Pendelgravel

Andost

Medlem
Pendelgravel
Hej
Tänkte börja vinterpendla till jobbet. Har 20 km enkel resa. Cyklar även landsväg. Vad ska jag tänka på när jag köper en Gravel?
Mvh
Anders

Pendelgravel
Tänkte börja vinterpendla till jobbet. Har 20 km enkel resa. Cyklar även landsväg. Vad ska jag tänka på när jag köper en Gravel?
Utöver det andra redan har skrivit så bör du inte lägga hela budgeten på cykeln,
du bör ha pengar kvar (för att slippa köpa billigast möjliga) till tex
  • Skärmar
  • Lås
  • Belysning
  • Reflexer, ffa på cyklisten (händer o fötter) men även på cykeln
  • Väska, på cykeln för att slippa 2 x 20km med ryggsäck
  • + säkert mkt mer som jag inte kommer ihåg

Pendelgravel
Utöver det andra redan har skrivit så bör du inte lägga hela budgeten på cykeln,
du bör ha pengar kvar (för att slippa köpa billigast möjliga) till tex
  • Skärmar
  • Lås
  • Belysning
  • Reflexer, ffa på cyklisten (händer o fötter) men även på cykeln
  • Väska, på cykeln för att slippa 2 x 20km med ryggsäck
  • + säkert mkt mer som jag inte kommer ihåg
Brukar ha med mig en styv liten borste för att få bort snöslask och sånt från dom mekaniska delarna när man kommer fram. Lätt hänt att man surar ur när man ska ta hojen hem så har det blivit minusgrader och man får hacka isbitar med däckjärnen.

Budgetera minst 30 kronor för detta TS 👌

Pendelgravel
Jag hade satsat på hydraliska skivbromsar utöver det som redan har nämnts.

Cuben som länkas till ovan känns som ett väldigt bra val. Den borde passa perfekt till användningsområdet du beskriver och du slipper krångla med att köpa och installera alla tillbehör. Det enda du kanske behöver komplettera med är pakethållare så att du slipper ha ryggsäck.

Pendelgravel
Förvaras inne och saltsopade cykelbanor
Saltsörjan från sopsaltade cykelbanor kan snabbt erodera det mesta av metall på en cykel
För att minska risken för det kan det därför vara bra att spola av cykeln så ofta som möjligt, helst efter varje tur, innan den får torka inomhus.
Men det behöver inte vara så komplicerat även om du inte har tillgång till vattenslang o tvättplats,
även att "bara" skölja av med en vattenflaska kan göra stor skillnad.
Du kommer även att märka att kedjan kan behöva en del extra vård, men samma sak där, det går att göra enkelt: bara att torka av den efter avspolningen från vattenflaskan kan göra stor skillnad.

Pendelgravel
Hej
Nej Kör en Trek madone slr6 på landsväg
Så bara pendling och lite lattjo med barnen tänkte jag.
Budget typ 20000
Jag har en kona rove ltd. stålram så inte så ömtålig. min bror har likadan och en sutra ultd. Sutra ultd tar större däck.

stålram bra när man ska låsa fast och om man ev ramlar eller kör i diket. Så sägs det ju ha egenskaper också, tror just min är svårt att säga nåt sånt om, om man inte lastar den med väskor osv.

finns i flera varianter av rove , aluminium är billigare. runt 11k. dom har också en som heter sutra touring , kostar iofs 22k färdig med skärmar front rack och brooks sadel 😍

Annars har jag inte testat , men tror XXL har prisvärda gravels

ska du köra dubb så se till att de ryms.

Jag kan köra routa 27.5" 584x54 och får in dom under heltäckande skärmar.. tycker dom är bra.

skippar jag skärmar kanske jag kunde få in icespiker pro 27.5"x2.25 men inte testat så kolla själv.

hela skärmar tycker jag är nödvändigt om man inte ska bara pendla i go väder.

bra skärmar som inte skramlar är bra för psyket, jag kör velo orange i alu. stabilt och väger inte så knas.

Biltema skärmar körde jag med i flera år innan men de brukar skramla och gå sönder.

Köpt min cykel på fixmybike. Ser på deras hemsida att dom har flera olika gravels i lager. en del std och en del som dom byggt ihop.

Kolla in där.

Senast ändrad:
Pendelgravel
Dynamo är dyrt att eftermontera. Jag rekommenderar en cykel med dynamo ifrån fabrik.

Som redan nämnts är hydrauliska skivbromsar trevligt. Bättre bromsverkan. Ingen bromsvajer som kan frysa.

Välkommen till 2025, man får ju anstränga sig för att hitta en gravel utan det. ;]
MicroSHIFT Sword & Sword Black, Shimano Claris & Sora samt SRAM Apex 1 har mekaniska bromsar. Sitter på en del billiga gravels.

Här är ett litet axplock av utrustade gravels med hydrauliska skivbromsar.

Bergamont Grandurance RD 5 GRX400 2x10 RRP SEK 22 995
Gravelbikes mit Vollausstattung
Das Bergamont Grandurance im Test - Tour

Bulls Daily Grinder 2 GRX400 2x10 RRP 1.999 €
Bulls Daily Grinder 3 GRX400/600/812 1x11 RRP 2.299 €
Bulls Daily Grinder 3
Winter-Rennrad und Gravel-Commuter in einem - Tour

Centurion Crossfire Gravel 2000 EQ Tiagra 4700 2x10

Cube NUROAD RACE FE GRX410/610/820 2x12
Das Cube Nuroad ist Testsieger - Tour

Diamant Nhoma Gen 2 GRX610/822 1x12 2,199 EUR

Focus Atlas 6.7 EQP GRX400 2x10 23 790 kr Cykloteket

Ghost Asket Essential EQ GRX400 2x10 RRP 23 695 kr

KTM X-STRADA LFC GRX400 2x10 RRP 2.299 €

Lapierre Crosshill 3.0 2023 Tiagra 4700 2x10
Lapierre Crosshill 3.0 2025 GRX400 2x10

Orbea Vector Drop LTD Tiagra 4700 2x10

Radon REGARD 8.0 FE GRX400 2x10 RRP 1599 €
Das Radon Regard im Test - Tour

Rose Backroad AL EQ GRX400/600/810 2x11 27 825 kr
Das Rose Backroad im Test - Tour

Stevens Supreme GRX400 2x10 RRP 1799 €
Stevens Supreme Pro GRX820 2x12 RRP 2099 €
Stevens Supreme Pro
Gravelbike mit Vollausstattung im Test - Tour

5 Allrounder für jeden Einsatz im Test - Tour

Räder mit Vollausstattung
Sechs Alleskönner für Herbst und Winter - Tour

Gravelbikes Drei empfehlenswerte Modelle für Alltag & Commuting - Tour

Commuter Bikes
Die besten Räder mit Vollausstattung für den Alltag - Tour

Senast ändrad:
Pendelgravel
För vad det är värt, jag har en sådan där Cube FE fast lite äldre. Den har precis fått hydrauliska bromsar… baknavet är något Cube-skit som inte höll länge, nu DT-350. Dynamonavet verkar vara av bättre kvalitet. En del varianter har en rätt kass framlampa, Shiny 50. Men tror de bytt den på de lite bättre modellerna, så kanske inte längre aktuellt. Skärmarna är bra, men behöver kompletteras med stänklapp fram. Hållaren till bakskärmen har inbyggda bågar för bra höjd på packväskorna. På det stora hela är det en kompetent pendlare.

Tillbaka
Topp