Peder: Cyklisterna är tillbaka! Håll undan!

Tillverkning av elbil vs cykel. Mat måste man ha som bilist också.
Låter som ett önsketänkande från elbilsförare tycker jag.
Jag cyklar hellre än kör bil, även om jag gillar att köra bil också. Så nej, jag försökte bara räkna ut skillnaden. Det är inget önsketänkande utan ett seriöst försök.
Argumentera gärna emot, men när en ”seriös” uträkning får svaret ”säkert är att…” baserat på inget alls blir det ju lite komiskt.
Men då fick jag kolla: en elbil släpper ut ca 13 ton för tillverkning. Om den går 13 kmil är det 100 g/km.
En Trek Rail, elcykel, kostar 229 kg. Icke-el Trek 174 kg. Räkna att en cykel går 1000 mil (jag vet att många här kör längre, men snittet är väl kanske där, så blir det ca 20 g/km. Fördel cykel med 80 g/km för tillverkning.
Men min ursprungliga fråga lyckas jag inte googla mig fram till, för att få helheten måste man räkna kostnad för cykelvägar per transporterad km samt för vägar. Min slutsats så långt är att i stan är cykel överlägset på alla sätt, men om det byggs en dåligt använd cykelväg är det inte uppenbart för mig vem som vinner.
Sen andas även en bilist ja, men jag andas mycket mer när jag cyklar, det är därför jag gillar att cykla

Jag cyklar hellre än kör bil, även om jag gillar att köra bil också. Så nej, jag försökte bara räkna ut skillnaden. Det är inget önsketänkande utan ett seriöst försök.
Argumentera gärna emot, men när en ”seriös” uträkning får svaret ”säkert är att…” baserat på inget alls blir det ju lite komiskt.
Men då fick jag kolla: en elbil släpper ut ca 13 ton för tillverkning. Om den går 13 kmil är det 100 g/km.
En Trek Rail, elcykel, kostar 229 kg. Icke-el Trek 174 kg. Räkna att en cykel går 1000 mil (jag vet att många här kör längre, men snittet är väl kanske där, så blir det ca 20 g/km. Fördel cykel med 80 g/km för tillverkning.
Men min ursprungliga fråga lyckas jag inte googla mig fram till, för att få helheten måste man räkna kostnad för cykelvägar per transporterad km samt för vägar. Min slutsats så långt är att i stan är cykel överlägset på alla sätt, men om det byggs en dåligt använd cykelväg är det inte uppenbart för mig vem som vinner.
Sen andas även en bilist ja, men jag andas mycket mer när jag cyklar, det är därför jag gillar att cykla
Tycker det är konstigt att lägga över skulden på den smarta (som cyklar förstås) i stället för att skrika ”Sluta kör bil hela jäkla tiden!”.
Hur många cykeldäck får man per elbilsdäck?

Men sedan så skulle det ta någonstans mellan 30 och 40 år för mig att komma upp i 13000 mil bilkörning i nuvarande takt.

En personbil sliter ca 50 000x mer på vägbanan än en cykel gör. En lastbil sliter 1600x mer än en personbil. En cykelväg behöver bära varken lastbilar eller personbilar, där är främsta slitaget väderbaserat.

Tycker det är konstigt att lägga över skulden på den smarta (som cyklar förstås) i stället för att skrika ”Sluta kör bil hela jäkla tiden!”.
Hur många cykeldäck får man per elbilsdäck?
Är det jag som lägger skulden på någon? I så fall missförstod du något.
Har inte info om däcken, men om jag skulle räkna på hur långt mina cykeldäck går är jag ganska säker på att det skulle bli fördel bil på den punkten. Jag är nog inte representativ dock.

En personbil sliter ca 50 000x mer på vägbanan än en cykel gör. En lastbil sliter 1600x mer än en personbil. En cykelväg behöver bära varken lastbilar eller personbilar, där är främsta slitaget väderbaserat.
Ja det är förstås en faktor också. Underhållet på en väg är ju klart mer, kanske även per personkm. Men eftersom en cykelväg slits per tid (väder) behöver man ju ha en viss trafik för att motivera den. Har ingen aning om var den gränsen går.

Är det jag som lägger skulden på någon? I så fall missförstod du något.
Har inte info om däcken, men om jag skulle räkna på hur långt mina cykeldäck går är jag ganska säker på att det skulle bli fördel bil på den punkten. Jag är nog inte representativ dock.
”Eller hade det, sett till miljön, varit bättre att be dem ta bilen?”
Hade det varit bättre att be bilförarna att trampa på cykelvägen för allas skull?

Nu gillar jag fina cykelvägar, men ändå: vad är miljöavtrycket per cyklad km för de som använder den cykelvägen? Kostar ganska mycket att bygga vägen, sen ska den underhållas. Eller hade det, sett till miljön, varit bättre att be dem ta bilen?

Kunde inte låta bli att räkna lite: svensk elmix ”kostar” ca 13g/kWh vilket ger att en elbil släpper ut typ 26g/km för drift. Min elbil ligger snarare på 20g/km, min Volvo-hybrid 35 g/km vid eldrift ( nu laddar jag oftast med egen solel så man skulle kunna argumentera för att utsläppet är noll). En cyklist släpper genom andningen ut 20-40 g/km beroende på hur man räknar. Men då ingår ju inte transporterna av mat till cyklisten.
Kan inte hitta fakta, men en standard-cykelväg skulle jag gissa kostar mer co2 per transportkm att bygga (vägen är dyrare per km men används mycket mer gissar jag)
Bilen kostar mycket mer co2 i tillverkning än en cykel, men går i snitt mycket mycket längre. Men troligen fördel cykel på den punkten.
Sammanlagt är det inte säkert att cykeln är det miljövänliga alternativet.
Det är en vanlig missuppfattning att solel är utsläppsfri. Faktum är att den snarare höjer utsläppen jmf med svensk elmix då solel är sämre ur klimatperspektiv än både vattenkraft, vindkraft och kärnkraft.

Det är en vanlig missuppfattning att solel är utsläppsfri. Faktum är att den snarare höjer utsläppen jmf med svensk elmix då solel är sämre ur klimatperspektiv än både vattenkraft, vindkraft och kärnkraft.
Mycket möjligt, och därför skrev jag ”skulle kunna argumentera” men räknade inte så

Ja, mekanisering och urbanisering har pågått sedan den agrara revolutionen på 1700-talet.

En s k "levande landsbygd" kan uppnås på olika sätt, känd är den norska modellen där glesbygden hålls under armarna med hjälp av enorma ekonomiska subventioner. En annan metod är att få företag att flytta ut ur storstadsområdena genom olika former av (framförallt ekonomiska) incitament.

Att ha en landsbygd där människor pendlar in till storstaden med bil, 1950s style, är en mycket dålig metod tycker jag.
Nja. I Norge har man två bra och viktiga saker. Boplikt är nummer 1. Du får bara äga ett bostadshus om du bor i det. Små hyttor dvs fritidshus får du äga, men inte vara bofast i. Detta borde vi införa direkt.
2 Dom har ett omvänt skattesystem. Inkomstskatten är statlig, och fastställs av riksdagen. Den är lite olika runt om i landet. Givetvis är den inte lägre i välmående förortskommuner, vilket förhindrar att dom blir lågskatteparasiter på storstäder. Kommunerna beskattar istället företag mm. Detta gör att glesbygdskommuner kan styra över företagsetableringar på annat sätt än bidrag, korruption och floskler.
Norge är lustigt, men när det gäller detta så är dom ett föregångsland, speciellt boplikten är fantastisk. Där jag bor har en bonde köpt upp flera fastigheter, för att komma över mark. Det innebär att vi har ett gäng ödehus, för han hyr inte ut husen, eller styckar av och säljer dom.

Man kan tänka: Nu så har vi äntligen en bra cykelbana så vi kan fasa ut bilarna och sätta alla på cykel istället.
Japp, du menar som man kan tänka ”nu har jag en bra bil och vägen finns så nu kan jag lika gärna köra”?
Återigen, jag är för cyklar och håller med om att fler borde cykla. Men jag är övertygad om att vi borde kunna samexistera

Man måste ju älska fredag på happyride ändå – förslag som att halvera alla hastighetsgränser eller påstående frågor om cyklister släpper ut mer CO2 än elbilar genom förhöjd utandning– är tankar är välkomna

Edit: korrigering - fråga ersatt påstående

Senast ändrad:
Man måste ju älska fredag på happyride ändå – förslag som att halvera alla hastighetsgränser eller påstående att cyklister släpper ut mer CO2 än elbilar genom förhöjd utandning– är tankar är välkomna
Abslolut! Men du glömde att det tom är välkommet att ta en fråga i en diskussion och kalla det för ett påstående.
Skål!

Någonstans skrev någon att det billiga bil-ägandet och -körandet gör att folk kan bo på landet och i småsamhällen.
Men jag tror snarare att det är tvärtom; att landsbygden urholkas när det blir så billigt att "köra in till stan" och storhandla och gå på krog.

Här är det redan strejk. MTR har planerat för strejken och det tar flera dagar att ändra. Så även om det inte blir strejk så kommer tågen inte gå på några dagar.

Någonstans skrev någon att det billiga bil-ägandet och -körandet gör att folk kan bo på landet och i småsamhällen.
Men jag tror snarare att det är tvärtom; att landsbygden urholkas när det blir så billigt att "köra in till stan" och storhandla och gå på krog.
Om folk inte tar sig till jobben inne i stan så finns det ändå inga pengar att handla för ”där hemma”. Jobben har för länge sedan försvunnit fr landsbygden, om folk inte kan pendla till jobben så måste de flytta dit jobben finns, dvs till stan. Valet är inte mellan butik / inte butik, utan boende / öde. Och väljer man öde (dvs gör det svårare att pendla) finns det definitivt ingen butik.

Kom vi inte fram till att det bästa är att alla går?
Ja, tänk vilken fin park eller uteservering detta kunnat vara, istället för en gigantisk cykelparkering på ett av stans finaste lägen! Jävla cyklister som breder ut sig överallt!
05782708-22F3-42E3-90B1-870A30153938.jpeg

Ja, tänk vilken fin park eller uteservering detta kunnat vara, istället för en gigantisk cykelparkering på ett av stans finaste lägen! Jävla cyklister som breder ut sig överallt!
Visa bilaga 625325
Precis! Där skulle man kunna sitta och dricka en öl. Lokal öl förstås, eftersom vi skall minimera frakten. Kanske säkrast med mjöd, bara lokala ingredienser.

Om folk inte tar sig till jobben inne i stan så finns det ändå inga pengar att handla för ”där hemma”. Jobben har för länge sedan försvunnit fr landsbygden, om folk inte kan pendla till jobben så måste de flytta dit jobben finns, dvs till stan. Valet är inte mellan butik / inte butik, utan boende / öde. Och väljer man öde (dvs gör det svårare att pendla) finns det definitivt ingen butik.
En stor del av dagens jobb kan lösas oberoende av fysisk närvaro. En allt större del av företagen tillåter det.

Hur världen ser ut är inte som den måste se ut.

Det pågår väl fortfarande en centralisering? Exempel var det inte Sandviks huvudkontor som flyttade till Stockholm ganska nyss. Nu är det ju frågan vad som är stad och land så sett. Och det är klart att de som bokstavligt har 1 km till närmsta granne inte kan räkna med cykelavstånd till något jobb direkt.

Det pågår väl fortfarande en centralisering? Exempel var det inte Sandviks huvudkontor som flyttade till Stockholm ganska nyss. Nu är det ju frågan vad som är stad och land så sett. Och det är klart att de som bokstavligt har 1 km till närmsta granne inte kan räkna med cykelavstånd till något jobb direkt.

Nu var det ju långt före pandemin som den flytten gjordes
så "ganska nyss" stämmer inte precis.
Och den flytten hade väl mest att göra med att vd:n
bodde i Stockholm och inte ville nedlåta sig att åka till Sandviken (än mindre flytta till Sandviken).
D v s flytten hade inte så mycket med någon allmän
centralisering att göra utan berodde mer på viljan hos vd.
(Eller direkt krav från vd: "vill ni ha mig, flytta kontoret"?)

Att sedan diverse andra argument användes för att
motivera flytten är en helt annan sak.

/Fedde

Såg en kvinna som lämnade ett spår på ca 2 m. Antar att innehållet i skallen inte räckte längre.
Problemet med statistik är att många utgår från sin egna upplevelse.
Är det roligt när folk gör sig illa tycker du?
Jag tolkar det så.
..hon hade väl inget mer i skallen ! ...
Var det menat som ett skämt så är du helt jävla dum huvet.....

Visa bilaga 625325
De ska ta bort cykelparkeringen på bilden och bygga kontor där istället. Den nya parkeringen hamnar i källaren.

Nu gillar jag fina cykelvägar, men ändå: vad är miljöavtrycket per cyklad km för de som använder den cykelvägen? Kostar ganska mycket att bygga vägen, sen ska den underhållas. Eller hade det, sett till miljön, varit bättre att be dem ta bilen?

Kunde inte låta bli att räkna lite: svensk elmix ”kostar” ca 13g/kWh vilket ger att en elbil släpper ut typ 26g/km för drift. Min elbil ligger snarare på 20g/km, min Volvo-hybrid 35 g/km vid eldrift ( nu laddar jag oftast med egen solel så man skulle kunna argumentera för att utsläppet är noll). En cyklist släpper genom andningen ut 20-40 g/km beroende på hur man räknar. Men då ingår ju inte transporterna av mat till cyklisten.
Kan inte hitta fakta, men en standard-cykelväg skulle jag gissa kostar mer co2 per transportkm att bygga (vägen är dyrare per km men används mycket mer gissar jag)
Bilen kostar mycket mer co2 i tillverkning än en cykel, men går i snitt mycket mycket längre. Men troligen fördel cykel på den punkten.
Sammanlagt är det inte säkert att cykeln är det miljövänliga alternativet.
Andas du när du kör bilen?

Ganska intressant det som sliter mest på en vägbana är dubbdäck sen som du säger att en lastbil sliter 1600 gånger mera än en personbil så är det bara att mäta spårviden på hjulen på lastbilen kontra personbilen kontra vägbanan så har man facit i handen.

Ganska intressant det som sliter mest på en vägbana är dubbdäck sen som du säger att en lastbil sliter 1600 gånger mera än en personbil så är det bara att mäta spårviden på hjulen på lastbilen kontra personbilen kontra vägbanan så har man facit i handen.
Så du tror att *spårvidd* avgör slitage på vägbanan!?!

Ja, vore intressant att se källan och antaganden. Är ett par saker som ser helt orimliga ut, framförallt avseende de eldrivna fordonen. Det går att få sådana resultat, men då är antagandena valda på ett närmast ohederligt sätt.

Tillbaka
Topp