från Shimano som SH51, Wellgo 98A och Ritchey som alla funkat med alla pedaler ovan.
Shimano SH71 gillade jag inte, men vet inte om det var baserat på känsla eller utseende, samt SH56 multi-release som suger.

Har aldrig använt PD-M858 och tror inte heller jag försökt använda SH52.

Pedalfrågor???
Tillbaka
Topp