Pedler + skor ( lvg )

andrey

Ny medlem
Pedler + skor ( lvg )
Yes.. då är det vår och ja har gått igenom min lista på vad ja behöver.
Överst så hamnar ett par pedaler och nya lvg skor rill min räser!

bara att ja är rätt ny i gamet.. Finns ju fan 300 olika alternativ? Just nu har jag ett par riktigt sletna gamla spd, pedaler.. som jag kör me mina MTB skor med.

Va skall man tänka på vid köp av pedaler till räser? Funkar alla klossar med alla skor?
Ja kommer med största sannolikhet köpa SIDI skor.. Sitter som en smäck på mina fötter och passar bra till mitt italienska fullblod.

Tyvärr är jag inte gjord av pengar så gärna ganska lågt ner i prisklasserna på pedalerna är bra. Hellre en lite billigare och stabilare pedal än en dyr väldigt lätt. Men självklart vill jag ju att det skall vara bra skit :-)

Många tack!
 
Pedler + skor ( lvg )
I princip alla klossar passar antingen direkt eller med adapter på 3-skruvsdojor, dvs Looks infästning. Dessa passar då i princip alla landsvägsskor. Det är väldigt ovanligt med skor som inte använder denna infästning. Det finns några få pedaler som är avsedda för landsvägscykling men har SPD-infästning (dvs för MTB-skor).

Det som skiljer pedalerna framförallt är justeringsmöjligheterna. Dels hur mycket rörelse det är i klossen, om rörelsen är återfjädrande eller inte och hur exakt det går att justera dessa parametrar.
Sen kan det skilja rätt mycket i hur stor kontaktytan på pedalen är. Större kontaktyta ger en stabilare pedal.

Resten är ganska marginella saker. Vikt, markfrigång, hur bra klossen är att gå i osv...


Jag skulle rekommendera Shimano SPD-SL, exempelvis dessa: http://cyclecomponents.se/2/sv/arti...pedaler-3/shimano-pd-r540-pedaler-silver.html
 
Senast redigerad av en moderator:
Pedler + skor ( lvg )
Min erfarenhet är att Look och SPD-SL är i princip samma. Klart att dom är lite olika, men när de väl sitter på cykeln och du använder dom, är det samma. Viktigt med pedalerna är, tycker jag, stor yta så det blir stabilare, det är ganska tacksamt när man cyklar längre. Annars är det skorna som gör all skillnaden. Rätt bredd för din fot, eventuellt någon bra iläggssula, styv botten så du inte blir trött i foten. Att dom sen väger lite är väl bra om man tävlar. Tränar man kan det ju rent av vara bättre om dom inte väger som en fjäder, det blir ju mer träning då, och skorna blir billigare =)
 
Pedler + skor ( lvg )
Jag skulle leta efter en e-butik som rear ut någon Av shimanos SPD-SL pedaler och lvg skor. Shimano gör väldigt bra grejor, men som dom flesta märken har prisökningen blivit näst intill obcen dom senaste åren... :-) T
 
Pedler + skor ( lvg )
Shimano 105 SPD-SL-pedalen är VÄLDIGT lika Ultegra-variante (skiljer endast ~5g! i vikt tex) och klossarna är samma överlägsna modell som till alla SPD-SL-modeller.
Look har i år försökt få fram en lika bra pedal med sin Keo Max-modell, men enl de som har jämfört är fortfarande SPD-SL bättre.

105 SPD-SL kostar 38 Euro hos
105-pedal-spd-sl-pd-5610.jpg

http://www2.bike-discount.de/bilder/small/5876/105-pedal-spd-sl-pd-5610.jpg
(Finns även i svart för samma pris)


/Håkan
 
Pedler + skor ( lvg )
Shimanos 105 pedal verkar ju vara mycket pedal för pengarna.
( fast själv är jag fast i TIME träsket sen några år och stannar nog där )
 
Pedler + skor ( lvg )
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimanos 105 pedal verkar ju vara mycket pedal
> för pengarna.
> ( fast själv är jag fast i TIME träsket sen
> några år och stannar nog där )

Vad är skillnaden mellan Time och SPD-SL då? Många som kör med Time höjer dem till skyarna som det bästa sedan färdigskivat bröd!?
 
Pedler + skor ( lvg )
zarkov skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Vad är skillnaden mellan Time och SPD-SL då?
> Många som kör med Time höjer dem till skyarna
> som det bästa sedan färdigskivat bröd!?


Jag körde med LOOK för några år sedan, men hade lite krångel med mina knän.
TIME hade redan då betydligt mer "float" än övriga märkena vilket uppenbarligen var bra även för mina knän. Har aldrig testat SPD-SL och kan inte uttala mig om dom.
 
Pedler + skor ( lvg )
Hej! Passar på att ställa en fråga om hur man kan få klossarna längre bak?

Har i många år kört på vanlig SPD med touringskor, även på landsväg. Har nu ett par beg Northwave-skor med lyxplast i sulan och Keo-pedaler. Skorna sitter perfekt, men klossarna går inte att sätta lika långt bak på foten (jämför pedalaxelns läge såklart) som någon av mina SPD-skor; skiljer 1-2 cm. Vad kan man göra? Borra nya hål i kolfibret - håller det?

tack i förhand :-)
 
Pedler + skor ( lvg )
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde med LOOK för några år sedan, men
> hade lite krångel med mina knän.
> TIME hade redan då betydligt mer "float" än
> övriga märkena vilket uppenbarligen var bra
> även för mina knän.

SPD-SL har 2,5 grader "float" och 3mm sidorörlighet ("glapp"), de senaste Time-pedalerna, Iclic, har inget "float" utan endast 2mm "glapp".


/Håkan
 
Senast redigerad av en moderator:
Pedler + skor ( lvg )
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Vad är skillnaden mellan Time och SPD-SL då?
> > Många som kör med Time höjer dem till
> skyarna
> > som det bästa sedan färdigskivat bröd!?
>
>
> Jag körde med LOOK för några år sedan, men
> hade lite krångel med mina knän.
> TIME hade redan då betydligt mer "float" än
> övriga märkena vilket uppenbarligen var bra
> även för mina knän. Har aldrig testat SPD-SL
> och kan inte uttala mig om dom.

Vilka Time ska man rikta in sig på?
Funderade först på speedplay men tror mig förstå att Time har mer anläggningsyta, stämmer det?
Eller är det bara så att speedplay vänt på konceptet och har ungefär samma area?

Har inte klart för mig riktigt vad man ska sträva efter här. Känner att mina leder hade mått bra av ett visst mått "medgörlighet" men blir det inte svårare att komma ur en pedal med mycket float?
 
Pedler + skor ( lvg )
speedplay brukar ju propagera för att de har mest anläggningsyta. men sen brukar det väll diskuteras lite om hur man ska räkna. om speedplay räknar sidorna med, eftersom klossen på skon omsluter hela pedalen på speedplay.
 
Pedler + skor ( lvg )
Drsnuggles skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka Time ska man rikta in sig på?

Time RXS är ett säkert kort och tillmans favorit. För tidigt att uttala sig om Time I-CLIC.
 
Pedler + skor ( lvg )
pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Drsnuggles skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka Time ska man rikta in sig på?
>
> Time RXS är ett säkert kort och tillmans
> favorit. För tidigt att uttala sig om Time
> I-CLIC.

+1 :-)
 
Pedler + skor ( lvg )
tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> pLu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drsnuggles skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Vilka Time ska man rikta in sig på?
> >
> > Time RXS är ett säkert kort och tillmans
> > favorit. För tidigt att uttala sig om Time
> > I-CLIC.
>
> +1 :-)

Hittade http://www.blocket.se/vastmanland/Time__RXS__Racerpedal_24632334.htm?ca=22&w=1 Men det är tydligen en "RXS". Gör iaf mig osäker på hurvida det är den riktiga modellen.

Finns ju några varianter på http://www.bike-discount.de/shop/m62/k418/liste.html?od=2d också.

Så vilka kan man välja bland. Klart att så billigt som möjligt men ändå fullvärdigt är det som är mest attraktivt. Väljer mellan Shimanos 105 men känns från inläggen här att den är för stel för mina leder (känslig från 25 års fotbollsspelande), Speedplay men här är det anläggningsytan jag oroar mig för att det ska bli fel tryckbelastning på foten och så såklart Time pedalerna.

Look kanske är en kandidat med?

Vilka är huvudkriterierna när ni köper pedal?
Om det spelar någon roll har jag som skor planerat köpa Specialized i prisklassen 1500-2000.
 
Pedler + skor ( lvg )
Jag kör på ett par shimanopedaler (iofs ultegra av någon anledning men det är oväsentligt). Jag har inga problem med knän när jag cyklar och mina knän är rätt risiga. Det beror nog ganska mycket på vad man har för knäproblem också gissar jag.
 
Pedler + skor ( lvg )
Drsnuggles skrev:
-------------------------------------------------------
> Så vilka kan man välja bland. Klart att så billigt som möjligt men ändå fullvärdigt är det som är mest attraktivt.

Mest privärt? Shimano.

Men har du Campa-grupp får du inte välja Shimano.
 
Pedler + skor ( lvg )
pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Men har du Campa-grupp får du inte välja
> Shimano.

Trams.
 
Pedler + skor ( lvg )
pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Men har du Campa-grupp får du inte välja
> Shimano.

Får man välja CB eller är jag rökt jag med?
 
Pedler + skor ( lvg )
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> pLu skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Men har du Campa-grupp får du inte välja Shimano.
>
> Får man välja CB eller är jag rökt jag med?

CB är OK.
 
Pedler + skor ( lvg )
Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan väl ändå inte vara okej?

Fula pedaler är aldrig OK. Ser bättre ut med Eggbeater.
 
Pedler + skor ( lvg )
Drsnuggles skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade
> http://www.blocket.se/vastmanland/Time__RXS__Racer
> pedal_24632334.htm?ca=22&w=1 Men det är tydligen
> en "RXS". Gör iaf mig osäker på hurvida det är
> den riktiga modellen.

Det ser ut som den tidigare "mellanmodellen" av RXS.
Så vitt jag förstår är skillnaden mellanmodellerna i princip material och följdaktligen vikt.
Numera verkar de heta First, Speed och Carbon. Om de har ändrat annat än namn och design vet jag inte.

> Finns ju några varianter på
> http://www.bike-discount.de/shop/m62/k418/liste.ht
> ml?od=2d också.

Där finns väl bara toppmodellen av RXS i titan och kolfiber.
 
Tillbaka
Topp