Pendla med mtb, 2 mil

hammrstrm

Aktiv medlem
Pendla med mtb, 2 mil
Är i valet och kvalet om jag ska köpa en gravelhoj med plats för upp till 42-45c däck eller om jag ska köpa en xc cykel, antingen Fs alu, eller en ht kolfiber med 68-69grader gaffel vinkel och 100-120mm slag.

Problemet är bara det att köper jag en mtb måste den även gå att pendla med 2 mil enkel väg, ca 3ggr i veckan. Är det någon här som har erfarenhet av det och kan göra ett utlåtande, är de bara pest och pina?

Är det totalkass att pendla med mtb så blir de nog en gravel, eftersom mtb rundorna kommer bli väldigt dyra per gång om cykeln bara används till nöjesrundor. Vilken kan bli mindre än önskat..

What to do? Går de pendla med en mtb? N+1är tyvärr inte applicerat då blir det n+1 - 1familj = :(

Pendla med mtb, 2 mil
Går alldeles utmärkt att köra 2 mil asfalt på en MTB.
Många av mina vardagsträningsrundor vintertid är på kuperad asfaltsväg
med MTB och runt 2 mil.

Pendla med mtb, 2 mil
Jag har pendlat 2 x 2 mil på en gammal 26tums MTB ett tag. Det funkade absolut och gav möjlighet till lite andra vägval. Men det tar längre tid än med en snabbare cykel. Är din MTB dessutom fin vill det till att kunna förvara den säkert på jobbet.

Pendla med mtb, 2 mil
Jag kör runt 17km enkel tur nuförtiden på min ht. Har cyklat ht i många år med runt 11-13km till jobb. Jag gillar det, bra mycket roligare än min gamla hybrid. Till gamla jobbet tog jag lite omvägar inom skogen då och då. Jag fungerar idag på en gravel eller landsvägshoj men saknar motivation till det egentligen. Sitter bekvämt, blir sällan omcyklad och trivs väldigt bra. Fast i fredags när vinden va brutal så hade det varit skönt att kunna krypa ner i lite mer äejroposition (eller va det nu heter...).

Men en fs vettefan om jag kört på.

Pendla med mtb, 2 mil
det kan vara ide att ha en extra hjuluppsättning med mer asfaltdugliga däck. då är det också lättare byta till mellan dubb och inte dubb alltefter väderläge olika veckor i mellansäsong, t ex nu.

vakta också på utväxlingen. mtb med singelklinga är inte optimerade för asfaltköra. att ligga och nöta på 10 och 11t bakkrans i delvis regnsmutsig pendling är trist redan från dag ett, och man gör det inte mer än några månader innan kedja och kassett är utslitna.

för att få till en vettigt stor framkrans för att ligga på 13t och uppåt på kassetten kan det eventuellt bli nödvändigt satsa på tvådelat. betyder begagnad cykel; inte det sämsta.

men det är inga problem att pendla två mil med vad som helst. jag kör t ex den sträckan på brompton. med nöje till och med.

Pendla med mtb, 2 mil
kais01 sa:
vakta också på utväxlingen. mtb med singelklinga är inte optimerade för asfaltköra. att ligga och nöta på 10 och 11t bakkrans i delvis regnsmutsig pendling är trist redan från dag ett, och man gör det inte mer än några månader innan kedja och kassett är utslitna.

för att få till en vettigt stor framkrans för att ligga på 13t och uppåt på kassetten kan det eventuellt bli nödvändigt satsa på tvådelat. betyder begagnad cykel; inte det sämsta.

Instämmer, jag har 38t som störst fram, 11t får mycket stryk.

Pendla med mtb, 2 mil
Hur snabbt pendlar ni? Rullsnitt kring 40 km/h? Eller väldigt låg kadens och tröga växlar? Jag är nöjd med 1x12 på asfalt/grusväg med 29" XC HT. Jag kör 34T fram och växlar från 12T till 10T vid ca 36 km/h. Med större 36T framklinga skulle jag växla upp vid ca 38 km/h.

Bilagor

• Utväxling_36T.png
    Utväxling_36T.png
    21 KB · Besök: 82
Pendla med mtb, 2 mil
Följdfråga då, tips på xc hardtails med lite flackare gaffel vinkel än 69-70?

Den jag kikat på är specialized epic ht 2020, den har 68.5 grader. Dock vet jag inte hur övriga komponenter håller måttet. Bland annat Judy gaffeln. (den epic som kostar 24000). Anaänars vitus rapide men där såg jag att deras geotabell kanske inte stämde eftersom de va samma siffror på föregående modeller och dom uppenbarligen inte såg likadana ut i formen.

Så, bästa tips på hardtail med 68 grader gaffelvinkel och 100-120mm slaglängd. Pris max 25000. Gärna kolfiber. Jag är inte så steömlinkeformad med mina 90kg fördelade på 186cm. Så det kanske kräver lite mer av gaffeln?

Pendla med mtb, 2 mil
Eftersom det inte är en tävling hamnar jag på max 25km/h i snitt ensam med MTB om det är måndag sen sjunker det varje dag så att det blir 20km/h när man är trött eller omotiverad. Motsvarande med lvg är start på 32-33km/h ned till 28km/h. Land Rover-cykeln ligger däremellan. Det enda jag räknar på är ankomsttid och lämpliga kläder samt ljusbehov.

Pendla med mtb, 2 mil
Sixten Fors sa:
Hur snabbt pendlar ni? Rullsnitt kring 40 km/h?

Jag snittar vanligtvis mellan 27 och 30km/h. På väg till jobbet fördelas sträckan typ såhär: 3km cykelväg genom villakvarter, 7km småvägar, 2km cykelväg genom bostadsområde, 5km stadstrafik. Hastighet anpassad till gällande förhållande. Dvs inte 35blås mellan barnvagnar på övergångsställen för att det ska de bra ut på strava.

Pendla med mtb, 2 mil
Pendlar 2x17 med ht eller Lvg. Går alldeles utmärkt med ht 29"och 3x9. "Billig" drivlina och Om andan faller på kan jag köra trevliga Singletrack bitvis... Blir någon km längre, men roligare. Struntar i snittfart.., vet när jag måste vara på plats, det räcker. Tar Lvg om jag vill köra fort eller långt, MTB om jag vill ha roligt. Låst, med kodlås, cykelrum på arbetsplatsen.

Pendla med mtb, 2 mil
DondaDan sa:
Pendlar 2x17 med ht eller Lvg. Går alldeles utmärkt med ht 29"och 3x9. "Billig" drivlina och Om andan faller på kan jag köra trevliga Singletrack bitvis... Blir någon km längre, men roligare. Struntar i snittfart.., vet när jag måste vara på plats, det räcker. Tar Lvg om jag vill köra fort eller långt, MTB om jag vill ha roligt. Låst, med kodlås, cykelrum på arbetsplatsen.
Själv tar jag lvg när jag vill ha roligt, just för att man kan köra fort och långt utan att bli trött och less :-)

Pendla med mtb, 2 mil
hammrstrm sa:
Är i valet och kvalet om jag ska köpa en gravelhoj med plats för upp till 42-45c däck eller om jag ska köpa en xc cykel, antingen Fs alu, eller en ht kolfiber med 68-69grader gaffel vinkel och 100-120mm slag.

Problemet är bara det att köper jag en mtb måste den även gå att pendla med 2 mil enkel väg, ca 3ggr i veckan. Är det någon här som har erfarenhet av det och kan göra ett utlåtande, är de bara pest och pina?
Vilken typ av cykling är den viktigaste för dig? Vägcyklingen eller skogscyklingen?
Personligen skulle jag inte pendla 20km enkel väg flera ggr i veckan (året runt?) utan heltäckande skärmar, det blir alltför skitigt grisigt och sliter alltför mkt på både cykel, kläder och annan utrustning. Särskilt så här års, en cykelpendlande kompis hävdar att Nov-Mars sliter mer än dubbelt så mkt på cykel, kläder och annat, jmf med resten av året.

Så ska du pendla oberoende av säsong och väder är det bäst med en cykel med heltäckande skärmar (+ bra ljus, reflexer, mm, mm)

hammrstrm sa:
Är det totalkass att pendla med mtb så blir de nog en gravel, eftersom mtb rundorna kommer bli väldigt dyra per gång om cykeln bara används till nöjesrundor. Vilken kan bli mindre än önskat..
Jag har flera cyklar som inte är pendlarcykler (dvs de används endast till nöjesrundor) några av dem har jag på lantstället så de används endast när jag är där
Men det borde gå att få till N+1 och behålla familjen, varför inte skaffa cyklar även till dem?
För att på så sätt kunna (möjes-)cykla tillsammas.
Det bästa är kanske att inte köpa alla cyklar, eller ens två, åt dig. Skaffa istället en bar pendlarcykel, med heltäckande skärmar, åt dig nu och till våren en nöjescykel åt frun(?) och då gärna en bra MTB, nästa cykel blir då förstås en liknande åt dig;
"-Den behövs för att vi skall kunna cykla tillsammans, det kommer att bli kul!"
Osv, osv

/Håkan

Pendla med mtb, 2 mil
hammrstrm sa:
Anaänars vitus rapide men där såg jag att deras geotabell kanske inte stämde eftersom de va samma siffror på föregående modeller och dom uppenbarligen inte såg likadana ut i formen.
Jag har bråkat med Vitus i 1½ månad om att de skall ta sig i kragen och lösa problemet, med väldigt detaljerad information var felen är (både AL och CF ramarna för övrigt). Jag har mätt i bilderna och kommer fram till helt andra siffror. Jag säger inte att jag har exakt rätt, men troligtvis mer rätt än Vitus, givet att bilderna visar rätt cykel. Förmodar att det är storlek M och L de har på bild, skulle även kunna vara L och XL men det verkar mindre rimligt baserat på ST.

Bilagor

• Rapide_CR_M.png
    Rapide_CR_M.png
    236.5 KB · Besök: 83
  • Rapide_CR_L.png
    Rapide_CR_L.png
    226 KB · Besök: 85
  • Rapide_CR_gissar_geo.png
    Rapide_CR_gissar_geo.png
    8.7 KB · Besök: 83
Pendla med mtb, 2 mil
En mtb som är rolig i skogen skulle jag inte vika pendla två mil enkel på och en mtb som är ok att pendla på hade varit rätt trist i skogen. Köp en gravel.

Pendla med mtb, 2 mil
Glesa steg mellan växlarna är ju värdelöst när man pendlar. Det är ju inte känslan av Nexus 3-pet man vill åt, men visst fungerar det att pensla med HT! Trevligare med ett ergonomiskt styre dock.

Pendla med mtb, 2 mil
NickPick sa:
Glesa steg mellan växlarna är ju värdelöst när man pendlar. Det är ju inte känslan av Nexus 3-pet man vill åt, men visst fungerar det att pensla med HT! Trevligare med ett ergonomiskt styre dock.
Bytte från 2x10 till 1x12 på dotterns cykel och blev av med den trettonde växeln. Det går att leva med.

Bilagor

• Utväxling.png
    Utväxling.png
    54 KB · Besök: 96
Pendla med mtb, 2 mil
NickPick sa:
Man kan faktiskt ha en hyfsat tät 11-28 kassett även på HT! Men det underlättar om man då "byter ner sig" till 9-delat, med 2x eller 3x fram. Men så får man väl inte skriva på trendkänsliga Happy längre... ?

Pendla med mtb, 2 mil
Rattnalle sa:
En mtb som är rolig i skogen skulle jag inte vika pendla två mil enkel på och en mtb som är ok att pendla på hade varit rätt trist i skogen. Köp en gravel.
Beror på vad man menar med skog. Släta rådjursstigar funkar fint med HT och till och med helstelt.

Senast redigerad av en moderator:
Pendla med mtb, 2 mil
Sixten Fors sa:
Hur snabbt pendlar ni? Rullsnitt kring 40 km/h? Eller väldigt låg kadens och tröga växlar? Jag är nöjd med 1x12 på asfalt/grusväg med 29" XC HT. Jag kör 34T fram och växlar från 12T till 10T vid ca 36 km/h. Med större 36T framklinga skulle jag växla upp vid ca 38 km/h.

vid backig pendling blir det lite intervalligt. kul att dra på nedför. och på en halvtimmes tur orkar man köra hårdare än längre turer på landsväg eller i skog. det blir lägre kadens av skäl jag inte riktigt kan ange eller försvara.

att hoppa från 12 till 10 på högsta växeln skulle jag på asfalt kalla för suboptimalt. vilket jättehopp. tacka vet jag -14-13-12.

vill för snabbåka gärna ha 44 på framkransen på en 29a.
lyxigt, javisst! det blir tajt och bra på toppen nästan oavsett kassett:)

Pendla med mtb, 2 mil
Örjan Lax sa:
Man kan faktiskt ha en hyfsat tät 11-28 kassett även på HT!
Men sådana djur (11-delade) finns väl inte för MTB-body?
Den tightaste 11-delade MTB-kassetten Shimano har är ju 11-34.

Örjan Lax sa:
Men det underlättar om man då "byter ner sig" till 9-delat, med 2x eller 3x fram. Men så får man väl inte skriva på trendkänsliga Happy längre... ?
9-delade slitdelar (kassett+kedja) har ju inte enbart längre livslängd, de är ju dessutom bra mkt billigare.
12-delad kassett + kedja är dyrast och dessutom med kortast livslängd

/Håkan

Pendla med mtb, 2 mil
HåkanC sa:
Örjan Lax sa:
Man kan faktiskt ha en hyfsat tät 11-28 kassett även på HT!
Men sådana djur (11-delade) finns väl inte för MTB-body?

Nej inte till 11-delat, det har jag aldrig påstått. Men en 9-delad mtb-kassett med 11-28 t.ex. HG400 https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-11-28-215433 med stegen 11-12-13-14-16-18-21-24-28 passar utmärkt på MTB-body. (9, 10 och 11-delat passar på samma body) Om det nu inte är en ny 12-delad från början, då passar det självklart inte med 9sp.

Senast redigerad av en moderator:
Pendla med mtb, 2 mil
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:
Beror på vad man menar med skog. Släta rådjursstigar funkar fint med HT och till och med helstelt.
Eller med en gravel. Så kanske det blir roligt också :-)

Pendla med mtb, 2 mil
ooms sa:
Men 1x och 12-delat är MODERNT! En nog så viktig aspekt för en del, verkar det som.
Framförallt är det väldigt bekvämt och lätt att hålla efter. Men knappast optimalt för alla hela tiden.

Jag kör 1*10 med 11-25-kassett på pendlarcrossen. 36 eller vad det nu kan vara för liten klinga fram. Funkar finfint.

Pendla med mtb, 2 mil
Jag har under flera år pendlat med en gammal ht 29" med 3*9 växlar. Med skapligt småmönstrade däck går det inte mycket långsammare än med mina andra pendlarhojar (en sporthybrid och en PlanetX Kaffenback). Som ett stort plus är det mycket roligare att köra om någon på en racercykel när jag sitter på en stor MTB.

Jag har hjälpligt löst problemet med däcksprut med två skärmar på ramen: https://www.cykloteket.se/artikel/sks-x-board-24-29-framskarm/
Vid riktigt skitigt väder blir det hybriden eller Kaffenbacken som bägge är utrustade med ego- och kompislappar.

KjellF

Pendla med mtb, 2 mil
Gjorde just det under ett halvår som dessutom råkade vara det mörka. Lallade från Huddinge till Gladö med en dysfunktionell Shimano frikransbåge av snitt skänkes. Uppskattade balansen och den låga tyngdpunkten men det var också droppen som fick mig att överge alla utanpåliggande växelarrangemang. Cykeln övergavs, dvs lämnades slutligen olåst vid Jakobsbergs station och försvann såklart efter några dagar.

Pendla med mtb, 2 mil
En CX i strl 58 kommer att vara perfekt för dig.;)
Trevlig att rulla grusväg och enklare stig med på vägen till/från jobbet.

Pendla med mtb, 2 mil
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Bytte från 2x10 till 1x12 på dotterns cykel och blev av med den trettonde växeln. Det går att leva med.

Har du satt på 46t klinga för att hon inte ska råka slita på dom små dreven? 44t använder jag när det är spurttävlingar på gång. Stackars dottern som behöver stå ut med sådan knasig utväxling och glesa steg pga stor kassett.

Senast ändrad:
Pendla med mtb, 2 mil
Jag vet hur det är att cykla med 12 växlar. Har två MTB med det och även på en LVG senare i veckan. Ingen av dom behöver 46t klinga ens vid tävling.

Pendla med mtb, 2 mil
Tur att det inte är olagligt att vilja cykla med låg kadens. Men det är jävligt Happyinkorrekt. ?

Pendla med mtb, 2 mil
Spacekitty sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:

Har du satt på 46t klinga för att hon inte ska råka slita på dom små dreven? 44t använder jag när det är spurttävlingar på gång. Stackars dottern som behöver stå ut med sådan knasig utväxling och glesa steg pga stor kassett.

pendling är väl typisk spurttävling?

skämt åsido, det går förstås som sixten påpekar att ha en frispelande toppväxel i det blå på i hans fall 110 växeltum. den lär inte bli använd mycket.

konceptet är väl framtaget för xco. att det skulle vara bra för pendling på asfalt eller för den del en cykelvasa? inte direkt. glesa och snabbt utslitna växlar på toppen är inte vad man önskar i det läget.

problemet med de små dreven uppstår framförallt när de kommer till mer än helt sporadisk användning.

Pendla med mtb, 2 mil
Stor klinga på en pendlarcykel är bara bra: alla delar av drivlinjen håller längre, betydligt mindre steg mellan större växlar på en MTB kassett och man slipper använda 10t eller11t drev som ger mer friktion och är orunda.

Tillbaka
Topp