Pedalsystem?

Chokdee

Ny medlem
Pedalsystem?
Finns det någon bra tråd som reder ut detta? Har inte hittat någon.

Har beställt cykel med Look Keo Classic pedaler. Detta verkar vara ett eget system eller? Skor som passar till spd sl passar inte alltid till Look pedaler? Och MTB skor passar inte till något annat än spd?

Rörigt :(

Pedalsystem?
MTB-skor funkar inte till normala landsvägspedaler.

Vissa landsvägsskor har skruvhål även för SPD-klossar, främst lite billigare modeller.

Skor som passar för SPD-SL skall fungera med Look Keo, något annat har jag svårt att tänka mig.

Pedalsystem?
I princip alla pedalermodeller har sina egna specifika klossar.

Shimanos SPD-SL-pedaler har egna klossar. Look Keo har sina egna klossar. Speedplay Zero har sina egna klossar. Shimano SPD (alltså MTB-pedaler) har sina egna klossar. Eggbeaters har sina egna klossar. Kort sagt: pedalerna har i allmänhet alla sina egna unika klossar. Inom samma märke finns ibland kompatibilitet, men mellan olika märken är det väldigt ovanligt.

Det som däremot är någorlunda standardiserat mellan olika tillverkare är infästningen för klossarna i skorna. Det finns i princip två dominerande infästningar: Look 3-skruvsinfästning (näst intill alla landsvägsskor har denna infästning) och Shimano SPD som har 2-skruvsinfästning (näst intill alla MTB-skor har denna infästning).

Alltså, om du beställt en cykel med Look Keo-pedaler så kommer du få med klossar som passar till pedalerna. Look Keo-klossar passar i skor med 3-skruvsinfästning, dvs i princip alla landsvägsskor på marknaden.

Pedalsystem?
Det är alltså röda klossar som gäller.

Lillskeden skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara att rätta in sig i ledet och följa
> pedalstandarden.
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4
> /Bundesarchiv_Bild_183-18684-0002,_Dresden,_Tod_St
> alin,_Parade_KVP.jpg
>
> Det finns alltid utrymme för trams, fast jag