Du har rätt, du har inte missat det. Du har inte förstått bara. Jag gör ett försök till att få di att förstå. Den ena parten har väjningsplikt. Den andra parten har därför inget motsatsförhållande, som rätt, krav eller måste. Trafikförordningen är väldigt tydlig med att du inte har rättigheter. Därför blir det förvirrande om vi som i fysiken tittar på plus och minus (spänning), nord och syd (magnetism) eller det faktum att alla reaktioner har en motreaktion.
Men så är det inte i trafiken.
Den som blinkar i filmen är jag (det är min trafikkamera). Jag har väjningsplikt i och med att den andra bilen kommer från höger. Det finns inga skyltar, vägmarkeringar eller andra indikatorer på att jag kör på huvudled eller att anslutande väg har väjning.
Eftersom den bilen inte kör skapas en farlig trafiksituation och jag använder ljustutan för att uppmärksamma bilisten på att jag har uppmärksammat denan och har gjort min plikt och stannat/väjt (dvs jag har i god tid saktat ner och tydligt visat min avsikt att "hedra" väjningsplikten). Trots detta kör inte bilen. Det blir en väldigt knepig skuldbeläggningssituation om denna trafiksituation skulle leda till en olycka. Troligen (baserat på diskussioner med trafikinspektörer, poliser och försäkringsbolag) så skulle jag klara mig från skuld, om det finns på film och det är tydligt att jag uppmärksammat personen på min närvaro. Det kan ju vara så att personen somnat till, vaknar och ser att det är dags att köra och kör ut rakt framför mig, eller rakt in i mig.
Tittar du vidare i i filmen (så lång är den inte, det borde du orka) så ser du tydligt en situation där jag skulle kunna köra, för bilarna som kommer från vänster har väjningsplikt. Eftersom jag inte har rättigheter i trafiken och jag tydligt ser att de inte kommer stanna så är det min skyldighet att stanna (se, nu kom svaret på din fråga igen) då jag inte får orsaka en olycka.
Vi går tillbaka till trafikförordningen
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm.
§1 För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Där har du återigen svaret på din fråga. Det finns inget som den som kommer från höger har, förutom skyldighet att undvika trafikolycka.
18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses
Återigen svar på din fråga. Det andra fordonet har ingenting.
Jag hoppas faktiskt att du förstår nu. Är det något som är otydligt? Det är inte min avsikt att vara ironisk eller mästrande. Om du är en person som jag riskerar att möta i trafiken så hoppas jag att detta lett till någon form av insikt